Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 156
- Data wpłynięcia: 2012-01-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-01-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 243
156
zawierać wnioski dotyczące płatności, zostały określone w ustawie z dnia 26 stycznia
2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
W projektowanym rozporządzeniu proponuje się określić szczegółowe
wymagania, jakie powinny spełniać wnioski o:
1) przyznanie:
płatności bezpośredniej, płatności uzupełniającej, płatności cukrowej, płatności do
pomidorów oraz wsparcia specjalnego w formie: specjalnej płatności obszarowej
do powierzchni upraw roślin strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych,
płatności do krów i owiec oraz płatności do tytoniu, a tak e płatności niezwiązanej
do tytoniu i płatności niezwiązanej do skrobi,
przejmującemu jednolitej płatności obszarowej, płatności uzupełniającej lub
wsparcia specjalnego, w przypadku przekazania gospodarstwa rolnego, w
rozumieniu art. 82 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 1122/2009,
płatności bezpośredniej, płatności uzupełniającej i wsparcia specjalnego w
przypadku śmierci rolnika, która nastąpiła w okresie od dnia zło enia wniosku o
przyznanie tych płatności lub tej pomocy do dnia doręczenia decyzji w sprawie
ich przyznania,
płatności bezpośredniej, płatności uzupełniającej i wsparcia specjalnego w
przypadku rozwiązania albo przekształcenia rolnika albo wystąpienia innego
zdarzenia prawnego, w wyniku których zaistniało następstwo prawne, z
wyłączeniem przypadku, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26
stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego,
zwanej dalej "ustawą", w okresie od dnia zło enia wniosku o przyznanie tych
płatności lub tego wsparcia do dnia doręczenia decyzji w sprawie ich przyznania;
2) wypłatę płatności bezpośredniej, płatności uzupełniającej, płatności cukrowej,
płatności do pomidorów, wsparcia specjalnego oraz płatności niezwiązanej do tytoniu
lub płatności niezwiązanej do skrobi, w przypadku, gdy spadkobierca rolnika, który
zmarł po wydaniu decyzji, nie kwestionuje nale ności określonej w tej decyzji,
zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego,
19
3) wypłatę następcy prawnemu rolnika płatności obszarowych, płatności cukrowej,
płatności do pomidorów, wsparcia specjalnego oraz płatności niezwiązanej do tytoniu
lub płatności niezwiązanej do skrobi, w przypadku, gdy zdarzenie prawne, w wyniku
którego zaistniało następstwo prawne, wystąpiło po doręczeniu decyzji w sprawie
przyznania płatności poprzednikowi rolnika, ale przed wypłatą tej płatności (następca
prawny składa wówczas wniosek o wypłatę płatności),
4) wyra enie zgody na zmianę sposobu u ytkowania trwałych u ytków zielonych.
Zgodnie z § 2 projektu rozporządzenia proponuje się, e ww. wnioski poza
elementami podania określonymi w przepisach Kodeksu postępowania
administracyjnego, z wyłączeniem adresu, będą zawierały przede wszystkim numer
identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej
(REGON) lub numer identyfikacji podatkowej (NIP), je eli zostały nadane,
a w przypadku osoby fizycznej równie numer ewidencyjny powszechnego
elektronicznego systemu ewidencji ludności (PESEL). W przypadku osoby fizycznej
nieposiadającej obywatelstwa polskiego nale y podać kod kraju, numer paszportu lub
innego dokumentu to samości.
W przypadku gdy rolnik ubiega się o przyznanie lub wypłatę płatności
w związku z przekazaniem, albo odziedziczeniem gospodarstwa, proponuje się, aby we
wniosku, albo dokumentach załączanych do wniosku podawać równie dane
identyfikujące przekazującego, spadkodawcę lub mał onka spadkodawcy.
Przepisy projektu rozporządzenia przewidują, e wniosek o przyznanie płatności
bezpośredniej, płatności uzupełniającej, płatności cukrowej, płatności do pomidorów,
wsparcia specjalnego, płatności niezwiązanej do tytoniu, płatności niezwiązanej do
skrobi oraz wniosek składany przez spadkobiercę będzie zawierał równie oświadczenia
i zobowiązania związane z płatnością, której dotyczą. Dwa pierwsze wnioski, tj. wniosek
o przyznanie płatności bezpośredniej i płatności uzupełniającej oraz wniosek o
przyznanie specjalnej płatności obszarowej do powierzchni upraw roślin strączkowych i
motylkowatych drobnonasiennych, będą zawierały równie oświadczenie o: powierzchni
działek ewidencyjnych (z uwzględnieniem m.in. danych z ewidencji gruntów i budynków)
oraz sposobie wykorzystania działek rolnych (z uwzględnieniem m.in. oznaczenia
20
działek rolnych, grupy upraw oraz numeru działki ewidencyjnej), zgodnie z § 3 ust. 2
projektu rozporządzenia.
W przypadku ubiegania się o przyznanie płatności uzupełniającej
do powierzchni uprawy roślin przeznaczonych na materiał siewny kategorii elitarny
i kwalifikowany, zgodnie z § 3 ust. 3 projektu rozporządzenia proponuje się, by rolnik
dołączał do wniosku oświadczenie, e rośliny te zostaną objęte oceną polową, o której
mowa w przepisach o nasiennictwie.
Ponadto w przypadku wnioskowania przez rolnika o płatność do krów i owiec,
proponuje się, by wniosek zawierał równie dane dotyczące liczby krów i owiec, do
których ubiega się o płatność. Jednocześnie do ww. wniosku rolnik dołączałby numery
identyfikacyjne krów i owiec znajdujące się w rejestrze zwierząt gospodarskich
oznakowanych prowadzonym na podstawie przepisów o systemie identyfikacji i
rejestracji zwierząt oraz zgodę na przyznanie płatności do krów i owiec temu
współposiadaczowi, który składa wniosek o przyznanie tej płatności, jeśli krowy lub
owce są przedmiotem współposiadania.
Zgodnie z § 4 projektu rozporządzenia proponuje się, by rolnik w materiale
graficznym, który stanowi integralną część wniosku, zaznaczał obszar uprawy pszenicy,
yta, jęczmienia lub owsa oraz drzewa będące pomnikami przyrody i rowy, których
szerokość nie przekracza 2 m, a tak e oczka wodne o łącznej powierzchni mniejszej ni
100 m2, znajdujące się w obrębie działki rolnej.
Natomiast w przypadku gdy rolnik w roku poprzednim nie składał wniosku o
przyznanie płatności bezpośrednich, dołączałby on do wniosku oświadczenie
zawierające wykaz działek ewidencyjnych, na których prowadzona jest uprawa
pszenicy, yta, jęczmienia lub owsa oraz drzewa będące pomnikami przyrody i rowy,
których szerokość nie przekracza 2 m, a tak e oczka wodne o łącznej powierzchni
mniejszej ni 100 m2 znajdujące się w obrębie działki rolnej.
Zgodnie bowiem z art. 25 ust. 2 ustawy o płatnościach w ramach systemów
wsparcia bezpośredniego, Agencja przesyła lub udostępnia na stronie internetowej
Agencji, materiały graficzne rolnikom, którzy zło yli wniosek o przyznanie płatności
obszarowych w roku poprzednim. Przedmiotowe oświadczenia zobowiązani są zło yć
21
tak e ci rolnicy, którzy ubiegają się o przyznanie płatności bezpośrednich po raz kolejny,
ale w roku poprzednim nie składali wniosku.
Ww. propozycja wynika z przepisów rozporządzenia Ministra Rolnictwa
i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie minimalnych norm
(Dz. U. Nr 39, poz. 211), które wprowadza obowiązek zmianowania zbó oraz
zachowania elementów krajobrazu cennych przyrodniczo.
Takie rozwiązanie umo liwi równie sprawdzenie przestrzegania tej normy,
zgodnie z art. 49 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009 w trakcie kontroli
administracyjnej wniosków zło onych przez rolników wytypowanych do kontroli na
miejscu w zakresie dobrej kultury rolnej.
Niniejszy projekt rozporządzenia zawiera równie regulacje dotyczące
dokumentów, które nale y załączyć do wniosku, aby skutecznie móc ubiegać się o
płatność zwierzęcą, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z
dnia 9 marca 2009 r. w sprawie rodzajów roślin objętych płatnością uzupełniającą oraz
szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. Nr 40, poz. 326, z 2010 r. Nr 39, poz. 217
oraz z 2011 r. Nr 48, poz. 251). Regulacje te dotyczą w szczególności ubiegania się o tę
płatność przez rolnika w związku z zarejestrowaniem zwierząt w okresie referencyjnym
na mał onka, albo w związku z przeniesieniem na rzecz rolnika własności wszystkich
gruntów rolnych przez osobę, której co najmniej raz przyznano płatność zwierzęcą.
Ponadto w projekcie rozporządzenia zostały uwzględnione dane, które powinien
zawierać wniosek o przyznanie/wypłatę płatności, a które pozwolą na zidentyfikowanie
poprzednika rolnika.
Wśród dokumentów, które nale y dołączyć do wniosku o przyznanie płatności
zwierzęcej oraz płatności do chmielu, konieczne jest uwzględnienie dokumentu
potwierdzającego zaistnienie następstwa prawnego. Ponadto, w przypadku płatności
zwierzęcej, konieczne jest uwzględnienie oświadczenia następcy prawnego o objęciu w
posiadanie wszystkich gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego w
następstwie wystąpienia zdarzenia prawnego, w wyniku którego zaistniało następstwo
prawne.
Wymóg dołączenia do wniosku o przyznanie płatności zwierzęcej oraz płatności
22
do chmielu dokumentu potwierdzającego zaistnienie następstwa prawnego
(a w przypadku płatności zwierzęcej dodatkowo oświadczenia następcy prawnego
o objęciu w posiadanie wszystkich gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa
rolnego), w sytuacji gdy wniosek został zło ony po zaistnieniu następstwa prawnego,
wynika z konieczności zapewnienia, aby płatności te zostały przyznane rolnikowi
uprawnionemu do ich otrzymania.
Wymóg dołączenia do wniosku dokumentu potwierdzającego zaistnienie
następstwa prawnego jest analogiczny do rozwiązania przyjętego w ustawie
o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, dotyczącego m.in.
warunków przyznania jednolitej płatności obszarowej, płatności uzupełniającej, wsparcia
specjalnego w przypadku gdy następca prawny wstępuje do toczącego się
postępowania (tj. wniosek o przyznanie płatności zło ył jego poprzednik).
Natomiast wymóg dołączenia oświadczenia następcy prawnego o objęciu
w posiadanie wszystkich gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego
jest rozwiązaniem spójnym z ju obowiązującymi przepisami dotyczącymi warunków
przyznania płatności zwierzęcej w przypadku nabycia gruntów rolnych
(w tym przypadku do wniosku nale y dołączyć oświadczenie o przeniesieniu na rzecz
rolnika własności wszystkich gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa).
W projekcie niniejszego rozporządzenia zaproponowano równie , aby
w przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 1a pkt 2a ustawy z dnia 26 stycznia
2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, do wniosku
o przyznanie płatności cukrowej dołączany był dokument potwierdzający zaistnienie
następstwa prawnego albo kopia tego dokumentu potwierdzona za zgodność
z oryginałem przez notariusza albo upowa nionego pracownika Agencji. Wymóg ten,
podobnie jak analogiczny wymóg odnoszący się do płatności zwierzęcej i płatności do
chmielu, ma na celu zapewnienie, aby wsparcie zostało przyznane rolnikowi
uprawnionemu do otrzymania pomocy.
W przypadku ubiegania się o przyznanie płatności uzupełniającej
do powierzchni uprawy traw na trwałych u ytkach zielonych przeznaczonych na susz
paszowy przepisy projektu rozporządzenia stanowią, i rolnik dołącza do wniosku
23
Dokumenty związane z tym projektem:
-
156
› Pobierz plik