Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
brzmieniu art. 22d ust. 3 delegację w tym zakresie dla
Ministra wła ciwego do sprawa transportu. Jednakże ze
względu na pilno ć problemu, wynikającą z postępujących
braków kadrowych, zmian tych należałoby dokonać w
pierwszej kolejno ci w drodze nowelizacji załącznika nr 3
do aktualnie obowiązującego rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie
pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio
zawiązanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu
kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów
kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra (Dz.U. Nr 59,
poz.301, z późn.zm.).
Proponowane zmiany do załącznika nr 3 w/w
Rozporządzenia
Pkt 9 stanowisko: toromistrz
Aktualne wymogi:
Proponowane
zmiany:
Kwalifikacje wymagane od kandydatów wariant B
1. WykształcenieŚ
1. WykształcenieŚ
1) rednie oraz tytuł zawodowy
rednie
technika
2. Zawodowy staż
albo
pracy – 2 lata przy
2)dyplom potwierdzający
naprawach i
kwalifikacje zawodowe na
utrzymaniu drogi
poziomie technika
kolejowej oraz
2. Zawodowy staż pracy – 2 lata
odbycie
przy naprawach i utrzymaniu drogi przygotowania
kolejowej oraz odbycie
zawodowego.
przygotowania zawodowego w
zawodach i specjalno ciach
148
związanych z budową i
utrzymaniem nawierzchni
kolejowej lub budownictwem
lądowym.
Kwalifikacje wymagane od kandydatów wariant C
1. WykształcenieŚ
1. WykształcenieŚ
1) zasadnicze zawodowe oraz tytuł zasadnicze
zawodowy robotnika
zawodowe
wykwalifikowanego w zawodach i
2. Zawodowy staż
specjalno ciach związanych z
pracy – 3 lata przy
budową i utrzymaniem
naprawach i
nawierzchni kolejowej lub
utrzymaniu drogi
budownictwem lądowym
kolejowej oraz
albo
odbycie
2) dyplom potwierdzający
przygotowania
kwalifikacje zawodowe na
zawodowego.
poziomie zasadniczym w
zawodach związanych z budową i
utrzymaniem nawierzchni
kolejowej lub budownictwem
lądowym
2. Zawodowy staż pracy – 3 lata
przy naprawach i utrzymaniu drogi
kolejowej oraz odbycie
przygotowania zawodowego.
Pkt 13 stanowisko prowadzący maszyny do kolejowych
robót budowlanych
Aktualne wymogi:
Proponowane
zmiany:
Kwalifikacje wymagane od kandydatów wariant A
1. WykształcenieŚ
1. WykształcenieŚ
149
1) rednie oraz tytuł zawodowy
rednie
technika w zawodach i
2. Zawodowy staż
specjalno ciach z dziedzinyŚ
pracy – 1 rok, w tym
mechanicznej, elektrotechnicznej 6 miesięcy przy
lub elektrycznej
utrzymaniu i
albo
naprawie maszyn do
2) dyplom potwierdzający
robót
kwalifikacje zawodowe na
nawierzchniowych i
poziomie technika w zawodach w budowlanych, oraz
dziedzinie: mechanicznej,
odbycie
elektrotechnicznej lub
przygotowania
elektrycznej.
zawodowego.
2. Zawodowy staż pracy – 1 rok,
w tym 6 miesięcy przy
utrzymaniu i naprawie maszyn do
robót nawierzchniowych i
budowlanych, oraz odbycie
przygotowania zawodowego.
Kwalifikacje wymagane od kandydatów wariant B
1. Wykształcenie:
1. Wykształcenie:
1) zasadnicze zawodowe oraz
zasadnicze
tytuł zawodowy robotnika
zawodowe
wykwalifikowanego w zawodach
2. Zawodowy staż
i specjalnościach
pracy – 2 lata na
z dziedziny: mechanicznej,
stanowiskach
elektrotechnicznej lub
rzemieślniczych przy
elektrycznej
utrzymaniu i
albo
naprawie maszyn do
2) dyplom potwierdzający
kolejowych robót
kwalifikacje zawodowe na
budowlanych oraz
poziomie zasadniczym w
odbycie
zawodach w dziedzinie:
przygotowania
150
mechanicznej, elektrotechnicznej
zawodowego.
lub elektrycznej
2. Zawodowy staż pracy – 2 lata
na stanowiskach rzemieślniczych
przy utrzymaniu i naprawie
maszyn do
kolejowych robót budowlanych
oraz odbycie przygotowania
zawodowego.
.
Federacja Związków
art. 22 d ust. 1
W proponowanej zmianie zapisu art. 22 d ust. 1 w ustawie o
W związku z powyższym uwagi
Zawodowych
transporcie kolejowym należy wpisać wszystkie stanowiska
nie uwzględniono
Pracowników PKP
bezpo rednio związane z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu
kolejowego zamieszczone w załączniku Nr 1 Rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie
pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpo rednio
związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu
kolejowego okre lonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz
pojazdów kolejowych metra (Dz. U. z 2011 r. Nr 59, poz. 301),
dodając zwrotniczego, mostowniczego i dróżnika obchodowego.
Art. 9. ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o po rednictwie ubezpieczeniowym
Pracodawcy
ogólna
Zdaniem Pracodawców RP proponowana zmiana polegająca na
Uwaga zasadna
Rzeczypospolitej
zniesieniu wymogu posiadania wykształcenia redniego dla osoby
Polskiej
wykonującej czynno ci agencyjne jest nieuzasadniona. Biorąc
Proponuje się zachowanie
pod uwagę fakt, iż wymagania stawiane przed kandydatami na
wymogu co najmniej redniego
agentów nie są wygórowane, dodatkowe ich obniżenie może
wykształcenia.
spowodować zagrożenie dla jako ci wiadczonych przez nich
W przypadku zwolnienia z
usług. Dla zakładu ubezpieczeń, jak i dla jego klientów, oznacza
wymogu zdawania egzaminu
to zwiększenie ryzyka, np. niewła ciwego okre lenia zakresu warunek do wiadczenia będzie się
ochrony ubezpieczeniowej.
odnosił do czynno ci
bezpo rednio związanych z
151
czynno ciami brokerskimi.
Deregulacja zawodu brokera ubezpieczeniowego ma polegać w
głównej mierze na rezygnacji z egzaminu w przypadku
posiadania przez kandydata sze cioletniego do wiadczenia
zawodowego w zakresie ubezpieczeń -odpowiedniego do zakresu
działalno ci - zdobytego w okresie 10 lat bezpo rednio
poprzedzających złożenie wniosku o uzyskanie zezwolenia na
wykonywanie działalno ci brokerskiej. Ponadto przewiduje się
obowiązkowe zwolnienie zdającego z tych czę ci egzaminu, które
zostały zaliczone zdanym egzaminem na uczelni wyższej.
Jednocze nie projektowana zmiana polega na zniesieniu wymogu
posiadania przez kandydatów co najmniej wykształcenia
redniego. W ocenie Pracodawców RP zmiany te nie wpłyną na
poziom wiadczonych przez brokerów ubezpieczeniowych usług.
Kryterium 6 lat do wiadczenia pozwoli na wła ciwe
przygotowanie
do
wykonywania
zawodu
brokera
ubezpieczeniowego. Uważamy, że w projektowanej nowelizacji
powinny się znaleźć szczegółowe wytyczne co do rodzaju
czynno ci wykonywanych przez osoby ubiegające się o wpis na
listę brokerów ubezpieczeniowych. Należy zwrócić uwagę na to,
że pozostawiono wymóg zdania egzaminu przez osoby, które nie
wykonywały czynno ci ubezpieczeniowych w okresie
poprzedzającym egzamin, po to, aby zabezpieczyć rynek
ubezpieczeniowy przed osobami pozbawionymi elementarnej, ale
także praktycznej wiedzy z zakresu ubezpieczeń. Ewentualny
spadek jako ci wiadczonych usług nie powinien negatywnie
odbić się na zakładach ubezpieczeń, ponieważ umowy
ubezpieczenia zawierane za po rednictwem brokerów są
szczegółowo negocjowane przez zakłady ubezpieczeń, co
sprzyjać będzie eliminacji ewentualnych błędów. Zdaniem
Pracodawców RP otwarcie rynku na usługi brokerskie może
spowodować zwiększenie konkurencyjno ci i obniżenie stawek
kurtażu brokerskiego.
Polska Platforma
Postuluje się wykre lenie w cało ci przepisu Art. 15 z projektu, Uwaga czę ciowo uwzględniona.
Po redników
zgodnie z którym do projektu ustawy wprowadzone są zmiany
152
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik

-
1576-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei