eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-budzet-zadaniowy

Miernik 8: Odsetek absolwentów szkół leśnych w danym roczniku w relacji do wszystkich uczniów szkół
leśnych rozpoczynających naukę w danym roczniku (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obrazuje efektywność kształcenia uczniów
Bazowa
PW
Planowane
w szkolnictwie leśnym, umożliwiając tym samym
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
monitorowanie jakości kształcenia kadr na potrzeby
gospodarki leśnej.
88,6
88,6
91,0
90,7
96,6
Ocena ryzyka:
Czynnikiem mogącym wpłynąć na planowaną wartość miernika jest m.in. rezygnacja uczniów z nauki w trakcie roku
szkolnego z przyczyn indywidualnych. W celu ograniczenia ryzyka prowadzone są działania zmierzające do uatrakcyjnienia
i dostosowania oferty kształcenia do potrzeb rynku pracy.

Miernik 9: Liczba nauczycieli szkół rolniczych – odbiorców usług edukacyjnych w zakresie
zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, w stosunku do liczby odbiorców takich usług w roku
poprzednim (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik określa zapotrzebowanie nauczycieli szkół
rolniczych w ramach podnoszenia wiedzy w zakresie
Bazowa
PW
Planowane
zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, co
wpływa w sposób znaczący na poprawę jakości
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
kształcenia kadr dla wsi i rolnictwa w Polsce. Zasadność
zastosowania miernika wynika z ustawy o jednostkach
100
165
110
100
90
doradztwa rolniczego.
Ocena ryzyka:
Ryzyka mogące w sposób znaczący wpłynąć na realizację miernika wiążą się m.in. z mniejszym niż zaplanowano
zainteresowaniem nauczycieli szkół rolniczych tematyką zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich ze względu na
nasycenie szkoleniami w latach ubiegłych. Ponadto na wykonanie miernika może również wpłynąć wystąpienie problemu
z ustaleniem optymalnego (ze względu na frekwencję) terminu szkoleń ze względu na specyfikę funkcjonowania (realizację
ustawowych obowiązków) szkół rolniczych i CDR.
Informacje dodatkowe:
Miernik realizuje Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, którego działania wpisują się w zadanie.

Miernik 10: Liczba uczniów i słuchaczy kształcących się w szkołach i placówkach rolniczych w roku
kalendarzowym (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do działalności państwa w zakresie
Bazowa
PW
Planowane
kształcenia i rozwoju uczniów w systemie zarówno
stacjonarnym jak i zaocznym realizowanym przez
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Zespoły Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego
podlegające Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
11.332
12.596
12.596
12.596
12.596
Ocena ryzyka:
Niż demograficzny i mniejsza liczba absolwentów gimnazjów, którzy są potencjalnymi kandydatami do szkół rolniczych
dla młodzieży może spowodować niewykonanie miernika.

Miernik 11: Liczba uczniów kształcenia artystycznego, którzy otrzymali promocję do następnej klasy
w stosunku do liczby uczniów rozpoczynających naukę w danej klasie (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na monitorowanie efektów kształcenia
i wychowania w szkolnictwie artystycznym. Wzrost
Bazowa
PW
Planowane
wartości miernika przy jednoczesnym zachowaniu
wysokiego
poziomu
kształcenia
oraz
tworzeniu
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
nowych
możliwości
dydaktyczno-artystycznych
i wychowawczych powinien przełożyć się na wzrost
92,53
95,34
95,35
95,36
95,37
zainteresowania kształceniem artystycznym.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika jest związane z ewentualną rezygnacją uczniów z nauki w trakcie roku
szkolnego z przyczyn indywidualnych. Ewentualnemu spadkowi zainteresowania kształceniem artystycznym
przeciwdziałać powinny działania na rzecz doskonalenia systemu kształcenia (od 2014 r. planuje się wprowadzenie dla
szkół artystycznych nowych podstaw programowych).


25
Miernik 12: Stosunek łącznej liczby kontroli i ewaluacji wykonanych w danym roku w zakresie nadzoru
pedagogicznego do liczby wszystkich szkół i placówek nadzorowanych (w szt.)*

Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik odzwierciedla zakres priorytetowej działalności
Kuratoriów Oświaty w zakresie nadzoru nad szkołami
2014 r.
2015 r.
2016 r.
i placówkami – wskazuje on liczbę kontroli i ewaluacji
przypadających
na
liczbę
nadzorowanych
szkół
20.620 / 56.176
20.597 / 56.156
20.852 / 56.206
i placówek.
Ocena ryzyka:
Niewykonanie zaplanowanej wartości miernika wynikać
Informacje dodatkowe:
może z następujących potencjalnych ryzyk:
Miernik dotyczy kluczowych form sprawowania nadzoru
− fluktuacji kadr posiadających uprawnienia do pedagogicznego przez Kuratorium Oświaty, tj. ewaluacji,
przeprowadzania ewaluacji i kontroli,
kontroli planowych i doraźnych. Działania te przyczyniają się
− zmian
przepisów
dotyczących
nadzoru
do podnoszenia jakości pracy szkół i placówek oświatowych.
pedagogicznego
skutkujących
koniecznością
Wartość miernika odzwierciedla łączną wartość wyniku działań
dostosowania się jednostek do ewentualnych
Kuratorów
Oświaty
w
poszczególnych
województw
nowych wymogów/zadań,
i uwzględnia odmienne uwarunkowania w poszczególnych
− zmiany w sieci szkół i placówek na terenie województwach.
województwa – zmiana liczby szkół i placówek.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.

Zadanie 3.1. realizowane jest również przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków Funduszu
Promocji Kultury, dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Średnia wartość dofinansowania w danym roku
(w tys. zł).” Wartość docelowa miernika na 2014 r. wynosi 123 tys. zł, natomiast w latach 2015-2016 kształtuje
się (odpowiednio) na poziomie 122 tys. zł oraz 125 tys. zł.
Zadanie 3.2.W Szkolnictwo wyższe
Celem zadania jest zapewnienie dostępu do edukacji na poziomie wyższym. Cel ten realizowany jest przez
działania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, kształceniem uczestników stacjonarnych
e
w

studiów doktoranckich i kadr naukowych oraz przekazywanie dotacji dla uczelni i jednostek naukowych na
pomoc materialną dla studentów i doktorantów, a także poprzez zadania na rzecz poprawy jakości kształcenia.
teto
ry

Zadanie obejmuje także działania zapewniające odpowiedni standard bazy dydaktycznej i socjalnej (m.in.
rio
inwestycje w infrastrukturę szkolnictwa wyższego) wraz z narzędziami wspomagającymi procesy dydaktyczne
i rozwijającymi potencjał dydaktyczny szkolnictwa wyższego (np. w zakresie wykorzystania technologii
ie p
n
a

informacyjnych i komunikacyjnych). Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Szkolnictwo wyższe.
d
a

Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
Z
14,38 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
26
Miernik 1: Udział osób z wyższym wykształceniem w społeczeństwie polskim w grupie wiekowej 25+ (w %)
Opis miernika:
Miernik ukazuje efekty działań podejmowanych
w ramach realizowanej polityki edukacyjnej w celu
25
zapewnienia dostępności oraz odpowiednich warunków
i standardów kształcenia na poziomie wyższym.
24,02
24
Zwiększenie udziału osób z wyższym wykształceniem
w społeczeństwie polskim w grupie wiekowej 25+ przy
23,19
równoczesnym
wysokim poziomie
wiedzy osób
23
kończących studia będzie miał pozytywny wpływ na
22,34
rozwój potencjału ludzkiego, a w konsekwencji na
społeczno-gospodarczy rozwój kraju.
% 22
21,48
21,48
Ocena ryzyka:
Do głównych czynników ryzyka należy zaliczyć spadek
21
liczby studentów związany z niżem demograficznym,
indywidualne decyzje studentów, którzy nie ukończyli
20
toku studiów, a także migrację zagraniczną osób
z wyższym wykształceniem.
Informacje dodatkowe:
19
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika
2012
2013
2014
2015
2016
wpisują się również działania Narodowego Centrum
Badań i Rozwoju.


Miernik 2: Udział studentów kształconych zgodnie z Konwencją STCW w ogólnej liczbie studentów
uczelni morskich (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla udział studentów kształconych
zgodnie z Międzynarodową konwencją o wymaganiach
w
zakresie
wyszkolenia
marynarzy,
wydawania
Bazowa
PW
Planowane
świadectw oraz pełnienia wacht (Konwencją STCW)
w ogólnej
liczbie
studentów
uczelni
morskich,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
stanowiących fachową kadrę poszukiwaną na rynku
pracy. Wyszkolenie zgodnie z wymogami określonymi
w w/w Konwencji pozwala na zwiększenie szans
30,6
35,1
38,0
39,0
41,0
studentów uczelni morskich na rynku pracy.
Ocena ryzyka:
Wpływ na ewentualne odchylenia od zakładanych
Informacje dodatkowe:
wartości docelowych mogą mieć przede wszystkim
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują się
indywidualne
decyzje
studentów,
np.
dotyczące
Akademie Morskie w Gdyni i w Szczecinie.
przerwania toku studiów.

Miernik 3: Liczba studentów kończących szkolenie lotnicze z wynikiem pozytywnym (rok bieżący do roku
ubiegłego) (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pokazuje
dynamikę
liczby
studentów
kończących szkolenie lotnicze z wynikiem pozytywnym
Bazowa
PW
Planowane
– pozwala on ocenić możliwości zaspokojenia popytu na
specjalistów zgłaszanego przez podmioty dynamicznie
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
rozwijającego
się
sektora
transportu
lotniczego
w Polsce.
129,73
100,00
100,00
100,00
100,00
Informacje dodatkowe:
Miernik obrazuje efekt działalności trzech uczelni publicznych związanej z utrzymaniem specjalistycznych ośrodków
szkoleniowych kadr powietrznych oraz powietrznych statków szkolnych.


27
Miernik 4: Średnioroczna liczba studentów studiów wyższych, podyplomowych, uczestników szkoleń
zawodowych i kursów w stosunku do ogólnej (średniorocznej) liczby pracowników naukowo-
dydaktycznych (funkcjonariuszy i pracowników cywilnych), (w os.).

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pozwala
na
monitorowanie
jakości
Bazowa
PW
Planowane
i efektywności nauczania w Wyższej Szkoły Policji
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
(WSP) w Szczytnie oraz Szkole Głównej Służby
Pożarniczej (SGSP), na które wpływ ma m.in. relacja
WSP: 21,9
WSP: 21,9
WSP: 21,0
WSP: 20,0
WSP: 20,0
liczebności studentów i słuchaczy oraz liczebności
SGSP: 22,0
SGSP: 22,0
SGSP: 29,0
SGSP: 29,0
SGSP: 29,0
kadry naukowo-dydaktycznej.
Informacje dodatkowe:
WSP zajmuje się zapewnieniem kadry na potrzeby Policji i innych służb podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych
w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz podnoszeniem kwalifikacji zawodowych funkcjonariuszy
i pracowników w zakresie ochrony życia i zdrowia ludzi oraz bezpieczeństwa wewnętrznego. Natomiast zadaniem SGSP
jest zapewnienie kadry oficerskiej oraz specjalistów w zakresie bezpieczeństwa pożarowego i cywilnego.

Miernik 5: Stosunek liczby studentów studiów stacjonarnych w danym roku do liczby studentów studiów
stacjonarnych w poprzednim roku (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pokazuje dynamikę liczby osób, którym
zapewniono dostęp do edukacji na poziomie wyższym
Bazowa
PW
Planowane
w zakresie kształcenia kadr medycznych w stosunku do
roku poprzedniego. W perspektywie wieloletniej
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
pozwala on również na ocenę stopnia zaspokojenia
potrzeb społecznych w zakresie optymalnej liczebności
101,5
101,5
105,6
104,4
103,2
kadr ochrony zdrowia.

Miernik 6: Liczba absolwentów studiów do ogólnej liczby rozpoczynających kształcenie w charakterze
kandydata na żołnierza zawodowego mierzona na koniec roku kalendarzowego (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik monitoruje skuteczność zaspokajania potrzeb
Bazowa
PW
Planowane
Sił Zbrojnych RP w zakresie zapewnienia odpowiedniej
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
liczby kandydatów na żołnierzy zawodowych będących
absolwentami studiów.
81,9
83
85
85
85
Ocena ryzyka:
Osiągnięcie mniejszych niż zaplanowano wartości miernika może wynikać m.in. z wysokich rygorów dydaktycznych
i szkoleniowych, które przy braku dostatecznie silnej motywacji mogą skutkować rezygnacją ze studiów.

Miernik 7: Liczba (suma) studentów i doktorantów w danym roku akademickim w stosunku do liczby
(sumy) studentów i doktorantów w roku poprzednim (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę wzrostu liczby studentów
i doktorantów
uczelni
artystycznych,
który
Bazowa
PW
Planowane
odzwierciedla m.in. wprowadzanie i modyfikacje
kierunków kształcenia dostosowanych do potrzeb rynku
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
pracy,
a
także
wzrostu
liczby
studiujących
cudzoziemców.
99,16
103,8
103,91
103,99
101,74
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika jest związane z indywidualnymi decyzjami studentów i doktorantów.

Zadanie 3.2. realizowane jest również przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków Funduszu
Promocji Kultury, dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Liczba dofinansowanych przedsięwzięć
w danym roku (w szt.)”. Wartość docelowa miernika na 2014 r. wynosi 14 przedsięwzięć, natomiast w latach
2015-2016 kształtuje się (odpowiednio) na poziomie 14 przedsięwzięć oraz 16 przedsięwzięć.
28
Funkcja 4. Zarządzanie finansami państwa
Funkcja obejmuje zadania związane z zarządzaniem finansami publicznymi, których realizacja umożliwia
efektywne zaspokajanie potrzeb w zakresie finansowania wszystkich polityk państwa w sposób bezpieczny,
stabilny i zrównoważony. W funkcji 4. zostały ujęte rezerwy celowe i ogólna, składka do budżetu UE,
subwencja dla jednostek samorządu terytorialnego oraz koszty obsługi długu. W ramach funkcji realizowane są
działania związane z realizacją podatkowych i niepodatkowych dochodów publicznych, zarządzaniem długiem
publicznym, jak również działania kontrolne i administracyjne oraz nadzór nad rynkami kapitałowym,
ubezpieczeniowym, emerytalnym i bankowym. Efektem działań w ramach funkcji 4. będzie poprawa stabilności
finansów publicznych.
Zadanie 4.1.W Realizacja należności budżetu państwa
Realizacja zadania umożliwia zapewnienie dochodów dla budżetu państwa z tytułu podatków i należności
Z
a

niepodatkowych. Zadanie to jest realizowane m.in. przez pobór podatków i ceł, prowadzenie postępowań
d
a

egzekucyjnych, a także działania na rzecz poprawy efektywności funkcjonowania organów administracji
n
ie

podatkowej i celnej. W zakresie zadania wdrażane są także programy i projekty związane z budową
pr
elektronicznego środowiska polskiej administracji podatkowej i celnej (m.in. e-Deklaracje 2, e-Rejestracja,
ior
e-Podatki, czy e-Cło). Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Finanse publiczne.
y
te

Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
tow
3,88 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
e
Miernik 1: Wysokość kwoty wpływów z tytułu należności stanowiących dochód budżetu państwa
w stosunku do wysokości kwoty należności budżetowych (w %)

Opis miernika:
97
Miernik obrazuje poziom realizacji przez organy
podatkowe i celne dochodów z tytułu należności
podatkowych
i
niepodatkowych

pozwala
on
96
95,65
bezpośrednio monitorować stopień realizacji celu zadania
oraz skuteczność systemu poboru podatków i ceł.
95
Ocena ryzyka:
Główne czynniki zewnętrzne wpływające na poziom
94
%
wykonania miernika związane są ze stanem gospodarki
kraju, który rzutuje np. na poziom zaległości
93
podatkowych. Zaliczyć do nich można m.in. poziom
92,4
92,5
92,6
92,7
stopy bezrobocia, wielkość „szarej strefy” w gospodarce,
wielkość sprzedaży, poziom notowań na giełdzie
92
papierów wartościowych, a także poziom aktywności
gospodarczej
(liczba
podmiotów
prowadzących
91
działalność gospodarczą wynikająca ze skłonności do
podejmowania lub zawieszania/likwidacji działalności
przez podmioty gospodarczej, a także z liczby upadłości
90
i likwidacji firm itp.).
2012
2013
2014
2015
2016

Informacje dodatkowe:
Przy wyliczaniu miernika brane są pod uwagę następujące należności: podatek CIT, VAT, PIT, akcyzowy, od gier, podatki
zniesione, cło, grzywny i mandaty, opłata restrukturyzacyjna. Przy ustaleniu wartości docelowej miernika na 2014 r.
założono sukcesywny wzrost wpływów należności podatkowych do budżetu państwa. Jednocześnie z uwagi na trwające
prace nad wprowadzeniem zmian do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji przyjęto, iż w kolejnych latach
nastąpi zwiększenie skuteczności egzekwowania należności Skarbu Państwa, a co za tym idzie, zostanie ograniczony
wzrost niezapłaconych zobowiązań budżetowych.


29
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: