Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
systemem nadawania uprawnień a
je liby nadawać im uprawnienia
bez ograniczeń po odpowiednio
dłuższej praktyce to wówczas
pozbawia się te osoby możliwo ci
wykonywania zawodu w
ograniczonym zakresie.
- stosownej modyfikacji powinien ulec przepis art. 16 Ustawy
Nieuwzględniona – jw. (uwaga
Prawo Budowlane, który w nowym brzmieniu powinien
powtórzona)
uwzględnić m.in. odpowiedzialno ć izb zawodowej za
zapewnienie praktyki zawodowej
Wykształcenie oraz praktyki objęte programem studiów: Uwzględniona – przyjęcie zasady
postuluję wprowadzenie do ustawy przepisu, na podstawie
zaliczenia czasu praktyk
którego do okresu praktyki zawodowej będzie wliczana praktyka
studenckich do czasu praktyki
objęta programem studiów pod warunkiem odbywania jej na
zawodowej, jednak system
podstawie umowy między uczelnią a przedsiębiorstwem
dokumentowania tej praktyki
budowlanym i izbą zawodową. Takie porozumienie powinno być powinien wpisywać się w system
poprzedzone umową między izbą a uczelnią kształcącą na ogólny tj. obowiązek prowadzenia
kierunku studiów odpowiednim dla danej specjalno ci, mającą
dziennika praktyk.
charakter obligatoryjny. Na jej podstawie uczelnie kształcące
architektów i przyszłych inżynierów budownictwa powinny
przekazywać izbie zawodowej listę studentów (z okre lonym
wyprzedzeniem, np. półrocznym), a izba zawodowa powinna
mieć obowiązek zabezpieczenia miejsca praktyk i odpowiadać za
ich jako ć. Standardowy okres trwania praktyki odbywanej w
ramach programu studiów, wliczanej do okresu praktyki
zawodowej, powinien docelowo wynosić 6 miesięcy.
Połączenie uprawnień budowlanych wykonawczych i
Nieuwzględniona – po analizie
projektowych: w kontek cie wyjątkowo wysokich barier w
prawnej należy stwierdzić, że
dostępie do zawodu, połączenie uprawnień budowlanych planowane połączenie uprawnień
wykonawczych i projektowych należy ocenić pozytywnie,
wykonawczych i projektowych
zakładając, że architekci otrzymują możliwo ć zdobycia tych ograniczy dostęp do wykonywania
13
uprawnień. Umożliwi to absolwentom uczelni technicznych
zawodu, gdyż osoby, które
większą elastyczno ć na rynku pracy.
zdecydują się na uzyskanie
uprawnień wykonawczych po
uzupełnieniu wykształcenia nie
będą mogły uzyskać
rozszerzonych uprawnień, a zatem
należało zmodyfikować projekt
art. 14 ust. 3 ustawy – Prawo
budowlane.
Włączenie specjalno ci drogowej, mostowej, kolejowej i
wyburzeniowej do specjalno ci konstrukcyjno-budowlanej.
Likwidacja specjalno ci telekomunikacyjnej: w kontek cie
ograniczania barier do zawodu, włączenie specjalno ci drogowej,
mostowej, kolejowej i wyburzeniowej do specjalno ci
konstrukcyjno-budowlanej
należy
ocenić
pozytywnie.
Absolwenci uczelni technicznych, chcący pracować przy
inwestycjach związanych z więcej niż jedną specjalno cią, nie
będą musieli przechodzić kilkakrotnie procedury zdobywania
uprawnień. Z drugiej strony umożliwi to osobom posiadającym
uprawnienia konstrukcyjno-budowlane na większą elastyczno ć
na rynku pracy. Likwidacja specjalno ci telekomunikacyjnej nie
budzi zastrzeżeń.
Brak zmian w zasadach przeprowadzania postępowania Nieuwzględniona, wykracza poza
kwalifikacyjnego: sporym zaskoczeniem jest brak propozycji
zakres materii projektu ustawy,
zmian dotyczących obowiązku zdania egzaminu, nierozłączno ci ponadto propozycja wymagałaby
organu przeprowadzającego postępowanie kwalifikacyjne i izby
głębszych zmian systemowych.
zawodowej oraz kosztów.
Brak
zmian
odno nie
do
kosztów
postępowania Nieuwzględniona, wykracza poza
kwalifikacyjnego: zastrzeżenia budzi także brak zmian co do
zakres materii projektu ustawy,
kosztów postępowania kwalifikacyjnego. Na mocy § 13 ponadto propozycja wymagałaby
rozporządzenia w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w
głębszych zmian systemowych.
budownictwie, opłaty za postępowanie kwalifikacyjne wynosząŚ Ponadto należy zwrócić uwagę, iż
14
50% minimalnego wynagrodzenia za pracę z tytułu
oprócz egzaminu, który jest
kwalifikowania wykształcenia i praktyki zawodowej, 50%
etapowi, koszty też stanowią
minimalnego wynagrodzenia za pracę z tytułu przeprowadzenia
czynno ci techniczne i
egzaminu, 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę z tytułu
administracyjne, postępowanie
ponownego przeprowadzenia czę ci ustnej egzaminu. Opłata w
wstępne i sprawdzające, za do
2012 roku za pełne postępowanie kwalifikacyjne wynosi już więc
powyższych działań niezbędna
aż 1 500 PLN (na mocy ustawy z dnia 10 października 2002 r. o
jest kadra „merytoryczna”,
minimalnym wynagrodzeniu za pracę, Dz. U. Nr 200, poz. 1679,
prawnicza i techniczna,
z późn. zm.).
uwzględnić należy też koszty
Opłatę w powyższej wysoko ci zapewne trudno jest lokalowe i materiałów biurowych
zakwalifikować jako sytuację, która może negatywnie wpłynąć na
decyzję o podej ciu do egzaminu. Natomiast nie zmienia to faktu,
iż zasadno ć tej kwoty budzi poważne wątpliwo ci i stanowi
obciążenie dla budżetu młodych adeptów budownictwa i
architektury, którzy w trakcie procesu nabywania uprawnień nie
otrzymują lub otrzymują zazwyczaj niskie wynagrodzenia.
Charakter egzaminu wskazuje na jego niską kosztochłonno ć. Co
ciekawe, wątpliwo ci co do wysoko ci tej kwoty zdają się mieć
sami architekci. Podczas konferencji nt. kształcenia architektów,
która odbyła się 13 kwietnia br. w murach MNiSW,
przedstawiciel IA RP przyznał jednoznacznie, że kwota jest
rzeczywi cie zbyt wysoka, natomiast jej wysoko ć okre la
Minister do spraw budownictwa, na co Izba wpływu nie ma.
W związku z powyższym postuluję rezygnację z egzaminu lub
znaczne obniżenie opłaty za postępowanie kwalifikacyjne,
uwzględniające wprowadzone zmiany w zakresie wymogów
kwalifikacyjnych.
PKP Polskie Linie
art. 13 ust. 1
Projektowane zapisy art. 13 ust. 1 i art.14 ust. 1 ustawy Prawo
Uwzględniona
Kolejowe S.A.
art. 14 ust. 3
budowlane wskazują, iż uprawnienia do projektowania i
kierowania będą nadawane łącznie, jako jedno uprawnienie a nie
odrębnie, jak jest obecnie. Zdaniem PKP PLK S.A. proponowane
połączenie nie znajduje merytorycznego uzasadnienia i przyczyni
się, w szczególno ci, do ograniczenia dostępu do zawodu.
Aktualnie obowiązujący art. 17 ustawy Prawo budowlane jako
15
uczestników procesu budowlanego wskazuje inwestora,
inspektora nadzoru inwestorskiego, projektanta oraz kierownika
budowy lub kierownika robót, przy czym jedynie projektant
winien posiadać kwalifikacje projektowe a dla pozostałych
uczestników
procesu
budowlanego
wystarczające
są
umiejętno ci z zakresu kierowania robotami, obejmujące także
znajomo ć techniki i technologii. Brak jest więc podstaw by
wprowadzać nieuzasadnione utrudnienia dla przeważającej grupy
uczestników procesu budowlanego i wprowadzać dla każdego z
nich obowiązek posiadania umiejętno ci projektowania.
Proponowana regulacja spowoduje w wielu przypadkach
zawieszenie a w skrajnych przypadkach również zatrzymanie
procesów inwestycyjnych w naszej Spółce a więc i w całym
kraju.
Zdaniem wnoszącego, należy podkre lić, iż również na etapie
użytkowania obiektu budowlanego ustawa prawo budowlane
zobowiązuje do sprawowania kontroli technicznej utrzymania
obiektu budowlanego wyłącznie przez osoby z uprawnieniami
budowlanymi a brak jest podstaw, by dla tego typu czynno ci
wymagać umiejętno ci projektowych. Dla tych potrzeb
wystarczające będą kwalifikacje do kierowania robotami
budowlanymi. Proponowana regulacja spowoduje więc, wobec
braku osób z wła ciwymi uprawnieniami budowlanymi,
wstrzymanie użytkowania obiektów budowlanych przez Spółkę a
więc na terenie całego kraju.
Zgłaszający uwagi uważa także, iż konsekwentnie do zakresu
Uwzględniona
uprawnień należy ustalić zróżnicowaną praktykę niezbędną dla
uzyskania uprawnień, tj. odrębnie do projektowania i kierowania
robotami oraz odrębnie do kierowania robotami. Wynikająca z
proponowanego w art. 3 pkt 2 lit b) projektu nowego brzmienia
ust. 3 art. 14 ustawy Prawo budowlane zasada konieczno ci
łącznego odbycia, dla uzyskania uprawnień, rocznej praktyki
przy sporządzaniu projektów i rocznej praktyki na budowie
będzie wła ciwa dla ubiegającego się o uprawnienia do
projektowania i kierowania robotami. Natomiast dla uzyskania
16
uprawnień do kierowania podstawą do uzyskania uprawnień
powinna być jedynie praktyka na budowie. Projektowane zapisy,
ustalające przedmiotowe wymogi niezależnie od rodzaju
uprawnień budowlanych, znacznie pogorszą dostępno ć do
uzyskania uprawnień budowlanych. Zauważyć ponadto należy, iż
połączenie uprawnień do projektowania z uprawnieniami do
kierowania robotami może utrudnić zdobycie stosownej praktyki
albowiem nie każdy przedsiębiorca realizujący roboty budowlane
posiada swoje biuro projektowe. Praktykę zawodową trzeba więc
będzie niejednokrotnie zdobywać u dwóch pracodawców. Być
może ułatwieniem byłoby skrócenie okresu praktyki, co jednakże
może odbić się na jako ci zdobywanych kwalifikacji.
W naszej opinii nie należy skracać okresu praktyki ale poszerzyć
Uwzględniona uwaga dot. czasu
obszar gdzie może być zdobywana – nie tylko budowa ale także
eksploatacja i nadzór. Odno nie praktyki postulujemy utrzymanie
trwania praktyk, natomiast
kwestia dot. „obszarów”
zasady zawartej w dotychczasowych przepisach, np. w art. 14 ust.
zdobywania praktyk do
3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, tj. odbywania dwuletniej
rozważenia na etapie przepisów
praktyki na budowie, rezygnując z odbywania praktyki przy
sporządzaniu projektów.
rozporządzenia
W związku z powyższym proponujemy poniższe brzmienie
analizowanych zapisów art. 3 pkt 1 i 2 b) projektuŚ
Propozycja przepisu
nieuwzględniona.
Art. 13 ust. 1
„1. Uprawnienia budowlane nadawane są do:
Przepis art. 13 ust. 1 ustawy
Prawo budowlane pozostawiono
1) projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez
ograniczeń lub w ograniczonym zakresie;
w brzmieniu dotychczasowym,
2) kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń lub w
gdyż jego dotychczasowa
konstrukcja obejmuje wszystkie
ograniczonym zakresie;
możliwe warianty zdobywania i
3) do kierowania robotami budowlanymi, z wyłączeniem budowy,
w zakresie określonym w dyplomie technika.”
„uzupełniania” uprawnień
;
budowlanych – czyli intencja
zgłaszającego uwagę
Art. 14 ust. 3
„3. Uzyskanie uprawnień budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3a, w
wnioskującego zrealizowana.
specjalnościach, o których mowa w ust. 1 pkt. 1, wymaga odbycia
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik
-
1576-cz-I
› Pobierz plik