Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, które w szczególności wychodzą naprzeciw oczekiwaniom środowisk naukowo- badawczych oraz kultury i sztuki.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1638
- Data wpłynięcia: 2013-08-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 423
1638
18) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność 80”,
19) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”,
20) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa,
21) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
22) Polska Akademia Nauk,
23) Polska Akademia Umiejętności,
24) Polska Izba Inżynierów Budownictwa,
25) Polska Izba Ubezpieczeń,
26) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
27) Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji,
28) Polska Rada Biznesu,
29) Polski Związek Pracodawców Budownictwa,
30) Polski Związek Producentów Kruszyw,
31) Pracodawcy RP,
32) Rada Główna Instytutów Badawczych,
33) Stowarzyszenie – Polski Kongres Drogowy,
34) Śląska Izba Budownictwa,
35) Związek Pracodawców Producentów Materiałów dla Budownictwa,
36) Związek Rzemiosła Polskiego.
Mając na względzie fakt, iż projektowane przepisy były już, jako propozycje
zawarte w projekcie założeń (ZD33), przedmiot konsultacji społecznych
i wysokość progu nie budziły istotnych wątpliwości, a także mając na
względzie decyzję Rady Ministrów, zgodnie z którą projekt ustawy powinien
zostać jej przedłożony w II kwartale 2013 r., skrócono termin na zgłaszanie
uwag do 21 dni.
25
Uwagi do projektu zgłosiły następujące podmioty: Fundacja na Rzecz Nauki
Polskiej, Polska Akademia Umiejętności, Polska Konfederacja Pracodawców
Prywatnych Lewiatan, Polska Akademia Nauk, Pracodawcy RP oraz
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan wyraziła poparcie
dla projektowanego podniesienia progu stosowania ustawy PZP.
Polska Akademia Umiejętności wyraziła niezadowolenie z powodu zakresu
zmian objętych przedmiotowym projektem wskazując, iż szkodliwe dla nauki
polskiej jest utrzymywanie jednego z najniższych progów wśród krajów
członkowskich (stanowisko to zostało wyrażone w stosunku do projektu,
w którym zaproponowano próg 20 000 euro).
Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej oraz Pracodawcy RP w opiniach
kierowanych do projektu postulują podniesienie progu. FNP zgłosiła uwagę,
iż projektowana zmiana jest niewystarczająca (j.w dotyczyło to progu
20 000 euro), wskazując, iż przyjęcie unijnych progów byłoby najwłaściwsze.
Polska Akademia Nauk zaproponowała alternatywnie:
a) całkowite wyłączenie stosowania PZP dla jednostek naukowych
udzielających zamówień na dostawy, których przedmiotem są rzeczy
wytwarzane wyłącznie w celach badawczych oraz na usługi badawczo-
-rozwojowe, których wyniki nie są zastrzeżone przez zamawiającego,
b) zwolnienie z obowiązku stosowania ustawy PZP dla zamówień
związanych z realizacją badań naukowych do progu 130 tys.
wynikającego z dyrektyw unijnych.
Pracodawcy RP poddali pod rozwagę wprowadzenie progu na poziomie
40 tys. euro.
Względy przemawiające za niepodnoszeniem na tym etapie rozwoju kraju
progu, od którego stosuje się ustawę PZP zostały szeroko omówione
w uzasadnieniu do projektu.
Dodatkowo wymaga wskazania, iż podwyższenie kwoty wartości
zamówienia lub konkursu, od której jest uzależniony obowiązek stosowania
procedur określonych w Prawie zamówień publicznych do 30 tys. euro
26
zostało poprzedzone przeprowadzeniem przez Urząd Zamówień Publicznych
szerokiej analizy rozwiązań stosowanych w innych krajach członkowskich
Unii Europejskiej i wpływu tej zmiany na system zamówień publicznych oraz
stanowi kompromis pomiędzy oczekiwaniami zamawiających w zakresie
przyśpieszenia i odformalizowania udzielania zamówień publicznych
a zapewnieniem zgodności polskiego prawa z prawem Unii Europejskiej,
efektywnością wydatkowania środków publicznych, ograniczeniem ryzyka
korupcji i zagwarantowaniem potencjalnym wykonawcom przejrzystych
i konkurencyjnych procedur ubiegania się o zamówienia publiczne.
Pozostałe uwagi konsultantów społecznych wykraczają poza zakres
projektowanej regulacji, proponując dokonanie zmian w ustawie PZP
mających na celu dostosowanie przepisów ustawy do potrzeb nauki polskiej
lub wręcz wyłączenie jej stosowania do zamówień dotyczących badań
naukowo-rozwojowych.
Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej zaproponowała także zmianę przepisów
w zakresie „planowanego nabycia”. W założeniach do projektu zmiany PZP,
znajduje się m.in. propozycja mająca na celu doprecyzowanie zakazu
dzielenia na części „planowanych zamówień publicznych na dostawy lub
usługi”, co wychodzi naprzeciw zgłaszanym w uwagach oczekiwaniom.
Polska Akademia Nauk zwróciła uwagę na niedostosowanie ustawy PZP do
specyficznej działalności jednostek naukowych, brak możliwości
negocjacyjnej i elastyczności uregulowań dotyczących postępowania
przetargowego. Przekazano także uwagi niektórych komitetów oraz jednostek
naukowych PAN, które dotyczą:
– niedostosowania procedur PZP do tempa badań, co uniemożliwia
realizację zakupów służących do ich prowadzenia,
– przewyższania kosztów administracyjnych (w tym nakład pracy)
ponoszonych przez jednostki naukowe, niewspółmiernych do efektów
osiąganych w wyniku stosowania ustawy PZP,
– zarzutu wobec instytucji naukowych dzielenia zamówienia na części
i nadmiernego wykorzystywania trybów pozaprzetargowych,
27
– wątpliwości interpretacyjnych w zakresie stosowania wyłączenia
zawartego w art. 4 pkt 3 lit. e ustawy PZP,
– skrócenia terminów składania ofert dotyczących nabywania dostaw i usług
na potrzeby prowadzenia działalności badawczej,
– wyłączenie stosowania ustawy do przypadków, gdy składane wnioski
konkursowe z góry przewidują określonych podwykonawców prac
projektowych.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w swoim wystąpieniu przedstawiło
propozycję nowelizacji ustawy PZP, która zawiera rozwiązania postulowane
przez środowisko naukowe w zakresie:
– zmiany art. 4 pkt 3 lit. e,
– rozdzielania zaplanowanych zamówień lub zaniżania ich kosztów w celu
uniknięcia stosowania ustawy,
– rozszerzenia przesłanek stosowania zamówienia z wolnej ręki.
Zaproponowane zmiany zostały przeanalizowane w toku dalszych prac nad
projektem założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień
publicznych (ZD33), który został ponownie skierowany do uzgodnień
międzyresortowych oraz konsultacji społecznych. Skierowany do konsultacji
społecznych projekt założeń zawiera postanowienia uwzględniające
częściowo postulaty środowisk naukowych i badawczych, następnie znaczna
część tych postanowień została zawarta w regulacjach niniejszego projektu
ustawy.
Ponadto propozycja podniesienia dolnego progu stosowania ustawy
konsultowana była, za pośrednictwem Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego, m.in. z Zakładem Narodowym im. Ossolińskich, Akademią
Sztuk Pięknych w Warszawie, Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku,
Biblioteką Narodową, Instytutem im. Adama Mickiewicza, Muzeum Sztuki
w Łodzi, Filmoteką Narodową, Narodowym Centrum Kultury, Wytwórnią
Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Centralnym Muzeum Morskim
w Gdańsku, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Okręgowym im. Leona
Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Teatrem Wielkim, Operą Narodową,
28
Filharmonią Narodową oraz z Dyrektorem Państwowej Szkoły Muzycznej I
stopnia im. Wojciecha Kilara w Dzierżoniowie.
Projekt ustawy obejmujący podwyższenie dolnego progu, od którego jest
uzależnione stosowanie Prawa zamówień publicznych, został także
przekazany Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
W dniu 15 kwietnia 2013 r. projekt ustawy obejmujący podwyższenie
dolnego progu, od którego jest uzależnione stosowanie Prawa zamówień
publicznych, został pozytywnie zaopiniowany na posiedzeniu Zespołu
ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
W dniu 24 kwietnia 2013 r. projekt ustawy obejmujący podwyższenie
dolnego progu, od którego jest uzależnione stosowanie Prawa zamówień
publicznych, został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego.
2.2. Pozostałe regulacje – projekt założeń z dnia 12 września 2012 r.
W projekcie założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień
publicznych, który do konsultacji społecznych został wysłany w dniu
12 kwietnia 2013 r., zostały zawarte propozycje rozwiązań, których
odzwierciedleniem są projektowane przepisy. Projekt założeń wysłano
następującym podmiotom:
1) Business Centre Club,
2) Europejska Unia Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Klasy Średniej
Unicorn,
3) Forum Związków Zawodowych,
4) Fundacja im. Stefana Batorego,
5) Fundacja Instytutu Rozwoju Regionalnego,
6) Fundacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw,
7) Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej,
8) Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym,
9) Izba Projektowania Budowlanego,
10) Komitet Polityki Naukowej,
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1638
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei