Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
zobligowania podmiotów urządzających zakłady do zapewnienia podmiot urządzający zakłady
osobom przyjmującym zakłady wzajemne szkoleń dotyczących wzajemne szkolenia osobom
przepisów o grach hazardowych w zakresie niezbędnym do przyjmującym zakłady wzajemne .
wykonywania czynno ci związanych z przyjmowaniem zakładów Projektodawca, wskazując zakres
wzajemnych. Pozytywną ocenę tej konkretnej propozycji szkolenia, nie ingeruje w to, kto
warunkujemy jednak, umożliwieniem bezpo redniej organizacji ma przeprowadzać szkolenie
szkoleń m.in. przez podmioty urządzające zakłady, co niestety dotyczące przepisów ustawy o
jednoznacznie nie wynika z tre ci projektu ustawy.
grach hazardowych.
Obawy
Stowarzyszenia
Mając na uwadze powyższe Stowarzyszenie Pracodawców i Pracodawców i Pracowników
Pracowników Firm Bukmacherskich zauważa konieczno ć Firm Bukmacherskich co do tego,
doprecyzowania projektowanego przepisu art 24a ust. I pkt 2) iż
proponowane
ułatwienie
poprzez zmianę jego brzmienia naŚ
polegające na wyłączeniu z
obowiązku posiadania wiadectw
2) podmiot urządzający zakłady wzajemni jest obowiązany zapewnić zawodowych osób przyjmujących
osobom przyjmującym zakłady wzajemne szkolenie dotyczące zakłady
wzajemne zostałoby
przepisów o grach hazardowych w zakresie nu zbędnym do zastąpione
szkoleniami,
do
wykonywania czynno ci związanych z przyjmowaniem zakładów przeprowadzenia
których
wzajemnych Szkolenie musi zostać przeprowadzone przez podmiot uprawnione byłyby wyłącznie
urządzający zakłady wzajemne lub wyspecjalizowana w tym zakresie wskazywane
odrębnymi
organizację szkoleniową.
przepisami
organizacje
szkoleniowe,
są
zatem
Mając na uwadze dużą liczbę pracowników firm bukmacherskich nieuzasadnione. Projekt ustawy
zatrudnionych na stanowisku przyjmujących zakłady wzajemne nie przewiduje w tym zakresie
(ponad 4 tys. osób), w ród których występuje wysoka fluktuacja okre lenia
w
drodze
kadr. proponowana zmiana przepisów prawa pozwoli rozporządzenia wykazu form
wyeliminować istotną czę ć nieuzasadnionych ekonomicznie szkoleniowych.
kosztów działalno ci gospodarczej, /racjonalizowane w ten
sposób wydatki firm bukmacherskich zostaną wykorzystane na
rozwój podstawowej działalno ci, przyczyniając się do wzrostu
przychodów i dodatkowych wpływów budżetowych.
SPiPFR popiera także propozycję zobowiązania podmiotów
organizujących zakłady wzajemne do przeprowadzenia szkoleń
dotyczących przepisów o grach hazardowych w zakresie
203
niezbędnym do wykonywania czynno ci związanych z
przyjmowaniem
zakładów
wzajemnych,
zastrzegając
jednocze nie, że w rozumieniu SPiPHH zapewnienie szkolenia
powinno być równoznaczne z możliwo cią jego bezpo redniej
organizacji przez podmiot urządzający zakłady wzajemne, za
które ponosiłby on pełną odpowiedzialno ć przez organem
administracji państwowej nadzorującym ten sektor rynku gier
hazardowych.
Działając z daleko idącą ostrożno cią Stowarzyszenie przestrzega
przed scenariuszem, w którym „ułatwienie" jakim okre lono w
uzasadnieniu projektu ustawy wyłączenie obowiązku posiadania
wiadectw zawodowych przez przyjmujących zakłady zostałoby
zastąpione szkoleniami, do przeprowadzenia których uprawnione
byłyby wyłącznie wskazywane odrębnymi przepisami
organizacje szkoleniowe, ustalające opłaty za przeprowadzone
szkolenia, bez realnej gwarancji ograniczenia kosztów po stronie
urządzających oraz przyjmujących zakłady. W takiej sytuacji
ułatwienie dostępu do zawodu „przyjmującego zakłady" byłoby
wyłącznie zabiegiem fikcyjnym, niespełniającym jednego z
głównych celów deregulacji, jakim jest redukcja kosztów w
rozumieniu ekonomicznym wej cia do zawodu, ponoszonych
dotąd na uzyskanie wiadectw zawodowych dla przyjmujących
zakłady.
Art. 19. ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim
Przepisy przej ciowe i końcowe
Uzasadnienie
204
Polska Izba Biur
Usługowe
to nie na „księgowych, wykonujących zawód w ramach
Uwaga uwzględniona.
Rachunkowych
prowadzenie ksiąg outsourcingu" - jak stwierdzają autorzy uzasadnienia projektu
rachunkowych
ustawy deregulacyjnej - oddziaływać miałyby zmiany, jakie
wprowadza ustawa deregulacyjna, lecz na podmioty prowadzące
(lub zamierzające prowadzić) biura rachunkowe. To oni oczekują,
że zapisy ustawy wprowadzą nowe i skuteczne rozwiązania,
pozwalające im na spokojne, bezstresowe, prowadzenie swoich
biur.
Polska Izba Biur
Usługowe
Nietrafnym argumentem, użytym w uzasadnieniu projektu, jest
Uwaga horyzontalna do
Rachunkowych
prowadzenie ksiąg twierdzenie jego autorów, że „(...) osoby, rezygnujące z ubiegania rozważenia przez projektodawcę.
rachunkowych
się o prawo do wykonywania zawodów regulowanych w sposób
nieefektywny zwiększają liczbę osób wykonujących zawody nie
objęte regulacją". Autorzy uzasadnienia przytaczają, w tym
momencie, dane dotyczące innych krajów. Tymczasem z
obserwacji członków PIBR wynikają wręcz odwrotne wnioskiŚ
nie do ć, że potencjalni kandydaci na wła cicieli biur
rachunkowych (certyfikat księgowy) przystępują do egzaminu
wielokrotnie, to również
nie „uciekają" do innych zawodów - szukają oni, bowiem, pracy
w istniejących biurach lub podejmują naukę, której ukończenie
pozwala im na ubieganie się o uzyskanie certyfikatu księgowego
bez egzaminu.
Polska Izba Biur
Usługowe
Nietrafnym argumentem jest twierdzenie, że warto ć polskiego
Uwaga horyzontalna do
Rachunkowych
prowadzenie ksiąg indeksu konkurencyjno ci gospodarek (na podstawie raportu rozważenia przez projektodawcę.
rachunkowych
wiatowego Forum Ekonomicznego) przyczynia się do
utrzymywania wysokiego poziomu regulacji dostępu do profesji
wiadczących usługi dla biznesu, nie pomagając w budowaniu
konkurencyjno ci kraju - zgodnie, bowiem, z rys. 3,
zamieszczonym w uzasadnieniu projektu, indeks ten ma warto ć
poniżej redniej arytmetycznej w ród krajów OECD. Twierdzenie
takie nie może więc potwierdzać konieczno ci natychmiastowej
dereglamentacji usługowego prowadzenia ksiąg. Ponadto dane
dotyczące tzw. „renty ekonomicznej" w Polsce mogą wyglądać
zupełnie inaczej, niż w innych krajach - warunki panujące w
205
Polsce są na tyle specyficzne, że trudno je porównywać z innymi
krajami,
Polska Izba Biur
Usługowe
4.
Zawarte w uzasadnieniu projektu twierdzenie, że „(...) w Subiektywna ocena – nie wymaga
Rachunkowych
prowadzenie ksiąg przypadku takich zawodów jak usługowe prowadzenie ksiąg
komentarza
rachunkowych
rachunkowych, koszty usług stanowią element kosztów stałych, a
więc ich znaczenie relatywnie ro nie wraz ze spadkiem wielko ci
przedsiębiorstwa.
W
przypadku
małych
oraz
mikroprzedsiębiorstw obniżka tych kosztów może stanowić
istotne ułatwienie działalno ci" wiadczy - naszym zdaniem - o
zupełnej nieznajomo ci tematu przez autorów zmian, jakie niesie
ze sobą projekt ustawy. Odnosimy bowiem wrażenie, że dla
autorów zmian liczy się ilo ć, a nie jako ć wiadczonych usług.
Krajowa Rada
Deregulacja
Zniesienie ograniczeń dostępu do wykonywania zawodu to jak się
Uwaga horyzontalna do
Doradców
dostępu do zawodu wydaje z uzasadnienia, ale także z samego tytułu Projektu, rozważenia przez projektodawcę.
Podatkowych
doradcy
najważniejszy cel jego twórców. Zgodnie z uzasadnieniem
podatkowego
projektu „za najistotniejszą konsekwencją utrzymywania barier
regulacyjnych w dostępie do zawodów,
uważa się obniżenie poziomu zatrudnienia w sektorach, których
dotyczy regulacja". Jak podkre lają autorzy Projektu w
uzasadnieniu „wielokrotnie wykazano także, że przedstawiciele
regulowanych grup zawodowych są w stanie ograniczać dopływ
potencjalnych konkurentów w czasach dekoniunktury. W
raporcie przygotowanym na zlecenie amerykańskiego
Departamentu Zatrudnienia E. Rayack dowiódł, że w przypadku
10 z 12 badanych egzaminów zawodowych zdawalno ć malała w
okresach wzrostu bezrobocia. Do analogicznych konkluzji
doprowadziło badanie wyników egzaminów audytorskich CPA
(Certified Public Accountants) w końcu lat osiemdziesiątych.
Oznacza to, że de facto przepisy regulujące dostęp do tych
zawodów stanowią narzędzie
wiadomego ograniczenia
konkurencji na rynku." Teza, zgodnie z którą organizacje
zawodów regulowanych mogą doprowadzić do tego aby za
206
pomocą tworzonych przez nie barier i ograniczeń wpływać na
ograniczenie konkurencji na rynku jest w naszej ocenie tezą
uzasadnioną, jednakże wyłącznie w pewnych przypadkach. W
ocenie Krajowej Rady Doradców Podatkowych teza ta jest
bowiem prawdziwa wyłącznie w przypadku gdy dane
organizacje zawodowe mogą samodzielnie decydować o nadaniu
uprawnień do wykonywania danego zawodu lub choćby tworzyć
formalne zasady i kryteria dopuszczenia do zawodu. Tymczasem,
co w sprawie jest zagadnieniem o charakterze fundamentalnym,
samorząd doradców podatkowych ani żaden jego organ nie jest
wyposażony w takie kompetencje.
Krajowa Rada
Deregulacja
W uzasadnieniu Projektu jego twórcy podkre lają, że z regulacją Subiektywna ocena – nie wymaga
Doradców
dostępu do zawodu zawodów związane są zarówno koszty społeczne jak i koszt
komentarza
Podatkowych
doradcy
ponoszony przez podatników - „utrzymywanie
podatkowego
rozbudowanego systemu regulacji nieuchronnie oznacza też
wzrost kosztów funkcjonowania
państwa. Argument ten nie ma jednak zastosowania w przypadku
doradców podatkowych. Koszt prowadzenia list i administracji
ponosi bowiem samorząd finansujący swoją działalno ć ze
składek członkowskich natomiast koszt egzaminów ponoszą de
facto osoby do egzaminu przystępujące. Fakt uregulowania
zawodu doradcy podatkowego nie jest więc związany z kosztem
po stronie państwa i podatników.
Krajowa Rada
Deregulacja
Poza efektem regulacji dokonywanej przez sam rynek autorzy Subiektywna ocena – nie wymaga
Doradców
dostępu do zawodu projektu zakładają, że ingerencja państwa w regulacje
komentarza
Podatkowych
doradcy
poszczególnych zawodów może zostać zastąpiona przez tzw.
podatkowego
„samoregulację" dokonywaną przez organizacje branżowe i
największe podmioty działające na rynku. Teza ta jest
niewątpliwie interesująca ale jej zasadno ć w odniesieniu do
polskiego rynku usług doradztwa podatkowego budzi poważne
wątpliwo ci. Po pierwsze dlatego, że „samoregulacja"
dokonywana przez organizacje branżowe wydaje się stać w
sprzeczno ci z innymi tezami twórców Projektu a w
207
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik

-
1576-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei