Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
Art. 1. ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane
Grupa B8
ogólna
Niezgodno ć z założeniami Rozporządzenia Rady Ministrów z
Nieuwzględniona, inne cele i
dnia 10 lipca 2012 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu przyczyny warunkujące powstanie
działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego. projektu ustawy deregulacyjnej i
Opracowanie projektu przepisów rangi ustawowej w zakresie
powołania Komisji
kompleksowej regulacji dotyczącej procesu inwestycyjno-
Kodyfikacyjnej. Deregulacja jest
budowlanego należy do zadań KKPB.
wynikiem zmian zapowiedzianych
w expose Premiera na temat
zmniejszenia liczby zawodów
regulowanych. Natomiast KK
została powołana w celu
uporządkowania oraz
wypracowania rozwiązań w
zakresie procesu budowlanego.
Polski Związek
ogólna
Sprawy dotyczące zawodów budowlanych należy wyłączyć z
Nieuwzględniona – jw.
Inżynierów
projektu ustawy i pozostawić je do opisania w Kodeksie
i Techników
budowlanym w ramach prac Komisji Kodyfikacyjnej Prawa
Budownictwa
Budowlanego.
Usunięcie w projekcie ustawy uprawnień dla rzeczoznawców
Uwzględniona – tytuł
stanowi wielki błąd. Oznacza bowiem powierzenie zupełnie
rzeczoznawcy budowlanego
przypadkowym ludziom orzecznictwa w sprawach o ogromnym
będzie nadawany przez wła ciwą
znaczeniu
dla
bezpieczeństwa
ludzi
i
konstrukcji,
izbę samorządu zawodowego
odpowiedzialno ci materialnej itp.
Stowarzyszenie
ogólna
Proponowana zmiana, polegająca na połączeniu w ramach jednej
Uwzględniona
Inżynierów
specjalno ci konstrukcyjno-budowlanej czterech istniejących
i Techników
obecnie specjalno ci (drogowej, kolejowej, mostowej,
Komunikacji
wyburzeniowej) jest niepoprawna i wysoce szkodliwa z
Rzeczypospolitej
merytorycznego punktu widzenia. Specjalno ć konstrukcyjno-
Polskiej
budowlana aktualnie obejmuje budownictwo kubaturowe oraz
indywidualne obiekty budowlane. Budownictwo drogowe,
8
kolejowe, mostowe są to budowle inżynierskie liniowe, które
charakteryzują się odmiennymi obciążeniami oraz warunkami
projektowania i budowy. Podobnie specjalno ć wyburzeniowa,
która kieruje się odmienną filozofią. W przypadku specjalno ci
drogowej dodatkową specyfiką jest inżynieria ruchu, tj. ocena
warunków bezpiecznego zachowania się pojazdów i pieszych na
drogach i ulicach. Stowarzyszenie opowiada się za utrzymaniem
podziału na specjalno ciŚ konstrukcyjno-budowlaną, drogową,
kolejową, mostową.
Obecnie, aby uzyskać uprawnienia wykonawcze wystarczy odbyć
Uwzględniona
praktykę na budowie, natomiast po proponowanej zmianie
wszyscy praktykanci będą zobowiązani do odbycia praktyki
projektowej i wykonawczej, co przy istniejącym rynku usług
projektowych będzie stanowiło istotną blokadę w zakresie
możliwo ci odbywania praktyki projektowej. Powyższe zamiast
skrócić czas uzyskiwania uprawnień, jak zakłada projektodawca,
przyczyni się do wydłużenia lub całkowitego zablokowania
awansu zawodowego inżyniera, który z powodu braku
możliwo ci odbycia praktyki projektowej nie będzie mógł
uzyskać uprawnień budowlanych nawet w zakresie
wykonawstwa, co obecnie jest możliwe. Stowarzyszenie jest za
rozłączeniem (nie nadawaniem jednocze nie) uprawnień do
projektowania i wykonawstwa.
Wątpliwe wydaje się aby wyeliminowanie funkcji rzeczoznawcy
Uwzględniona – tytuł
budowlanego miało przyczynić się do uporządkowania systemu
rzeczoznawcy budowlanego
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie. Trudno
będzie nadawany przez wła ciwą
wyobrazić sobie aby taka funkcja miała zniknąć zupełnie z Prawa
izbę samorządu zawodowego
budowlanego. Tytuł rzeczoznawcy budowlanego jest formą
awansu zawodowego inżynierów, to w hierarchii zawodowej
kadry
technicznej
najwyższy
stopień
przygotowania
zawodowego. Stanowi zatem istotną motywację do poszerzania i
aktualizacji zakresu wiedzy i do wiadczenia zawodowego.
Stowarzyszenie jest za utrzymaniem funkcji rzeczoznawcy
9
budowlanego.
Urząd
ogólna
Zmiany w wymaganiach stawianych przyszłym architektom i Czę ciowo uwzględniona – osoba
Marszałkowski
inżynierom z uprawnieniami budowlanymi budzą obawy.
z wykształceniem rednim po
Województwa
Sprzeciw wobec uniemożliwienia osobom z wykształceniem
odbyciu czteroletniej praktyki
Lubuskiego
rednim zawodowym, posiadającym dyplom technika w będzie mogła kierować robotami
zawodzie budowlanym (z dwuletnią praktyką w zawodzie)
budowlanymi w ograniczonym
kierowania robotami budowlanymi w ograniczonym zakresie.
zakresie
Wojewoda Lubelski
ogólne
Projekt ustawy zakłada zmiany w ustawie Prawo budowlane
mające na celu głównie skrócenie cieżki dostępu do zawodu
poprzez:
1) skrócenie czasu wymaganej praktyki zawodowej polegającej
Uwzględniona
na bezpo rednim uczestnictwie w pracach projektowych albo
pełnieniu funkcji technicznej na budowie pod kierownictwem
osoby posiadającej odpowiednie uprawnienia budowlane z dwóch
lat do jednego roku:
- okres dwóch lat nie stanowi istotnej bariery w procesie
uzyskiwania uprawnień, natomiast ograniczenie tego okresu do
jednego roku znacząco wpłynie na jako ć kadry ze względu na
fakt, że proces budowlany jest procesem złożonym i
skomplikowanym. Skróci to nieznacznie okres pozyskiwania
specjalistów, ale bezwzględnie kosztem ich jako ciś
2) likwidację w katalogu uprawnień dotychczasowych
specjalno ciŚ drogowej, mostowej kolejowej i wyburzeniowej i
Uwzględniona
umieszczenie
ich
w jednej specjalno ci konstrukcyjno-
budowlanej:
- zmiana ta nie wpłynie na uproszczenie nadawania uprawnień,
jak zakłada projekt ustawy. Zmiana tego przepisu jest powrotem
do stanu prawnego sprzed 2003 r., gdzie tak okre lony zakres
uprawnień nie zdawał egzaminu i rodził trudno ci w ich
nadawaniu;
3) likwidację specjalno ci telekomunikacyjnejŚ
Uwzględniona
- uzasadnienie nie wyja nia jednocze nie, jaki skutek ma mieć ta
zmiana, czy projekty i roboty budowlane z tego zakresu nie będą
wymagały jakichkolwiek kwalifikacji zawodowych i uprawnień
10
(co można wywieźć, z uzasadnienia projektu), jako, że zdaniem
autorów projektu „roboty w tym obszarze nie powodują
wysokiego zagrożenia"ś
4) wyeliminowanie funkcji rzeczoznawcy budowlanego ze
względu na zakres uprawnień bardzo zbliżony do osób
Uwzględniona – tytuł
rzeczoznawcy budowlanego
uprawnionych
do
wykonywania
samodzielnych
funkcji
będzie nadawany przez wła ciwą
technicznych w budownictwie:
izbę samorządu zawodowego
- funkcja ta jest przewidziana dla osób, które oprócz pełnych
uprawnień legitymują się dużym do wiadczeniem zawodowym.
Istnienie tej funkcji nie ogranicza w swojej istocie dostępu do
zawodu, gdyż zarezerwowana jest do szczególnych zadań,
wymagających wła nie wiedzy i wysokich umiejętno ci
bazujących na do wiadczeniu zawodowym. Likwidacja tej
funkcji nie znajduje uzasadnienia.
Rzecznik Praw
W związku z poważnymi problemami adeptów zawodów Nieuwzględniona, wykracza poza
Absolwenta
architekta i inżyniera budowlanego, dotyczących możliwo ci
zakres materii projektu ustawy,
odbycia praktyki, oraz wątpliwo ciami co do jako ci praktyki w ponadto propozycja wymagałaby
obecnym kształcie postulujęŚ
głębszych zmian systemowych,
- wprowadzenie obowiązku izb zawodowych zapewnienia
łącznie ze zmianą zasad
możliwo ci odbycia praktyki wszystkim osobom, które uzyskały
finansowania Izby,
dyplom studiów I i II stopnia na kierunku odpowiednim dla danej transponowanie jednego lub kilku
specjalno ci,
elementów z całego systemu do
- wyłączenie z ustawy Prawo budowlane uprawnień dla architekta
całkowicie innego systemu nie
przy jednoczesnym wzmocnieniu izb i przekazaniu izbie
spowoduje uzyskania
zawodowej odpowiedzialno ci w zakresie zapewniania jako ci
zamierzonego efektu w postaci
przygotowania do zawodu, tj. obowiązku zapewnienia miejsc
ułatwienia dostępu do
płatnych praktyk oraz ich wysokiej jako ci. To fakt przyjęcia do
wykonywania zawodu. Ponadto
izby zawodowej, przy jednoczesnym ukończeniu uczelni, która
należy zwrócić uwagę iż na
otrzymała notyfikację dyplomu zgodną z dyrektywą 2005/36/WE,
praktykę składa się okres pracy
powinien wiadczyć o uzyskaniu pełnych uprawnień. Takie (umowa o pracę lub inna umowa)
rozwiązanie nie stoi w sprzeczno ci z przepisami Dyrektywy i
polegającej na sporządzaniu
jest stosowane np. w Niemczech, w których jako ć projektowania projektów lub praca na budowie a
architektonicznego i przestrzeni publicznej stoi na najwyższym
zatem faktycznie odbywanie
poziomie w skali wiatowej.
praktyk jest płatne.
11
- dalsze ograniczenie okresu obowiązkowej praktyki zawodowej
Czę ciowo uwzględniona – z
do roku (pół roku przy sporządzaniu projektów i pół roku na
konsultacji społecznych wynika
budowie)
sprzeciw społeczny wobec takiej
koncepcji. Ponadto, wykonywanie
uprawnień budowlanych wiąże się
z dużą odpowiedzialno cią za
wykonywane czynno ci, które z
kolei wymagają odpowiedniej
wiedzy i do wiadczenia
zawodowego dla wła ciwego ich
wykonywania, jednak biorąc pod
uwagę zmieniający się system
kształcenia na uczelniach
wyższych uważa się, że
propozycja zmiany ustawy o
szkolnictwie wyższym
dopuszczająca skrócenie czasu
praktyki na podstawie zawarcia
umowy pomiędzy wła ciwą izbą a
uczelnią wyższą oraz zaliczenia
czasu praktyk studenckich do
czasu praktyki zawodowej są
czę ciowym uwzględnieniem
przedmiotowego postulatu.
- wprowadzenie obowiązku, po odbyciu ww. praktyki przyjęcia Nieuwzględniona, wykracza poza
do izby zawodowej w charakterze pełnoprawnego członka, w
zakres materii projektu ustawy,
odpowiedniej specjalno ci, przy jednoczesnym wprowadzeniu
ponadto propozycja wymagałaby
zasady niezależno ci organu przeprowadzającego postępowanie
głębszych zmian systemowych,
kwalifikacyjne od izby zawodowej (o którym mowa w dalszej ponadto faktycznie propozycja ta
czę ci opinii). Przynależno ć do izby zawodowej powinna być
ograniczyłaby dostęp do
legitymacją do wykonywania zawodu bez ograniczeń i
wykonywania zawodu, gdyż
jednocze nie rękojmią umiejętno ci na wysokim poziomie, za
osoby z wykształceniem
której zapewnienie odpowiada izba.
pokrewnym nie byłyby objęte
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik
-
1576-cz-I
› Pobierz plik