eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-cz-I

wystąpienia biegłego rewidenta z samorządu biegłych
rewidentów na jego wniosek. Proponowana regulacja,
podyktowana względami stosowanej praktyki, ma na celu
umożliwienie wykre lenia biegłego rewidenta z rejestru w
przypadku złożenia przez niego wniosku zawierającego to
żądanie. Zauważyć należy, że w obowiązującym stanie prawnym
brak jest podstawy do skre lenia biegłego rewidenta z rejestru w
sytuacji, gdy sam wnioskodawca zgłosi się z takim wnioskiem do
Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Tym samym, należy tre ć
art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy zastąpić powyższą propozycją
przepisu, ponieważ w obecnym brzmieniu nie wyczerpuje on
przesłanki do skre lenia na wniosek, podczas gdy przepisy
ustawy nie okre lają co należy rozumieć przez wystąpienie
biegłego rewidenta z samorządu.

Instytut Logistyki i
ogólna
Ustalenie zakresu tematycznego egzaminu z polskiego prawa
Uwaga zasadna.
Magazynowania

gospodarczego indywidualnie dla każdego wnioskodawcy
(zakres

tematyczny
Z tre ci art. 5 ust. 3 ustawy o biegłych rewidentach wynika, że
wszyscy biegli rewidenci, którzy uzyskali uprawnie
egzaminu)
nia w innym
państwie członkowskim, wnioskujący o uznanie kwalifikacji
zawodowych na terytorium RP, są de facto poddawani
egzaminowi z polskiego prawa gospodarczego w pełnym
zakresie. Tymczasem postanowienia Dyrektywy 2005/36/WE
(art. 14 oraz art. 3 ust. 1 lit. h) nakazują indywidualne podej cie
do każdego wnioskodawcy przy ustalaniu zakresu testu
umiejętno ci. Zakres egzaminu powinien uwzględniać zdobytą
dotychczas wiedzę wnioskodawcy, popartą praktyką i
do wiadczeniem.

Proponuje się uzupełnienie art. 5 ust. 3 ustawy o biegłych
rewidentach
o regulacje, zgodnie z którymi Komisja
Egzaminacyjna ustala zakres egzaminu z prawa gospodarczego,
biorąc pod uwagę udokumentowaną znajomo ć przepisów
obowiązującego w RP prawa gospodarczego, nabytą w trakcie
dotychczasowej pracy zawodowej przez osobę ubiegającą się o
wpis do rejestru biegłych rewidentów, celem odstąpienia od

188
sprawdzenia wiedzy w tym zakresie. W związku z powyższym
proponuje się uzupełnienie art. 9 ust. 9 ustawy o regulacje,
zgodnie z którymi Krajowa Rada Biegłych Rewidentów okre li w
formie uchwały zatwierdzonej przez KNA, procedury
postępowania Komisji Egzaminacyjnej w kwestii ustalania
zakresu egzaminu z prawa gospodarczego indywidualnie dla
każdego wnioskodawcy. Proponowana regulacja przewiduje w
stosunku do wnioskodawców, którzy wykażą się nabytą i
udokumentowaną wiedzą w okre lonych obszarach polskiego
prawa gospodarczego, zdobytą podczas dotychczasowego
przebiegu kariery zawodowej, zawężenie zakresu tematycznego
egzaminu z prawa gospodarczego do tych zagadnień, których
opanowania nie są w stanie udokumentować.

Instytut Logistyki i
ogólna
Wprowadzenie ustawowego zapisu nt. obowiązku uiszczania
Uwaga zasadna.
Magazynowania

opłaty egzaminacyjnej przez osoby zakwalifikowane do
(uiszczanie opłaty egzaminu, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4 ustawy o biegłych
egzaminacyjnej)
rewidentach
Przepis art. 9 ust. 4 ustawy o biegłych rewidentach reguluje
kwestię uiszczania opłaty egzaminacyjnej przez kandydata na
biegłego rewidenta za przeprowadzenie postępowania
kwalifikacyjnego, jednak pominięto obowiązek wnoszenia opłaty
przez wnioskodawców, którzy przystępują do egzaminu z prawa
gospodarczego w celu uznania kwalifikacji zawodowych.
Proponuje się zatem, uzupełnić art. 9 ustawy o regulacje, na
podstawie których osoba zakwalifikowana do egzaminu, o
którym mowa w art. 5 ust. 3 i 4 ustawy, uiszcza opłatę
egzaminacyjną ustaloną w kwocie nieprzekraczającej
równowarto ci 20% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce
narodowej, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego za poprzedni rok kalendarzowy, stanowiącą
przychód KIBR. W obecnej chwili opłata za egzamin z prawa
gospodarczego dla osób, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4
ustawy jest pobierana na podstawie uchwały nr 842/11/2012
Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 7 lutego 2012 r. w
sprawie wysokości opłat za poszczególne egzaminy i wynosi 20%

189
przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej,
ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za
poprzedni rok kalendarzowy.
Na podstawie obecnie obowiązujących przepisów nie można
jednoznacznie stwierdzić istnienia obowiązku uiszczenia opłaty
przez osoby, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4 ustawy, które
biorą udział w postępowaniu kwalifikacyjnym. Obowiązek ten
jest zasadny, gdyż analogicznie jak w przypadku kandydata na
biegłego rewidenta, osoby te przystępują do egzaminu. W
szczególno ci należy doprecyzować, że opłata o której mowa w
art. 9 ust. 4 ustawy, będzie wnoszona za egzamin pisemny i
dyplomowy przez kandydatów na biegłych rewidentów oraz
przez osoby przystępujące do egzaminu, na podstawie art. 5 ust. 3
i 4 ustawy. Obecny brak jednolitej regulacji w tym zakresie może
sugerować zróżnicowanie warunków przystąpienia do
egzaminów, który wiąże się z nierównym traktowaniem
uczestników postępowania kwalifikacyjnego.

Instytut Logistyki i
(doprecyzowanie
Doprecyzowanie zapisów art. 54 ust. 1 ustawy o biegłych Uwaga niezasadna –
Magazynowania
art. 54 ust. 1
rewidentach odno nie możliwo ci skre lenia z listy podmiotów Zgłoszona uwaga nie ma związku
ustawy o biegłych uprawnionych do badania sprawozdań finansowych na wniosek
z przedmiotem deregulacji.
rewidentach)

Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy o biegłych rewidentach skre lenie
podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych z
listy następujeŚ
1) na wniosek podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań
finansowych;
2) w razie niespełnienia obowiązku okre lonego w art. 49 ust. 3 i
art. 61 ust. 4;
3) w razie nieuregulowania rocznej opłaty z tytułu nadzoru, o
której mowa w art. 52 ust. 1 pkt 2ś
4) w razie niezawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialno ci
cywilnej, o której mowa w art. 50;
5) w razie niepoddania się kontroli, o której mowa w art. 26 ust. 2
lub 10 oraz art. 74 ust. 1;
6) w przypadkach, o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 3 lit. c

190
oraz art. 83 ust. 1 pkt 2 lit. c.

Zgodnie z przepisem art. 54 ust. 2 ustawy, podmiot uprawniony
do badania sprawozdań finansowych skre lony z listy z przyczyn,
o których mowa w art. 54 ust. 1 pkt 2-6 ustawy, może być
ponownie wpisany na listę, jeżeli od dnia skre lenia upłynęło
minimum 5 lat.

W obecnym stanie prawnym istnieje ryzyko wykorzystywania
instytucji skre lenia podmiotu z listy podmiotów uprawnionych
do badania sprawozdań finansowych na wniosek w celu
uniknięcia sankcji okre lonej w art. 54 ust. 2 (ponowny wpis jest
możliwy dopiero po upływie 5 lat). Podmiot, mimo, iż toczy się
wobec niego postępowanie w sprawie skre lenia, np. ze względu
na niezawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialno ci
cywilnej, może zostać skre lony na swój wniosek, co wyłącza
zastosowanie wobec niego sankcji z przepisu art. 54 ust. 2
ustawy.
Należy przeredagować art. 54 ust. 1 ustawy, w ten sposób, aby
podmiot, który chce się wykre lić z listy na swój wniosek mógł to
zrobić jedynie w sytuacji, gdy nie toczy się przeciwko niemu
postępowanie w sprawie skre lenia z innych przyczyn,
wskazanych w art. 54 ust. 1 pkt 2-6 ustawy.

Stowarzyszenie
ogólna
Osobom dopuszczonym do wykonywania zawodu biegłego Uwaga czę ciowo zasadna –
Księgowych w

rewidenta stawiane są wysokie wymagania kwalifikacyjne, Nie
wydaje
się
zasadne
Polsce

zarówno w zakresie wiedzy teoretycznej, jak i umiejętno ci dodatkowe
zaostrzanie

praktycznych oraz postawy etycznej. Polskie prawo oraz obowiązujących regulacji, idące w

standardy wykonywania zawodu odpowiadają również kierunku
wymagania

od

wymogom
regulacji
unijnych,
za
polski
system kandydata
wyższego

przygotowywania do zawodu może być wzorem dla innych. wykształcenia
na
etapie

Wskazać również należy, iż nie występuje zjawisko niedoboru przystępowania do postępowania

biegłych rewidentów, a większo ć osób z takim dyplomem kwalifikacyjnego na biegłych

pracuje na innych stanowiskach, głównie w jednostkach rewidentów, ponieważ obecnie ma

gospodarczych.
on obowiązek udokumentowania


posiadania
wyższego

Dlatego nie można uznać za uzasadnione projektowanych zmian wykształcenia dopiero z chwilą

191

ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach wpisu do rejestru biegłych

uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz rewidentów.

nadzorze publicznym - w czę ci dotyczącej wykształcenia i

praktyki zawodowej.
Ponadto wyja nienia wymaga

kwestia
odbywania
rocznej

Uwzględniając powyższe przesłanki proponujemyŚ
praktyki.
Zaproponowane
art. 5 ust. 2 pkt 4
rozwiązania nie rezygnują z

- w art. 29 w pkt. 3 lit. a) projektu ustawy:
możliwo ci odbywania rocznej


praktyki i dwuletniej aplikacji

skre lenie tre ci ujętej w nowym brzmieniu pkt. 4 i przez kandydata na biegłego
rewidenta, a jedynie wprowadzają

pozostawienie dotychczasowej tre ci art. 5 ust. 2 pkt 4 ustawy
o biegłych rewidentach i ich samorządzie ...
alternatywny sposób zdobycia

- z uzupełnieniem,
że wyższe wykształcenie wymagane jest od kandydata na do wiadczenia zawodowego w

biegłego rewidenta w momencie przystępowania do drodze
odbycia
trzyletniej

postępowania kwalifikacyjnego
aplikacji. Takie
rozwiązania


umożliwiają
postanowienia

skre lenie tre ci ujętej w nowym brzmieniu pkt. 5 lit. b) i Dyrektywy 2006/43/WE.

pozostawienie dotychczasowego wymogu dotyczącego co


najmniej rocznej praktyki w zakresie rachunkowo ci, która Propozycja uznawania przebytego

autentycznie wzbogaca umiejętno ci biegłego rewidenta, długoletniego
do wiadczenia

zarówno dla potrzeb badania sprawozdań finansowych, jak i zawodowego na poczet odbytej

innych czynno ci zawodowychś
rocznej praktyki i dwuletniej


aplikacji albo trzyletniej aplikacji,
to
umożliwienie
osobom

- w art. 29 w pkt. 3. lit. b) :
mogącym
wykazać
się
art. 5

rozważenie zasadno ci wp
ukierunkowaną
praktyką

rowadzania nowego ust. 2a W art. 5
ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie..., albowiem zawodową
w
przeszło ci,

przepis ten nie będzie wykorzystywany w praktyce, uzyskanie
kwalifikacji
w

zważywszy łatwo ć dostępu do szkolnictwa wyższego i zawodzie biegłego rewidenta.

wymagania okre lone w projektowanym przepisie.



Stowarzyszenie
ogólna
Stowarzyszenie „LIBERTAS" od wielu lat propagowało ideę Uwaga czę ciowo zasadna-
Biegłych
deregulacji wolnych zawodów lecz dokonywaną stopniowo w Propozycja
wprowadzenia
Rewidentów,
miarę gotowo ci ogółu społeczeństwa na takie zmiany. W swoich rozwiązań
wzorowanych
na
Księgowych,
propozycjach przesyłanych do Ministerstwa Finansów systemie anglosaskim wymaga w
opowiadali my się za etapowym dochodzeniem do uwolnienia pierwszej
kolejno ci

192
strony : 1 ... 50 ... 90 ... 103 . [ 104 ] . 105 ... 110 ... 113

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: