Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
projekt dotyczy m.in. zmiany przepisów związanych z kontrolą koncentracji, w szczególności skrócenie czasu trwania postępować w przypadkach tzw. prostych koncentracji, wprowadzenie dwuetapowej procedury rozpatrywania wniosków w przypadku koncentracji skomplikowanych; modyfikacji przepisów związanych z kontrolą i przeszukaniem; wprowadzenia tzw. środków zaradczych; wprowadzenia procedury dobrowolnego poddania się karze
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1703
- Data wpłynięcia: 2013-08-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
- data uchwalenia: 2014-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 945
1703
informowania, w toku toczącego się postępowania, o każdej zmianie stanu faktycznego lub
prawnego, który może mieć wpływ na ocenę koncentracji (§ 4 ust. 4).
Projekt rozporządzenia zawiera także przepisy wprowadzające odstępstwo od ogólnej
zasady składania przez przedsiębiorców wniosków zawierających wszystkie dane, informacje
i dokumenty wymagane wykazem, a mianowicie § 5 i § 6. Przepisy te pozwalają na uznanie
przez Prezesa Urzędu, na wniosek przedsiębiorcy zawarty w zgłoszeniu, dokonanego
zgłoszenia za kompletne, mimo braku wskazania w wykazie niektórych dokumentów lub
informacji. Prezes UOKiK może uznać taki wniosek za kompletny jedynie gdy spełnione są
łącznie następujące przesłanki: przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia nie ma dostępu do
całości lub części tych informacji lub dokumentów, a podjęte przez niego działania w celu ich
uzyskania nie przyniosły rezultatu. Ponadto, przedsiębiorca ten musi uprawdopodobnić
należytą staranność w podjęciu działań zmierzających do uzyskania tych informacji lub
dokumentów (§ 5 ust. 1). W takiej sytuacji przedsiębiorca obowiązany jest przedstawić dane
szacunkowe oraz wskazać źródła i podstawy dokonanych szacunków. W przypadku gdy
w trakcie trwania postępowania przedsiębiorca uzyska dostęp do tych brakujących danych,
ma obowiązek niezwłocznie przesłać je do Prezesa UOKiK. Przepis zawiera również
zastrzeżenie, że przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia nie może powoływać się na brak
dostępu do informacji lub dokumentów dotyczących grupy kapitałowej, do której należy.
Ponadto Prezes UOKiK może uznać zgłoszenie za spełniające wymogi mimo braku
informacji lub dokumentów objętych wykazem, jeżeli przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia
uprawdopodobni, że te informacje lub dokumenty nie są obiektywnie niezbędne do wydania
decyzji w sprawie koncentracji (§ 6 ust. 1). Należy jednakże zauważyć, że w przypadku
uzyskania dostępu do tych dokumentów lub informacji na przedsiębiorcy nadal będzie ciążył
obowiązek dostarczenia ich Prezesowi UOKiK. Przepis ten nie ma jednakże zastosowania do
zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców będących konkurentami w rozumieniu art. 4
pkt 11 ustawy.
Przepis § 7 wskazuje, że dokumenty powinny odpowiadać wymogom określonym
w art. 51 ustawy, który to określa wymogi wobec dowodów w postępowaniu przed Prezesem
UOKiK.
Projekt rozporządzenia pozwala również na wskazanie przez przedsiębiorców
informacji i dokumentów zawartych w zgłoszeniu, które stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa
w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (§ 8).
Rozporządzenie określa również wysokość opłaty od wniosków o wszczęcie
postępowania antymonopolowego w sprawie koncentracji. Zgodnie z § 9 ust. 1 opłata ta
wynosi 5.000 zł. Ponadto, w związku z wprowadzeniem do ustawy dwuetapowego
postępowania w sprawach koncentracji, wydanie przez Prezesa UOKiK postanowienia,
o którym mowa w art. 96a ustawy („przejście” sprawy do drugiego etapu), skutkować będzie
koniecznością uiszczenia przez przedsiębiorcę dodatkowej opłaty również w wysokości
5.000 zł. (§ 9 ust. 2). Konieczność uiszczenia przez przedsiębiorców dodatkowej opłaty
wynika z faktu, iż postępowanie dwuetapowe dotyczyć będzie spraw szczególnie
skomplikowanych, wymagających często przeprowadzenia wielowątkowego badania rynku,
co powoduje dużo wyższe koszty prowadzenia takich postępowań.
Określono również tryb uiszczenia tych opłat wskazując, iż przedsiębiorca wpłaca je
w gotówce do kasy lub na rachunek bankowy urzędu skarbowego właściwego ze względu na
2
swoją siedzibę (§ 10). Dowód uiszczenia opłaty dołącza się do wniosku o wszczęcie
postępowania antymonopolowego w sprawie koncentracji (§ 11).
Przedmiot regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) i dlatego nie
podlega notyfikacji.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
UOKiK zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowe rozporządzenie będzie mieć wpływ na przedsiębiorców występujących ze
zgłoszeniem zamiaru koncentracji.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany do konsultacji do partnerów społecznych
tj. m.in. Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych
Lewiatan, Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, Pracodawców RP, Stowarzyszenia
Prawa Konkurencji.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Nie przewiduje się wpływu rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków dla rynku pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia ma na celu doprecyzowanie warunków jakim powinno
odpowiadać zgłoszenie zamiaru koncentracji przedsiębiorców oraz wysokości opłat za
dokonanie zgłoszenia; doprecyzowanie to jest korzystne dla przedsiębiorców i osób
zarządzających występujących z takimi wnioskami do Prezesa Urzędu.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków dla rozwoju regionalnego.
7. Źródła finansowania
Wejście w życie rozporządzenia nie wymaga finansowania.
07/72rch
4
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
R A D Y M I N I S T R Ó W
z dnia
w sprawie szczegółowego sposobu i trybu postępowania z wnioskiem złożonym przez
przedsiębiorcę lub osobę zarządzającą w przypadku wystąpienia tego przedsiębiorcy
lub tej osoby do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o odstąpienie od
wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie
Na podstawie art. 113k ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji
i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób i tryb postępowania z wnioskiem złożonym przez
przedsiębiorcę lub osobę zarządzającą w przypadku wystąpienia tego przedsiębiorcy lub tej
osoby zarządzającej do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwanego dalej
„Prezesem Urzędu”, o odstąpienie od wymierzenia lub obniżenie kary pieniężnej, o której
mowa w art. 106 ust. 1 pkt 1 lub 2 lub art. 106a ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie
konkurencji i konsumentów, zwanej dalej „ustawą”.
§ 2. 1. Wniosek, o którym mowa w art. 113a, 113e oraz 113f ustawy, dalej zwany
„wnioskiem”, wraz z informacjami i dowodami, o których mowa w art. 113b pkt 2 lub
art. 113c ust. 1 ustawy, można złożyć w Centrali Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów osobiście, pocztą, pocztą elektroniczną lub faksem.
2. Wniosek przesłany pocztą elektroniczną lub faksem na wskazany na stronie
internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwanego dalej „Urzędem”, adres
poczty elektronicznej lub numer faksu uznaje się za złożony w dniu i o godzinie jego wpływu
do Urzędu, jeżeli oryginał dokumentu lub jego kopia poświadczona w sposób określony
w art. 51 ustawy, zostanie przekazana Prezesowi Urzędu w terminie 5 dni od dnia wpływu
wniosku drogą elektroniczną lub faksem.
§ 3. 1. Przedsiębiorca może złożyć wniosek również ustnie, jeżeli wykaże uzasadniony
interes w takim sposobie złożenia wniosku.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 99, poz. 660 i Nr 171, poz. 1206,
z 2008 r. Nr 157, poz. 976, Nr 223, poz. 1458 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 157,
poz. 1241 oraz z 2011 r. Nr 34, poz. 173.
– 2 –
2.Wniosek ustny jest utrwalany (nagrywany) za pomocą urządzenia rejestrującego
dźwięk. Z nagrania sporządza się transkrypt.
3. Datą wpływu wniosku złożonego ustnie jest data i godzina przystąpienia do
sporządzania nagrania za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk.
§ 4. Prezes Urzędu na wniosek przedsiębiorcy pisemnie informuje przedsiębiorcę
o dacie i godzinie złożenia wniosku, o którym mowa w art. 113a i 113e.
§ 5. 1.Prezes Urzędu na wniosek przedsiębiorcy pisemnie informuje przedsiębiorcę,
który jako pierwszy złoży wniosek, o którym mowa w art. 113f, o dacie, godzinie oraz
kolejności wpływu wniosku.
2. Pozostali przedsiębiorcy, którzy złożą wniosek, o którym mowa w art. 113f,
dotyczący tego samego porozumienia co wniosek, o którym mowa w ust.1, są informowani
wyłącznie o dacie i godzinie wpływu wniosku.
§ 6. Jeżeli Prezes Urzędu stwierdzi, że wniosek, o którym mowa w art. 113a, jest
niekompletny, zawiera braki formalne lub nie dołączono do niego informacji lub dowodów,
o których mowa w art. 113b pkt 2 i 113c ust. 1 ustawy, niezwłocznie wzywa przedsiębiorcę
do uzupełnienia wniosku, informacji lub dowodów w wyznaczonym terminie. W razie
nieuzupełnienia wniosku, dowodów lub informacji w wyznaczonym terminie Prezes Urzędu
nie uwzględnia wniosku, o czym niezwłocznie zawiadamia pisemnie przedsiębiorcę,
wskazując przyczyny jego nieuwzględnienia.
§ 7. Jeżeli na podstawie analizy wniosku, informacji lub dowodów, Prezes Urzędu uzna,
że przedsiębiorca nie spełnia warunków określonych w art. 113a, 113b pkt 2 oraz 113c pkt 1
ustawy, niezwłocznie zawiadamia pisemnie przedsiębiorcę o nieuwzględnieniu wniosku.
§ 8. W przypadku nieuwzględnienia wniosku, wniosek ten nie będzie brany pod uwagę
przy ustalaniu kolejności złożonych wniosków dla celów stosowania art. 113b–113c ustawy.
§ 9. 1. Jeżeli na podstawie analizy wniosku, o którym mowa w art. 113a, informacji lub
dowodów, o których mowa w art.113b pkt 2 lub 113c ust. 1 ustawy, Prezes Urzędu uzna, że
przedsiębiorca może spełniać warunki określone w art. 113b–113c ustawy, niezwłocznie
zawiadamia o tym pisemnie przedsiębiorcę.
2. W zawiadomieniu Prezes Urzędu informuje, że uznanie spełnienia powyższych
warunków ma charakter wstępny i będzie podlegać weryfikacji w toku postępowania
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1703
› Pobierz plik