Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, które w szczególności wychodzą naprzeciw oczekiwaniom środowisk naukowo- badawczych oraz kultury i sztuki.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1638
- Data wpłynięcia: 2013-08-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 423
1638
skonstruowana w sposób analogiczny, jak obecnie obowiązująca (art. 93 ust. 1a)
przesłanka umożliwiająca unieważnienie postępowania, które miało być finansowane ze
środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi
środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), i które zamawiający zamierzał przeznaczyć
na sfinansowanie całości lub części zamówienia, ale ostatecznie nie zostały mu one
przyznane.
Tym samym, przesłanką unieważnienia postępowania, oprócz ww. nieprzyznania
środków służących sfinansowaniu zamówienia na badania naukowe i prace rozwojowe
będzie przewidzenie jej przez zamawiającego odpowiednio w (1) ogłoszeniu
o zamówieniu – w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego,
przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego albo
licytacji elektronicznej, albo (2) w zaproszeniu do negocjacji – w postępowaniu
prowadzonym w trybie negocjacji bez ogłoszenia albo zamówienia z wolnej ręki, albo
(3) w zaproszeniu do składania ofert – w postępowaniu prowadzonym w trybie
zapytania o cenę.
Proponowane rozwiązanie stanowi odzwierciedlenie stanowisk przedstawianych przez
środowiska naukowe wskazujących na późne przekazywanie środków na naukę w roku
budżetowym, co uniemożliwia szybkie wszczęcie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. Podkreślić należy, iż przesłanka ta będzie miała charakter
fakultatywny, tj. zamawiający będzie mógł udzielić zamówienia także w sytuacji
nieprzyznania przedmiotowych środków, o ile będzie dysponował innymi środkami,
które będzie mógł przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Rozszerzenie przesłanki zastosowania zamówienia w trybie z wolnej ręki w zakresie
zamówień na dostawy rzeczy wytwarzane w celach badawczych, doświadczalnych
i rozwojowych, dotyczącej sytuacji, gdy mogą być one świadczone tylko przez jednego
wykonawcę.
(art. 67 ust. 1 pkt 1a)
Dążąc do odformalizowania udzielania zamówień publicznych proponuje się
rozszerzenie przesłanki udzielenia zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki na
sytuację, gdy przedmiotem zamówienia są rzeczy wytwarzane jedynie do celów prac
20
badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą
prowadzeniu przez zamawiającego produkcji seryjnej, mającej na celu osiągnięcie
rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju, oraz które mogą być
świadczone tylko przez jednego wykonawcę.
Proponowany przepis stanowi odzwierciedlenie art. 31 pkt 2 lit a) dyrektywy
klasycznej, zgodnie z którym procedurę bez uprzedniego ogłoszenia można zastosować
w przypadku zamówień publicznych na dostawy jeżeli przedmiotem zamówienia są
produkty wytwarzane jedynie do celów prac badawczych, eksperymentalnych,
naukowych lub rozwojowych; przepis ten nie obejmuje produkcji seryjnej mającej na
celu osiągnięcie rentowności rynkowej lub pokrycie kosztów badań i rozwoju,
i dotychczas był implementowany jedynie w ramach procedury negocjacji bez
ogłoszenia.
Proponowane rozwiązanie ułatwi instytucjom naukowym udzielanie zamówień na
dostawy nabywane w celach badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub
rozwojowych, m.in. wtedy, gdy przedmiot zamówienia powinien pochodzić od
konkretnego wykonawcy. Zamawiający będą mieli większą elastyczność w zakresie
wyboru odpowiedniego trybu udzielenia zamówienia w zależności od
zidentyfikowanych potrzeb.
Zwolnienie zamawiającego z obowiązku żądania od artystów i twórców złożenia
oświadczeń o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu.
(art. 67 ust. 5)
Projektowana regulacja jest adresowana przede wszystkim do instytucji kultury, które
stosując tryb zamówienia z wolnej ręki angażują do swoich produkcji artystycznych
najwybitniejszych artystów nie tylko z Polski, ale także z zagranicy. W praktyce obecne
przepisy ustawy stawiają polskie instytucje kultury przed koniecznością egzekwowania
np. od światowej sławy dyrygenta pisemnego oświadczenia o tym, że potrafi on
dyrygować, czy też od wybitnego twórcy utworów muzycznych o tym, że jest on
w stanie skomponować operę. Stosowanie przepisów dotyczących składania
oświadczeń w przedstawionych sytuacjach jest odbierane jako przejaw braku zaufania
i nie sprzyja promocji polskich scen sal koncertowych oraz nie buduje prestiżu
narodowych instytucji kultury.
21
Projektowany przepis zwolni zamawiającego z żądania od sławnych, powszechnie
uznanych i od lat aktywnie działających w obszarze danej dziedziny sztuki
wykonawców składania oświadczeń o tym, że zdolni są do wykonania zamówienia
(tj. że w istocie posiadają umiejętności potrzebne w profesji np. reżysera, dyrygenta,
śpiewaka czy kompozytora), że mają wiedzę i doświadczenie albo dysponują
potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do jego wykonania.
Jednocześnie, z uwagi na swój wąski charakter i specyfikę grupy wykonawców,
projektowany przepis nie wpłynie negatywnie na poziom konkurencyjności.
Projektowana regulacja może przyczynić się do szybszego zawierania umów
z najwybitniejszymi artystami.
Przepisy zmieniające
W związku ze zmianą wysokości dolnego progu stosowania przepisów Prawa
zamówień publicznych konieczne jest wprowadzenie zmian w ustawach, których
przepisy nie zawierają odwołania do regulacji art. 4 pkt 8 Prawa zamówień
publicznych, lecz posługują się kwotą określoną w przedmiotowym przepisie.
W związku z powyższym nadaje się nowe brzmienia art. 46 w ust. 1 pkt 13 ustawy
z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5,
poz. 13 i Nr 228, poz. 1368) oraz art. 26 ust. 4a ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r.
o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217). Zmiany ww. przepisów dotyczyć
będą wyłącznie zastąpienia kwoty 14 tys. euro kwotą 30 tys. euro.
Przepisy przejściowe
Przepisy projektowanej ustawy nie będą miały zastosowania do postępowań
o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych a niezakończonych przed dniem
wejścia w życie ustawy oraz do umów w sprawach zamówień publicznych zawartych
przed dniem wejścia w życie ustawy – do tych postępowań i umów stosować się będzie
przepisy dotychczasowe. Przepisy dotychczasowe będzie się także stosować do umów
w sprawach zamówień publicznych zawartych po dniu wejścia w życie przepisów
ustawy w następstwie postępowań o udzielenie zamówień publicznych wszczętych
przed dniem wejścia w życie przepisów ustawy. Z uwagi na to, iż proponowana zmiana
przepisu art. 4 pkt 8 ustawy – Prawo zamówień publicznych dotyczy nie tylko
zamówień, ale także stosowania przepisów ustawy do konkursów, konieczne jest
22
uregulowanie także przepisu przejściowego określającego zasadę zastosowania
przepisów dotychczasowych do konkursów wszczętych i niezakończonych przed dniem
wejścia w życie ustawy.
Ponadto, z uwagi na to, iż przepisy ustawy zmieniającej ustawę – Prawo zamówień
publicznych zmieniają inne ustawy, w przepisach przejściowych posłużono się
ogólnymi sformułowaniami „zamówienie publiczne” i „konkurs”, bez wskazywania, iż
są to zamówienia, o których mowa w Prawie zamówień publicznych, tym samym
przepisy te będą miały zastosowanie również do zamówień i konkursów, o których
mowa w ustawach zmienianych.
Wejście w życie proponowanych przepisów
Proponuje się, aby projektowana ustawa nowelizująca ustawę – Prawo zamówień
publicznych weszła w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.), w związku z tym nie podlega notyfikacji.
Przedmiotowy projekt nie jest sprzeczny z obowiązującymi regulacjami Unii
Europejskiej w tym zakresie.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy
został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Zamówień
Publicznych. W trybie określonym w tej ustawie na etapie konsultacji
międzyresortowych i społecznych nie zgłoszono zainteresowania pracami nad
projektem.
Jednocześnie, zgodnie z § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), projekt ustawy
został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji.
23
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1.
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt bezpośrednio oddziałuje na zamawiających oraz wykonawców,
w szczególności na małe i średnie przedsiębiorstwa, a także na zamawiających
i wykonawców z dziedzin nauki, kultury i sztuki.
2.
Konsultacje społeczne
2.1. Dolny próg stosowania Prawa zamówień publicznych
Projekt ustawy został przekazany do konsultacji następującym podmiotom:
1) Business Centre Club,
2) Europejska Unia Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Klasy Średniej
Unicorn,
3) Forum Związków Zawodowych,
4) Fundacja im. Stefana Batorego,
5) Fundacja Instytutu Rozwoju Regionalnego,
6) Fundacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw,
7) Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej,
8) Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym,
9) Izba Projektowania Budowlanego,
10) Komitet Polityki Naukowej,
11) Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
12) Konferencja Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych,
13) Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich,
14) Krajowa Izba Gospodarcza,
15) Krajowa Rada Izby Architektów RP,
16) Krajowa Rada Spółdzielcza,
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1638
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei