Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 175
- Data wpłynięcia: 2012-02-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-04-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 460
175-czesc-1
ust. 4 jest niezgodny z intencją ustawodawcy
mającą na celu delegowanie zadań
związanych z opracowaniem i uchwaleniem
programów ochrony powietrza przez
administrację samorządową i
zawiera błąd
redakcyjny ze względu na fakt, iż zadaniami z
zakresu administracji rządowej powinny być
zadania, o których mowa w art. 91 ust. 1, 3 i
5, a nie jak w chwili obecnej – zadania
wynikające z art. 91 ust. 1, 3 i 4.
W przypadku pozostawienia aktualnego
brzmienia przepisu art. 378 ust. 4, który
wyłącza z
zakresu zadań administracji
rządowej obowiązek okre lenia programów
ochrony powietrza mających na celu
osiągnięcie poziomów docelowych substancji
w powietrzu wprowadzonego ustawą z dnia 3
października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
oraz ocenach oddziaływania na środowisko,
konieczne byłoby wprowadzenie zmiany ww.
art. 94 ust. 2 ustawy – Prawo ochrony
rodowiska polegającej na wyłączeniu z
obowiązku przekazywania Ministrowi
rodowiska informacji na temat przyjętych w
drodze uchwały sejmiku województwa
programów ochrony powietrza ze względu na
przekroczenia poziomów docelowych
substancji w powietrzu. Ponadto niemożliwe
byłoby zastosowanie art. 91 ust. 7 ustawy –
Prawo ochrony rodowiska, który daje
możliwo ć przygotowania wspólnego
programu ochrony powietrza dla strefy,
58
w której stwierdzono przekroczenie poziomów
dopuszczalnych oraz poziomów docelowych
niektórych substancji w powietrzu ze względu
na różne
źródła finansowania tych
programów.
Art. 1 pkt 21
„37) wojewódzkie programy ochrony rodowiska, programy ochrony powietrza, plany Zapis ten ma celu zabezpieczenia płynnego
(art. 400a ust. 1 pkt działań krótkoterminowych, programy ochrony przed hałasem, programy ochrony i rozwoju finansowania opracowań programów ochrony
37)
zasobów wodnych, plany gospodarki odpadami, plany gospodarowania wodami oraz powietrza oraz planów działań
krajowy program oczyszczania cieków komunalnych, a także wspomaganie realizacji tych krótkoterminowych, zadań okre lonych w
programów i planów;”.
tych dokumentach, co pozwoli na zachowanie
terminów ich realizacji.
Art. 1 pkt 24 (Art. „410g 1. rodki Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy mogą być przeznaczone Zapis ten ma na celu stworzenie zachęty dla
410g
na dofinansowanie przedsięwzięć okre lonych programami ochrony powietrza służących do osób fizycznych do wymiany lub modernizacji
ust. 1 i 2)
likwidacji lub ograniczenia niskiej emisji zanieczyszczeń pochodzących z lokalnych wysokoemisyjnych starych palenisk i kotłów
kotłowni węglowych oraz indywidualnych palenisk domowych o niskiej sprawno ci, w tym domowych na obszarach z występowaniem
w szczególno ci przedsięwzięć polegających na wymianie lub modernizacji indywidualnych przekroczeń poziomów dopuszczalnych i
palenisk i kotłowni domowych.
docelowych substancji w powietrzu
2. Minister wła ciwy do spraw rodowiska może okre lić, w drodze rozporządzenia, okre lonych w programach ochrony
szczegółowy zakres dofinansowania, o którym mowa w ust. 1, oraz sposób jego powietrza.
przyznawania, kierując się konieczno cią realizacji zadań i celów okre lonych programami
ochrony powietrza.
Art. 2
W ustawie z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr Uzasadnienie wprowadzenia proponowanego
122, poz. 851, z późn. zm.) w art. 4 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
rozwiązania normatywnego stanowi
„1) higieny rodowiska, a zwłaszcza wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, powietrza konieczno ć uporządkowania stanu prawnego
w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi, gleby, wód i innych elementów w odniesieniu do kontroli przestrzegania
rodowiska w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach;”.
przepisów odnoszących się do jako ci
powietrza atmosferycznego ze względu na
fakt, że od dnia 1 stycznia 2010 roku
Państwowa Inspekcja Sanitarna nie
uczestniczy w systemie oceny jako ci
powietrza.
Art. 3
W ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, Uzasadnienie wprowadzenia proponowanego
z późn. zm.1)) w art. 32 w ust. 1 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
rozwiązania normatywnego stanowi
,,6) sposób przewożenia materiałów sypkich zapobiegających ich pyleniu.”.
konieczno ć ograniczenia emisji
zanieczyszczeń do powietrza w transporcie
59
kolejowym.
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, za w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwo ci (czy
to w trybie prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżno ci dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step (www.e-step.pl/urzednik). W wypadku konieczno ci
dodania uzasadnienia dla przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej czę ci należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał
Trybunał Sprawiedliwo ci
4) w tej czę ci należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej czę ci tabeli. Ze względu na konieczno ć
ograniczenia projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ci le dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć
charakter wyjątkowy i być opatrzone uzasadnieniem konieczno ci ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego tre ć, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie
(np. przepisy proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie
zastosowania takiej normy
60
Dokumenty związane z tym projektem:
-
175-czesc-1
› Pobierz plik
-
175-czesc-2
› Pobierz plik