Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-budzet-zadaniowy
Zadanie 2.6.W Ochrona granicy państwowej, kontrola ruchu granicznego i zarządzanie migracjami
Celami zadania są zwiększenie efektywności zapewnienia bezpieczeństwa granicy zewnętrznej UE
i terytorium RP oraz skutecznej kontroli granicznej, jak również otwartości państwa dla legalnego ruchu
granicznego i legalnej migracji, a także zapewnienie optymalnych warunków organizacyjno-technicznych
dla sprawnego przekraczania granic. Za zapewnienie bezpieczeństwa granicy państwowej, będącej
jednocześnie zewnętrzną granicą Unii Europejskiej oraz sprawne i skuteczne dokonywanie kontroli ruchu
granicznego, obsługę cudzoziemców odpowiada m.in.: Straż Graniczna, Wojewodowie, Urząd do Spraw
Cudzoziemców. Zadanie obejmuje rozbudowę systemu ochrony granicy państwowej, stosującego stacjonarne
i mobilne urządzenia nadzoru, jak również utrzymanie sprawności sprzętu wykorzystywanego do kontroli
granic, utrzymanie, modernizację i rozbudowę przejść granicznych, a także obsługę i kontrolę przebywających
na terytorium RP cudzoziemców. W ramach zadania podejmowane są również działania związane z polityką
migracyjną państwa, czynności weryfikacyjne wobec cudzoziemców ubiegających się o prawo pobytu na
terytorium RP lub uzyskanie statusu uchodźcy – azylu. Zadanie zawiera się w zakresie działu administracji
rządowej Sprawy wewnętrzne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,58 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Wskaźnik sprawności funkcjonowania systemu zintegrowanego zarządzania granicą
i migracjami (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę efektywności działania Straży
Granicznej
oraz
sprawności
funkcjonowania
czteropoziomowego zintegrowanego systemu zarządzania
Bazowa
PW
Planowane
bezpieczeństwem granicy państwowej (zewnętrznej granicy
UE/Schengen), na który składa się ochrona granicy
państwowej i kontrola ruchu granicznego, kontrole
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
migracyjne, przeciwdziałanie nielegalnej migracji, obsługę
cudzoziemców. Miernik ten wpisuje się jednocześnie
w realizację priorytetów i kierunków rozwoju określonych
85
84
85
86
87
w strategii Sprawne Państwo 2020.
Informacje dodatkowe:
1.
System zarządzania granicą zewnętrzną UE został określony w Komunikacie KE w sprawie zintegrowanego
zarządzania granicami zewnętrznymi Państw Członkowskich UE oraz w Planie zarządzania granicami zewnętrznymi
Państw Członkowskich UE.
2.
Wartość miernika stanowi sumę wartości mierników poszczególnych podzadań i działań realizowanych w ramach
systemu, którym przypisano wagi istotności oddziaływania na cały system.
3.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują się również wydatki z Funduszu Modernizacji
Bezpieczeństwa Publicznego i Funduszu Wsparcia Straży Granicznej.
Miernik 2: Odsetek zaskarżanych skutecznie decyzji Rady ds. Uchodźców na tle całego orzecznictwa
sądów w sprawach Rady (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
uzależniony
jest
od
ilości
skutecznie
Bazowa
PW
Planowane
zaskarżanych
decyzji
Rady
przed
sądami
administracyjnymi.
Miernik
ilustruje
stabilność
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
orzecznictwa Rady do Spraw Uchodźców. Odnosi się do
głównego ustawowego zadania Rady.
bd.
≤20
≤20
≤20
≤20
Ocena ryzyka:
W związku ze wzrostem liczby spraw kierowanych do sądów administracyjnych oraz procesem implementacji wyroków
sądów międzynarodowych do polskiej praktyki orzeczniczej, może występować ryzyko zwiększania skuteczności zaskarżeń
decyzji.
20
Miernik 3: Łączna przepustowość na przejściach granicznych (w os.)*
Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę możliwości zapewnienia
prawidłowej, płynnej obsługi ruchu na przejściach
2014 r.
2015 r.
2016 r.
granicznych, jak również efektów inwestycji w zakresie
budowy, rozbudowy, modernizacji infrastruktury przejść
48.908.758
50.508.533
51.938.364
granicznych.
Ocena ryzyka:
Do najważniejszych czynników mogących potencjalnie
wpływać na stopień realizacji zakładanej wartości
miernika należą przede wszystkim czynniki obiektywnie
niezależne od wykonawców, które mogą spowodować
sezonowe lub przejściowe trudności w funkcjonowaniu
przejść granicznych, np.:
Informacje dodatkowe:
−
Wartość miernika dotyczy tych województw, które realizują
okresowe
zmniejszenie
natężenia
ruchu
przedmiotowe zadanie. Zakłada się, iż roczne wyniki osiągane
granicznego,
−
w perspektywie planowania powinny się poprawiać.
złe warunki atmosferyczne,
− zagrożenie terrorystyczne.
Ponadto na wyniki zadania wpływ mogą mieć ryzyka
charakterystyczne dla procesu inwestycyjnego (np.
prawne
-
dotyczące
procedur
przetargowych;
organizacyjne; techniczne; pogodowe, itp.).
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
21
Funkcja 3. Edukacja, wychowanie i opieka
Funkcja obejmuje zadania związane z edukacją na wszystkich poziomach, wychowaniem i opieką, które
umożliwiają zapewnienie powszechnego dostępu do nauki, podwyższenie jakości wykształcenia i kwalifikacji
zawodowych społeczeństwa. Jednocześnie wspierana jest funkcja wychowawcza, opiekuńcza i profilaktyczna
realizowana przez szkoły i inne placówki oraz wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży.
Zasadniczy cel realizowanych w ramach funkcji 3. zadań i podzadań stanowi podniesienie poziomu jakości
kształcenia. Stopień realizacji tego celu monitorowany jest m.in. za pomocą miernika „Liczba aktywnych
zawodowo pracujących z wyższym wykształceniem w liczbie aktywnych zawodowo pracujących ogółem”.
Relacja powyższa powinna się zmienić z 29,5% w 2013 r. do 30,8% w 2016 r.
Zadanie 3.1.W Oświata i wychowanie
Zadanie obejmuje swoim zakresem przygotowanie absolwentów szkół i placówek do funkcjonowania na rynku
pracy. W ramach zadania zapewnia się obudowę programową kształcenia, instytucjonalne wsparcie jakości
kształcenia, przygotowanie podręczników, programów nauczania i środków dydaktycznych. Realizowane
działania ukierunkowane są na rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów, a także zapewnienie uczniom ze
e
w
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, stosownych form wsparcia. W ramach zadania dąży się również do
podnoszenia jakości pracy nauczycieli, modernizacji systemu nadzoru pedagogicznego, wsparcia oświaty
teto
ry
polskiej za granicą oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu egzaminów zewnętrznych. Zadanie
rio
obejmuje także rekrutację młodzieży do jednostek Ochotniczych Hufców Pracy i organizację działalności
edukacyjno-szkoleniowej. Ponadto, w ramach zadania realizowane są działania mające na celu przygotowanie
ie p
n
wykwalifikowanej kadry sędziowskiej i prokuratorskiej oraz doskonalenie zawodowe pracowników sądów
a
d
a
i prokuratury, a także przygotowanie do pracy w służbie zagranicznej aplikantów w ramach aplikacji
Z
dyplomatyczno-konsularnej oraz dokształcanie pracowników administracji publicznej wykonujących zadania
w zakresie współpracy międzynarodowej i polityki zagranicznej RP. Celami zadania są podnoszenie jakości
oraz efektywności kształcenia i wychowania, zwiększenie powszechności edukacji przedszkolnej oraz
zapewnienie skutecznego i efektywnego nadzoru nad jakością kształcenia i wychowania. Zadanie zawiera
się w dziale administracji rządowej Oświata i wychowanie.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
41,77 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
22
Miernik 1: Odsetek uczniów, którzy ukończyli szkołę ponadgimnazjalną w relacji do wszystkich uczniów,
którzy ją rozpoczęli (w %)
85
84,6
Opis miernika:
Miernik odnosi się do jednego z kluczowych aspektów
85
84,1
efektywności
edukacji,
jakim
jest
terminowość
84
przechodzenia cyklu edukacyjnego przez uczniów szkół
83,6
ponadgimnazjalnych – miernik umożliwia tym samym
84
83,1
monitorowanie działań państwa na rzecz jakości
82,6
83
i powszechności kształcenia.
% 83
Ocena ryzyka:
82
Wartość miernika uzależniona jest od liczby absolwentów,
którzy ukończyli szkołę ponadgimnazjalną.
82
81
Informacje dodatkowe:
81
Pożądanym i zamierzonym kierunkiem jest systematyczny
wzrost
odsetka
uczniów
kończących
szkołę
80
ponadgimnazjalną.
2012
2013
2014
2015
2016
Miernik 2: Liczba pracowników wymiaru sprawiedliwości i prokuratury przeszkolonych w ramach
projektów systemowych PO KL (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pozwala
na
monitorowanie
liczby
pracowników, którzy podnoszą swoje kompetencje
i dostosowują je do potrzeb wymiaru sprawiedliwości
Bazowa
PW
Planowane
i prokuratury. Miernik ten pokazuje jednocześnie
rezultaty
projektu
systemowego
pn.
„Edukacja
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w dziedzinie zarządzania czasem i kosztami postępowań
sądowych – case management”, który realizowany jest
10.537
4.500
6.500
nd.
nd.
przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury.
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika podawana jest narastająco od początku
Ocena ryzyka:
realizacji projektu do jego zakończenia. Wartości dla projektu
Wykonanie planowanej wartości miernika uzależnione
„Doskonalenie
zawodowe
pracowników
wymiaru
jest
głównie
od
zainteresowania
potencjalnych
sprawiedliwości” uwzględniane były w 2012 r., natomiast
uczestników projektu szkoleniami.
wartości dla projektu „Edukacja w dziedzinie zarządzania
czasem i kosztami postępowań sądowych – case management”
są wykazywane w latach 2012-2014.
Miernik 3: Liczba osób, które skorzystały z form doskonalenia i przygotowania zawodowego
prowadzonego przez KSSiP w okresie sprawozdawczym (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
obrazuje
działalność
Krajowej
Szkoły
Sądownictwa i Prokuratury w zakresie praktycznego
przygotowania do wykonywania zawodu sędziego,
Bazowa
PW
Planowane
asystenta sędziego, referendarza sądowego, prokuratora
i asesora prokuratury oraz stworzenia warunków do
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
podnoszenia kwalifikacji i uzupełnienia specjalistycznej
wiedzy i umiejętności kadr sądów i prokuratury, która
znajduje przełożenie na efektywność wykonywanej
20.484
14.407
14.880
15.380
15.430
przez beneficjentów pracy.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika może wystąpić w przypadku niedostosowania oferty szkoleniowej do
potrzeb wymiaru sprawiedliwości i prokuratury. Ryzyko to jest minimalizowane przez bieżące analizy i dostosowywanie
tematyki oferowanych szkoleń do możliwości ich praktycznego wykorzystania.
23
Miernik 4: Ocena jakości otwartych szkoleń z zakresu protokołu dyplomatycznego i polityki zagranicznej
(skala ocen 1-4, gdzie 1-niedostateczna, 2-dostateczna, 3-dobra, 4-bardzo dobra)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
monitorowanie
realizacji
Bazowa
PW
Planowane
działalności Akademii Polskiego Instytutu Spraw
Międzynarodowych, prowadzącej szkolenia, których
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
celem jest wspieranie rozwoju kompetencji kadr
odpowiedzialnych za realizację polityki zagranicznej.
nd.
nd.
3
3
3
Informacje dodatkowe:
Ocena ryzyka:
Realizowane kursy to m.in. Studium Polityki Zagranicznej,
Ryzyko niewykonania wartości miernika związane jest
Foreign
Policy
Studies,
kursy
z
zakresu
Protokołu
ze specyfiką realizowanych szkoleń, które mają
Dyplomatycznego,
specjalistyczne
warsztaty
w
języku
charakter otwarty (możliwy jest więc brak chętnych do
angielskim oraz inne szkolenia otwarte. Miernik jakościowy
uczestnictwa w oferowanych szkoleniach).
stosowany od 2014 r.
Miernik 5: Liczba osób kadr medycznych, które zdały egzamin specjalizacyjny do liczby osób, które
przystąpiły do egzaminu (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
monitorowanie
poziomu
zdawalności medycznych egzaminów specjalizacyjnych
Bazowa
PW
Planowane
przeprowadzanych
przez
Centrum
Egzaminów
Medycznych. Miernik ten pozwala jednocześnie
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
monitorować podnoszenie kwalifikacji zawodowych
przez kadry medyczne.
80
80
80
80
80
Ocena ryzyka:
Dane historyczne wskazują, że ryzyko niewykonania zakładanej wartości miernika jest niewielkie; jest ono uzależnione
przede wszystkim od stopnia przygotowania osób zdających egzamin specjalizacyjny, który świadczy o efektywności
kształcenia.
Miernik 6: Liczba osobodni szkoleniowych służących usprawnieniu i podnoszeniu jakości tworzenia
i publikacji prawa (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
monitorowanie
działalności
szkoleniowej
Rządowego
Centrum
Legislacji.
Organizacja szkoleń współfinansowanych ze środków
Bazowa
PW
Planowane
europejskich i aplikacji legislacyjnej, finansowanej
w ramach rezerwy celowej, ma na celu podniesienie
2011 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
jakości tworzenia i publikacji prawa i usprawnienie
procesu legislacyjnego. Niższa wartość miernika w roku
2016 wynika z zakończenia projektów edukacyjnych
2.559
2.600
2.300
2.000
1.200
współfinansowanych ze środków europejskich.
Ocena ryzyka:
Ryzyka związane z realizacją zadania dotyczą możliwości występowania niższej od przewidywanej frekwencji na
szkoleniach. Ryzyko to jest zminimalizowane poprzez przesyłanie informacji o szkoleniach z wyprzedzeniem i tworzenie
listy rezerwowej uczestników.
Miernik 7: Liczba beneficjentów objętych edukacją, wychowaniem i opieką w strukturach Ochotniczych
Hufców Pracy (w os.)
Opis miernika:
Miernik pozwala monitorować sprawność organizacyjną
Wartości miernika
oraz efektywność wykorzystania potencjału ludzkiego
i infrastruktury
(bazy
logistycznej,
warsztatowej
i technicznej) Ochotniczych Hufców Pracy (OHP).
Bazowa
PW
Planowane
Poziom corocznej rekrutacji do OHP oddaje stopień
dostępności usług publicznych oferowanych przez
Hufce w zakresie edukacji dla młodzieży mającej
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
utrudniony start życiowy, łączenia realizacji obowiązku
szkolnego lub nauki z pracą zarobkową, profesjonalnej
pomocy w wyborze zawodu i uzyskiwania kwalifikacji
107.231
106.400
107.200
107.900
108.400
zawodowych, itp.
Ocena ryzyka:
Na niewykonanie prognozowanych wielkości może wpłynąć m.in. niższy od przewidywanego nabór w wyniku niżu
demograficznego, konkurencyjność ofert edukacyjnych i zatrudnieniowych od pracodawców zagranicznych. Wpływ na ich
ograniczenie mają przede wszystkim realizowane działania promocyjno-informacyjne, współpraca z lokalnymi partnerami.
24
Celami zadania są zwiększenie efektywności zapewnienia bezpieczeństwa granicy zewnętrznej UE
i terytorium RP oraz skutecznej kontroli granicznej, jak również otwartości państwa dla legalnego ruchu
granicznego i legalnej migracji, a także zapewnienie optymalnych warunków organizacyjno-technicznych
dla sprawnego przekraczania granic. Za zapewnienie bezpieczeństwa granicy państwowej, będącej
jednocześnie zewnętrzną granicą Unii Europejskiej oraz sprawne i skuteczne dokonywanie kontroli ruchu
granicznego, obsługę cudzoziemców odpowiada m.in.: Straż Graniczna, Wojewodowie, Urząd do Spraw
Cudzoziemców. Zadanie obejmuje rozbudowę systemu ochrony granicy państwowej, stosującego stacjonarne
i mobilne urządzenia nadzoru, jak również utrzymanie sprawności sprzętu wykorzystywanego do kontroli
granic, utrzymanie, modernizację i rozbudowę przejść granicznych, a także obsługę i kontrolę przebywających
na terytorium RP cudzoziemców. W ramach zadania podejmowane są również działania związane z polityką
migracyjną państwa, czynności weryfikacyjne wobec cudzoziemców ubiegających się o prawo pobytu na
terytorium RP lub uzyskanie statusu uchodźcy – azylu. Zadanie zawiera się w zakresie działu administracji
rządowej Sprawy wewnętrzne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,58 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Wskaźnik sprawności funkcjonowania systemu zintegrowanego zarządzania granicą
i migracjami (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę efektywności działania Straży
Granicznej
oraz
sprawności
funkcjonowania
czteropoziomowego zintegrowanego systemu zarządzania
Bazowa
PW
Planowane
bezpieczeństwem granicy państwowej (zewnętrznej granicy
UE/Schengen), na który składa się ochrona granicy
państwowej i kontrola ruchu granicznego, kontrole
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
migracyjne, przeciwdziałanie nielegalnej migracji, obsługę
cudzoziemców. Miernik ten wpisuje się jednocześnie
w realizację priorytetów i kierunków rozwoju określonych
85
84
85
86
87
w strategii Sprawne Państwo 2020.
Informacje dodatkowe:
1.
System zarządzania granicą zewnętrzną UE został określony w Komunikacie KE w sprawie zintegrowanego
zarządzania granicami zewnętrznymi Państw Członkowskich UE oraz w Planie zarządzania granicami zewnętrznymi
Państw Członkowskich UE.
2.
Wartość miernika stanowi sumę wartości mierników poszczególnych podzadań i działań realizowanych w ramach
systemu, którym przypisano wagi istotności oddziaływania na cały system.
3.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują się również wydatki z Funduszu Modernizacji
Bezpieczeństwa Publicznego i Funduszu Wsparcia Straży Granicznej.
Miernik 2: Odsetek zaskarżanych skutecznie decyzji Rady ds. Uchodźców na tle całego orzecznictwa
sądów w sprawach Rady (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
uzależniony
jest
od
ilości
skutecznie
Bazowa
PW
Planowane
zaskarżanych
decyzji
Rady
przed
sądami
administracyjnymi.
Miernik
ilustruje
stabilność
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
orzecznictwa Rady do Spraw Uchodźców. Odnosi się do
głównego ustawowego zadania Rady.
bd.
≤20
≤20
≤20
≤20
Ocena ryzyka:
W związku ze wzrostem liczby spraw kierowanych do sądów administracyjnych oraz procesem implementacji wyroków
sądów międzynarodowych do polskiej praktyki orzeczniczej, może występować ryzyko zwiększania skuteczności zaskarżeń
decyzji.
20
Miernik 3: Łączna przepustowość na przejściach granicznych (w os.)*
Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę możliwości zapewnienia
prawidłowej, płynnej obsługi ruchu na przejściach
2014 r.
2015 r.
2016 r.
granicznych, jak również efektów inwestycji w zakresie
budowy, rozbudowy, modernizacji infrastruktury przejść
48.908.758
50.508.533
51.938.364
granicznych.
Ocena ryzyka:
Do najważniejszych czynników mogących potencjalnie
wpływać na stopień realizacji zakładanej wartości
miernika należą przede wszystkim czynniki obiektywnie
niezależne od wykonawców, które mogą spowodować
sezonowe lub przejściowe trudności w funkcjonowaniu
przejść granicznych, np.:
Informacje dodatkowe:
−
Wartość miernika dotyczy tych województw, które realizują
okresowe
zmniejszenie
natężenia
ruchu
przedmiotowe zadanie. Zakłada się, iż roczne wyniki osiągane
granicznego,
−
w perspektywie planowania powinny się poprawiać.
złe warunki atmosferyczne,
− zagrożenie terrorystyczne.
Ponadto na wyniki zadania wpływ mogą mieć ryzyka
charakterystyczne dla procesu inwestycyjnego (np.
prawne
-
dotyczące
procedur
przetargowych;
organizacyjne; techniczne; pogodowe, itp.).
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
21
Funkcja 3. Edukacja, wychowanie i opieka
Funkcja obejmuje zadania związane z edukacją na wszystkich poziomach, wychowaniem i opieką, które
umożliwiają zapewnienie powszechnego dostępu do nauki, podwyższenie jakości wykształcenia i kwalifikacji
zawodowych społeczeństwa. Jednocześnie wspierana jest funkcja wychowawcza, opiekuńcza i profilaktyczna
realizowana przez szkoły i inne placówki oraz wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży.
Zasadniczy cel realizowanych w ramach funkcji 3. zadań i podzadań stanowi podniesienie poziomu jakości
kształcenia. Stopień realizacji tego celu monitorowany jest m.in. za pomocą miernika „Liczba aktywnych
zawodowo pracujących z wyższym wykształceniem w liczbie aktywnych zawodowo pracujących ogółem”.
Relacja powyższa powinna się zmienić z 29,5% w 2013 r. do 30,8% w 2016 r.
Zadanie 3.1.W Oświata i wychowanie
Zadanie obejmuje swoim zakresem przygotowanie absolwentów szkół i placówek do funkcjonowania na rynku
pracy. W ramach zadania zapewnia się obudowę programową kształcenia, instytucjonalne wsparcie jakości
kształcenia, przygotowanie podręczników, programów nauczania i środków dydaktycznych. Realizowane
działania ukierunkowane są na rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów, a także zapewnienie uczniom ze
e
w
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, stosownych form wsparcia. W ramach zadania dąży się również do
podnoszenia jakości pracy nauczycieli, modernizacji systemu nadzoru pedagogicznego, wsparcia oświaty
teto
ry
polskiej za granicą oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu egzaminów zewnętrznych. Zadanie
rio
obejmuje także rekrutację młodzieży do jednostek Ochotniczych Hufców Pracy i organizację działalności
edukacyjno-szkoleniowej. Ponadto, w ramach zadania realizowane są działania mające na celu przygotowanie
ie p
n
wykwalifikowanej kadry sędziowskiej i prokuratorskiej oraz doskonalenie zawodowe pracowników sądów
a
d
a
i prokuratury, a także przygotowanie do pracy w służbie zagranicznej aplikantów w ramach aplikacji
Z
dyplomatyczno-konsularnej oraz dokształcanie pracowników administracji publicznej wykonujących zadania
w zakresie współpracy międzynarodowej i polityki zagranicznej RP. Celami zadania są podnoszenie jakości
oraz efektywności kształcenia i wychowania, zwiększenie powszechności edukacji przedszkolnej oraz
zapewnienie skutecznego i efektywnego nadzoru nad jakością kształcenia i wychowania. Zadanie zawiera
się w dziale administracji rządowej Oświata i wychowanie.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
41,77 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
22
Miernik 1: Odsetek uczniów, którzy ukończyli szkołę ponadgimnazjalną w relacji do wszystkich uczniów,
którzy ją rozpoczęli (w %)
85
84,6
Opis miernika:
Miernik odnosi się do jednego z kluczowych aspektów
85
84,1
efektywności
edukacji,
jakim
jest
terminowość
84
przechodzenia cyklu edukacyjnego przez uczniów szkół
83,6
ponadgimnazjalnych – miernik umożliwia tym samym
84
83,1
monitorowanie działań państwa na rzecz jakości
82,6
83
i powszechności kształcenia.
% 83
Ocena ryzyka:
82
Wartość miernika uzależniona jest od liczby absolwentów,
którzy ukończyli szkołę ponadgimnazjalną.
82
81
Informacje dodatkowe:
81
Pożądanym i zamierzonym kierunkiem jest systematyczny
wzrost
odsetka
uczniów
kończących
szkołę
80
ponadgimnazjalną.
2012
2013
2014
2015
2016
Miernik 2: Liczba pracowników wymiaru sprawiedliwości i prokuratury przeszkolonych w ramach
projektów systemowych PO KL (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pozwala
na
monitorowanie
liczby
pracowników, którzy podnoszą swoje kompetencje
i dostosowują je do potrzeb wymiaru sprawiedliwości
Bazowa
PW
Planowane
i prokuratury. Miernik ten pokazuje jednocześnie
rezultaty
projektu
systemowego
pn.
„Edukacja
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w dziedzinie zarządzania czasem i kosztami postępowań
sądowych – case management”, który realizowany jest
10.537
4.500
6.500
nd.
nd.
przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury.
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika podawana jest narastająco od początku
Ocena ryzyka:
realizacji projektu do jego zakończenia. Wartości dla projektu
Wykonanie planowanej wartości miernika uzależnione
„Doskonalenie
zawodowe
pracowników
wymiaru
jest
głównie
od
zainteresowania
potencjalnych
sprawiedliwości” uwzględniane były w 2012 r., natomiast
uczestników projektu szkoleniami.
wartości dla projektu „Edukacja w dziedzinie zarządzania
czasem i kosztami postępowań sądowych – case management”
są wykazywane w latach 2012-2014.
Miernik 3: Liczba osób, które skorzystały z form doskonalenia i przygotowania zawodowego
prowadzonego przez KSSiP w okresie sprawozdawczym (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
obrazuje
działalność
Krajowej
Szkoły
Sądownictwa i Prokuratury w zakresie praktycznego
przygotowania do wykonywania zawodu sędziego,
Bazowa
PW
Planowane
asystenta sędziego, referendarza sądowego, prokuratora
i asesora prokuratury oraz stworzenia warunków do
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
podnoszenia kwalifikacji i uzupełnienia specjalistycznej
wiedzy i umiejętności kadr sądów i prokuratury, która
znajduje przełożenie na efektywność wykonywanej
20.484
14.407
14.880
15.380
15.430
przez beneficjentów pracy.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika może wystąpić w przypadku niedostosowania oferty szkoleniowej do
potrzeb wymiaru sprawiedliwości i prokuratury. Ryzyko to jest minimalizowane przez bieżące analizy i dostosowywanie
tematyki oferowanych szkoleń do możliwości ich praktycznego wykorzystania.
23
Miernik 4: Ocena jakości otwartych szkoleń z zakresu protokołu dyplomatycznego i polityki zagranicznej
(skala ocen 1-4, gdzie 1-niedostateczna, 2-dostateczna, 3-dobra, 4-bardzo dobra)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
monitorowanie
realizacji
Bazowa
PW
Planowane
działalności Akademii Polskiego Instytutu Spraw
Międzynarodowych, prowadzącej szkolenia, których
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
celem jest wspieranie rozwoju kompetencji kadr
odpowiedzialnych za realizację polityki zagranicznej.
nd.
nd.
3
3
3
Informacje dodatkowe:
Ocena ryzyka:
Realizowane kursy to m.in. Studium Polityki Zagranicznej,
Ryzyko niewykonania wartości miernika związane jest
Foreign
Policy
Studies,
kursy
z
zakresu
Protokołu
ze specyfiką realizowanych szkoleń, które mają
Dyplomatycznego,
specjalistyczne
warsztaty
w
języku
charakter otwarty (możliwy jest więc brak chętnych do
angielskim oraz inne szkolenia otwarte. Miernik jakościowy
uczestnictwa w oferowanych szkoleniach).
stosowany od 2014 r.
Miernik 5: Liczba osób kadr medycznych, które zdały egzamin specjalizacyjny do liczby osób, które
przystąpiły do egzaminu (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
monitorowanie
poziomu
zdawalności medycznych egzaminów specjalizacyjnych
Bazowa
PW
Planowane
przeprowadzanych
przez
Centrum
Egzaminów
Medycznych. Miernik ten pozwala jednocześnie
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
monitorować podnoszenie kwalifikacji zawodowych
przez kadry medyczne.
80
80
80
80
80
Ocena ryzyka:
Dane historyczne wskazują, że ryzyko niewykonania zakładanej wartości miernika jest niewielkie; jest ono uzależnione
przede wszystkim od stopnia przygotowania osób zdających egzamin specjalizacyjny, który świadczy o efektywności
kształcenia.
Miernik 6: Liczba osobodni szkoleniowych służących usprawnieniu i podnoszeniu jakości tworzenia
i publikacji prawa (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
monitorowanie
działalności
szkoleniowej
Rządowego
Centrum
Legislacji.
Organizacja szkoleń współfinansowanych ze środków
Bazowa
PW
Planowane
europejskich i aplikacji legislacyjnej, finansowanej
w ramach rezerwy celowej, ma na celu podniesienie
2011 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
jakości tworzenia i publikacji prawa i usprawnienie
procesu legislacyjnego. Niższa wartość miernika w roku
2016 wynika z zakończenia projektów edukacyjnych
2.559
2.600
2.300
2.000
1.200
współfinansowanych ze środków europejskich.
Ocena ryzyka:
Ryzyka związane z realizacją zadania dotyczą możliwości występowania niższej od przewidywanej frekwencji na
szkoleniach. Ryzyko to jest zminimalizowane poprzez przesyłanie informacji o szkoleniach z wyprzedzeniem i tworzenie
listy rezerwowej uczestników.
Miernik 7: Liczba beneficjentów objętych edukacją, wychowaniem i opieką w strukturach Ochotniczych
Hufców Pracy (w os.)
Opis miernika:
Miernik pozwala monitorować sprawność organizacyjną
Wartości miernika
oraz efektywność wykorzystania potencjału ludzkiego
i infrastruktury
(bazy
logistycznej,
warsztatowej
i technicznej) Ochotniczych Hufców Pracy (OHP).
Bazowa
PW
Planowane
Poziom corocznej rekrutacji do OHP oddaje stopień
dostępności usług publicznych oferowanych przez
Hufce w zakresie edukacji dla młodzieży mającej
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
utrudniony start życiowy, łączenia realizacji obowiązku
szkolnego lub nauki z pracą zarobkową, profesjonalnej
pomocy w wyborze zawodu i uzyskiwania kwalifikacji
107.231
106.400
107.200
107.900
108.400
zawodowych, itp.
Ocena ryzyka:
Na niewykonanie prognozowanych wielkości może wpłynąć m.in. niższy od przewidywanego nabór w wyniku niżu
demograficznego, konkurencyjność ofert edukacyjnych i zatrudnieniowych od pracodawców zagranicznych. Wpływ na ich
ograniczenie mają przede wszystkim realizowane działania promocyjno-informacyjne, współpraca z lokalnymi partnerami.
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik
-
1779-strategia
› Pobierz plik
-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik