Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
Radzie
Biegłych
Rewidentów
najpóźniej
90
dni
przed
przeprowadzeniem szkolenia informację na temat zakresu,
miejsca i terminu szkolenia.
12. Informacja, o której mowa w ust. 11 podlega publikacji na
stronie internetowej KIBR w wykazie jednostek
przeprowadzających szkolenia w ramach obligatoryjnego
doskonalenia zawodowego.
13. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów jest uprawniona do
przeprowadzania wizytacji w jednostkach przeprowadzających
szkolenia w ramach obligatoryjnego doskonalenia zawodowego.
14. W przypadku stwierdzenia przez Krajową Radę Biegłych
Rewidentów, że jednostka przeprowadzająca szkolenia w ramach
obligatoryjnego doskonalenia zawodowego nie spełnia poziomu
merytorycznego i organizacyjno-technicznego, skre la taką
jednostkę z wykazu.
15. Koszty wizytacji Krajowej Rady Biegłych Rewidentów
ponosi jednostka przeprowadzająca szkolenia. Wysoko ć oraz
zasady wnoszenia opłaty ustala Krajowa Rada Biegłych
Rewidentów. Wysoko ć opłaty nie może być ustalona w
wysoko ć wyższej niż 20% przeciętnego wynagrodzenia w
gospodarce narodowej, ogłoszonego przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego za poprzedni rok kalendarzowym.
Krajowa Izba
art. 5
Proponuje się pozostawienie dotychczasowej tre ci Art. 5 ust. 2,
Uwaga
czę ciowo
zasadna-
Biegłych Rewidentów
pkt 4 bez zmian.
propozycja
pozostawienia
Akceptacja zmian do Art. 5, ust 2 pkt 5.
egzaminu dyplomowego jedynie
Akceptacja zapisu Art. 5, ust 2 pkt 6.
w formie ustnej, w szczególno ci
Proponuje się pozostawienie dotychczasowej tre ci Art. 5 ust. 2, w sytuacji, gdy kandydat w
pkt 7 bez zmian.
postępowaniu
kwalifikacyjnym
skorzysta z innych rozwiązań
zaproponowanych
w
ustawie,
198
dotyczących
uzyskiwania
uprawnień,
np.
ukończenia
studiów wyższych, czy posiadania
długoletniego
doskonalenia
zawodowego, jest podyktowana
spełnieniem
wymagań
wynikających
z
Dyrektywy
2006/43/WE, tj. w my l której
egzamin zawodowy powinien
przynajmniej w czę ci odbywać
się w formie pisemnej.
Krajowa Izba
art. 7
Akceptacja zapisu Art. 7, pkt la.
Uwaga czę ciowo zasadna –
Biegłych Rewidentów
Propozycja zmiany brzmienia Art. 7, pkt lb na:
Propozycja uznawania przebytego
lb) stwierdzenie, na wniosek jednostek organizacyjnych długoletniego
do wiadczenia
uprawnionych do nadawania stopnia naukowego doktora nauk zawodowego na poczet odbytej
ekonomicznych, uznania egzaminów zdanych na uczelniach rocznej praktyki i dwuletniej
wyższych w Rzeczypospolitej Polskiej lub zagranicznych studiów aplikacji albo trzyletniej aplikacji,
wyższych uznawanych w Rzeczypospolitej Polskiej za to
umożliwienie
osobom
równorzędne, które zakresem kształcenia obejmują wiedzę mogącym
wykazać
się
teoretyczną w zakresie wskazanym w art. 9 ust. 1 i 2 z ukierunkowaną
praktyką
zastrzeżeniem pkt lcś
zawodową w przeszło ci, na
uzyskanie
kwalifikacji
w
zawodzie biegłego rewidenta.
Dodać pkt lc w brzmieniuŚ lc) Komisja okre li kryteria Propozycja uchylenia przez KIBR
uznawania egzaminów zdanych na uczelniach wyższych w tego rozwiązania nie znajduje
Rzeczypospolitej Polskiej lub zagranicznych studiów wyższych
uznawanych w Rzeczypospolitej Polskiej za równorzędne, o zatem uzasadnienia.
których mowa w pkt lbś
Akceptacja zmian do Art. 7, pkt 2.
Proponuje się skre lić Art. 7, pkt 2a
Krajowa Izba
art. 8
Akceptacja zmian do Art. 8, ust 7, pkt 4a i 4b
Uwaga zasadna.
Biegłych Rewidentów
Proponuje się skre lić Art. 8, ust. 7, pkt 6a.
Krajowa Izba
art. 9
Akceptacja zmian do Art. 9, ust 1 i ust 3.
Uwaga czę ciowo zasadna-
199
Biegłych Rewidentów
Rozwiązanie przyjęte w projekcie
Art. 9, ust.5 otrzymuje brzmienie: 5.Komisja zalicza kandydatowi wprowadza,
obok
na biegłego rewidenta, na jego wniosek, egzaminy z wiedzy dotychczasowego
obowiązku
teoretycznej, jeżeli w tym zakresie zdał on egzaminy zaliczenia
egzaminów
dla
uniwersyteckie lub równorzędne z zastrzeżeniem art.7, pkt lb.
kandydatów
na
biegłych
rewidentów z wiedzy, o której
mowa w art. 9 ust. 1 i 2 ustawy,
dodatkowo uznanie za spełnienie
Skre lić Art. 9, ust 5a
tego
warunku
w
drodze
ukończenia studiów wyższych
Art. 9, ust.5b otrzymuje brzmienie:
obejmujących
zakresem
5b. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
kształcenia wiedzę, o której mowa
prowadzi wykaz studiów wyższych, o których
w art. 9 ust. 1 i 2 ustawy. Takie
mowa w Art. 7, pkt lb.
rozwiązanie
ma
na
celu
stworzenie
kandydatom
Akceptacja zmian do Art. 9, ust 6 i ust 7.
dodatkowych możliwo ci dostępu
do
uzyskania
kwalifikacji
Proponuje się pozostawić dotychczasową tre ć Art. 9 ust. 8, bez zawodowych. Trudno jest zatem
zmian.
odnie ć się w pełni do
zgłoszonych
przez
KIBR
Akceptacja zmian do Art. 9, ust. 9.
zastrzeżeń w tym zakresie
zważywszy, że nie zawierają
uzasadnienia.
W zakresie uwag KIBR do
propozycji
wprowadzenia
uznawania
długoletniego
do wiadczenia zawodowego –
por. jw.
Ponadto rozwiązania zawarte w
projekcie wymuszają konieczno ć
zmiany delegacji ustawowej dla
Ministra Finansów w zakresie
przeprowadzania postępowania
200
kwalifikacyjnego.
Krajowa Izba
art. 21
Akceptacja zmian do Art. 21, ust 2.
Biegłych Rewidentów
Urząd Komisji
art. 29
Projekt ustawy deregulacyjnej wprowadza zmiany do art. 5 ust. 2 Uwaga czę ciowo zasadna –
Nadzoru
pkt 4 oraz art. 9 ust 5a ustawy o biegłych rewidentach. Zniesienie Możliwo ć uzyskania uprawnień
Finansowego
wymogu wyższego wykształcenia dla biegłych rewidentów biegłego rewidenta w drodze
należy uznać za degradujące ten zawód, jako zawód zaufania zaliczenia egzaminów z wiedzy
publicznego. Ukończony kierunek studiów stanowi podstawę teoretycznej w wyniku ukończenia
wykształcenia, ale istotne są także inicjatywa, samodzielno ć studiów
kierunkowych,
nie
działania i my lenia, czy też umiejętno ć formułowania zwalnia kandydata na biegłego
niezależnych sądów -czyli kwalifikacje niezbędne dla biegłego rewidenta z podej cia do
rewidenta. Takich kwalifikacji często nie posiadają osoby z egzaminu dyplomowego, który
wykształceniem rednim, a dodatkowo brak im należytego ma za zadanie również ten zakres
do wiadczenia, (art. 5 ustawy o biegłych rewidentach).
wiedzy zweryfikować. Ponadto
Automatyczne zwolnienie z egzaminu (lub jego czę ci) na obecne przepisy dopuszczają
biegłego rewidenta osób, które ukończyły studia wyższe możliwo ć zaliczania, na poczet
obejmujące wiedzę teoretyczną we wskazanym w projekcie postępowania kwalifikacyjnego,
zakresie należy uznać za niedopuszczalne, ze względu na znaczne egzaminy zdane na studiach
ryzyko obniżenia poziomu wiedzy i umiejętno ci oczekiwanych wyższych z poszczególnych
od biegłych. Egzamin na biegłego rewidenta wymaga dogłębnej dziedzin wymaganych w tym
znajomo ci specjalistycznych zagadnień ekonomicznych i postępowaniu.
prawnych oraz posiadania szerokiej wiedzy, ugruntowanej w
praktyce. Egzaminy zdawane w toku studiów nic zagwarantują,
Ze biegły rewident posiadać będzie wiedzę niezbędną do
należytego wykonywania swojej funkcji, a tym samym do
gwarantowania prawidłowo ci działań podmiotów przez niego
badanych.
Art. 17. ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
Art. 18. ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych
201
Stowarzyszenie
ogólna
Biorąc pod uwagę powyższe kryteria wydaje się, że brak jest Uwaga niezasadna
menedżerów firm
przeciwwskazań
dla
rozszerzenia
katalogu
zawodów Zwolnienie
z
obowiązku
działających w
wyłączonych z obowiązku uzyskiwania wiadectwa zawodowego posiadania
wiadectw
zakresie gier
nie tylko przez osoby przyjmujące zakłady wzajemne oraz zawodowego dotyczy dwóch
losowych
prowadzące kolektury gier liczbowych, ale także o inne zawody podmiotów, tzn. przyjmujących
związane z bezpo rednim prowadzeniem gier hazardowych, w zakłady
wzajemne
oraz
szczególno ci krupierów. Wydaje się, że oceniając zasadno ć prowadzących kolektury gier
regulacji w tym zakresie, w stosunku do tych osób w grę może liczbowych. Krupierzy nie są
wchodzić jedynie kryterium zapewnienia minimum kompetencji objęci
przedmiotowym
dla wiadczenia usług okre lonego rodzaju, który to wymóg z ułatwieniem, bowiem zajmują się
powodzeniem może zostać zrealizowany w formie bezpo rednim prowadzeniem gier
obowiązkowego szkolenia z zakresu dotyczącego przepisów o hazardowych w kasynach gry, tj.
grach hazardowych, zakończonego wydaniem za wiadczenia o w
szczególnie
wrażliwym
odbyciu szkolenia (tak, jak ujęto to w projekcie ustawy w segmencie gier hazardowych. Ze
odniesieniu do osób przyjmujących zakłady wzajemne oraz względu
na
konieczno ć
prowadzących kolektury gier liczbowych). Należy podkre lić, że zapewnienia
ochrony
praw
w kompetencjach krupierów nie leży rozstrzyganie reklamacji grających nie jest zasadne
zgłaszanych przez uczestników gierś takie uprawnienie rozszerzenie
katalogu
osób
przysługuje - w zależno ci od zapisów w regulaminach gier - zwolnionych
z
obowiązku
najczę ciej dyrektorowi kasyna gry, a więc osobie posiadającej posiadania
wiadectw
wiadectwo zawodowe w zakresie nadzoru. Biorąc pod uwagę zawodowych o krupierów.
organizację sposobu urządzania gier w kasynach gry (w
szczególno ci
- cisły podział na osoby prowadzące gry i je
nadzorujące) w ocenie Stowarzyszenia ograniczenie obowiązku
posiadania wiadectw zawodowych do osób zajmujących
stanowisko wiążące się z nadzorowaniem gier (dyrektor o rodka
gier, zastępca dyrektora, kierownicy sali, inspektorzy stołów,
inspektorzy ds. automatów) jest w zupełno ci wystarczające i w
należyty sposób zabezpiecza interesy uczestników gier, Skarbu
Państwa oraz podmiotu urządzającego gry.
Stowarzyszenie
ogólna
Stowarzyszenie popiera proponowane w projekcie ustawy Uwaga niezasadna.
Pracodawców i
regulacje zmierzające do zniesienia obowiązku posiadania W proponowanych zmianach
Pracowników Firm
wiadectw zawodowych przez osoby przyjmujące zakłady ustawy o grach hazardowych w
Bukmacherskich
wzajemne, które skutkują zmianami przepisów ustawy z dnia 19 art. 24a w ust. 1 w pkt 2
listopada 2009r. o grach hazardowych SPiPFB pozytywnie ocenia zaproponowano
wprowadzenie
202
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik

-
1576-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei