eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-cz-I

Doradców
ww. zawodów finansowych będących w polu naszego wprowadzenia
zmian
Podatkowych,
szczególnego zainteresowania. Pierwszym etapem deregulacji systemowych
do
prawa
Prawników i
powinno być większe otwarcie poszczególnych zawodów na konstytucyjnego, w szczególno ci
Ekonomistów
nowych adeptów tych profesji poprzez maksymalne zmiany tre ci Konstytucji RP.


„Libertas”
zobiektywizowanie kryteriów i oderwanie procesów certyfikacji


od
niedobrowolnych
monopolistycznych
organizacji Uwaga niezasadna –
zrzeszających przedstawicieli danych zawodów. Taki proces Odnosząc się do propozycji
stopniowo się odbywa ku naszemu zadowoleniu.
zawartych
w
projekcie,

Drugim etapem winno być zniesienie monopoli korporacyjnych dotyczących katalogu jednostek
na wzór brytyjski, gdzie np. działa i nadaje uprawnia biegłych uprawnionych
do
rewidentów sze ć organizacji. Wprowadziłoby to element przeprowadzania szkoleń dla
konkurencji między organizacjami i lepsze dbanie o dobro ich biegłych rewidentów w ramach
członków a tym samym także o dobro ich klientów (np. więcej obligatoryjnego
doskonalenia
nakładów na doskonalenie zawodowe). Dopiero ostatnim etapem zawodowego, zgłoszona w formie
winno być stopniowe uwalnianie tych czynno ci zawodowych, uwagi propozycja ma charakter
których wykonywanie przez osoby bez uprawnień zawodowych podmiotowo-zawężający, i tym
nie narażałyby ich klientów na odpowiedzialno ć karną lub karną samym niezgodny z duchem
skarbową.
ustawy, gdyż wyklucza dokonanie


pozytywnej
oceny
poziomu
W związku z powyższym uprzejmie prosimy o rozważenie
merytorycznego
przygotowania
poniższych zmian przedmiotowego projektu ustawyŚ
jednostki do prowadzenia szkoleń

w wymaganym zakresie. Należy
W art. 29 pkt. 2 ustawy lit. c) winna otrzymać brzmienieŚ
zwrócić uwagę, że obowiązek
- c) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienieŚ
zapewnienia
przez
państwa

członkowskie
systemu
„3. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów okre li, w formie obligatoryjnego
doskonalenia
uchwały, zatwierdzanej przez Komisję Nadzoru AudytowegoŚ zawodowego
dla
biegłych
1)
zakres
tematyczny
obligatoryjnego
doskonalenia rewidentów
na odpowiednio
zawodowego, z wyjątkiem czę ci dotyczącej samokształcenia wysokim poziomie oraz sankcji w
zawodowego, o której mowa w ust. 2bś
tym
zakresie,
wynika
z
2)
liczbę godzin obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, Dyrektywy 2006/43/WE.
w tym dopuszczalną liczbę godzin przypadających na
samokształcenie zawodowe dla biegłych rewidentów
wykonujących zawód i niewykonujących zawodu.


193
4. Szkolenia w ramach obligatoryjnego doskonalenia
zawodowego przeprowadzająŚ
1)
Krajowa Izba Biegłych Rewidentówś
2)
jednostki, które są wpisane do ewidencji szkół i placówek
niepublicznych na podstawie odpowiednich przepisów o
systemie o wiaty.

W art. 29 pkt. 2 ustawy lit. d) winna otrzymać brzmienieŚ
- ,,d) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniuŚ
„4a. Minister wła ciwy do spraw finansów publicznych okre li,
w drodze rozporządzenia formy, tryb i sposób odbywania
obligatoryjnego
doskonalenia
zawodowego
oraz
rodzaje
dokumentów potwierdzających odbycie obligatoryjnego
doskonalenia zawodowego i zakres o wiadczenia o odbyciu
samokształcenia zawodowego, a także sposób udokumentowania
i tryb rozpatrywania wniosku o odbycie doskonalenia
zawodowego w terminie późniejszym, mając na uwadze potrzebę
elastycznego
i
efektywnego
systemu
obligatoryjnego
doskonalenia zawodowego."

Związek Rzemiosła
ogólna
Uważamy, że proponowane zmiany mogą doprowadzić do Uwaga nie dotyczy zawodu
Polskiego
obniżenia bezpieczeństwa obsługi księgowo-podatkowej firm i w biegłego rewidenta.
konsekwencji przynie ć przedsiębiorcom więcej szkody niż
pożytku. W realiach ciągle zmieniającego się prawa podatkowego
w Polsce, zawód doradcy podatkowego, czy księgowego z
certyfikatem zapewnia podatnikom uzyskanie rzetelnej pomocy w
zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Dzięki
normom zawodowym, są oni zobowiązani do etyki zawodowej
oraz ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Po
wprowadzeniu projektowanych zmian, podmioty te nie będą
podlegały przepisom dotyczącym etyki zawodowej, czy
obowiązkowym szkoleniom. Korzystanie z usług księgowo-
podatkowych wiadczonych przez podmioty o niepotwierdzonym
przygotowaniu merytorycznym może okazać się poważanym
zagrożeniem dla bezpiecznego funkcjonowania firm.

194
Raczej za mało realny uznajemy także argument o możliwym
obniżeniu cen usług doradztwa podatkowego i księgowych. Już
obecnie przy zaostrzającej się konkurencji rynkowej usługi te
wiadczone są przez kilka grup uprawnionych podmiotów, a ceny
tych usług są na ogół dostosowane do możliwo ci
ekonomicznych
przedsiębiorców.
Przy
nieustannie
komplikującym się prawie podatkowym, raczej trudno oczekiwać
dalszych obniżek cen, bez konsekwencji dla jako ci tej obsługi.
W praktyce, ze względu na zwiększone ryzyko narażenia
przedsiębiorcy na koszty związane z niekompetencją podmiotu
wiadczącego usługi, cena jaką przedsiębiorca zapłaci za taką
usługę może okazać się „pozornie" niska.
Związek Rzemiosła podziela opinię, że działalno ć zawodów
zaufania publicznego nie może podlegać ogólnym zasadom
rynku. Wprowadzenie możliwo ci swobodnego wiadczenia
usług doradztwa podatkowego nic doprowadzi do stopniowego
eliminowania z rynku podmiotów wiadczących usługi o niskiej
jako ci. Przedsiębiorcy, w szczególno ci mikro i mali zlecający
wiadczenie usług np. prowadzenia ksiąg podatkowych nie
posiadają odpowiednich kompetencji do oceny jako ci
oferowanych usług. Zatem rynek nie skoryguje w działalno ci
tego rodzaju podmiotów i stąd ważna jest idea wprowadzenia
państwowego i korporacyjnego nadzoru nad tego rodzaju
usługami.
W związku z tym uważamy propozycję, praktycznie całkowitej
deregulacji wiadczenia usług doradztwa podatkowego i obsługi
księgowej firm, za zbyt ryzykowną dla bezpieczeństwa obsługi
księgowo-podatkowej firm i proponujemy odstąpienie od
dalszych prac legislacyjnych w tym zakresie.

ACCA (The
art. 9 ust. 5
Proponuje się zmianę brzmienia naŚ
Uwaga zasadna.
Associacion of
„5. Komisja zalicza kandydatowi na biegłego rewidenta, na jego
Chartered Certified
wniosek poszczególne egzaminy z wiedzy teoretycznej, jeżeli w
Accountants)
tym zakresie zdał on egzaminy uniwersyteckie lub równoważne."

oraz dodanie ust. 5c w brzmieniu:

195
„5c. Komisja zalicza kandydatowi na biegłego rewidenta, na jego
wniosek wszystkie egzaminy z wiedzy teoretycznej, jeżeli zdał on
egzaminy
w
ramach
postępowania
kwalifikacyjnego,
prowadzonego przez organ uprawniony do nadawania uprawnień
biegłego rewidenta w innym państwie członkowskim, co do
których stwierdzi, że zakresem kształcenia obejmują wiedzę
teoretyczną w zakresie wskazanym w art. 9 ust. 1 i 2."

Krajowa Izba
art. 3.
Akceptacja zmian.

Biegłych Rewidentów

Krajowa Izba
art. 4
Proponuje się zmianę brzmienia naŚ
Uwaga czę ciowo zasadna-
Biegłych Rewidentów
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
Projekt zakłada, ze zakres
„2. Obligatoryjne doskonalenie zawodowe, o którym mowa w rozwiązań proponowanych przez
ust. 1 pkt 2, polega na odbyciu programu kształcenia w zakresie KIBR
będzie
uregulowany
niezbędnym do wykonywania zawodu biegłego rewidenta, czę ciowo w rozporządzeniu, a
wynikającym z tre ci art. 9 ust. 1 i 2.
czę ciowo
w
uchwałach
b) skre la się dotychczasowy ust 3 i 4
samorządu, ponieważ tego rodzaju
c) dodaje się ust 3 - 14 w brzmieniu:
regulacje powinny okre lać akty
3. Biegły rewident zobowiązany jest do odbycia wykonawcze. Ponadto trudno jest
obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w ilo ci minimum odnie ć
się w pełni do
120 godzin lekcyjnych w okresie następujących kolejno po sobie zgłoszonych
przez
KIBR
trzech lat, z czego przynajmniej 20 godzin w jednym roku propozycji,
ponieważ
nie
kalendarzowym.
zawierają uzasadnienia co do
4. Co najmniej 60 godzin odbytego
słuszno ci
zastosowania
obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, w
proponowanych rozwiązań.
każdym trzyletnim cyklu powinno być

udokumentowane.
Jednocze nie nie wydaje się
5. Biegli rewidenci podejmujący wykonywanie
zasadne umieszczanie w ustawie
zawodu w trakcie roku kalendarzowego, w
dodatkowych regulacji w obszarze
tym również po okresie zawieszenia
tworzenia rejestrów jedynie w
wykonywania zawodu lub zawieszenia prawa
celu
ewidencjonowania
wykonywania zawodu, zobowiązani są do
wypełnienia
przez
biegłych
odbycia szkolenia obligatoryjnego w ilo ci
rewidentów
obowiązku
godzin proporcjonalnej do liczby miesięcy
obligatoryjnego
doskonalenia
wykonywania zawodu w danym trzyletnim
zawodowego.
okresie rozliczeniowym. Przepis ust. 4 stosuje


196
się odpowiednio.
Ponadto
proponowane
przez
6. Dopuszczalnymi formami obligatoryjnego
KIBR
nałożenie
kosztów
doskonalenia zawodowego mogą być m. in.Ś
wizytacji na jednostki uprawnione
1. uczestnictwo lub prowadzenie wykładu, kursu lub do prowadzenia obligatoryjnego
konferencji;
doskonalenia zawodowego będzie
2. samokształcenie zawodoweś
stanowić dla nich dodatkowe
3. uczestnictwo w pracach zespołów, komisji w zakresie, o obciążenie
i
tym
samym
którym mowa w art. 9 ust. 1 i 2ś
zmniejszy ich konkurencyjno ć
4. publikacje książkowe, prasowe lub w innej podobnej względem KIBR, który również
formie w zakresie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 i 2.
prowadzi szkolenia. Dodatkowo

zachodzi
obawa
przerzucenia
7. Dla celów dowodowych spełnienia
przez
jednostki
uprawnione
obowiązku podnoszenia kwalifikacji, biegli rewidenci kosztów wizytacji na wysoko ć
zobowiązani są do uzyskiwania potwierdzeń uczestniczenia w stawek dla tego rodzaju szkoleń,
dopuszczalnych formach kształcenia zawierających okre lenie za które płacą biegli rewidenci.
organizatora, daty i miejsca, tematu, formy oraz liczby godzin Obecnie
uchwały samorządu
kształcenia. Obligatoryjne doskonalenie zawodowe odbyte w przewidują przeprowadzanie
ramach samokształcenia zawodowego biegły rewident potwierdza przez KIBR wizytacji, jednak bez
złożonym przez siebie o wiadczeniem.
konieczno ci pobierania opłat od

wizytowanych jednostek.
8. Biegły rewident przechowuje dokumenty potwierdzające
odbycie doskonalenia zawodowego przez okres 6 lat, licząc do
końca roku kalendarzowego, w którym odbył szkolenie.

9. Biegły rewident na wezwanie Krajowej Rady Biegłych
Rewidentów, składa, w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania,
dokumenty potwierdzające odbycie obligatoryjnego doskonalenia
zawodowego.
10.
Krajowa
Izba
Biegłych
Rewidentów
prowadzi
centralną
ewidencję
wypełniania
przez
biegłych
rewidentów
obowiązku
obligatoryjnego doskonalenia zawodowego.

11.
Jednostki
przeprowadzające
szkolenia
w
ramach obligatoryjnego doskonalenia zawodowego przekazują

197
strony : 1 ... 60 ... 100 ... 104 . [ 105 ] . 106 ... 113

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: