eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego

projekt dotyczy m.in. zmiany przepisów związanych z kontrolą koncentracji, w szczególności skrócenie czasu trwania postępować w przypadkach tzw. prostych koncentracji, wprowadzenie dwuetapowej procedury rozpatrywania wniosków w przypadku koncentracji skomplikowanych; modyfikacji przepisów związanych z kontrolą i przeszukaniem; wprowadzenia tzw. środków zaradczych; wprowadzenia procedury dobrowolnego poddania się karze

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1703
  • Data wpłynięcia: 2013-08-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
  • data uchwalenia: 2014-06-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 945

1703

Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
R A D Y M I N I S T R Ó W
z dnia
w sprawie zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców
Na podstawie art. 94 ust. 6 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji
i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki, jakim powinno odpowiadać zgłoszenie zamiaru koncentracji
przedsiębiorców, w tym wykaz informacji i dokumentów, zwany dalej „wykazem”,
które powinno to zgłoszenie zawierać;
2)
wysokość opłat od wniosków o wszczęcie postępowania antymonopolowego
w sprawach koncentracji oraz tryb ich uiszczania.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji
i konsumentów;
2)
koncentracji – rozumie się przez to stany faktyczne określone w art. 13 ust. 2 ustawy;
3)
zgłoszeniu – rozumie się przez to zgłoszenie zamiaru koncentracji przedsiębiorców;
4)
przedsiębiorcach dokonujących zgłoszenia – rozumie się przez to przedsiębiorców
bezpośrednio uczestniczących w koncentracji, zobowiązanych do dokonania zgłoszenia
w rozumieniu art. 94 ust. 2 i 3 ustawy;
5)
Prezesie Urzędu lub Urzędzie – rozumie się przez to Prezesa Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów lub Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
6)
KRS - rozumie się przez to Krajowy Rejestr Sądowy;
7)
rynku właściwym, na który koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym
(poziomym) – rozumie się przez to każdy rynek produktowy, na którym zaangażowani
są co najmniej dwaj przedsiębiorcy uczestniczący w koncentracji (rynek wspólny)

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 99, poz. 660 i Nr 171, poz. 1206,
z 2008 r. Nr 157, poz. 976, Nr 223, poz. 1458 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 157,
poz. 1241 oraz z 2011 r. Nr 34, poz. 173.
– 2 –
i gdzie koncentracja prowadzi do uzyskania łącznego udziału w rynku geograficznym
w wysokości większej niż 20%;
8)
rynku właściwym, na który koncentracja wywiera wpływ w układzie wertykalnym
(pionowym) – rozumie się przez to każdy rynek produktowy, jeżeli równocześnie:
a)
działa na nim co najmniej jeden przedsiębiorca uczestniczący w koncentracji,
b) jest on równocześnie rynkiem zakupu lub sprzedaży (poprzedni lub następny
szczebel obrotu), na którym działa którykolwiek z pozostałych przedsiębiorców
uczestniczących w koncentracji,
c)
udział w rynku przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji na którymkolwiek
z tych rynków przekracza 30%, bez względu na to, czy aktualnie istnieje
powiązanie typu dostawca – odbiorca między tymi przedsiębiorcami;
9)
rynku właściwym, na który koncentracja wywiera wpływ w układzie konglomeratowym
– rozumie się przez to każdy rynek produktowy, na którym między przedsiębiorcami
uczestniczącymi w koncentracji nie istnieją żadne powiązania horyzontalne
i wertykalne, ale przynajmniej jeden przedsiębiorca uczestniczący w koncentracji
posiada więcej niż 40% udziału w jakimkolwiek rynku właściwym obejmującym
terytorium Polski lub jego część.
§ 3. Zgłoszenie stanowi wniosek o wszczęcie postępowania antymonopolowego
w sprawie koncentracji, o którym mowa w art. 49 ust. 2 ustawy.
§ 4. Wykaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, określa:
1)
załącznik nr 1 do rozporządzenia – w przypadku gdy w sprawie występują rynki
właściwe, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym lub
wertykalnym;
2)
załącznik nr 2 do rozporządzenia – w przypadku gdy w sprawie nie występują rynki
właściwe, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym lub
wertykalnym.
§ 5. 1. Jeżeli w sprawie występują rynki właściwe, na które koncentracja wywiera
wpływ w układzie horyzontalnym lub wertykalnym, przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia
składa wykaz sporządzony w oparciu o załącznik nr 1.
2. Jeżeli w sprawie nie występują rynki właściwe, na które koncentracja wywiera wpływ
w układzie horyzontalnym lub wertykalnym, przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia składa
wykaz sporządzony w oparciu o załącznik nr 2.
– 3 –
3. Jeżeli w trakcie postępowania Prezes Urzędu uzna, że w sprawie występują rynki
właściwe, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym lub wertykalnym,
przedsiębiorca (przedsiębiorcy) dokonujący zgłoszenia, który złożył wykaz sporządzony
w oparciu o załącznik nr 2 powinien złożyć wykaz zgodnie z załącznikiem nr 1 w zakresie
nieobjętym wymogami załącznika nr 2.
4. Przedsiębiorca ma obowiązek w trakcie postępowania niezwłocznego informowania
Prezesa Urzędu o każdej zmianie stanu faktycznego lub prawnego, który może mieć wpływ
na ocenę koncentracji.
§ 6. 1. Prezes Urzędu może, na wniosek przedsiębiorcy dokonującego zgłoszenia,
zawarty w zgłoszeniu, uznać je za spełniające wymogi określone w § 4, mimo braku
informacji lub dokumentów objętych wykazem, jeżeli jednocześnie:
1)
przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia nie ma dostępu do całości lub części tych
informacji lub dokumentów;
2)
podjęte przez niego działania w celu ich uzyskania nie przyniosły rezultatu;
3)
przedsiębiorca ten uprawdopodobnił należytą staranność w podjęciu działań
zmierzających do uzyskania tych informacji lub dokumentów.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia jest
obowiązany do podania danych szacunkowych oraz wskazania źródeł i podstaw dokonanych
szacunków.
3. Jeżeli przedsiębiorca w trakcie postępowania uzyska informacje lub dokumenty,
o których mowa w ust. 1, przesyła je niezwłocznie Prezesowi Urzędu.
4. Przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia nie może powoływać się na brak dostępu do
informacji lub dokumentów dotyczących grupy kapitałowej, do której należy.
§ 7. 1. Prezes Urzędu może, na wniosek przedsiębiorcy dokonującego zgłoszenia,
zawarty w zgłoszeniu, uznać je za spełniające wymogi określone w § 4, mimo braku
informacji lub dokumentów objętych wykazem, jeżeli przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia
uprawdopodobni, że te informacje lub dokumenty nie są obiektywnie niezbędne do wydania
decyzji w sprawie koncentracji.
2. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do zgłoszenia zamiaru koncentracji
przedsiębiorców będących konkurentami w rozumieniu art. 4 pkt 11 ustawy.
3. Uznanie zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, za spełniające wymogi określone w § 4
nie zwalnia przedsiębiorcy dokonującego zgłoszenia z obowiązku przedstawienia, na żądanie
– 4 –
Prezesa Urzędu, informacji lub dokumentów, jeżeli w toku postępowania stały się one
niezbędne do wydania decyzji w sprawie koncentracji.
§ 8. Dokumenty zawarte w zgłoszeniu muszą odpowiadać wymogom określonym
w art. 51 ustawy.
§ 9. Przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia, który uznaje przedstawione w zgłoszeniu
informacje za tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, jest obowiązany wskazać w zgłoszeniu, które z informacji stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa oraz przedstawić jawną wersję zgłoszenia (niezawierającą informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa), lub w przypadku zgłoszenia zamiaru koncentracji
przez więcej niż jednego przedsiębiorcę przedstawić wraz ze zgłoszeniem wniosek, o którym
mowa w art. 69 ust. 4 ustawy.
§ 10. 1. Od wniosków o wszczęcie postępowania antymonopolowego w sprawach
koncentracji przed Prezesem Urzędu przedsiębiorca uiszcza opłatę w wysokości 5.000 zł od
zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców.
2. W przypadku wydania przez Prezesa Urzędu postanowienia, o którym mowa
w art. 96a ust. 2 ustawy, przedsiębiorca uiszcza dodatkową opłatę w wysokości 5.000 zł od
zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców.
§ 11. Opłaty, o których mowa w § 9, zobowiązany do ich uiszczenia przedsiębiorca
wpłaca w gotówce do kasy lub na rachunek bankowy urzędu skarbowego właściwego ze
względu na swoją siedzibę.
§ 12. Przedsiębiorca
występujący
z
wnioskiem
o
wszczęcie
postępowania
antymonopolowego w sprawie koncentracji dołącza do wniosku dowód uiszczenia opłaty,
o której mowa w § 9.
§ 13. Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2007 r. w sprawie
zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców (Dz. U. Nr 134, poz. 937).
§ 14. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem …

PREZES RADY MINISTRÓW


07/55rch

UZASADNIENIE

Podstawą do wydania rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zgłoszenia zamiaru
koncentracji przedsiębiorców jest art. 94 ust. 6 znowelizowanej ustawy z dnia 16 lutego
2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.), zwanej
dalej „ustawą”. Celem rozporządzenia jest określenie szczegółowych warunków, jakim
powinno odpowiadać zgłoszenie zamiaru koncentracji przedsiębiorców, w tym wykazu
informacji i dokumentów, a także wskazanie wysokości opłat od wniosków o wszczęcie
postępowania antymonopolowego w sprawach koncentracji oraz trybu ich uiszczania.

Zgodnie z § 3 projektu rozporządzenia zgłoszenie zamiaru koncentracji jest
jednocześnie wnioskiem o wszczęcie postępowania antymonopolowego w sprawie
koncentracji, o którym mowa w art. 49 ust. 2 ustawy, dlatego konieczne jest szczegółowe
wskazanie jakie informacje i dokumenty takie zgłoszenie powinno zawierać.

Zasadniczą zmianą w stosunku do obowiązującego obecnie rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 17 lipca 2007 r. w sprawie zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców
(Dz. U. Nr 134, poz. 937), jest wprowadzenie dwóch rodzajów formularzy zawierających
wykaz informacji i dokumentów, które powinno zawierać zgłoszenie zamiaru koncentracji
przedsiębiorców (załącznik nr 1 i załącznik nr 2 do projektu rozporządzenia), w zależności od
tego, czy w danej sprawie występują rynki właściwe, na które koncentracja wywiera wpływ
w układzie horyzontalnym lub wertykalnym. W przypadku gdy koncentracja wywiera wpływ
na rynki w takich układach przedsiębiorca składa wykaz sporządzony w oparciu o załącznik
nr 1. W przeciwnym razie zobowiązany jest sporządzić wykaz na podstawie załącznika nr 2.
Wykaz sporządzony na podstawie załącznika nr 1, z racji wieloaspektowego charakteru
koncentracji, jest bardziej rozbudowany niż wykaz sporządzany na podstawie załącznika nr 2.
Zgodnie z definicją zawartą w § 2 projektu rozporządzenia poprzez rynek właściwy, na który
koncentracja wywiera wpływ w układzie wertykalnym (pionowym) należy rozumieć każdy
rynek produktowy, jeżeli równocześnie:

– działa na nim co najmniej jeden przedsiębiorca uczestniczący w koncentracji,
– jest on równocześnie rynkiem zakupu lub sprzedaży (poprzedni lub następny szczebel
obrotu), na którym działa którykolwiek z pozostałych przedsiębiorców uczestniczących
w koncentracji,
– udział w rynku przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji na którymkolwiek z tych
rynków przekracza 30%, bez względu na to, czy aktualnie istnieje powiązanie typu
dostawca – odbiorca między tymi przedsiębiorcami.

Natomiast zgodnie z definicją rynku właściwego, na który koncentracja wywiera
wpływ w układzie horyzontalnym, jest to każdy rynek produktowy, na którym zaangażowani
są co najmniej dwaj przedsiębiorcy uczestniczący w koncentracji (rynek wspólny) i gdzie
koncentracja prowadzi do uzyskania łącznego udziału w rynku geograficznym w wysokości
większej niż 20%.

Ponadto w § 4 ust. 3 projektu rozporządzenia wprowadzono zastrzeżenie, iż
w przypadku gdy w toku prowadzonego postępowania antymonopolowego w sprawie
koncentracji Prezes UOKiK uzna, że w sprawie występują rynki właściwe, na które
koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym lub wertykalnym, przedsiębiorca
(przedsiębiorcy) dokonujący zgłoszenia, który złożył wykaz sporządzony w oparciu
o załącznik nr 2 powinien złożyć wykaz zgodnie z załącznikiem nr 1 w zakresie nieobjętym
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: