eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 175
  • Data wpłynięcia: 2012-02-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-04-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 460

175-czesc-1

warto ci dopuszczalnych lub warto ci docelowych

(burmistrzom, prezydentom miast) i
okre lonych w załącznikach XI i XIV.
starostom projekt uchwały w sprawie
W przypadku przekroczenia warto ci
programu ochrony powietrza, mającego na
dopuszczalnych, których termin wej cia w życie
celu osiągnięcie poziomów dopuszczalnych
wygasł, plany ochrony jako ci powietrza okre lają
substancji w powietrzu oraz pułapu stężenia
odpowiednie działania, tak aby okres, w którym nie
ekspozycji.
są one dotrzymane, był jak najkrótszy. Plany
2. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) i
ochrony jako ci powietrza mogą ponadto zawierać
starosta jest obowiązany do wydania opinii
szczególne rodki służące ochronie wrażliwych grup
w terminie miesiąca od dnia otrzymania
ludno ci, w tym dzieci.
projektu uchwały w sprawie programu
Plany ochrony jako ci powietrza zawierają co
ochrony powietrza, o którym mowa w ust.
najmniej informacje okre lone w załączniku XV
1.”,
sekcja A i mogą zawierać rodki zgodne z art. 24.
b) po ust. 2 dodaje się ust 2a w brzmieniu:
Plany te są niezwłocznie przekazywane Komisji, nie
,,2a. Niewydanie opinii w terminie, o
później jednak niż dwa lata po zakończeniu roku, w
którym mowa w ust. 2, oznacza akceptację
którym zaobserwowano pierwsze przekroczenie.
projektu uchwały w sprawie programu
W przypadku gdy plany muszą zostać przygotowane
ochrony powietrza.”,
lub zrealizowane w odniesieniu do kilku rodzajów
c) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
zanieczyszczeń, państwa członkowskie w miarę
,,3a. Dla stref, w których przekraczane są
potrzeb przygotowują i realizują zintegrowane plany
poziomy dopuszczalne substancji, zarząd
ochrony powietrza obejmujące wszystkie
województwa opracowuje projekt uchwały
przedmiotowe zanieczyszczenia.
w sprawie programu ochrony powietrza lub
2. Państwa członkowskie w miarę możliwo ci
jego aktualizacji, którego integralną czę ć
zapewniają spójno ć z planami wymaganymi na
stanowi plan działań krótkoterminowych,
mocy dyrektywy 2001/80/WE, dyrektywy
o którym mowa w art. 92.”,
2001/81/WE lub dyrektywy 2002/49/WE, aby
d) ust. 4 – 6 otrzymują brzmienie:
osiągnąć stosowne cele dotyczące rodowiska.
,,4. Dla stref, o których mowa w art. 89 ust.
1 pkt 2, zarząd województwa okre la
przyczyny przekroczenia poziomów
dopuszczalnych substancji w powietrzu i
informuje ministra wła ciwego do spraw
rodowiska o działaniach podejmowanych w
celu zmniejszenia emisji substancji
powodujących te przekroczenia.
5. Dla stref, o których mowa w art. 89 ust. 1
33

pkt 4, zarząd województwa, w terminie 12
miesięcy od dnia otrzymania wyników
oceny poziomów substancji w powietrzu i
klasyfikacji stref, o których mowa w art. 89
ust. 1, opracowuje i przedstawia do
zaopiniowania wła ciwym wójtom
(burmistrzom, prezydentom miast) i
starostom projekt uchwały w sprawie
programu ochrony powietrza mający na celu
osiągnięcie poziomów docelowych
substancji w powietrzu.
6. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) i
starosta są obowiązani do wydania opinii w
terminie miesiąca od dnia otrzymania
projektu uchwały w sprawie programu
ochrony powietrza, o którym mowa w ust.
5.”,
e) po ust. 6 dodaje się ust 6a w brzmieniu:
,,6a. Niewydanie opinii w terminie, o
którym mowa w ust. 6, oznacza akceptację
projektu uchwały w sprawie programu
ochrony powietrza.”,
f) ust. 8 i 9 otrzymują brzmienie:
,,8. Jeżeli przyczyny wywołujące
przekroczenia dopuszczalnych lub
docelowych poziomów substancji w
powietrzu w strefach, o których mowa w art.
89 ust. 1 pkt 1 lub 4, występują na terenie
innego województwa niż zlokalizowane są
strefy, wła ciwe zarządy województw
współdziałają przy sporządzaniu programów
ochrony powietrza, o których mowa w ust. 3
lub 5, w zakresie wymiany informacji o
ewentualnych
źródłach przekroczeń
substancji w powietrzu oraz przykładowych
34

działaniach mających na celu ich
ograniczenie.
9. Zarząd województwa, zgodnie z
przepisami o udostępnianiu informacji o
rodowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o
ocenach oddziaływania na rodowisko,
zapewnia możliwo ć udziału społeczeństwa
w postępowaniu, którego przedmiotem jest
sporządzenie programu ochrony powietrza.”,
g) po ust. 9 dodaje się ust. 9a – 9e w
brzmieniu:
,,9a. Opracowany przez zarząd
województwa projekt uchwały w sprawie
programu ochrony powietrza powinien
uwzględniać analizy źródeł przekroczeń
przeprowadzone przez zarządy województw
i okre lać odpowiednie działania naprawcze
w przypadku przekroczenia obowiązujących
poziomów dopuszczalnych oraz poziomów
docelowych substancji.
9b. Opracowany przez zarząd województwa
projekt programu ochrony powietrza
powinien uwzględniać cele zawarte w
innych dokumentach planistycznych i
strategicznych, w tym w krajowym
programie ochrony powietrza,

wojewódzkich programach ochrony
rodowiska, regionalnych programach
operacyjnych i koncepcji przestrzennego
zagospodarowania kraju.
9c. W przypadku stref, dla których programy
ochrony powietrza zostały uchwalone,
a standardy
jako ci powietrza są
przekraczane, zarząd województwa jest
35

obowiązany opracować projekt aktualizacji
programu w terminie 3 lat od wej cia w
życie uchwały sejmiku województwa

w sprawie programu ochrony powietrza,
okre lając w nim działania ochronne dla
wrażliwych grup ludno ci obejmujących
osoby starsze i dzieci.
9d. W przypadku okre lenia krajowego celu
redukcji narażenia, zarząd województwa jest
obowiązany opracować projekt aktualizacji
programu ochrony powietrza okre lając
dodatkowe działania mające na celu
osiągnięcie krajowego celu redukcji
narażenia.
9e. Przepisy dotyczące trybu przyjmowania
programu ochrony powietrza stosuje się
odpowiednio do jego aktualizacji.”,
h) ust. 10 otrzymuje brzmienie:
10. Minister wła ciwy do spraw rodowiska
okre li, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe wymagania, jakim powinny
odpowiadać programy ochrony powietrza
oraz plany działań krótkoterminowych,

formę sporządzania i niezbędne czę ci
składowe programów ochrony powietrza
oraz planów działań krótkoterminowych, a
także zakres zagadnień, które powinny
zostać okre lone i ocenione w tych
programach i planach biorąc pod uwagę cele
tych programów i planów oraz konieczno ć
zapewnienia ochrony zdrowia ludzi i
ochrony rodowiska.”;
36

Art.
Plany działań krótkoterminowych
T
Art. 1 pkt 9
„a) w art. 92 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

24
1. W przypadku gdy w okre lonej strefie lub
lit. a - b
,,1. W przypadku ryzyka wystąpienia w
ust. 1- aglomeracji istnieje zagrożenie, że poziomy
(art. 92 ust.
danej strefie przekroczenia poziomu
3
zanieczyszczeń w powietrzu przekroczą jeden lub
1, 1a-c)
docelowego lub dopuszczalnego substancji
kilka progów alarmowych, o których mowa
w

w powietrzu, zarząd województwa, w
załączniku XII, państwa członkowskie opracowują

terminie 12 miesięcy od dnia otrzymania
plany okre lające krótkoterminowe działania,

informacji o tym ryzyku od wojewódzkiego
podejmowane w celu ograniczenia zagrożenia lub

inspektora ochrony rodowiska, opracowuje
skrócenia czasu występowania przekroczenia. W

i przedstawia do zaopiniowania wła ciwym
przypadku gdy to zagrożenie dotyczy co najmniej

wójtom (burmistrzom, prezydentom miast) i
jednej warto ci dopuszczalnej lub warto ci

starostom, projekt uchwały w sprawie planu
docelowej okre lonej w załącznikach VII, XI i XIV,

działań krótkoterminowych, w którym ustala
państwa członkowskie mogą w miarę potrzeby

się działania mające na celu:
sporządzać plany działań krótkoterminowych.

1) zmniejszenie ryzyka wystąpienia takich
Jednak w razie zagrożenia związanego z

przekroczeń;
przekroczeniem progu alarmowego ustalonego dla

2) ograniczenie skutków i czasu trwania
ozonu w załączniku XII sekcja B państwa

zaistniałych przekroczeń.”,
członkowskie opracowują plany działań

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a - 1c w
krótkoterminowych tylko w przypadku gdy uznają,

brzmieniu:
że istnieje znacząca możliwo ć ograniczenia

,,1a. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) i
zagrożenia, czasu jego występowania lub stopnia

starosta są obowiązani do wydania opinii w
przekroczenia, przy uwzględnieniu warunków

terminie miesiąca od dnia otrzymania
geograficznych, klimatycznych i ekonomicznych.

projektu uchwały w sprawie planu działań
Opracowując plany działań krótkoterminowych,

krótkoterminowych, o którym mowa w ust.
państwa członkowskie biorą pod uwagę decyzję

1.
2004/279/WE. L 152/10 PL Dziennik Urzędowy

1b. Niewydanie opinii w terminie, o którym
Unii Europejskiej 11.6.2008.

mowa w ust. 2, oznacza akceptację projektu
2. Plany działań krótkoterminowych, o których

uchwały w sprawie planu działań
mowa w ust. 1, mogą, w zależno ci od

krótkoterminowych.
indywidualnych przypadków, obejmować skuteczne

1c. Sejmik województwa w terminie 15
działania niezbędne do kontrolowania i, w razie

miesięcy od dnia otrzymania informacji o
konieczno ci, ograniczania działalno ci, która

tym ryzyku od wojewódzkiego inspektora
przyczynia się do wystąpienia ryzyka przekroczenia

ochrony
rodowiska okre la w drodze
warto ci dopuszczalnych lub docelowych, lub

uchwały, plan działań krótkoterminowych, o
progów alarmowych. Plany te mogą obejmować

którym mowa w ust. 1.
37

strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: