Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
Proponowana zmiana polegająca na nowym brzmieniu art. 13 ust.
1 oznacza konieczno ć odpowiedniej modyfikacji ust. 2-4 w art.
13.
Uwzględniona
Nowe brzmienie art. 14 ust. 1 oznacza, że zlikwidowana zostaje
nie tylko specjalno ć telekomunikacyjna, jak wskazano w
uzasadnieniu, ale również specjalno ćŚ drogowa, mostowa,
kolejowa i wyburzeniowa. Ponieważ, zgodnie z uzasadnieniem,
projektowane rozwiązanie nie oznacza odstąpienia od wymogu
posiadania uprawnień budowlanych przy projektowaniu i
kierowaniu robotami, związanymi z takimi obiektami jak drogi,
mosty, wiadukty, linie i bocznice kolejowe, torowe instalacje
techniczne, lecz ich objęcie jedną specjalno cią konstrukcyjno-
budowlaną, trudno je uznać za ułatwienie dostępu do zawodu.
Wymaga wyja nienia czy i w jakim zakresie osoby kończące
studia na kierunkach np. transport inżynieria wojskowa będą
mogły ubiegać się o uprawnienia budowlane.
W związku z wyeliminowaniem (skre lenie art. 15) funkcji
Uwzględniona
rzeczoznawcy budowlanego koniecznym wydaje się wskazanie
kto w wietle nowych zasad dotyczących uprawnień będzie
uprawniony do działalno ci obejmującej rzeczoznawstwo
budowlane, zwłaszcza że projektowane zmiany umożliwiają
uzyskanie uprawnień budowlanych osobom ze rednim
wykształceniem posiadającym dyplom technika. PropozycjaŚ
zachowanie art. 15 bez zmian.
Federacja Związków
Łączenie uprawnień, dla których wymagane jest odmienne
Uwzględniona
Zawodowych
wykształcenie i odmienna jest praktyka zawodowa, nie jest
Pracowników PKP
wła ciwe - zagraża bezpieczeństwu i może doprowadzić do
nieszczę cia.
Definicja linii kolejowej wg ustawy o transporcie kolejowym,
wskazuje, że prawidłowe jej zaprojektowanie, budowa lub
utrzymanie wymaga wykorzystania wiedzy z wielu branż, a nie
ma fachowców, którzy byliby tak wszechstronni. Przedstawiona
38
propozycja pozwala każdej osobie legitymującej się
uprawnieniami konstrukcyjno - budowlanymi na projektowanie,
budowę lub utrzymanie linii kolejowej. Ale czy linię kolejową
potrafi zaprojektować osoba, która projektuje np. wysokie
kominy? Jaka będzie wówczas gwarancja bezpieczeństwa ruchu
kolejowego?
W związku z tym zapis art. 14 ust. 1 w ustawie Prawo budowlane
powinien podzielić uprawnienia konstrukcyjno-budowlane na
specjalno ciŚ
- budownictwo ogólne,
- budownictwo specjalne w podziale na budownictwo kolejowe,
mostowe, geotechnikę itd.
Specjalno ć "budownictwo specjalne kolejowe" powinna być
Poza materią projektu ustawy, do
podzielona na specjalizacje:
ewentualnego rozważenia w
- konstrukcja nawierzchni kolejowej i układy torowe,
ramach projektu rozporządzenia
- kolejowe sieci elektroenergetyczne,
urządzenia do zabezpieczenia i prowadzenia ruchu kolejowego.
dr Tomasz Wiatr
ogólna
Kierunek deregulacji wprost realizuje strategię zawodu architekt Uwaga zbyt ogólna, nie odnosi się
o czym deregulatorom być może nawet nie wiadomo. Plan jest
bezpo rednio do konkretnych
prosty a władza realizuje go na rzecz tej korporacji. Paradoksalnie
zapisów projektu ustawy
tylko nasze polskie uprawnienia umacniają architekta i może się
on uważać za projektanta budynków tylko dlatego, że prawo
zmusza do korzystania z koncepcji architekta (układ pomieszczeń
i elewacja, nie raz tylko ona).
Jakby tego było mało polski architekt, który co do zakresu
wykształcenia i kompetencji jest może bardziej plastykiem i tylko
formalnie inżynierem (akurat w Polsce) ma teraz być nawet
kierownikiem budowy! Człowiek, który na studiach zamiast
prawdziwych praktyk ma plenery malarskie, a zamiast
laboratoriów np. zajęcia z rzeźbienia w glinie miałby być
projektantem budynku i jednocze nie kierownikiem jego
budowy? Już obecnie architekt drwi sobie z inżynierów,
nazywając ich swymi sługami i to tylko dlatego, iż kto mylnie
sądzi, że inżynier budownictwa ogólnego może zajmować się
wyłącznie odpowiedzialnymi konstrukcjami no nymi budynku,
39
które nakre li architekt.
Instytut Logistyki i
Dotychczas funkcjonujące specjalno ci drogowa, mostowa, Uwzględniona czę ciowo z uwagi
Magazynowania
kolejowa i wyburzeniowa mają zostać włączone do specjalno ci
na liczne negatywne oceny
konstrukcyjno-budowlanej „z uwagi na istotne podobieństwa, w
wyrażone w ramach konsultacji
zakresie nauki, praktyki zawodowej oraz wykonawstwa robót
społecznych. Pozostawiono
budowlanych" (Uzasadnienie ustawy - strona 32). Wydaje się ,że
specjalno ci (drogowa, mostowa,
połączenie przedmiotowych specjalno ci jest racjonalne. W
kolejowa i wyburzeniowa) w
szczególno ci, gdy weźmie się pod uwagę załącznik numer 1 do
ramach specjalno ci
rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28
konstrukcyjno – budowlanej
kwietnia 2006 r. w sprawie samodzielnych funkcji w
budownictwa specjalistycznego
budownictwie (Dz. U. z 2006 r. Nr 83, poz. 578ś później
dwukrotnie zmieniane), który stanowi, iż osoby ubiegające się o
nadanie uprawnień budowlanych w wyżej wymienionych
specjalno ciach powinny mieć ukończone studia na kierunku
budownictwo (poza specjalno cią kolejową, gdzie dopuszcza się
ukończenie kierunku transport, oraz poza specjalno cią
wyburzeniową, gdzie dopuszcza się ukończenie kierunku
górnictwo i geologia w specjalno ci eksploatacja złóż, lub
kierunku inżynieria wojskowa). Jest to poważny argument, aby
połączyć przedmiotowe specjalno ci. Co więcej, rozwiązanie to
wydaje się korzystne dla osób posiadających poszczególne
rodzaje uprawnień, gdyż poszerzy ich możliwo ci zawodowe. Ale
czy jest to rozwiązanie korzystne dla podmiotów chcących
skorzystać z usług osób posiadających uprawnienia budowlane w
odpowiedniej specjalno ci, a także dla bezpieczeństwa
publicznego oraz dla zleceniodawców? Połączenie specjalno ci
utrudni wyszukanie osób o potwierdzonych kwalifikacjach np. do
projektowania mostów. Może warto zastanowić się, nad
wykorzystaniem
istniejącego
mechanizmu
nadawania
specjalizacji w ramach specjalno ci. Art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 7
lipca 1994 r. Prawo budowlane pozwala, w ramach
poszczególnych specjalno ci techniczno-budowlanych, na
wyodrębnienie specjalizacji techniczno-budowlanych. Rodzaje
specjalizacji zostały wprowadzone rozporządzeniem Ministra
Transportu i Budownictwa z dnia 28 kwietnia 2006 r. w sprawie
40
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (dwukrotnie
zmienionym). W założeniu specjalizacja techniczno-budowlana
miała być potwierdzeniem posiadania szczególnej wiedzy w
okre lonej dziedzinie budownictwa. W praktyce, z uwagi na brak
namacalnych korzy ci, przy konieczno ci zdania egzaminu oraz
uiszczenia opłaty za jego przeprowadzenie, zainteresowanie
uzyskaniem specjalizacji jest znikome (de facto ma tylko
znaczenie prestiżowe). Zatem, po połączeniu specjalno ci
drogowej, mostowej, kolejowej i wyburzeniowej ze specjalno cią
konstrukcyjno-budowlaną,
warto
pozostawić
możliwo ć
wskazania do niej specjalizacji. Osoba ubiegająca o uzyskanie
uprawnień budowlanych w specjalno ci konstrukcyjno-
budowlanej mogłaby (ewentualnie musiałaby) wskazać swoją
specjalizację we wniosku o nabycie uprawnień. Oczywi cie taka
osoba mogłaby po uzyskaniu uprawnień budowlanych w danej
specjalno ci korzystać z nich nie tylko w zakresie wybranej
specjalizacji. Specjalizacja byłaby dodatkową informacją dla
potencjalnych usługodawców poszukujących specjalistów do
zaprojektowania np. wiaduktu kolejowego. Na etapie uzyskania
uprawnień budowlanych wskazanie specjalizacji nie powinno być
objęte dodatkowymi opłatami za przeprowadzenie postępowania
kwalifikacyjnego.
Natomiast można rozważyć wprowadzanie odpłatno ci za Poza materią projektu ustawy, do
uzyskanie kolejnych specjalizacji w zakresie posiadanej
ewentualnego rozważenia w
specjalno ci. Jeżeli takie rozwiązanie zostałoby zaakceptowane, ramach projektu rozporządzenia
to warto pozostawić specjalizacje również w zakresie
specjalno ci
instalacyjnych.
Natomiast
pozostawienie
specjalizacji techniczno-budowlanych w obecnie funkcjonującej
postaci wydaje się zbędnym komplikowaniem przepisów.
Niestety, projekt Ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania
zawodów finansowych, budowlanych i transportowych nie odnosi
się do zasadno ci istnienia specjalizacji techniczno-budowlanej.
Projekt zakłada zrezygnowanie z nadawania w poszczególnych
41
specjalno ciach odrębnych uprawnień budowlanych do
projektowania albo kierowania robotami budowlanymi. Zatem
uzyskanie uprawnień budowlanych pozwoli zarówno na
projektowanie jak i kierowanie robotami budowlanymi. Ponadto,
przedmiotowy projekt przewiduje zmodyfikowanie czasu i
zakresu odbywania praktyk. Zarówno architekci jak i
inżynierowie budownictwa mają odbywać roczne praktyki przy
sporządzaniu projektów oraz roczne praktyki na budowie
(niezależnie od specjalno ci oraz zakresu uprawnień). W
Uzasadnieniu ustawy podkre lono, iż skrócenie czasu praktyki
pozwoli na szybsze wej cie architektów na rynek pracy, co
pozwoli zwiększyć ich liczbę. Należy podkre lić, iż taka zmiana
prawa będzie dotykać także tych osób, które nie chcą wykonywać
samodzielnych
funkcji
technicznych
w
budownictwie
polegających na sporządzaniu projektów budowlanych. Zostaną
one przymuszone do odbycia rocznej praktyki w tym zakresie!
Praktyki, która może być nie szczególnie przydatna do
kierowania robotami budowlanymi. Co więcej, konieczno ć
odbycia obowiązkowej praktyki przy sporządzaniu projektów
budowlanych może ograniczyć możliwo ć jej odbycia z uwagi na
ograniczoną liczbę miejsc. Zatem skutek może być odwrotny od
zamierzonegoŚ zmiana przepisów utrudni i przedłuży odbycie
praktyki zawodowej. Należy w tym miejscu zasygnalizować, iż w
rodowisku związanym z samorządem zawodowym architektów
oraz inżynierów budownictwa panuje pogląd o zbyt krótkiej
praktyce zawodowej. I to uzyskanie uprawnień budowlanych
Należy dodać, iż praktykę zawodową można rozpocząć już po
ukończeniu trzeciego roku studiów (zatem w przypadku studiów
magisterskich już trakcie nauki) i nie zalicza się do niej praktyki
objętej programem studiów. Taka możliwo ć pozwala na
przyspieszenie wej cia na rynek pracy. Reasumując, w przypadku
uprawnień do projektowania albo kierowania robotami
budowlanymi w pełnym zakresie, obowiązujący okres praktyki
wydaje się odpowiedni - zważywszy na zakres odpowiedzialno ci
spoczywający na osobach posiadających takie uprawnienia.
42
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik

-
1576-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei