Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-budzet-zadaniowy
Miernik 2: Liczba opracowanych demonstratorów technologii oraz metod badawczych w stosunku do
ogólnej liczby zakończonych badań naukowych (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik jest przydatny w ocenie skuteczności wdrażania
Bazowa
PW
Planowane
wyników badań w dziedzinie obronności w resorcie
obrony narodowej. Pośrednio miernik wskazuje na
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
rozwój innowacyjności w dziedzinie obronności
w kraju.
100
100
100
100
100
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania miernika wiąże się ze stanem zaawansowania poszczególnych badań naukowych oraz ich rezultatem
praktycznym w danym roku.
Zadanie 10.2. realizowane jest również przez Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS, dla którego
działalności przyjęto miernik pn. „ Liczba: a) zrealizowanych projektów badawczo-rozwojowych związanych ze
statystyką publiczną, b) przeprowadzonych seminariów naukowych, c) sympozjów i szkoleń w stosunku do
liczby wszystkich projektów, seminariów, sympozjów i szkoleń z zakresu statystyki publicznej (w %)”. Wartość
miernika na lata 2014-2016 wynosi 100% w każdym roku.
65
Funkcja 11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic
Funkcja obejmuje sprawy związane z obronnością oraz funkcjonowaniem i rozwojem Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej (SZ RP), w tym udział w przedsięwzięciach wojskowych wynikających z umów
międzynarodowych. Podstawowym zadaniem państwa w tym obszarze jest rozwój zdolności operacyjnych sił
zbrojnych dla zapewnienia skutecznej obrony i ochrony polskich granic. W ramach funkcji władze publiczne
prowadzą działania umożliwiające m.in. rozpoznawanie i przeciwdziałanie zagrożeniom zewnętrznym
godzącym w bezpieczeństwo, obronność, niepodległość i nienaruszalność terytorium RP. W zakresie
wypełniania obowiązków sojuszniczych Siły Zbrojne RP utrzymują gotowość do uczestnictwa w działaniach
organizowanych przez NATO, UE lub w ramach doraźnych koalicji państw. Głównym celem realizowanych
w ramach funkcji 11. zadań i podzadań jest zapewnienie niepodległości i nienaruszalności terytorialnej RP.
Jednym ze wskaźników użytych do monitorowania stopnia realizacji celu jest relacja wskaźnika potencjału
bojowego do jego poziomu z roku poprzedniego. Wskaźnik ten powinien zmienić swoją wartość z 1,003
w 2013 r. do 1,036 w 2016 r.
Zadanie 11.1. Utrzymanie i rozwój zdolności operacyjnych SZ RP
W ramach zadania realizowane są cele związane ze zwiększeniem zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP
oraz podwyższeniem stopnia nowoczesności uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Środki publiczne
e
w
przeznaczone są na utrzymanie osiągniętego poziomu zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP przez
teto
odpowiednie szkolenia i utrzymanie ich gotowości bojowej oraz działania służące ich rozwojowi, w celu
ry
uzyskania pożądanych zdolności operacyjnych. Realizowane są przede wszystkim działania związane
rio
z zabezpieczeniem dowodzenia SZ RP, utrzymaniem zdolności do rozpoznania oraz do rażenia sił przeciwnika
ie p
w sytuacji zagrożenia państwa, zabezpieczeniem logistycznym i medycznym zdolności operacyjnych SZ RP, jak
n
a
również zakwaterowaniem SZ RP. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Obrona narodowa.
d
a
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
Z
19,28 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Wskaźnik osiągnięcia wymaganego poziomu dostępności sił (relacja poziomu posiadanego do
wymaganego, w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala na określenie ilości sił zdolnych do użycia w perspektywie czasu. Odnosi się bezpośrednio do realizacji
celu zadania, który wynika z postanowienia Prezydenta RP w sprawie określenia głównych kierunków rozwoju Sił
Zbrojnych RP oraz ich przygotowań do obrony państwa na lata 2013-2022.
Informacje dodatkowe:
1.
W ramach omawianego miernika nie zostały zaprezentowane wartości ze względu na bezpieczeństwo państwa,
zgodnie z ust. 81 Załącznika nr 68 do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu
i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2014.
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują się również następujące jednostki sektora finansów
publicznych: Wojskowa Agencja Mieszkaniowa, Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz
Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych, którego dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.
Zadanie 11.2. Wsparcie wywiadowcze i kontrwywiadowcze
Zapewnienie wsparcia wywiadowczego i kontrwywiadowczego ma na celu rozpoznanie zagrożeń godzących
w bezpieczeństwo państwa oraz zdolność bojową Sił Zbrojnych. Prowadzone są działania związane
66
z rozpoznawaniem i przeciwdziałaniem zagrożeniom godzącym w bezpieczeństwo państwa, obronność
i zdolności bojowe Sił Zbrojnych, niepodległość i nienaruszalność terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym
także dotyczące rozpoznawania międzynarodowego terroryzmu, ekstremizmu oraz międzynarodowych grup
przestępczości zorganizowanej. Realizowane są również działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa
jednostek wojskowych, innych jednostek organizacyjnych MON oraz żołnierzy wykonujących zadania służbowe
poza granicami państwa i współdziałanie z organami uprawnionymi do ścigania przestępstw, jak również
współdziałanie w organizowaniu polskich przedstawicielstw wojskowych za granicą. Zadanie realizowane jest
przez Agencję Wywiadu, Służbę Wywiadu Wojskowego oraz Służbę Kontrwywiadu Wojskowego.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,45 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Przyjęcie sprawozdań z działalności SWW i SKW przez organ nadrzędny (wartość logiczna:
tak – 1/nie – 0)
Opis miernika:
Szefowie SWW oraz SKW corocznie przedstawiają
Wartości miernika
Prezesowi
Rady
Ministrów,
Ministrowi
Obrony
Narodowej
oraz
Sejmowej
Komisji
ds.
Służb
Specjalnych sprawozdania z działalności i wykonania
Bazowa
PW
Planowane
budżetu SWW za poprzedni rok. W oparciu
o informacje zawarte w tych dokumentach, dokonywana
jest ocena i wydawana jest opinia na temat stopnia
2011 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
zrealizowania
postawionych
zadań.
Przyjęcie
sprawozdania, bądź wniesienie do niego uwag stanowi
miernik oceniający, w jakim stopniu wywiązano się
1
1
1
1
1
z realizowanych zadań.
Miernik 2: Zdolność struktur administracyjno-gospodarczych do zapewnienia bezpieczeństwa
zewnętrznego państwa (wartość logiczna: tak-1/nie-0)
Wartości miernika
Opis miernika:
Bazowa
PW
Planowane
Miernik odnosi się do działań realizowanych przez
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Agencję Wywiadu.
1
1
1
1
1
Informacje dodatkowe:
Wyłączenie dotyczące zastosowania miernika o wartości logicznej, zastosowano ze względu na bezpieczeństwo państwa,
zgodnie z ust. 81 Załącznika nr 68 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 czerwca 2013 r. w sprawie
szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2014.
Zadanie 11.3. Realizacja zobowiązań sojuszniczych i międzynarodowych oraz uczestnictwo w działaniach
na rzecz pokoju i stabilizacji międzynarodowej
Realizowane w ramach tego zadania inicjatywy i przedsięwzięcia mają na celu pogłębienie współpracy
międzynarodowej na rzecz wzmocnienia obronności RP. Osiągnięciu celu służy aktywny udział w misjach
i operacjach NATO, UE, koalicyjnych. Zadanie dotyczy to także międzynarodowej współpracy bilateralnej
i wielostronnej oraz obejmuje funkcjonowanie przedstawicielstw dyplomatycznych i struktur wielonarodowych
w ramach NATO i UE. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Obrona narodowa.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,91 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
67
Liczba stanowisk flagowych w stosunku do wszystkich stanowisk w strukturach NATO i UE (dodatkowo
w narodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych w kraju i poza granicami państwa), które
zostały przydzielone SZ RP do obsadzenia (w % oraz w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na zobrazowanie zaangażowania Sił
Bazowa
PW
Planowane
Zbrojnych
RP
w
inicjatywach
i
strukturach
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
międzynarodowych
oraz
wielonarodowych
przy
uwzględnieniu posiadanych możliwości w tym zakresie
1,64%
1,39%
1,28%
1,32%
1,20%
oraz ich pozycji na arenie międzynarodowej.
10/609
9/644
10/781
11/829
10/829
Informacje dodatkowe:
1.
Trend malejący spowodowany jest przyjmowaniem
kolejnych zobowiązań w zakresie obsady stanowisk
w Eurokorpusie oraz w Centrum Eksperckim Policji
Ocena ryzyka:
Wojskowej, a więc zwiększana jest liczba wszystkich
Niewielkie ryzyko związane z ewentualnymi zmianami
stanowisk przydzielonych SZ RP w strukturach NATO
liczebności stanowisk flagowych.
i UE, przy niezmiennej liczbie stanowisk flagowych.
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację zadania wpisują
się również wydatki Zakładu Inwestycji Organizacji
Traktatu Północnoatlantyckiego.
Zadanie 11.4. W Gotowość struktur administracyjno-gospodarczych kraju do obrony państwa
Podstawowym celem zadania jest utrzymywanie zdolności do realizacji zadań obronnych przez organy
administracji publicznej i przedsiębiorców. W ramach zadania organy administracji publicznej realizują
różnorodne przedsięwzięcia związane z utrzymywaniem i doskonaleniem struktur pozamilitarnych systemu
obrony państwa, jak również związane z nakładaniem na przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu
gospodarczo-obronnym obowiązku utrzymywania mocy produkcyjnych lub remontowych. Ponadto
administracja publiczna utrzymuje także system kierowania bezpieczeństwem narodowym, realizuje szkolenia
obronne, organizuje i przeprowadza rejestrację oraz kwalifikację wojskową, a także zajmuje się tworzeniem
i utrzymaniem rezerw państwowych produktów leczniczych i wyrobów medycznych. Zadanie zawiera się
w dziale administracji rządowej Obrona narodowa.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,18 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki.
Miernik 1: Stopień realizacji zadań obronnych z obszaru mobilizacji gospodarki (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę poziomu realizacji zadań
Bazowa
PW
Planowane
obronnych z obszaru mobilizacji gospodarki nałożonych
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
na
przedsiębiorców
decyzjami
administracyjnymi
Ministra Obrony Narodowej.
100
100
100
100
100
Ocena ryzyka:
Ryzyko braku pokrycia realizacji zadań obronnych wynikających z zatwierdzonego Programu Mobilizacji Gospodarki oraz
braku zabezpieczenia w czasie „W” potrzeb SZ RP i innych uprawnionych organów jest ograniczana przez system
kontrolny.
68
Miernik 2: Stopień wykonania decyzji na utrzymywanie mocy produkcyjnych i/lub remontowych (w %)
Opis miernika:
Miernik odzwierciedla zdolność struktur gospodarczych
Wartości miernika
i administracyjnych państwa do realizacji zadań
w warunkach
zagrożenia
bezpieczeństwa
państwa
i czasie wojny, która uwarunkowana jest koniecznością
Bazowa
PW
Planowane
utrzymywania odpowiednich mocy produkcyjnych
również w czasie pokoju. Wartość miernika przedstawia
stopień
wykonania
obowiązków
w
zakresie
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
utrzymywania mocy produkcyjnych i/lub remontowych,
które Minister Gospodarki nakłada w drodze decyzji
administracyjnych na przedsiębiorców o szczególnym
100
100
100
100
100
znaczeniu gospodarczo-obronnym.
Ocena ryzyka:
Inne informacje:
Ryzyko
niewykonania
miernika
ograniczają
do
Miernik odnosi się do realizacji Programu Mobilizacji
minimum ścisłe zasady typowania przedsiębiorców
Gospodarki – jego wartość na poziomie 100% oznacza, że
określone w zatwierdzanym przez Ministra Gospodarki
decyzje na utrzymywanie mocy produkcyjnych niezbędnych do
dokumencie
dotyczącym
sposobu
obliczania
realizacji zadań wynikających z tego Programu zostały
i rekompensowania
kosztów
utrzymywania
przez
w całości wykonane, tj. przedsiębiorcy w ciągu roku byli
przedsiębiorców
mocy
produkcyjnych.
Ryzyko
gotowi podjąć produkcję, aby zaspokoić potrzeby Sił Zbrojnych
niewykonania
miernika
związane
jest
jedynie
RP,
Ministerstwa
Spraw
Wewnętrznych,
Ministerstwa
z wypadkami
losowymi,
w
wyniku
których
Sprawiedliwości lub Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego na
poszczególni przedsiębiorcy mogą nie zrealizować
wyroby i ich ilości ujęte w Programie.
nałożonych zadań.
Miernik 3: Procent realizacji zadań rocznych określonych w Programie Pozamilitarnych Przygotowań
Obronnych (PPPO)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
przedstawia
stopień
realizacji
zadań
dotyczących
wzmacniania
zdolności
organów
administracji publicznej do wspierania obrony państwa,
Bazowa
PW
Planowane
zaplanowanych do realizacji w poszczególnych latach
w Programie Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
– ich wykonanie zapewnia właściwe przygotowanie
urzędów do skutecznego realizowania zadań w okresie
67~100
70~100
71~100
100
100
zagrożenia państwa i wojny.
Ocena ryzyka:
Miernik dotyczy dysponentów 27 części budżetowych. W tabeli zaprezentowano wartości skrajne. Wartości szczegółowe
dla każdego z dysponentów zostały zaprezentowane w aneksie tabelarycznym. Niektórzy dysponenci wykorzystują również
analogiczne mierniki odnoszące się do stopnia realizacji PPPO lub relacji zadań wykonanych do przewidzianych do
realizacji w PPPO.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania wykorzystywane będą również następujące mierniki, które odnoszą
się do oceny poziomu przygotowania organów administracji oraz struktur gospodarczych do działań obronnych
państwa:
− Stopień realizacji zadań obronnych w danym roku (w %),
− Ilość osób przeszkolonych (w os.),
− Bieżące monitorowanie gotowości ABW do realizacji zadań obronnych (wartość logiczna: 1- tak/0 – nie),
− Relacja liczby przeszkolonych osób do ogólnej liczby osób zaplanowanych do przeszkolenia (w %),
− Udział kadry kierowniczej PAA w corocznym szkoleniu obronnym (w %),
− Procentowy udział pracowników KRUS podlegających obowiązkowi przeszkolenia w corocznym szkoleniu
obronnym (w %).
Wartości docelowe mierników na 2014 r. zamieszczone zostały w aneksie tabelarycznym (w kolejnych latach
wartości te mają charakter stabilny).
69
ogólnej liczby zakończonych badań naukowych (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik jest przydatny w ocenie skuteczności wdrażania
Bazowa
PW
Planowane
wyników badań w dziedzinie obronności w resorcie
obrony narodowej. Pośrednio miernik wskazuje na
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
rozwój innowacyjności w dziedzinie obronności
w kraju.
100
100
100
100
100
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania miernika wiąże się ze stanem zaawansowania poszczególnych badań naukowych oraz ich rezultatem
praktycznym w danym roku.
Zadanie 10.2. realizowane jest również przez Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS, dla którego
działalności przyjęto miernik pn. „ Liczba: a) zrealizowanych projektów badawczo-rozwojowych związanych ze
statystyką publiczną, b) przeprowadzonych seminariów naukowych, c) sympozjów i szkoleń w stosunku do
liczby wszystkich projektów, seminariów, sympozjów i szkoleń z zakresu statystyki publicznej (w %)”. Wartość
miernika na lata 2014-2016 wynosi 100% w każdym roku.
65
Funkcja 11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic
Funkcja obejmuje sprawy związane z obronnością oraz funkcjonowaniem i rozwojem Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej (SZ RP), w tym udział w przedsięwzięciach wojskowych wynikających z umów
międzynarodowych. Podstawowym zadaniem państwa w tym obszarze jest rozwój zdolności operacyjnych sił
zbrojnych dla zapewnienia skutecznej obrony i ochrony polskich granic. W ramach funkcji władze publiczne
prowadzą działania umożliwiające m.in. rozpoznawanie i przeciwdziałanie zagrożeniom zewnętrznym
godzącym w bezpieczeństwo, obronność, niepodległość i nienaruszalność terytorium RP. W zakresie
wypełniania obowiązków sojuszniczych Siły Zbrojne RP utrzymują gotowość do uczestnictwa w działaniach
organizowanych przez NATO, UE lub w ramach doraźnych koalicji państw. Głównym celem realizowanych
w ramach funkcji 11. zadań i podzadań jest zapewnienie niepodległości i nienaruszalności terytorialnej RP.
Jednym ze wskaźników użytych do monitorowania stopnia realizacji celu jest relacja wskaźnika potencjału
bojowego do jego poziomu z roku poprzedniego. Wskaźnik ten powinien zmienić swoją wartość z 1,003
w 2013 r. do 1,036 w 2016 r.
Zadanie 11.1. Utrzymanie i rozwój zdolności operacyjnych SZ RP
W ramach zadania realizowane są cele związane ze zwiększeniem zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP
oraz podwyższeniem stopnia nowoczesności uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Środki publiczne
e
w
przeznaczone są na utrzymanie osiągniętego poziomu zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP przez
teto
odpowiednie szkolenia i utrzymanie ich gotowości bojowej oraz działania służące ich rozwojowi, w celu
ry
uzyskania pożądanych zdolności operacyjnych. Realizowane są przede wszystkim działania związane
rio
z zabezpieczeniem dowodzenia SZ RP, utrzymaniem zdolności do rozpoznania oraz do rażenia sił przeciwnika
ie p
w sytuacji zagrożenia państwa, zabezpieczeniem logistycznym i medycznym zdolności operacyjnych SZ RP, jak
n
a
również zakwaterowaniem SZ RP. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Obrona narodowa.
d
a
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
Z
19,28 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Wskaźnik osiągnięcia wymaganego poziomu dostępności sił (relacja poziomu posiadanego do
wymaganego, w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala na określenie ilości sił zdolnych do użycia w perspektywie czasu. Odnosi się bezpośrednio do realizacji
celu zadania, który wynika z postanowienia Prezydenta RP w sprawie określenia głównych kierunków rozwoju Sił
Zbrojnych RP oraz ich przygotowań do obrony państwa na lata 2013-2022.
Informacje dodatkowe:
1.
W ramach omawianego miernika nie zostały zaprezentowane wartości ze względu na bezpieczeństwo państwa,
zgodnie z ust. 81 Załącznika nr 68 do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu
i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2014.
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują się również następujące jednostki sektora finansów
publicznych: Wojskowa Agencja Mieszkaniowa, Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz
Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych, którego dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.
Zadanie 11.2. Wsparcie wywiadowcze i kontrwywiadowcze
Zapewnienie wsparcia wywiadowczego i kontrwywiadowczego ma na celu rozpoznanie zagrożeń godzących
w bezpieczeństwo państwa oraz zdolność bojową Sił Zbrojnych. Prowadzone są działania związane
66
z rozpoznawaniem i przeciwdziałaniem zagrożeniom godzącym w bezpieczeństwo państwa, obronność
i zdolności bojowe Sił Zbrojnych, niepodległość i nienaruszalność terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym
także dotyczące rozpoznawania międzynarodowego terroryzmu, ekstremizmu oraz międzynarodowych grup
przestępczości zorganizowanej. Realizowane są również działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa
jednostek wojskowych, innych jednostek organizacyjnych MON oraz żołnierzy wykonujących zadania służbowe
poza granicami państwa i współdziałanie z organami uprawnionymi do ścigania przestępstw, jak również
współdziałanie w organizowaniu polskich przedstawicielstw wojskowych za granicą. Zadanie realizowane jest
przez Agencję Wywiadu, Służbę Wywiadu Wojskowego oraz Służbę Kontrwywiadu Wojskowego.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,45 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Przyjęcie sprawozdań z działalności SWW i SKW przez organ nadrzędny (wartość logiczna:
tak – 1/nie – 0)
Opis miernika:
Szefowie SWW oraz SKW corocznie przedstawiają
Wartości miernika
Prezesowi
Rady
Ministrów,
Ministrowi
Obrony
Narodowej
oraz
Sejmowej
Komisji
ds.
Służb
Specjalnych sprawozdania z działalności i wykonania
Bazowa
PW
Planowane
budżetu SWW za poprzedni rok. W oparciu
o informacje zawarte w tych dokumentach, dokonywana
jest ocena i wydawana jest opinia na temat stopnia
2011 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
zrealizowania
postawionych
zadań.
Przyjęcie
sprawozdania, bądź wniesienie do niego uwag stanowi
miernik oceniający, w jakim stopniu wywiązano się
1
1
1
1
1
z realizowanych zadań.
Miernik 2: Zdolność struktur administracyjno-gospodarczych do zapewnienia bezpieczeństwa
zewnętrznego państwa (wartość logiczna: tak-1/nie-0)
Wartości miernika
Opis miernika:
Bazowa
PW
Planowane
Miernik odnosi się do działań realizowanych przez
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Agencję Wywiadu.
1
1
1
1
1
Informacje dodatkowe:
Wyłączenie dotyczące zastosowania miernika o wartości logicznej, zastosowano ze względu na bezpieczeństwo państwa,
zgodnie z ust. 81 Załącznika nr 68 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 czerwca 2013 r. w sprawie
szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2014.
Zadanie 11.3. Realizacja zobowiązań sojuszniczych i międzynarodowych oraz uczestnictwo w działaniach
na rzecz pokoju i stabilizacji międzynarodowej
Realizowane w ramach tego zadania inicjatywy i przedsięwzięcia mają na celu pogłębienie współpracy
międzynarodowej na rzecz wzmocnienia obronności RP. Osiągnięciu celu służy aktywny udział w misjach
i operacjach NATO, UE, koalicyjnych. Zadanie dotyczy to także międzynarodowej współpracy bilateralnej
i wielostronnej oraz obejmuje funkcjonowanie przedstawicielstw dyplomatycznych i struktur wielonarodowych
w ramach NATO i UE. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Obrona narodowa.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,91 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
67
Liczba stanowisk flagowych w stosunku do wszystkich stanowisk w strukturach NATO i UE (dodatkowo
w narodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych w kraju i poza granicami państwa), które
zostały przydzielone SZ RP do obsadzenia (w % oraz w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na zobrazowanie zaangażowania Sił
Bazowa
PW
Planowane
Zbrojnych
RP
w
inicjatywach
i
strukturach
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
międzynarodowych
oraz
wielonarodowych
przy
uwzględnieniu posiadanych możliwości w tym zakresie
1,64%
1,39%
1,28%
1,32%
1,20%
oraz ich pozycji na arenie międzynarodowej.
10/609
9/644
10/781
11/829
10/829
Informacje dodatkowe:
1.
Trend malejący spowodowany jest przyjmowaniem
kolejnych zobowiązań w zakresie obsady stanowisk
w Eurokorpusie oraz w Centrum Eksperckim Policji
Ocena ryzyka:
Wojskowej, a więc zwiększana jest liczba wszystkich
Niewielkie ryzyko związane z ewentualnymi zmianami
stanowisk przydzielonych SZ RP w strukturach NATO
liczebności stanowisk flagowych.
i UE, przy niezmiennej liczbie stanowisk flagowych.
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację zadania wpisują
się również wydatki Zakładu Inwestycji Organizacji
Traktatu Północnoatlantyckiego.
Zadanie 11.4. W Gotowość struktur administracyjno-gospodarczych kraju do obrony państwa
Podstawowym celem zadania jest utrzymywanie zdolności do realizacji zadań obronnych przez organy
administracji publicznej i przedsiębiorców. W ramach zadania organy administracji publicznej realizują
różnorodne przedsięwzięcia związane z utrzymywaniem i doskonaleniem struktur pozamilitarnych systemu
obrony państwa, jak również związane z nakładaniem na przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu
gospodarczo-obronnym obowiązku utrzymywania mocy produkcyjnych lub remontowych. Ponadto
administracja publiczna utrzymuje także system kierowania bezpieczeństwem narodowym, realizuje szkolenia
obronne, organizuje i przeprowadza rejestrację oraz kwalifikację wojskową, a także zajmuje się tworzeniem
i utrzymaniem rezerw państwowych produktów leczniczych i wyrobów medycznych. Zadanie zawiera się
w dziale administracji rządowej Obrona narodowa.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,18 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki.
Miernik 1: Stopień realizacji zadań obronnych z obszaru mobilizacji gospodarki (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę poziomu realizacji zadań
Bazowa
PW
Planowane
obronnych z obszaru mobilizacji gospodarki nałożonych
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
na
przedsiębiorców
decyzjami
administracyjnymi
Ministra Obrony Narodowej.
100
100
100
100
100
Ocena ryzyka:
Ryzyko braku pokrycia realizacji zadań obronnych wynikających z zatwierdzonego Programu Mobilizacji Gospodarki oraz
braku zabezpieczenia w czasie „W” potrzeb SZ RP i innych uprawnionych organów jest ograniczana przez system
kontrolny.
68
Miernik 2: Stopień wykonania decyzji na utrzymywanie mocy produkcyjnych i/lub remontowych (w %)
Opis miernika:
Miernik odzwierciedla zdolność struktur gospodarczych
Wartości miernika
i administracyjnych państwa do realizacji zadań
w warunkach
zagrożenia
bezpieczeństwa
państwa
i czasie wojny, która uwarunkowana jest koniecznością
Bazowa
PW
Planowane
utrzymywania odpowiednich mocy produkcyjnych
również w czasie pokoju. Wartość miernika przedstawia
stopień
wykonania
obowiązków
w
zakresie
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
utrzymywania mocy produkcyjnych i/lub remontowych,
które Minister Gospodarki nakłada w drodze decyzji
administracyjnych na przedsiębiorców o szczególnym
100
100
100
100
100
znaczeniu gospodarczo-obronnym.
Ocena ryzyka:
Inne informacje:
Ryzyko
niewykonania
miernika
ograniczają
do
Miernik odnosi się do realizacji Programu Mobilizacji
minimum ścisłe zasady typowania przedsiębiorców
Gospodarki – jego wartość na poziomie 100% oznacza, że
określone w zatwierdzanym przez Ministra Gospodarki
decyzje na utrzymywanie mocy produkcyjnych niezbędnych do
dokumencie
dotyczącym
sposobu
obliczania
realizacji zadań wynikających z tego Programu zostały
i rekompensowania
kosztów
utrzymywania
przez
w całości wykonane, tj. przedsiębiorcy w ciągu roku byli
przedsiębiorców
mocy
produkcyjnych.
Ryzyko
gotowi podjąć produkcję, aby zaspokoić potrzeby Sił Zbrojnych
niewykonania
miernika
związane
jest
jedynie
RP,
Ministerstwa
Spraw
Wewnętrznych,
Ministerstwa
z wypadkami
losowymi,
w
wyniku
których
Sprawiedliwości lub Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego na
poszczególni przedsiębiorcy mogą nie zrealizować
wyroby i ich ilości ujęte w Programie.
nałożonych zadań.
Miernik 3: Procent realizacji zadań rocznych określonych w Programie Pozamilitarnych Przygotowań
Obronnych (PPPO)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
przedstawia
stopień
realizacji
zadań
dotyczących
wzmacniania
zdolności
organów
administracji publicznej do wspierania obrony państwa,
Bazowa
PW
Planowane
zaplanowanych do realizacji w poszczególnych latach
w Programie Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
– ich wykonanie zapewnia właściwe przygotowanie
urzędów do skutecznego realizowania zadań w okresie
67~100
70~100
71~100
100
100
zagrożenia państwa i wojny.
Ocena ryzyka:
Miernik dotyczy dysponentów 27 części budżetowych. W tabeli zaprezentowano wartości skrajne. Wartości szczegółowe
dla każdego z dysponentów zostały zaprezentowane w aneksie tabelarycznym. Niektórzy dysponenci wykorzystują również
analogiczne mierniki odnoszące się do stopnia realizacji PPPO lub relacji zadań wykonanych do przewidzianych do
realizacji w PPPO.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania wykorzystywane będą również następujące mierniki, które odnoszą
się do oceny poziomu przygotowania organów administracji oraz struktur gospodarczych do działań obronnych
państwa:
− Stopień realizacji zadań obronnych w danym roku (w %),
− Ilość osób przeszkolonych (w os.),
− Bieżące monitorowanie gotowości ABW do realizacji zadań obronnych (wartość logiczna: 1- tak/0 – nie),
− Relacja liczby przeszkolonych osób do ogólnej liczby osób zaplanowanych do przeszkolenia (w %),
− Udział kadry kierowniczej PAA w corocznym szkoleniu obronnym (w %),
− Procentowy udział pracowników KRUS podlegających obowiązkowi przeszkolenia w corocznym szkoleniu
obronnym (w %).
Wartości docelowe mierników na 2014 r. zamieszczone zostały w aneksie tabelarycznym (w kolejnych latach
wartości te mają charakter stabilny).
69
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik
-
1779-strategia
› Pobierz plik
-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik