Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, które w szczególności wychodzą naprzeciw oczekiwaniom środowisk naukowo- badawczych oraz kultury i sztuki.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1638
- Data wpłynięcia: 2013-08-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 423
1638
i tym
samym prowadzących do uzyskiwania określonych efektów
ekonomicznych.
Z drugiej strony, podwyższenie progu może nie przełożyć się na istotne
zmniejszenie obciążenia pracą pracowników zamawiających, albowiem
zawieranie umów o zamówienie publiczne i ich realizacja, niezależnie od ich
wartości, wymaga wykonania określonej pracy przez odpowiednie służby
administracji publicznej.
Jednocześnie Urząd Zamówień Publicznych przeprowadził symulację skutków
wyłączenia obowiązku stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych
w zależności od wysokości progu tego wyłączenia wraz z informacją o liczbie
zamówień współfinansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej
(zaprezentowaną w tabeli poniżej).
35
1
2
3
4
5
6
7
8
% ogłoszeń
liczba ogłoszeń
odsetek ogłoszeń
liczba ogłoszeń o wartości
łączna wartość zamówień
od 56274,4 zł
od 14 tys. euro
dotyczących
dotyczących zamówień łączna wartość zamówień
mieszczącej się
odsetek ogłoszeń dotyczących zamówień
w przedziale
mieszczących się w przedziale
do…
zamówień
mieszczących się w
mieszczących się w
mieszczących się w przedziale wartości
do…
kolumny 1, dotyczących
wartości kolumny 1
(bez VAT)
mieszczących się w przedziale wartości
przedziale wartości
kolumny 1 współfinansowanych ze środków
(bez VAT)
przedziale wartości kolumny 1 i 2 (3) w
kolumny 1 i 2 (3)
zamówień
współfinansowanych ze środków
UE w stosunku do ogłoszeń poniżej progów
kolumny 1 i 2 (3)
współfinansowanych z UE
UE
stosunku do ogłoszeń
(do całkowitej liczby ogłoszeń poniżej progów)
poniżej progów
80 392 zł
20 000 euro
20 195
11%
1 307 058 184,80 zł
3 044
2%
187 055 742,96 zł
100 490 zł
25 000 euro
34 279
19%
2 508 123 602,09 zł
4 807
3%
333 453 144,39 zł
120 588 zł
30 000 euro
44 724
25%
3 583 915 893,20 zł
6 083
3%
461 936 253,36 zł
160 784 zł
40 000 euro
60 631
34%
5 631 153 264,81 zł
7 805
4%
678 675 105,61 zł
200 980 zł
50 000 euro
72 124
40%
7 531 804 010,50 zł
9 028
5%
878 354 222,32 zł
241 176
60 000 euro
80 170
45%
9151757138,74
9 908
6%
1 052 885 927,05 zł
281 372
70 000 euro
86 794
48%
10 704 530 345,31 zł
10 675
6%
1 222 621 202,41 zł
522 548 zł
130 000* euro
108 012
60%
18 089 031 630,45 zł
12 923
7%
1 992 682 852,09 zł
poniżej progów,
126 244
70%
43 273 886 029,32zł
od których
w tym:
w tym:
zastosowanie mają w tym:
- 24 % roboty
- 26 522 524 076,94 zł
dyrektywy UE
8 787 054 018,10 zł
- 42 417 roboty
budowlane
roboty budowlane
16 561
9%
w tym:
budowlane
- 25% – dostawy
- 9 141 701 554,70 zł –
w tym:
w tym:
- 7 228 168 002,98 zł roboty
20
- 44 331 – dostawy - 22% usługi
dostawy
098 000 zł
- 6 490 roboty budowlane
- 4 % roboty budowlane
budowlane
- 39 496 usługi
- 7 609 660 397,68 zł
- 3 602 – dostawy
- 2 % – dostawy
- 690 238 603,87 zł – dostawy
usługi
- 6 469 usługi
- 4 % usługi
- 868 647 411,25 zł usługi
4.
Wpływ regulacji na rynek pracy
Zmniejszenie się liczby postępowań o udzielenie zamówienia publicznego udzielanych
na podstawie zasad ustawowych może wpłynąć pośrednio na funkcjonowanie
przedsiębiorstw oraz na rynek pracy.
Zmniejszenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego o 45 tys. (szacunki)
oraz związane z tym zmniejszenie się obowiązków sprawozdawczych dotyczących
udzielonych zamówień publicznych nie wpłynie znacząco na zmniejszenie się ilości
obowiązków pracy osób zajmujących się udzielaniem zamówień, tj. nie powinno
wpłynąć w bezpośredni sposób na stan zatrudnienia u zamawiających. Podkreślić
należy, iż udzielanie zamówień poza procedurami określonymi w Prawie zamówień
publicznych, nie jest równoznaczne z brakiem obowiązku przestrzegania określonych
procedur oraz zasad dotyczących wydatkowania środków publicznych.
Zmniejszenie się liczby ogłoszeń o zamówieniu o 45 tys. (szacunki) o wartości:
ok. 3 583 916 000 zł nie powinna wpłynąć zasadniczo na zatrudnienie i rynek pracy
przedsiębiorców (wykonawców).
Jednocześnie wyłączenie spod reżimu Prawa zamówień publicznych, zamówień
o wartości mniejszej niż tzw. progi unijne, których przedmiotem są dostawy lub usługi
(1) służące wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub
rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji seryjnej,
mającej na celu osiągnięcie rentowności lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju, oraz
których przedmiotem są dostawy lub usługi (2) z zakresu działalności kulturalnej
związanej z organizacją wystaw, koncertów, konkursów, festiwali, widowisk, spektakli
teatralnych, przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej lub z gromadzeniem zbiorów
muzealnych, jeżeli zamówienia te nie służą wyposażaniu zamawiającego w środki
trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności, będzie mogło mieć wpływ
na rynek pracy. Jednakże, z uwagi na nowe obowiązki wprowadzane przepisami
nowelizowanej ustawy do przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach
finasowania nauki oraz ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu
i prowadzeniu działalności kulturalnej, zmiany w zakresie Prawa zamówień
publicznych nie powinny wpłynąć znacząco na zmniejszenie się ilości obowiązków
pracy osób zajmujących się udzielaniem zamówień, tj. nie powinno wpłynąć
w bezpośredni sposób na stan zatrudnienia u zamawiających. Jednocześnie, zauważyć
należy, iż wprowadzenie obowiązku publikacji ogłoszeń w zakresie kultury oraz
w zakresie nauki, które nie będą podlegały po wejściu w życie projektowanych zmian,
z uwagi na ich wartość, reżimowi Prawa zamówień publicznych, złagodzi
konsekwencje rozszerzenia zakresu wyłączeń Prawa zamówień publicznych,
i przyczyni się do braku negatywnego wpływu na rynek pracy i przedsiębiorców.
Jednocześnie należy wskazać, iż opierając się na stanowisku środowisk naukowych,
w długofalowej perspektywie, projektowane zmiany powinny przyczynić się
w znaczącym stopniu do wzrostu innowacyjności, co ma zawsze przełożenie na wzrost
zatrudnienia i pozytywny wpływ na rozwój przedsiębiorstw.
5.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane przepisy mogą ograniczyć dostęp wykonawcom do zamówień
publicznych na zasadach niedyskryminacyjnych i wpłynąć na konkurencyjność
gospodarki i funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Przedsiębiorcy, których głównym obszarem działalności gospodarczej jest realizacja
drobnych zamówień publicznych, będą zobowiązani do dostosowania się do zmiany
formuły i procedur dotyczących ubiegania się o uzyskanie zamówienia, w zależności od
indywidualnych regulacji obowiązujących u poszczególnych zamawiających.
Przykładowo, informacja o zamówieniach o wartości nieprzekraczającej 30 tys. euro
(bez podatku od towarów i usług) może nie być już publikowana w Biuletynie
Zamówień Publicznych, a więc zmiana skutkować może utrudnieniem dostępu
wykonawców do informacji o udzielanym zamówieniu.
Z drugiej strony, w ocenie środowisk naukowych istnieje korelacja i zależność między
wysokością progu wartości zamówień, od której zależy obowiązek stosowania Prawa
zamówień publicznych, a poziomem innowacyjności. Tym samym, z uwagi na fakt, iż
celem przedmiotowej regulacji jest usunięcie podstawowej bariery w rozwoju
innowacyjności i nauki, za jaką środowiska naukowe uznały konieczność udzielania
zamówień służących celom prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub
rozwojowych w reżimie ustawy – Prawo zamówień publicznych, oczekuje się, iż
w przeciągu 2 lat od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy, poziom
innowacyjności w Polsce będzie równy co najmniej poziomowi innowacyjności Czech,
po 5 latach Włoch, a po 10 latach Polska pod względem innowacyjności znajdzie się
w czołówce państw członkowskich Unii Europejskiej, tuż obok Wielkiej Brytanii,
Holandii czy też Szwecji, tj. Polska po dwóch latach od dnia wejścia w życie
38
projektowanej ustawy znajdzie się w grupie „umiarkowanych innowatorów”, po
5 latach w grupie „innowatorów”, a po 10 w grupie „liderów innowacji”, dla której
średni próg stosowania przepisów analogicznych do polskiego Prawa zamówień
publicznych wynosi 120 500 euro.
Tym samym, w długofalowej perspektywie, projektowane zmiany powinny przyczynić
się w znaczącym stopniu do wzrostu innowacyjności, co ma zawsze przełożenie na
zwiększenie konkurencyjności gospodarki i pozytywny wpływ na rozwój
przedsiębiorstw.
Obciążenia administracyjne
Wprowadzane regulacje dotyczące wysokości dolnego progu stosowania ustawy mogą
wpłynąć na zmniejszenie poziomu obciążeń administracyjnych po stronie
zamawiających. Jednakże, z uwagi na brak danych wyjściowych, nie jest możliwe
precyzyjne określenie zakresu wpływu projektowanej regulacji na obciążenia
administracyjne zamawiających.
Podkreślić należy, iż zmniejszenie obciążeń będzie zależało przede wszystkim od
wewnętrznych regulacji dotyczących procedur i zasad udzielania zamówień
o wartościach zezwalających na niestosowanie Prawa zamówień publicznych, które
obowiązują u zamawiających, których realizacją zamówienia jest zainteresowany dany
wykonawca. W tym miejscu należy zauważyć, iż zamawiający dla zamówień
niepodlegających procedurom określonym w Prawie zamówień publicznych, w tym
zamówień w zakresie kultury i nauki, może stworzyć wewnętrzne procedury dotyczące
udzielania zamówień o wartości nieprzekraczającej 30 tys. euro lub zamówień
w zakresie kultury i nauki o wartości mniejszej niż progi unijne, wymagające
przedkładania większej liczby dokumentów w krótszych terminach, niż to wynika
z ustawy – Prawo zamówień publicznych.
6.
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Regulacja nie będzie oddziaływać na rozwój regionalny.
7.
Wskazanie źródeł finansowania
Projektowana ustawa nie pociąga za sobą obciążeń budżetu państwa oraz budżetów
jednostek samorządu terytorialnego wobec czego nie wskazuje się źródeł finansowania.
07/31rch
39
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1638
› Pobierz plik