eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-cz-I

sferze publicznej, co należy zaopiniować pozytywnie.

Art. 1. ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane


Grupa B8
ogólna
Niezgodno ć z założeniami Rozporządzenia Rady Ministrów z
Nieuwzględniona, inne cele i
dnia 10 lipca 2012 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu przyczyny warunkujące powstanie
działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego. projektu ustawy deregulacyjnej i
Opracowanie projektu przepisów rangi ustawowej w zakresie
powołania Komisji
kompleksowej regulacji dotyczącej procesu inwestycyjno-
Kodyfikacyjnej. Deregulacja jest
budowlanego należy do zadań KKPB.
wynikiem zmian zapowiedzianych
w expose Premiera na temat
zmniejszenia liczby zawodów
regulowanych. Natomiast KK
została powołana w celu
uporządkowania oraz
wypracowania rozwiązań w
zakresie procesu budowlanego.

Polski Związek
ogólna
Sprawy dotyczące zawodów budowlanych należy wyłączyć z
Nieuwzględniona – jw.
Inżynierów
projektu ustawy i pozostawić je do opisania w Kodeksie

i Techników
budowlanym w ramach prac Komisji Kodyfikacyjnej Prawa

Budownictwa
Budowlanego.

Usunięcie w projekcie ustawy uprawnień dla rzeczoznawców
Uwzględniona – tytuł
stanowi wielki błąd. Oznacza bowiem powierzenie zupełnie
rzeczoznawcy budowlanego
przypadkowym ludziom orzecznictwa w sprawach o ogromnym
będzie nadawany przez wła ciwą
znaczeniu
dla
bezpieczeństwa
ludzi
i
konstrukcji,
izbę samorządu zawodowego
odpowiedzialno ci materialnej itp.

Stowarzyszenie
ogólna
Proponowana zmiana, polegająca na połączeniu w ramach jednej
Uwzględniona
Inżynierów
specjalno ci konstrukcyjno-budowlanej czterech istniejących

i Techników
obecnie specjalno ci (drogowej, kolejowej, mostowej,

Komunikacji
wyburzeniowej) jest niepoprawna i wysoce szkodliwa z

Rzeczypospolitej
merytorycznego punktu widzenia. Specjalno ć konstrukcyjno-

Polskiej
budowlana aktualnie obejmuje budownictwo kubaturowe oraz

indywidualne obiekty budowlane. Budownictwo drogowe,


8
kolejowe, mostowe są to budowle inżynierskie liniowe, które

charakteryzują się odmiennymi obciążeniami oraz warunkami

projektowania i budowy. Podobnie specjalno ć wyburzeniowa,

która kieruje się odmienną filozofią. W przypadku specjalno ci

drogowej dodatkową specyfiką jest inżynieria ruchu, tj. ocena

warunków bezpiecznego zachowania się pojazdów i pieszych na

drogach i ulicach. Stowarzyszenie opowiada się za utrzymaniem


podziału na specjalno ciŚ konstrukcyjno-budowlaną, drogową,


kolejową, mostową.



Obecnie, aby uzyskać uprawnienia wykonawcze wystarczy odbyć
Uwzględniona
praktykę na budowie, natomiast po proponowanej zmianie

wszyscy praktykanci będą zobowiązani do odbycia praktyki

projektowej i wykonawczej, co przy istniejącym rynku usług

projektowych będzie stanowiło istotną blokadę w zakresie

możliwo ci odbywania praktyki projektowej. Powyższe zamiast

skrócić czas uzyskiwania uprawnień, jak zakłada projektodawca,

przyczyni się do wydłużenia lub całkowitego zablokowania

awansu zawodowego inżyniera, który z powodu braku

możliwo ci odbycia praktyki projektowej nie będzie mógł

uzyskać uprawnień budowlanych nawet w zakresie

wykonawstwa, co obecnie jest możliwe. Stowarzyszenie jest za

rozłączeniem (nie nadawaniem jednocze nie) uprawnień do

projektowania i wykonawstwa.



Wątpliwe wydaje się aby wyeliminowanie funkcji rzeczoznawcy
Uwzględniona – tytuł
budowlanego miało przyczynić się do uporządkowania systemu
rzeczoznawcy budowlanego
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie. Trudno
będzie nadawany przez wła ciwą
wyobrazić sobie aby taka funkcja miała zniknąć zupełnie z Prawa
izbę samorządu zawodowego
budowlanego. Tytuł rzeczoznawcy budowlanego jest formą
awansu zawodowego inżynierów, to w hierarchii zawodowej
kadry
technicznej
najwyższy
stopień
przygotowania
zawodowego. Stanowi zatem istotną motywację do poszerzania i
aktualizacji zakresu wiedzy i do wiadczenia zawodowego.
Stowarzyszenie jest za utrzymaniem funkcji rzeczoznawcy

9
budowlanego.

Urząd
ogólna
Zmiany w wymaganiach stawianych przyszłym architektom i Czę ciowo uwzględniona – osoba
Marszałkowski
inżynierom z uprawnieniami budowlanymi budzą obawy.
z wykształceniem rednim po
Województwa
Sprzeciw wobec uniemożliwienia osobom z wykształceniem
odbyciu czteroletniej praktyki
Lubuskiego
rednim zawodowym, posiadającym dyplom technika w będzie mogła kierować robotami
zawodzie budowlanym (z dwuletnią praktyką w zawodzie)
budowlanymi w ograniczonym
kierowania robotami budowlanymi w ograniczonym zakresie.
zakresie

Wojewoda Lubelski
ogólne
Projekt ustawy zakłada zmiany w ustawie Prawo budowlane

mające na celu głównie skrócenie cieżki dostępu do zawodu

poprzez:

1) skrócenie czasu wymaganej praktyki zawodowej polegającej
Uwzględniona
na bezpo rednim uczestnictwie w pracach projektowych albo

pełnieniu funkcji technicznej na budowie pod kierownictwem

osoby posiadającej odpowiednie uprawnienia budowlane z dwóch

lat do jednego roku:

- okres dwóch lat nie stanowi istotnej bariery w procesie

uzyskiwania uprawnień, natomiast ograniczenie tego okresu do

jednego roku znacząco wpłynie na jako ć kadry ze względu na

fakt, że proces budowlany jest procesem złożonym i

skomplikowanym. Skróci to nieznacznie okres pozyskiwania

specjalistów, ale bezwzględnie kosztem ich jako ciś


2) likwidację w katalogu uprawnień dotychczasowych

specjalno ciŚ drogowej, mostowej kolejowej i wyburzeniowej i
Uwzględniona

umieszczenie
ich
w jednej specjalno ci konstrukcyjno-

budowlanej:

- zmiana ta nie wpłynie na uproszczenie nadawania uprawnień,
jak zakłada projekt ustawy. Zmiana tego przepisu jest powrotem

do stanu prawnego sprzed 2003 r., gdzie tak okre lony zakres

uprawnień nie zdawał egzaminu i rodził trudno ci w ich


nadawaniu;


3) likwidację specjalno ci telekomunikacyjnejŚ
Uwzględniona
- uzasadnienie nie wyja nia jednocze nie, jaki skutek ma mieć ta

zmiana, czy projekty i roboty budowlane z tego zakresu nie będą

wymagały jakichkolwiek kwalifikacji zawodowych i uprawnień


10
(co można wywieźć, z uzasadnienia projektu), jako, że zdaniem

autorów projektu „roboty w tym obszarze nie powodują

wysokiego zagrożenia"ś



4) wyeliminowanie funkcji rzeczoznawcy budowlanego ze
względu na zakres uprawnień bardzo zbliżony do osób
Uwzględniona – tytuł
rzeczoznawcy budowlanego
uprawnionych
do
wykonywania
samodzielnych
funkcji
będzie nadawany przez wła ciwą
technicznych w budownictwie:
izbę samorządu zawodowego
- funkcja ta jest przewidziana dla osób, które oprócz pełnych
uprawnień legitymują się dużym do wiadczeniem zawodowym.
Istnienie tej funkcji nie ogranicza w swojej istocie dostępu do
zawodu, gdyż zarezerwowana jest do szczególnych zadań,
wymagających wła nie wiedzy i wysokich umiejętno ci
bazujących na do wiadczeniu zawodowym. Likwidacja tej
funkcji nie znajduje uzasadnienia.

Rzecznik Praw

W związku z poważnymi problemami adeptów zawodów Nieuwzględniona, wykracza poza
Absolwenta
architekta i inżyniera budowlanego, dotyczących możliwo ci
zakres materii projektu ustawy,
odbycia praktyki, oraz wątpliwo ciami co do jako ci praktyki w ponadto propozycja wymagałaby
obecnym kształcie postulujęŚ
głębszych zmian systemowych,
- wprowadzenie obowiązku izb zawodowych zapewnienia
łącznie ze zmianą zasad
możliwo ci odbycia praktyki wszystkim osobom, które uzyskały
finansowania Izby,
dyplom studiów I i II stopnia na kierunku odpowiednim dla danej transponowanie jednego lub kilku
specjalno ci,
elementów z całego systemu do
- wyłączenie z ustawy Prawo budowlane uprawnień dla architekta
całkowicie innego systemu nie
przy jednoczesnym wzmocnieniu izb i przekazaniu izbie
spowoduje uzyskania
zawodowej odpowiedzialno ci w zakresie zapewniania jako ci
zamierzonego efektu w postaci
przygotowania do zawodu, tj. obowiązku zapewnienia miejsc
ułatwienia dostępu do
płatnych praktyk oraz ich wysokiej jako ci. To fakt przyjęcia do
wykonywania zawodu. Ponadto
izby zawodowej, przy jednoczesnym ukończeniu uczelni, która
należy zwrócić uwagę iż na
otrzymała notyfikację dyplomu zgodną z dyrektywą 2005/36/WE,
praktykę składa się okres pracy
powinien wiadczyć o uzyskaniu pełnych uprawnień. Takie (umowa o pracę lub inna umowa)
rozwiązanie nie stoi w sprzeczno ci z przepisami Dyrektywy i
polegającej na sporządzaniu
jest stosowane np. w Niemczech, w których jako ć projektowania projektów lub praca na budowie a
architektonicznego i przestrzeni publicznej stoi na najwyższym
zatem faktycznie odbywanie
poziomie w skali wiatowej.
praktyk jest płatne.



11


- dalsze ograniczenie okresu obowiązkowej praktyki zawodowej
Czę ciowo uwzględniona – z
do roku (pół roku przy sporządzaniu projektów i pół roku na
konsultacji społecznych wynika
budowie)
sprzeciw społeczny wobec takiej

koncepcji. Ponadto, wykonywanie

uprawnień budowlanych wiąże się

z dużą odpowiedzialno cią za

wykonywane czynno ci, które z

kolei wymagają odpowiedniej

wiedzy i do wiadczenia

zawodowego dla wła ciwego ich

wykonywania, jednak biorąc pod

uwagę zmieniający się system

kształcenia na uczelniach

wyższych uważa się, że

propozycja zmiany ustawy o

szkolnictwie wyższym

dopuszczająca skrócenie czasu

praktyki na podstawie zawarcia

umowy pomiędzy wła ciwą izbą a

uczelnią wyższą oraz zaliczenia

czasu praktyk studenckich do

czasu praktyki zawodowej są

czę ciowym uwzględnieniem

przedmiotowego postulatu.


- wprowadzenie obowiązku, po odbyciu ww. praktyki przyjęcia Nieuwzględniona, wykracza poza
do izby zawodowej w charakterze pełnoprawnego członka, w
zakres materii projektu ustawy,
odpowiedniej specjalno ci, przy jednoczesnym wprowadzeniu
ponadto propozycja wymagałaby
zasady niezależno ci organu przeprowadzającego postępowanie
głębszych zmian systemowych,
kwalifikacyjne od izby zawodowej (o którym mowa w dalszej ponadto faktycznie propozycja ta
czę ci opinii). Przynależno ć do izby zawodowej powinna być
ograniczyłaby dostęp do
legitymacją do wykonywania zawodu bez ograniczeń i
wykonywania zawodu, gdyż
jednocze nie rękojmią umiejętno ci na wysokim poziomie, za
osoby z wykształceniem
której zapewnienie odpowiada izba.
pokrewnym nie byłyby objęte

12
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 67 . [ 68 ] . 69 ... 80 ... 113

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: