Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
bezpieczeństwa i inżynierii ruchu. Ostatnie cztery katastrofy
kolejowe powinny być ostrzeżeniem, że nie można do tej
problematyki podchodzić w sposób nieprzemy lany. Studenci
studiujący na kierunku budownictwo w specjalno ci
konstrukcyjno-budowlanej nie maja prawie w ogóle lub w
niewielkim stopniu, przedmiotów z budownictwa kolejowego,
drogowego, mostowego. Osoby uzyskujące formalne
upoważnienie do wykonywania samodzielnych funkcji
technicznych w zakresie merytorycznym odpowiadającym
obecnie trzem różnym specjalno ciom (drogi, koleje, mosty), nie
będą faktycznie przygotowane do wykonywania tych funkcji w
całym zakresie nowej specjalno ci. W ten sposób stworzy się
fikcję prawną, która może doprowadzić do drastycznych
skutków. Natomiast studenci studiujący specjalno ci drogową,
kolejową lub mostową są merytorycznie przygotowani do
realizacji zawodu.
W latach 1995 - 2003 funkcjonowała taka praktyka (jedna
specjalno ć konstrukcyjno-budowlana) i owoce negatywne tego
zbieramy aktualnie w budownictwie drogowym i kolejowym
(brak profesjonalnych rozwiązań inżynierskich, złe nadzory,
błędy dokumentacyjne itp.). Naszego kraju nie stać na takie
rozwiązania i błędne decyzje techniczne.
Proponowane połączenie specjalno ci przyczyni się w
konsekwencji do ograniczenia dostępu do zawodu, ponieważ o
uprawnienia budowlane w specjalno ci konstrukcyjno-
budowlanej nie będą mogły ubiegać się osoby, które obecnie
mogą takie uprawnienia uzyskać. Chodzi tu m.in. o osoby
legitymujące się wykształceniem zdobytym na kierunku:
• transport, który obecnie daje możliwo ć uzyskania uprawnień w
specjalno ci kolejowej.
Zatem, wprowadzenie proponowanej zmiany ograniczy pewnej
grupie inżynierów dostęp do uzyskania uprawnień, co sprzeczne
jest z uzasadnieniem projektu, które kilkakrotnie podkre la, iż
celem zmian jest ułatwienie dostępu do zawodu i zwiększenie
33
grupy inżynierów wykonujących samodzielne funkcje techniczne
w budownictwie.
Reasumując Stowarzyszenie jest za utrzymaniem podziału na
specjalno ciŚ konstrukcyjno-budowlaną, drogową, kolejową,
Uwzględniona
mostową.
Połączenie uprawnień budowlanych wykonawczych i
projektowych.
Obecnie, aby uzyskać uprawnienia wykonawcze wystarczy odbyć
praktykę na budowie, natomiast po zmianie wszyscy praktykanci
będą zobowiązani do odbycia praktyki projektowej i
wykonawczej, co przy istniejącym rynku usług projektowych
będzie stanowiło istotną blokadę w zakresie możliwo ci
odbywania praktyki projektowej. Powyższe zamiast skrócić czas
uzyskiwania uprawnień, jak zakłada ustawodawca, przyczyni się
do wydłużenia lub całkowitego zablokowania awansu
zawodowego inżyniera, który z powodu braku możliwo ci
odbycia praktyki projektowej nie będzie mógł uzyskać uprawnień
budowlanych nawet w zakresie wykonawstwa, co obecnie jest
możliwe. Obecnie inżynier ma wpływ na wybór swojej drogi
zawodowej, natomiast po zmianie będzie pozbawiony takiej
możliwo ci. Będzie zobowiązany uzyskać szerokie uprawnienia,
upoważniające go do wykonywania czynno ci, które nie zawsze
zgodne są z jego zainteresowaniami. Nie każdy bowiem inżynier
chce być projektantem, tak jak i nie każdy spełnia się w roli
kierownikiem budowy.
Reasumując Stowarzyszenie jest za rozłączeniem (nie nadawania
Uwzględniona
jednocze nie) uprawnień do projektowania i wykonawstwa.
Proponuje się zachować formę obowiązującą
Wyeliminowanie funkcji rzeczoznawcy budowlanego.
Uwzględniona – tytuł
Wątpliwe wydaje się aby wyeliminowanie funkcji rzeczoznawcy
rzeczoznawcy budowlanego
budowlanego miało przyczynić się do uporządkowania systemu będzie nadawany przez wła ciwą
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
izbę samorządu zawodowego
Rzeczoznawca traktowany był zawsze jako wybitny znawca w
34
okre lonym obszarze budownictwa. Powoływanie rzeczoznawcy
miało miejsce przede wszystkim w przypadku spraw trudnych i
spornych, gdzie jako ekspert miał rozstrzygać powstałe
wątpliwo ci.
Trudno wyobrazić sobie aby taka funkcja miała zniknąć zupełnie
z Prawa budowlanego. Tytuł rzeczoznawcy budowlanego jest
formą awansu zawodowego inżynierów, to w hierarchii
zawodowej kadry technicznej najwyższy stopień przygotowania
zawodowego. Stanowi zatem istotną motywację do poszerzania i
aktualizacji zakresu wiedzy i do wiadczenia zawodowego.
Związek Mostowców
Włączenie do specjalno ci konstrukcyjno - budowlanej
Uwzględniona
RP
specjalno ci drogowej, kolejowej, mostowej i wyburzeniowej.
Proponowana zmiana, polegająca na połączeniu w ramach jednej
specjalno ci konstrukcyjno-budowlanej czterech istniejących
obecnie specjalno ci (drogowej, kolejowej, mostowej oraz
wyburzeniowej) jest niewła ciwa z merytorycznego punktu
widzenia. Z do wiadczenia lat 1995 -2003 wynika, że takie
połączenie może być nawet szkodliwe. Negatywne skutki
połączenia specjalno ci drogowej i kolejowej oraz mostowej ze
specjalno cią konstrukcyjno-budowlaną widoczne są dzisiaj
między innymi przy realizacji dużych inwestycji drogowych.
Objawia się to w postaci braku profesjonalnych rozwiązań
inżynierskich, błędach w dokumentacji i niewystarczającym
nadzorze. Powoduje to duże straty gospodarcze.
Aktualnie specjalno ć konstrukcyjno-budowlana obejmuje
budownictwo kubaturowe i przemysłowe oraz indywidualne
obiekty budowlane. Budownictwo drogowe, kolejowe i mostowe
zalicza się do liniowego. Charakteryzuje się odmiennymi
zasadami oraz warunkami projektowania budowy. Ma oddzielne
normy i inne przepisy, które podkre lają jego odmienno ć.
Zupełnie inną specyfikę ma specjalno ć wyburzeniowa, która nie
ma żadnego powiązania z budownictwem liniowym.
Warto również nadmienić, że studenci na kierunku budownictwo
specjalno ci konstrukcyjno-budowlane mają przedmioty
komunikacyjne tylko w encyklopedycznym wymiarze. Nawet
35
jeżeli absolwenci zdadzą egzamin i tym samym uzyskają
formalne prawo do wykonywania samodzielnych funkcji
technicznych w zakresie odpowiadającym trzem różnym
specjalno ciom -drogi, koleje, mosty - nie będą przygotowane do
wykonywania tych funkcji w całym zakresie nowej specjalno ci.
I odwrotnie, studenci studiujący specjalno ci drogowe, kolejowe i
mostowe nie są w pełni przygotowani do pełnienia
samodzielnych funkcji w zakresie konstrukcyjnym.
Nie można nie zwrócić uwagi na brak odniesienia tytułu
proponowanej ustawy w zakresie mówiącym o ułatwieniu
dostępu do zawodu. Do wiadczenia ostatnich lat wskazują, że
około 90% kandydatów zdaje egzamin na uprawnienia w
wymienionych specjalno ciach. Przy tej sprawno ci zdawania
egzaminu - a do egzaminu może przystąpić każdy po spełnieniu
warunku czasu odbycia ogólnodostępnej praktyki - nie można
mówić o trudno ci w dostępie do wykonywania zawodu.
Należy przy tym wspomnieć, że Polska Izba Inżynierów
Budownictwa zapewnia pełną dostępno ć do bazy pytań
obowiązujących na egzaminie wraz z komentarzami. Dlatego
Związek Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej jest za
utrzymaniem podziału na specjalno ciŚ konstrukcyjnej.
Połączenie uprawnień budowlanych wykonawczych i
Uwzględniona
projektowych.
Obecnie przy staraniu się o uprawnienia wykonawcze wystarczy
odbyć praktykę na budowie, natomiast po zmianie ustawy
konieczne będzie odbycie praktyki projektowej i wykonawczej.
Biorąc pod uwagę istniejący rynek usług projektowych można się
spodziewać trudniejszego dostępu do odbywania praktyki
zawodowej, a tym samym także do uzyskania uprawnień w
zakresie wykonawstwa.
Przy obecnych uregulowaniach prawnych młody inżynier ma
możliwo ć wyboru swojej drogi zawodowej (wykonawstwo,
projektowanie). Po zmianie ustawy dostęp do uprawnień
wykonawczych będzie bardziej utrudniony. Dlatego Związek
36
Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej jest za odrębnymi
przepisami uprawnieniami projektowymi i wykonawczymi.
Polskie Zrzeszenie
Propozycja zmiany w zapisie dotyczącym uzyskiwania
Uwzględniona
Inżynierów
uprawnień budowlanych w specjalno ci instalacyjnej w zakresie
i Techników
sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych,
Sanitarnych
wodociągowych i kanalizacyjnych polegającej na podziale
specjalno ci na 3 odrębne specjalizacje lub przywrócenie w
obecnym zapisie zakresu specjalno ci dwukropka po słowie
„urządzeń", co będzie równoznaczne z podziałem obecnej
specjalno ci na 3 odrębne specjalizacje. Powyższe rozwiązania
byty postulowane przez PZITS od 1995 roku. PZITS zwracało
także uwagę, że programy kształcenia dla kierunku inżynieria
rodowiska na różnych uczelniach nie są jednolite a pomimo
różnic programowych zakres nadawanych uprawnień
budowlanych jest jednakowy dla każdego przeegzaminowanego.
Propozycja utrzymania dotychczasowych przepisów w zakresie
uzyskiwania oddzielnych uprawnień projektowych i
wykonawczych; pozostawienia wymaganego okresu praktyki
zawodowej do uzyskania uprawnieńś wprowadzenia uregulowań
dla osób legitymujących się wykształceniem zawodowym
dających możliwo ć uzyskiwania uprawnień w zakresie
wykonawstwa w ograniczonym zakresie, np. kierownictwo robótś
wprowadzenia uregulowań dających osobom z wykształceniem
rednim technicznym możliwo ć uzyskiwania uprawnień w
zakresie
wykonawstwa
w
ograniczonym
zakresie,
np.
kierownictwo robót.
Warszawskie
art. 13 ust. 1
Zaproponowane rozwiązanie, polegające na wprowadzeniu
Uwzględniona
Centrum Postępu
art. 14 ust. 1
jednych uprawnień budowlanych – łącznie do projektowania i
Techniczno-
art. 15
kierowania robotami budowlanymi, zamiast dotychczasowych
Organizacyjnego
odrębnych uprawnień do kierowania robotami oraz do
Budownictwa
projektowania, bez możliwo ci wyboru i rezygnacji z ubiegania
WACETOB Sp. z o.o.
się o uprawnienia np. do projektowania prowadzi w naszej ocenie
do utrudniania w dostępie do uprawnień budowlanych –
propozycja
wprowadzenia
proponowanego
w
projekcie
rozwiązania jako alternatywy do dotychczas obowiązującego.
37
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik

-
1576-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei