Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
Projektowane rozwiązania wychodzą naprzeciw konstytucyjnej
zasadzie zawartej w art. 65 ustawy zasadniczej zapewniającej
każdemu wolno ć wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru
miejsca pracy, a także wpisują się w założenia unijnej zasady
swobody przepływu pracowników, której niepełna realizacja
oddziałuje
hamująco
na
rozwój
jednolitego
rynku
wspólnotowego.
Ustawa w projektowanym kształcie dokonuje przełamania barier
regulacyjnych w dostępie do szeregu zawodów objętych
zmianami, a tym samym stwarza możliwo ć wzrostu poziomu
zatrudnienia w sektorach, które obejmuje regulacja. Dotyczy to
zwłaszcza osób wchodzących na rynek pracy, ale także kobiet
powracających do aktywno ci zawodowej po urlopie
macierzyńskim lub wychowawczym, a więc grup szczególnie
zagrożonych bezrobociem. Należy mieć na względzie, iż wysoki
poziom regulacji generującej obowiązek spełnienia kosztownych
wymogów nie tylko w wymiarze finansowym, ale także
rozumianych jako nakład czasu utrudnia, a niejednokrotnie wręcz
uniemożliwia osobom zainteresowanym podjęcie pracy w danym
zawodzie. Powszechnie dostrzegana jest przecież obecnie
występująca praktyka
rodowisk skupiających zawody
regulowane wyrażająca się w narzucaniu cen, ograniczeniu
dostępno ci reklamy, blokowaniu dopływu do danego zawodu,
narzucaniu sposobu produkcji, co w konsekwencji prowadzić
musi do hermetycznego ich zamknięcia w interesie
funkcjonujących
grup
zawodowych
i
niezasłużonego
utrzymywania pozycji uprzywilejowanej.
Wpływa to niewątpliwe w sposób istotny na zmniejszenie
elastyczno ci rynku pracy. Ponadto - jak wiadczy o tym praktyka
- przedstawiciele regulowanych grup zawodowych są w stanie
oddziaływać negatywnie nie dopuszczając do dopływu
potencjalnych
konkurentów
w
czasach
spowolnienia
3
gospodarczego lub recesji. Nie można także nie zauważyć, że
utrzymywanie regulacji w nadmiernym zakresie nie ogranicza się
jedynie do osób potencjalnie wykonujących zawody poddane
rygorom regulacji oraz ich klientów, ale wykracza swoim
oddziaływaniem poza ten krąg podmiotów. Wydaje się
bezdyskusyjne, że ograniczenie liczby osób wykonujących zawód
regulowany sprzyja spadkowi zapotrzebowania na usługi, których
sami byli odbiorcami (oraz na usługi komplementarne).
Proponowana nowelizacja dzięki odblokowaniu barier dostępu do
segmentu zawodów w branży finansowej, budowlanej i
transportowej wychodzi także naprzeciw potrzebie wzrostu
innowacyjno ci w obszarze tych dziedzin życia gospodarczego,
ale także całej gospodarki. Złagodzenie wymogów dostępu do
danej branży ma w założeniu prawodawcy prowadzić do wzrostu
zainteresowania ze strony jednostek kreatywnych, które dotąd
rezygnowały z wyboru zawodu regulowanego, obawiając się np.
spowolnienia kariery zawodowej (na skutek konieczno ci
spełnienia wymogów długotrwałego stażu pracy, uzupełniania
formalnego wykształcenia itd.).
Innym aspektem projektowanych w ww. ustawie zmian jest ich
niewątpliwie korzystny wpływ na rozwój gospodarczy państwa, a
przez to na wzrost jego konkurencyjno ci w stosunku do innych
gospodarek. Ma to szczególne znaczenie w odniesieniu do
regulacji dostępu do zawodów wiadczących usługi dla małych i
rednich przedsiębiorstw, znoszonych w przedmiotowym
projekcie (zwłaszcza zawodów finansowych i inżynierskich).
Nie do przecenienia jest również spodziewane obniżenie kosztów
finansowania państwa jakie powinno towarzyszyć zerwaniu z
rozbudowanym obecnie systemem regulacji. Obecnie czynnikami
kosztotwórczymi są procedury egzaminacyjne, nadzór nad
systemem, finansowanie funkcjonowania rejestrów itd., ale także
nakłady ponoszone na okresowe nowelizacje aktów prawnych,
regulujących dane rynki i ich implementację.
Projektowane unormowania dają szansę na wydatne ich
4
ograniczenie, a przynajmniej sprowadzenie do poziomu
akceptowalnego przez państwo.
Przygotowany projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do
wykonywania zawodów finansowych, budowlanych i
transportowych należy uznać za odważny i zdecydowany krok na
drodze do osiągnięcia pożądanej otwarto ci katalogu zawodów
objętych regulacją, służący wyzwoleniu większej aktywno ci w
szerokich obszarach życia gospodarczego.
Urząd
Uwagi do projektu
Odno nie zapisów Dzienników Ustaw i ich zmianŚ
Marszałkowski
ustawy o
-Art. 1 - ustawa o giełdach towarowych, przypis 2) powinien
Województwa
charakterze
uzyskać kształtŚ „ Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy
Warmińsko-
redakcyjnym
zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 81, poz. 530";
Mazurskiego
-art. 2 - ustawa o Straży Granicznej, przypis 3) powinien mieć
tre ćŚ „ Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 116, poz. 675, Nr 117, poz.
677...oraz z 2012 r. poz. 627,664,769 i 951".
Uwzględnienie zmian wynikających z ustawy z 2012 r., poz. 951
wynika z tego, iż pomimo, iż jest to akt oczekujący, jego
niedługie wej cie w życie implikuje konieczno ć uwzględnienia
go w przedmiotowym projekcie.
-art. 7 - ustawa - Prawo o ruchu drogowym, przypis 8) „...oraz z
2012 r. poz. 113, 472 i 951";
-art. 12 - powołuje wersję archiwalną tekstu jednolitego ustawy z
dnia 3 lipca 2002 r. -Prawo lotnicze. Obecnie obowiązuje tekst
jednolity ustawy z 2012 r., poz. 933;
-art. 14 - ustawa o transporcie kolejowym, przypis 14)Ś „....oraz z
2012 r. poz. 460 i 951";
-art. 20 - ustawa - Prawo celne, przypis 21): Dz. U. z 2004 r. Nr
Uwaga zasadna w zakresie ustawy
273, poz. 2703 …..Nr 254, poz. 1529, z 2012 r. poz. 908 i 1116;
Prawo celne
Urząd
ogólna
Przedłożony projekt przewiduje m.in. skracanie okresu trwania
Uwaga ogólna, nie wymaga
Marszałkowski
wymaganych praktyk zawodowych (np. w specjalno ciach
odniesienia się.
Województwa
budowlanych), czy też obniżanie lub likwidację wymogów
Warmińsko-
kwalifikacyjnych, argumentując to konieczno cią usprawnienia
Mazurskiego
procesu uzyskiwania uprawnień oraz umożliwienia szybszego
5
pozyskiwania specjalistów na rynku pracy. Pojawia się jednak
pytanie dotyczące fachowo ci osób dopuszczonych do
wykonywania czynno ci wymagających szerokiej wiedzy i
praktyki. „Pojęcie zawodu regulowanego definiowane jest w
prawie unijnym jako działalno ć zawodowa lub zespół takich
działalno ci, których podjęcie, wykonywanie lub jeden ze
sposobów wykonywania wymaga bezpo rednio lub po rednio
posiadania specjalnych kwalifikacji zawodowych ujętych w
przepisach prawa" - definicja zawodów regulowanych może
nasuwać wątpliwo ci czy zawód urbanisty, inżyniera
budownictwa, biegłego rewidenta i inne, faktycznie tej
specjalistycznej wiedzy nie wymagają. W wielu przypadkach
bowiem istnieje ryzyko, iż brak specjalistycznej wiedzy i praktyki
może być dotkliwy w skutkach. Otwarcie zawodów jest
zabiegiem pożądanym do tego stopnia, do którego nie wiąże się z
obniżeniem standardów w zakresie usług dostarczanych przez
profesjonalistów.
broker, agent
Odno nie regulacji dotyczących brokerów i agentów
W zakresie wymogu
ubezpieczeniowy,
ubezpieczeniowych wydaje się, iż zbyt daleko idącym zabiegiem
wykształcenia uwaga zasadna i
aktuariusz
jest rezygnacja z konieczno ci posiadania minimum redniego
uwzględniona. W pozostałym
wykształcenia - przynajmniej w przypadku brokera
zakresie uwaga niezgodna z
ubezpieczeniowego. Natomiast w zakresie złagodzenia wymagań
założeniem ustawy.
kwalifikacyjno-egzaminacyjnych aktuariuszy wydaje się, iż osoba
bezpo rednio po studiach, nawet gdy może udokumentować fakt
zdawania egzaminów w zakresie np. obliczania ryzyka oraz
warto ci bieżącej projektów finansowych, nie daje rękojmi
należytego wykonywania czynno ci mogących ponie ć za sobą
wysokie ryzyko finansowe o długoterminowych - biorąc pod
uwagę zakres czynno ci aktuariuszy - skutkach.
usługowe
W zakresie np. usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych -
prowadzenie ksiąg otwarcie zawodu może przyczynić się do zaburzenia równowagi
rachunkowych
ekonomicznej podmiotów korzystających z usług księgowo ci.
Projekt zakłada dopuszczenie do wykonywania zawodu każdego,
6
kto ma pełną zdolno ć do czynno ci prawnych oraz nie był
karany w okre lonym zakresie. Istnieje ryzyko, iż otworzy to
drogę do zawodu szerokiej rzeszy ludzi młodych, ambitnych, ale
niesie również za sobą ryzyko braku do wiadczenia i
profesjonalizmu. Projektodawca wskazuje, iż „Proponowane
zmiany mają pozwolić na przejęcie przez rynek procesu
weryfikacji księgowych pracujących w outsourcingu. Przewiduje
się że w przyszło ci, na wzór niektórych innych krajów UE (np.
Wielka Brytania), funkcję obecnego certyfikatu księgowego
przejmą po wiadczenia wydawane przez instytucje funkcjonujące
na rynku." - takie ułożenie sił na rynku może jednak równie
dobrze skutkować ograniczeniem dostępu do zawodu - nasuwa
się bowiem obawa, iż komercyjne firmy certyfikujące mogą
stworzyć duże bariery finansowe w zakresie wydawania
certyfikatów księgowych.
Istotna z punktu widzenia samorządu województwa jest regulacja
dotycząca wymogów jakie spełniać mają główni księgowi
jednostek sektora finansów publicznych. „Ze zmianami w ustawie
z dnia 29 wrze nia 1994 r. o rachunkowo ci związana jest zmiana
w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.
Uwagi niezasadne.
U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.14). Zmiana ta ma charakter
Zgodnie z przyjętymi przez
dostosowawczy wynikający z rezygnacji z wymogu posiadania
projektodawcę założeniami
certyfikatu księgowego albo wiadectwa kwalifikacyjnego przez
obecne uregulowania dotyczące
osoby wykonujące zawód usługowego prowadzenia ksiąg
usługowego prowadzenia ksiąg
rachunkowych. W odniesieniu do głównych księgowych
rachunkowych są nadmierne i
jednostek sektora finansów publicznych jedną z przesłanek stanowią ograniczenie dostępu do
umożliwiających spełnienie kryteriów do wykonywania tej
wykonywania tego zawodu,
funkcji będzie nadal certyfikat księgowy lub wiadectwo dlatego konieczna jest całkowita
kwalifikacyjne wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 deregulacja tego zawodu na rzecz
wrze nia 1994 r. o rachunkowo ci (Dz. U z. 2009 r. Nr 152, poz.
samoregulacji rynku.
1223, z późn. zm.)." - ten fragment uzasadnienia, wskazujący na
utrzymanie wymogów kwalifikacyjnych dla głównych
księgowych jednostek sektora finansów publicznych gwarantuje
zachowanie wysokiego bezpieczeństwa obrotu finansowego w
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik
-
1576-cz-I
› Pobierz plik