eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-budzet-zadaniowy

Miernik 1: Dynamika postępowań wszczętych (w %)
Opis miernika:
Miernik odnosi się do działalności Policji – w sposób
101%
bezpośredni umożliwia on monitorowanie działań tej
instytucji w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku
<100
<100
<100
<100
publicznego (skuteczności służby prewencji i drogowej),
100%
w tym w ujęciu porównawczym, umożliwiając obserwację
trendów w perspektywie wieloletniej.
Ocena ryzyka:
99%
Policja jest jedną z wielu instytucji, które mają wpływ na
ograniczenie poziomu przestępczości. Czynnikami które
mają wpływ na wartość miernika to gotowość obywateli do
98%
zgłaszania przestępstw, a także organizacja służb policyjnych
(organizacja pracy, wyposażenie, zaplecze techniczne, itp.).
Poprawa organizacji służb oraz ułatwienie obywatelom
96,9
możliwości zgłaszania przestępstw, wynika z działań
97%
zmierzających do zapewnienia odpowiedniego wyposażenia
Policji oraz standaryzacji komend i komisariatów Policji.
96%
Informacje dodatkowe:
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują się
95%
również wydatki z Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa
Publicznego i Funduszu Wsparcia Policji, a także Centrum
2012
2013
2014
2015
2016
Usług Logistycznych.


Miernik 2: Bieżące monitorowanie mające na celu poprawę bezpieczeństwa obywateli (wartość logiczna:
tak-1/nie-0)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do Agencji Bezpieczeństwa
Bazowa
PW
Planowane
Wewnętrznego,
której
działania
mają
charakter
niejawny i dotyczą w szczególności metod i sposobu
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
realizacji przedsięwzięć z reguły o charakterze
operacyjnym.
1
1
1
1
1
Informacje dodatkowe:
Wyłączenie dotyczące zastosowania miernika o wartości logicznej, zastosowano ze względu na konieczność zachowania
tajemnicy państwowej oraz bezpieczeństwo państwa, zgodnie z ust. 81 Załącznika nr 68 do Rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 13 czerwca 2013 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do
projektu ustawy budżetowej na rok 2014.

Miernik 3: Liczba osób objętych programami w zakresie bezpieczeństwa (w os.)*
Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik odnosi się do realizacji przez Wojewodów
działalności zorientowanej na poprawę bezpieczeństwa,
2014 r.
2015 r.
2016 r.
wykonywanych w ramach programów Rządowego
programu ograniczania przestępczości i aspołecznych

303.000
268.600
270.000
zachowań „Razem Bezpieczniej”.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania zakładanej wartości może być
związane z małą liczbą złożonych wniosków, jak
Informacje dodatkowe:
również rezygnacją z projektów w trakcie ich realizacji,
Wartość miernika jest obliczana na podstawie sumy liczby osób
a także ze sposobem wywiązywania się przez
objętych programami bezpieczeństwa w poszczególnych
zewnętrzne podmioty z realizacji zleceń (jst, organizacje
województwach (w danym roku), przez co uwzględnia się tym
pozarządowe), co wynikać może ze zróżnicowanego
samym odmienne uwarunkowania realizacji tych programów.
charakteru realizowanych w ramach programu w danym
roku projektów.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 2.2. Redukowanie przestępczości
Celem zadania dla Policji jest utrzymanie wskaźnika wykrywalności na poziomie roku bazowego, a dla
Centralnego Biura Antykorupcyjnego – realizacja zadań wynikających z ustawy o CBA. Zadanie obejmuje

15
wykrywanie, zwalczanie i zapobieganie przestępczości i korupcji, w tym przestępczości zorganizowanej
o zasięgu krajowym i międzynarodowym oraz zagrożeń terrorystycznych. W zakresie powyższego zadania
wykonywane są czynności: operacyjno-rozpoznawcze, dochodzeniowo-śledcze i administracyjno-porządkowe.
Zadanie to zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawy wewnętrzne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
2,96 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Wskaźnik wykrywalności przestępstw ogółem (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ten odzwierciedla rzeczywiste działania Policji
Bazowa
PW
Planowane
w sferze
procesowej
w związku
ze
zwalczaniem
przestępczości, a także odzwierciedla skuteczność działania
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
organów ścigania, co wpływa na stan bezpieczeństwa
publicznego.
67,8
67
67
68
68
Ocena ryzyka:
Na realizację miernika wpływ mogą mieć m.in.:
Informacje dodatkowe:
− fluktuacja zatrudnienia w pionie kryminalnym,
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują
− zmiany legislacyjne,
się również wydatki z Funduszu Wsparcia Policji.
− sytuacja ekonomiczna państwa i społeczeństwa.

Miernik 2: Przyjęcie sprawozdania z działalności CBA przez organ nadrzędny (wartość logiczna:
tak-1/nie-0)

Opis miernika:
Wartości miernika
Szef CBA przedstawia Prezesowi Rady Ministrów
Bazowa
PW
Planowane
oraz Sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych
sprawozdanie z działalności CBA za poprzedni rok
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
kalendarzowy.
1
1
1
1
1
Informacje dodatkowe:
Wyłączenie dotyczące zastosowania miernika o wartości logicznej zastosowano ze względu na bezpieczeństwo państwa,
zgodnie z ust. 81 Załącznika nr 66 do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu
i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2014.

Zadanie 2.3. Strzeżenie praworządności i czuwanie nad ściganiem przestępstw przez prokuraturę
W ramach zadania, którego celem jest zagwarantowanie bezpieczeństwa państwa i obywateli, prowadzone
lub nadzorowane są postępowania przygotowawcze w sprawach karnych, wytaczane powództwa w sprawach
karnych i cywilnych oraz sprawowana jest funkcja oskarżyciela publicznego przed sądami. Ponadto sprawowany
jest nadzór nad wykonywaniem postanowień o tymczasowym aresztowaniu oraz innych decyzji o pozbawieniu
wolności. Prowadzone są także działania ukierunkowane na zwalczanie przestępczości zorganizowanej, a także
realizowane są ustawowe zadania Prokuratora Generalnego. Zadanie zawiera się w dziale administracji
rządowej Sprawiedliwość.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,4 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki.
Miernik 1: Wskaźnik pozostałości spraw karnych
Opis miernika: Wskaźnik pozostałości stanowi
Wartości miernika
odniesienie liczby spraw karnych pozostających do
załatwienia na następny okres sprawozdawczy do
Bazowa
PW
Planowane
przeciętnego wpływu spraw karnych w danym okresie
sprawozdawczym. Miernik ten pozwala więc w sposób
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
bezpośredni monitorować sprawność i efektywność
realizacji działań podejmowanych przez prokuraturę.
0,95
0,90
0,90
0,90
0,90
Ocena ryzyka:
Niewykonanie wartości docelowej może wynikać ze złożoności, skomplikowania i czasochłonności wpływających spraw.

16
Miernik 2: Procent spraw zakończonych przez prokuraturę wojskową w terminie nieprzekraczającym
90 dni w stosunku do ogólnej liczby spraw w roku

Wartości miernika
Opis miernika:
Bazowa
PW
Planowane
Miernik pozwala na ocenę sprawności i efektywności
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
pracy organów prokuratury wojskowej.
75,30
76,15
75,3
75,3
75,3
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika związane jest ze zróżnicowaną złożonością oraz pracochłonnością
poszczególnych spraw.

Zadanie 2.4.W Ochrona ludności, ochrona przeciwpożarowa i ratownictwo
Zadanie realizowane jest przez jednostki Państwowej Straży Pożarnej oraz organizacje społeczne działające na
podstawie ustawy o stowarzyszeniach (np. jednostki OSP, TOPR, GOPR, WOPR itp.) W ramach zadania
realizowane są działania w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz działania ratownicze na terenie całego
kraju, w tym też działania ratownicze na wodzie i w terenie górskim. W zadaniu finansuje się też organizację
i funkcjonowanie krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (KSRG). Prowadzone są działania związane z:
zapobieganiem zagrożeniom pożarowym i innym, przeciwdziałaniem awariom przemysłowym oraz
prowadzeniem kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych. Finansowane są także przedsięwzięcia
mające na celu poprawę bazy i wyposażenia sprzętowego niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania
jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej i Państwowej Straży Pożarnej, szkolenia i doskonalenie ratowników,
prowadzenie i organizowanie ćwiczeń. Celem zadania jest skrócenie średniego czasu oczekiwania na podjęcie
interwencji podmiotów ratowniczych Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego od momentu przyjęcia
zgłoszenia. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawy wewnętrzne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
2,5 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Procent interwencji, w których jednostka Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego dotarła
na miejsce zdarzenia w czasie krótszym niż 15 minut, w stosunku do ogółu interwencji (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pozwala
na
monitorowanie
poziomu
zabezpieczenia obszarów chronionych – szybkość
podjęcia
działania
jest
jednym
z
kluczowych
Bazowa
PW
Planowane
parametrów decydujących o ograniczeniu skutków
pożarów. Pośrednio stanowi ocenę efektu zwiększania
potencjału
sił
Krajowego
Systemu
Ratowniczo-
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Gaśniczego (KSRG) wskutek włączania kolejnych
jednostek OSP i wyposażania ich w nowocześniejszy
85,7
75
77
77
78
sprzęt.
Informacje dodatkowe:
Ocena ryzyka:
1.
Analogicznym
miernikiem
pn.
„Stosunek
liczby
Wpływ na wykonanie wartości miernika ma m.in.
interwencji, w których jednostka Krajowego Systemu
stopień
urbanizacji
terenu,
liczba
interwencji
Ratowniczo-Gaśniczego dotarła na miejsce zdarzenia
wymagających
jednoczesnego
zaangażowania
w czasie krótszym niż 15 minut do ogółu interwencji
większych sił jednostek straży pożarnej, jak również
(w %)” posługują się również Wojewodowie.
liczebność jednostek ratowniczo-gaśniczych PSP i sieci
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują
ochotniczych straży pożarnych w stosunku do
się również wydatki z Funduszu Wsparcia Państwowej
rozmiarów chronionego obszaru.
Straży Pożarnej.


17
Miernik 2: Liczba zakończonych poszukiwań prowadzonych przez Biuro Informacji i Poszukiwań PCK
(w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę skuteczności działalności
Biura Informacji i Poszukiwań PCK w zakresie
powierzonych
i
finansowanych
ze
środków
Bazowa
PW
Planowane
publicznych zadań dotyczących m.in. poszukiwania
osób
zaginionych
podczas
wojen,
konfliktów
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
zbrojnych i klęsk żywiołowych, poszukiwania mogił
wojennych w kraju i za granicą, poszukiwań ze
względów humanitarnych, prowadzonych na wniosek
8.800
8.800
8.800
8.800
8.800
najbliższych członków rodziny.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania przewidywanej wartości miernika związane jest ze specyfiką zadania – część spraw może nie zostać
zakończona niezależnie od czynności podejmowanych przez Biuro Informacji i Poszukiwań PCK. Dotyczy to przede
wszystkim przypadków (poszukiwań) szczególnie skomplikowanych, wymagających długookresowych wyjaśnień.

Pozostałe mierniki wykorzystywane w ramach zadania to:
− Procent realizacji przedsięwzięć określonych w Programie Doskonalenia Obrony Cywilnej w danym roku
kalendarzowym (w %),
− Liczba zrealizowanych szkoleń na rzecz przygotowania formacji OC / Ogólna liczba zrealizowanych
szkoleń w MKiDN (w %).
Mierniki te przedstawiają stopień realizacji zadań planowanych w zakresie obrony cywilnej. Ich wykonanie
stwarza warunki do właściwego przygotowania urzędów do skutecznego działania w tym obszarze. Wartości
mierników zostały zaprezentowane w aneksie tabelarycznym. W kolejnych latach maja one charakter stabilny,
pozytywny z punktu widzenia realizacji zadania.
Zadanie 2.5.W Zarządzanie kryzysowe oraz przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych
W ramach zadania prowadzone są działania mające na celu zapewnienie spójnego obiegu informacji,
planowania i koordynacji działań na poziomie krajowym i wojewódzkim w zakresie zarządzania
kryzysowego, jak również usuwanie skutków klęsk żywiołowych oraz zrealizowanie do 2020 roku
programów mających na celu zapobieganie ich wystąpieniu. W ramach tego zadania podejmowane są
przedsięwzięcia mające na celu stworzenie szczegółowej siatki bezpieczeństwa, spójnego obiegu informacji,
planowania i koordynacji działań na poziomie krajowym oraz wojewódzkim w zakresie zarządzania
kryzysowego. Ponadto, wykonywane są działania mające na celu usprawnienie łączności służb ratowniczych
poprzez zapewnienie optymalnych warunków technicznych, organizacyjnych związanych z eksploatacją sieci
komunikacyjnych służb ratowniczych. Działania administracji publicznej ukierunkowane są również na
przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych oraz na odbudowę, modernizację i remont komunalnej
infrastruktury technicznej zniszczonej lub uszkodzonej w wyniku klęsk żywiołowych. W zadaniu finansuje się
też funkcjonowanie i rozwój systemu powiadamiania ratunkowego (numer alarmowy 112). Zadanie zawiera się
w działach administracji rządowej Administracja publiczna oraz Sprawy wewnętrzne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,2 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
18
Miernik 1: Stopień wdrożenia systemu zarządzania kryzysowego do działań administracji rządowej (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę stopnia wprowadzenia systemu
Bazowa
PW
Planowane
zarządzania kryzysowego zdefiniowanego w ustawie
o zarządzaniu
kryzysowym,
którego
zadaniem
jest
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
monitorowanie, zapobieganie i usuwanie zagrożeń dla
bezpieczeństwa powszechnego.
4
16
28
40
52
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika prezentowana jest narastająco w perspektywie do 2020 r., w ramach której przewiduje się pełne
wdrożenie systemu.

Miernik 2: Stopień: 1) usunięcia skutków klęsk żywiołowych i 2) zrealizowania programów mających na
celu zapobieganie ich wystąpieniu (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obrazuje globalne postępy w procesie
Bazowa
PW
Planowane
odbudowy zniszczeń spowodowanych działalnością
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
żywiołów
oraz
postęp
w
pracach
związanych
z tworzeniem
infrastruktury
zapobiegającej
1) 49,7
1) 63,2
1) 68,0
1) 72,2
57
występowaniu powodzi.
2) 16,8
2) 50,3
2) 64,5
2) 73,4
Informacje dodatkowe:
Ocena ryzyka:
Wartość docelową miernika zakłada się biorąc pod uwagę
Ryzyko niewykonania przewidywanej wartości miernika
dostępność środków przeznaczonych na przeciwdziałanie
wynika
z
możliwości
wystąpienia
szczególnie
i usuwanie skutków klęsk żywiołowych:
dotkliwych klęsk żywiołowych, przewyższających
− w stosunku do strat spowodowanych wystąpieniem klęsk
przeciętne roczne straty spowodowane działaniem
żywiołowych od 2010 r.
żywiołów.
− w stosunku do wartości zadań (programów) planowanych
do realizacji od ich rozpoczęcia z perspektywą do 2020 r.

Miernik 3: Ocena współdziałania podmiotów zarządzania kryzysowego w skali od 1-bardzo zła do 5-
bardzo dobra*

Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik odzwierciedla sprawność i współdziałanie służb
Wojewodów („podmiotów zarządzania kryzysowego”)
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w
sytuacjach
kryzysowych
oraz
ukazuje
ich
efektywność, stan przygotowania oraz szybkość reakcji.
4,18
4,19
4,19
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Potencjalnymi ryzykami niewykonania zadania mogłyby
Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia
być:
odmienne uwarunkowania w poszczególnych województwach.
− awaria systemów kierowania i łączności,
W perspektywie do 2016 roku maksymalna planowana wartość
− jednoczesne
wystąpienie
zagrożeń
wynosić powinna 4,19, co oznacza bardzo dobry poziom
przekraczających możliwości dysponowanych sił
organizacji
i
współdziałania
podmiotów
zarządzania
i środków.
kryzysowego.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.

Pozostałe mierniki wykorzystywane w ramach zadania to:
− Stopień realizacji zadań określonych w Programie Doskonalenia Obrony Cywilnej w danym roku
kalendarzowym (w %),
− Liczba osób przeszkolonych z zakresu zarządzania kryzysowego / Ogólna liczba osób objętych szkoleniem
z zakresu zarządzania kryzysowego (w %).
Mierniki te przedstawiają stopień realizacji zadań planowanych w danym roku kalendarzowym w zakresie
zarządzania kryzysowego. Ich wykonanie stwarza warunki do właściwego przygotowania urzędów do
skutecznego przeciwdziałania zagrożeniom i usuwania skutków sytuacji kryzysowych. Wartości docelowe
mierników zamieszczone zostały w aneksie tabelarycznym. W kolejnych latach mają one charakter stabilny.

19
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: