Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 175
- Data wpłynięcia: 2012-02-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-04-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 460
175-czesc-1
1d. W przypadku ryzyka wystąpienia
budowlanych, statków na kotwicy oraz
przekroczenia poziomu docelowego lub
wykorzystywania zakładów i produktów
dopuszczalnego substancji w powietrzu w
przemysłowych oraz ogrzewania domowego. W
danej strefie wojewódzki zespół zarządzania
ramach tych planów można również rozważać
kryzysowego, o którym mowa w art. 14 ust.
konkretne rodki służące ochronie wrażliwych grup
7 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o
ludno ci, w tym dzieci.
zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89,
3. Po sporządzeniu planu działań
poz. 590, z późn. zm.3)), informuje wła ciwe
krótkoterminowych państwa członkowskie
organy o
konieczno ci podjęcia działań
udostępniają je i informują odpowiednie organizacje,
okre lonych planem działań
takie jak organizacje ochrony rodowiska,
krótkoterminowych.”,
organizacje konsumenckie oraz organizacje
reprezentujące interesy wrażliwych grup ludno ci,
inne wła ciwe instytucje zajmujące się ochroną
zdrowia i odpowiednie federacje przemysłowe,
Art. 1 pkt 11 „92b. 1. Informacje o stanie jako ci
zarówno o wynikach swoich badań w zakresie
(art. 92b)
powietrza, w tym lokalizacji wszystkich
wykonalno ci i zakresie poszczególnych planów
stref na terytorium Rzeczypospolitej
działań krótkoterminowych, jak i informują o ich
Polskiej, w których dokonuje się oceny
wdrożeniu.
jako ci powietrza i jego stanu, udostępniane
są na stronie internetowej Głównego
Inspektoratu Ochrony rodowiska. Na
stronie udostępnia się również informacje o
decyzjach odraczających, o których mowa w
art. 91b ust. 4, o obowiązujących
programach ochrony powietrza oraz planach
działań krótkoterminowych.
2. Minister wła ciwy do spraw rodowiska
przekazuje Głównemu Inspektorowi
Ochrony rodowiska informacje o decyzjach
odraczających, o programach ochrony
powietrza oraz planach działań
krótkoterminowych, o których mowa w ust.
1, w celu ich umieszczenia na stronie
internetowej.”;
38
Art. 1 pkt 12 „93 ust. 1. Wojewódzki zespół zrządzania
(art. 93 ust. kryzysowego, o którym mowa w art. 14 ust.
1)
7 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r.
o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89,
poz. 590, z późn. zm.), niezwłocznie
powiadamia społeczeństwo oraz podmioty, o
których mowa w art. 92 ust. 2, o ryzyku
wystąpienia przekroczeń alarmowych lub
dopuszczalnych poziomów substancji w
powietrzu oraz o wystąpieniu przekroczeń
alarmowych, dopuszczalnych lub
docelowych poziomów substancji.”;
Art.
4. Komisja po raz pierwszy przed dniem 11 czerwca
N -
Przepis o charakterze informacyjnym, nie
24 ust. 2010 r., a następnie w regularnych odstępach
wymaga transpozycji.
4
publikuje przykłady najlepszych praktyk
sporządzania planów działań krótkoterminowych, w
tym przykłady najlepszych praktyk z zakresu
ochrony wrażliwych grup ludno ci, w tym dzieci.
Art.
Transgraniczne zanieczyszczenie powietrza
T
Art. 1 pkt 10 „92a ust. 1. W przypadku wystąpienia na
25
1. W przypadku przekroczenia progu alarmowego,
(art. 92a)
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ryzyka
ust. 1- warto ci dopuszczalnych lub docelowych, a także
przekroczeń poziomów dopuszczalnych albo
5
odpowiednich marginesów tolerancji lub celów
przekroczeń poziomów docelowych lub
długoterminowych, spowodowanego
dopuszczalnych, powiększonych o margines
transgranicznym przenoszeniem zanieczyszczeń lub
tolerancji, lub poziomów alarmowych oraz
ich prekursorów, zainteresowane państwa
celów długoterminowych, spowodowanych
członkowskie przeprowadzają wspólne konsultacje i,
przenoszeniem zanieczyszczeń z terytorium
w stosownych przypadkach, okre lają wspólne
innego państwa, minister wła ciwy do spraw
działania, takie jak przygotowanie wspólnych lub
rodowiska, po zasięgnięciu opinii
skoordynowanych planów ochrony powietrza
Głównego Inspektora Ochrony rodowiska,
zgodnych z art. 23, w celu redukcji przekroczeń
za po rednictwem zarządu województwa
poprzez zastosowanie odpowiednich, lecz
wła ciwego dla obszaru, na którym
proporcjonalnych rodków.
stwierdzono ryzyko tych przekroczeń lub
2. Komisja powinna być zaproszona się do udziału i
przekroczenia, prowadzi konsultacje z
wspierania procesu współpracy, o którym mowa w
wła ciwym organem tego państwa w celu
ust. 1. W razie konieczno ci Komisja, uwzględniając
analizy możliwo ci wyeliminowania lub
39
sprawozdania okre lone w art. 9 dyrektywy
ograniczenia ryzyka przekroczeń oraz
2001/81/WE, podejmuje decyzję, czy należy podjąć
skutków i czasu trwania zaistniałych
dalsze działania na poziomie wspólnotowym mające
przekroczeń.
na celu ograniczenie emisji prekursorów
2. W przypadku uzyskania od innego
odpowiedzialnych za zanieczyszczenie o charakterze
państwa informacji o wystąpieniu ryzyka
transgranicznym.
przekroczeń poziomów dopuszczalnych albo
3. Państwa członkowskie, w stosownych
przekroczeń poziomów docelowych lub
przypadkach — zgodnie z art. 24, przygotowują i
dopuszczalnych, powiększonych o margines
realizują wspólne plany działań krótkoterminowych
tolerancji, lub poziomów alarmowych oraz
obejmujące sąsiednie strefy innych państw
celów długoterminowych, spowodowanych
członkowskich. Państwa członkowskie zapewniają
przenoszeniem zanieczyszczeń z terytorium
przekazanie wszystkich stosownych informacji
Rzeczypospolitej Polskiej, konsultacje
sąsiednim strefom państw członkowskich, które
z wła ciwym organem innego państwa
opracowały plany działań krótkoterminowych.
prowadzi zarząd województwa wła ciwy dla
4. W przypadku przekroczenia progu informowania
obszaru, co do którego istnieje podejrzenie
lub progu alarmowego w strefach lub aglomeracjach
przenoszenia zanieczyszczeń.
położonych blisko granic, należy możliwie jak
3. Zarząd województwa niezwłocznie
najszybciej zawiadomić wła ciwe organy sąsiednich
informuje ministra wła ciwego do spraw
państw członkowskich. Informacje te są
rodowiska o
wynikach konsultacji, o
udostępniane publicznie.
których mowa w ust. 1 i 2.
5. Opracowując plany okre lone w ust. 1 i 3 oraz
4. W przypadku konieczno ci podjęcia
udostępniając publicznie wiadomo ci, zgodnie z ust.
działań stwierdzonych po konsultacjach,
4. Państwa członkowskie, w stosownych
o których mowa w ust. 1 i 2, na wniosek
przypadkach dążą do nawiązania współpracy z
innego państwa, minister wła ciwy do spraw
państwami trzecimi, w szczególno ci z państwami
rodowiska, podejmuje współpracę
kandydującymi.
za po rednictwem zarządu województwa
wła ciwego dla danego obszaru, mając na
celu przygotowanie i realizację wspólnych
programów ochrony powietrza lub planów
działań krótkoterminowych, obejmujących
strefy terytorium innego państwa.
5. Minister wła ciwy do spraw rodowiska
może podjąć współpracę z innymi
państwami członkowskimi Unii Europejskiej
oraz Komisją Europejską w zakresie
40
koordynacji na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej wspólnych programów ochrony
powietrza lub planów działań
krótkoterminowych, jeżeli uzna to za celowe
ze względu na wagę lub zawiło ć sprawy
w zakresie, o którym mowa w ust. 6.
6. Minister wła ciwy do spraw rodowiska,
podejmuje współpracę, za po rednictwem
zarządu województwa wła ciwego dla
obszaru, na którym stwierdzono ryzyko
przekroczeń, z
innymi państwami
członkowskimi Unii Europejskiej oraz
Komisją Europejską w zakresie koordynacji
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
wspólnych programów ochrony powietrza
lub planów działań krótkoterminowych w
tym wymiany informacji o
ewentualnych
źródłach przekroczeń substancji w powietrzu
oraz przykładowych działaniach mających
na celu ograniczenie tych przekroczeń.
7. Główny Inspektor Ochrony rodowiska,
podejmuje współpracę, za po rednictwem
wojewódzkiego inspektora ochrony
rodowiska wła ciwego dla obszaru, na
którym stwierdzono ryzyko przekroczeń, z
organem wła ciwym w
innym państwie
członkowskim Unii Europejskiej oraz
Komisją Europejską w
zakresie oceny
i zapewnienia wła ciwych pomiarów jako ci
powietrza.
8. Główny Inspektor Ochrony rodowiska
może podjąć współpracę z innymi
państwami członkowskimi Unii Europejskiej
oraz Komisją Europejską w zakresie
wymiany informacji o
wła ciwym
41
wykonywaniu oceny i zapewnieniu
wła ciwych pomiarów jako ci powietrza,
jeżeli uzna to za celowe ze względu na wagę
lub zawiło ć sprawy.”
Art.
Podawanie informacji do wiadomości publicznej
T
Art. 1 pkt 11 „92b. 1. Informacje o stanie jako ci
26
1. Państwa członkowskie zapewniają, aby zarówno
(art. 92b)
powietrza, w tym lokalizacji wszystkich
opinia społeczna, jak i odpowiednie organizacje,
stref na terytorium Rzeczypospolitej
takie jak organizacje ochrony rodowiska,
Polskiej, w których dokonuje się oceny
organizacje konsumenckie oraz organizacje
jako ci powietrza i jego stanu, udostępniane
reprezentujące interesy wrażliwych grup ludno ci,
są na stronie internetowej Głównego
inne odpowiednie jednostki zajmujące się ochroną
Inspektoratu Ochrony rodowiska. Na
zdrowia oraz odpowiednie federacje przemysłowe
stronie udostępnia się również informacje o
były odpowiednio i na czas informowane:
decyzjach odraczających, o których mowa w
a) o jako ci powietrza zgodnie z załącznikiem XVI;
art. 91b ust. 4, o obowiązujących
b) o decyzjach odraczających na mocy art. 22 ust. 1;
programach ochrony powietrza oraz planach
c) o wszystkich zwolnieniach na mocy art. 22 ust. 2;
działań krótkoterminowych.
d) o planach ochrony jako ci powietrza, o których
2. Minister wła ciwy do spraw rodowiska
mowa w art. 22 ust. 1 i w art. 23 oraz o programach,
przekazuje Głównemu Inspektorowi
o których mowa w art. 17 ust. 2.
Ochrony rodowiska informacje o decyzjach
Informacje udostępnia się bezpłatnie poprzez
odraczających, o programach ochrony
jakiekolwiek ogólnie dostępne media, w tym
powietrza oraz planach działań
Internet lub inne stosowne rodki komunikacji
krótkoterminowych, o których mowa w ust.
społecznej, z uwzględnieniem przepisów dyrektywy
1, w celu ich umieszczenia na stronie
2007/2/WE.
internetowej.”
2. Państwa członkowskie udostępniają publicznie
roczne raporty na temat zanieczyszczeń
podlegających przepisom niniejszej dyrektywy.
Art. 5
„W ustawie z dnia 3 października 2008 r. o
Raporty przedstawiają podsumowanie przekroczeń
udostępnianiu informacji o rodowisku i
warto ci dopuszczalnych, warto ci docelowych,
jego ochronie, udziale społeczeństwa w
celów długoterminowych, progów informowania i
ochronie
rodowiska oraz o ocenach
progów alarmowych dla danych okresów
oddziaływania na rodowisko (Dz. U. z
u rednienia. Powyższe informacje powinny być
2008 r. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.) w
połączone ze zbiorczą ocenę skutków tych
art. 25 w ust. 1 w pkt 4 w lit. a dodaje się
przekroczeń. W stosownych przypadkach
tiret szóste w brzmieniu:
sprawozdania mogą zawierać dodatkowe informacje
,,- decyzje w sprawie odroczenia i
42
Dokumenty związane z tym projektem:
-
175-czesc-1
› Pobierz plik
-
175-czesc-2
› Pobierz plik