Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
projekt dotyczy m.in. zmiany przepisów związanych z kontrolą koncentracji, w szczególności skrócenie czasu trwania postępować w przypadkach tzw. prostych koncentracji, wprowadzenie dwuetapowej procedury rozpatrywania wniosków w przypadku koncentracji skomplikowanych; modyfikacji przepisów związanych z kontrolą i przeszukaniem; wprowadzenia tzw. środków zaradczych; wprowadzenia procedury dobrowolnego poddania się karze
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1703
- Data wpłynięcia: 2013-08-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
- data uchwalenia: 2014-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 945
1703
antymonopolowego oraz poucza, że brak współpracy lub niewłaściwa współpraca będzie
skutkować odmową odstąpienia od nałożenia kary pieniężnej lub jej obniżenia.
3. W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu informuje ponadto
o kolejności, w jakiej wniosek wpłynął do Prezesa Urzędu.
§ 10. 1. Jeżeli istnieją podstawy do uznania, że przedsiębiorca od momentu złożenia
wniosku, o którym mowa w art. 113a lub 113e ustawy nie współpracuje w pełnym zakresie
z Prezesem Urzędu, Prezes Urzędu informuje o tym pisemnie tego przedsiębiorcę.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera uzasadnienie.
§ 11. 1. Przedsiębiorca może cofnąć wniosek w każdej chwili przed wydaniem przez
Prezesa Urzędu decyzji w sprawie zakazanego porozumienia, którego wniosek dotyczy.
2. Cofnięcie wniosku nie ma wpływu na zmianę kolejności pozostałych złożonych
wniosków.
§ 12. Przepisy § 2, 4, 6–11 stosuje się do osób zarządzających, podlegających
odpowiedzialności na podstawie art. 106a ustawy.
§ 13. 1. Prezes Urzędu informuje osobę zarządzającą o złożeniu przez przedsiębiorcę
wniosku o odstąpienie od wymierzenia kary lub jej obniżenie oraz o konieczności spełnienia
przez nią warunków, o których mowa w art.113j ust. 2 w przypadku:
1)
wszczęcia postępowania, w którym stroną jest ta osoba;
2)
złożenia przez tę osobę wniosku o odstąpienie od wymierzenia kary lub jej obniżenia.
2. W przypadku złożenia przez przedsiębiorcę wniosku o odstąpienie od wymierzenia
kary lub jej obniżenie po wszczęciu postępowania, w którym stroną jest osoba zarządzająca,
Prezes Urzędu przekazuje tej osobie informację, o której mowa w ust. 1, niezwłocznie po
złożeniu wniosku przez przedsiębiorcę.
§ 14. Do wniosków złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia
stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 15. Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 stycznia 2009 r. w sprawie
trybu postępowania w przypadku wystąpienia przedsiębiorców do Prezesa Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów o odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie
(Dz. U. Nr 20, poz. 109).
– 4 –
§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ...
PREZES RADY MINISTRÓW
19-07-dg
UZASADNIENIE
Podstawą do wydania przedmiotowego rozporządzenia Rady Ministrów jest art. 113k
nowelizowanej ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
(Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. Celem rozporządzenia jest
szczegółowe uregulowanie sposobu i trybu postępowania z wnioskiem złożonym przez
przedsiębiorcę lub osobę zarządzającą w przypadku wystąpienia tego przedsiębiorcy lub tej
osoby do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o odstąpienie od
wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie.
W obecnym brzmieniu ustawy antymonopolowej system łagodzenia kar tzw. leniency
uregulowany jest w art. 109 ustawy oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 26 stycznia
2009 r. w sprawie trybu postępowania w przypadku wystąpienia przedsiębiorców do Prezesa
Urzędu o odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie (Dz. U. Nr 20,
poz. 109). Zgodnie z nowelizacją ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów do ustawy
zostały przeniesione przepisy znajdujące się obecnie w ww. rozporządzeniu Rady Ministrów.
W przedmiotowym projekcie rozporządzenia zostanie zaś wskazany szczegółowy sposób
i tryb postępowania z wnioskiem złożonym przez przedsiębiorcę lub osobę zarządzającą
w przypadku wystąpienia tego przedsiębiorcy lub tej osoby do Prezesa o odstąpienie od
wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie.
Zgodnie z projektowanym § 2 ust. 1 wniosek o odstąpienie od wymierzenia kary
pieniężnej lub jej obniżenie, o którym mowa w art. 113a, 113e oraz 113f ustawy, będzie
można złożyć w Centrali Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów osobiście, pocztą,
pocztą elektroniczną lub faksem. W § 3 określono sposób postępowania z wnioskiem
złożonym ustnie, zgodnie bowiem z ust. 1 § 3 przedsiębiorca może złożyć wniosek ustnie,
jeżeli wykaże uzasadniony interes w takim sposobie złożenia wniosku.
W projektowanym § 4 zamieszczono regulację, zgodnie z którą Prezes Urzędu na
wniosek przedsiębiorcy pisemnie informuje go o dacie i godzinie złożenia wniosku. Z kolei,
zgodnie z § 5 projektu, Prezes Urzędu na wniosek pisemnie poinformuje przedsiębiorcę, który
jako pierwszy złoży wniosek, o którym mowa w art. 113f, o dacie, godzinie oraz kolejności
wpływu wniosku, zaś pozostali przedsiębiorcy, którzy złożą wniosek dotyczący tego samego
porozumienia będą informowani wyłącznie o dacie i godzinie wpływu wniosku.
W § 6 projektu uregulowano procedurę uzupełnienia wniosku niekompletnego,
zawierającego braki formalne lub do którego nie dołączono wymaganych informacji lub
dowodów. Zgodnie z ww. przepisem, jeżeli Prezes Urzędu stwierdzi, że wniosek jest
niekompletny, zawiera braki formalne lub nie dołączono do niego informacji lub dowodów,
o których mowa w art. 113b pkt 2 i 113c ust. 1 ustawy, niezwłocznie wzywa przedsiębiorcę
do uzupełnienia wniosku, informacji lub dowodów, przy czym wyznaczy przedsiębiorcy
termin na uzupełnienie wniosku. W razie nieuzupełnienia wniosku, dowodów lub informacji
w wyznaczonym terminie Prezes Urzędu nie uwzględni wniosku, o czym niezwłocznie
zawiadomi pisemnie przedsiębiorcę. Prezes Urzędu będzie zobowiązany wskazać przyczyny
nieuwzględnienia wniosku.
W § 7 zawarto regulację, zgodnie z którą Prezes Urzędu w sytuacji gdy na podstawie
analizy wniosku, informacji lub dowodów, uzna, że przedsiębiorca nie spełnia warunków
określonych w art. 113a, 113b pkt 2 oraz 113c pkt 1 ustawy, będzie zobowiązany
niezwłocznie zawiadomić w formie pisemnej przedsiębiorcę o nieuwzględnieniu wniosku
(w przypadku nieuwzględnienia wniosku, wniosek ten nie będzie brany pod uwagę przy
ustalaniu kolejności złożonych wniosków dla celów stosowania art. 113b–113c ustawy –
por. § 8 projektu).
W § 9 uregulowano sposób postępowania w przypadku gdy na podstawie analizy
wniosku oraz informacji lub dowodów dołączanych do wniosku, Prezes Urzędu uzna, że
przedsiębiorca może spełniać warunki określone w art. 113b–113c ustawy. W takiej sytuacji
Prezes Urzędu niezwłocznie zawiadomi o tym pisemnie przedsiębiorcę. W ust. 2 § 9
określono, iż w ww. zawiadomieniu Prezes Urzędu informuje przedsiębiorcę, że uznanie
spełnienia powyższych warunków ma charakter wstępny i będzie podlegać weryfikacji w toku
postępowania antymonopolowego. Zawiadomienie zawiera także pouczenie że brak
współpracy lub niewłaściwa współpraca będzie skutkować odmową odstąpienia od nałożenia
kary pieniężnej lub jej obniżenia, a ponadto zawiera informację o kolejności, w jakiej wniosek
wpłynął do Prezesa Urzędu.
Zgodnie z projektowanym § 10, jeżeli istnieją podstawy do uznania, że przedsiębiorca
od momentu złożenia wniosku nie współpracuje w pełnym zakresie z Prezesem Urzędu,
Prezes Urzędu jest zobowiązany poinformować o tym pisemnie tego przedsiębiorcę, przy
czym informacja ta musi zawierać uzasadnienie.
Przedsiębiorca jest uprawniony cofnąć wniosek w każdej chwili przed wydaniem przez
Prezesa Urzędu decyzji w sprawie zakazanego porozumienia, którego wniosek dotyczy,
a cofnięcie wniosku nie ma wpływu na zmianę kolejności pozostałych złożonych wniosków
(§ 11).
Zgodnie z § 12, przepisy rozporządzenia dotyczące możliwych sposobów złożenia
wniosku, informowania o dacie i godzinie złożenia wniosku, uzupełniania braków wniosku
oraz dalszego postępowania z wnioskiem (tj. § 2, 4, 6–11) stosuje się do osób zarządzających,
podlegających odpowiedzialności na podstawie art. 106a ustawy.
W § 13 projektu określono przypadki w których Prezes Urzędu informuje osobę
zarządzającą o złożeniu przez przedsiębiorcę wniosku o odstąpienie od wymierzenia kary lub
jej obniżenie oraz o konieczności spełnienia przez nią warunków, o których mowa w art.113j
ust. 2. Nastąpi to w przypadku wszczęcia postępowania, w którym stroną jest ta osoba lub
złożenia przez tę osobę wniosku o odstąpienie od wymierzenia kary lub jej obniżenia.
W przypadku złożenia przez przedsiębiorcę wniosku o odstąpienie od wymierzenia kary lub
jej obniżenie po wszczęciu postępowania, w którym stroną jest osoba zarządzająca, Prezes
Urzędu przekazuje tej osobie ww. informację, niezwłocznie po złożeniu wniosku przez
przedsiębiorcę.
W § 14 zawarto przepis przejściowy, zgodnie z którym do wniosków złożonych przed
dniem wejścia w życie projektowanego rozporządzenia stosować się będzie przepisy
dotychczasowe.
Przedmiot regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) i dlatego nie
podlega notyfikacji.
2
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
UOKiK zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1703
› Pobierz plik