Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 156
- Data wpłynięcia: 2012-01-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-01-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 243
156
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie dotyczy rolników, którzy w 2012 r. będą uprawnieni
do otrzymania oddzielnej płatności do owoców miękkich.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami
społecznymi i instytucjami:
1) Ogólnopolskim
Porozumieniem
Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
,,Solidarność";
4) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej ,,SOLIDARNI”;
5) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
7) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność” Komisja
Krajowa;
8) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „REGIONY”;
9) Krajowym
Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
10) Federacją Związków Pracodawców - Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
11) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
12) Federacją Bran owych Związków Producentów Rolnych;
13) Krajową Radą Izb Rolniczych;
14) Krajową Izbą Gospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
15) Związkiem Zawodowym Rolnictwa ,,Samoobrona”;
16) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
17) Forum Związków Zawodowych;
18) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych;
19) Konfederacją Pracodawców Polskich;
20) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
21) Business Centre Club;
22) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
4
23) Krajową Radą Spółdzielczą;
24) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
25) Radą Gospodarki ywnościowej;
26) Polskim Związkiem Ogrodniczym;
27) Polską Izbą Ogrodniczą;
28) Związkiem Sadowników RP;
29) Związkiem Sadowników Polskich;
30) Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
31) Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw do Przetwórstwa;
32) Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie;
33) Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
34) Związkiem Plantatorów Tytoniu;
35) Okręgowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
36) Krajowym Stowarzyszeniem Przemysłu Tytoniowego;
37) Polskim Stowarzyszeniem Przemysłu Tytoniowego;
38) Krajowym Związkiem Stowarzyszeń Producentów Ziemniaków Skrobiowych w
Polsce;
39) Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej;
40) Polską Grupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów;
41) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaków Skrobiowych przy PPZ S. A. w
Niechlowie;
42) Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu;
43) Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile;
44) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaka Skrobiowego przy PPZ Trzemeszno
Sp. z o. o.;
45) Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S. A.
3. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sektor finansów publicznych,
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Głównym ródłem finansowania tego wsparcia jest bud et unijny – 11,04 mln euro.
Wydzielenie dodatkowego wsparcia krajowego z przeznaczeniem na powiększenie puli
środków finansowych na realizację oddzielnej płatności do owoców miękkich będzie
oddziaływało na bud et państwa.
5
4. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia, poprzez wsparcie dochodów
rolników, mo e mieć pozytywny wpływ na rynek pracy na obszarach objętych uprawą
ziemniaków skrobiowych.
5. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane
rozporządzenie powinno wpłynąć na wzrost konkurencyjności
polskich produktów rolnych na rynkach Unii Europejskiej, a tym samym na wzrost
konkurencyjności gospodarstw rolnych w Polsce, w których prowadzona jest uprawa
owoców miękkich.
6. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Przepisy
projektowanego
rozporządzenia powinny przyczynić się do rozwoju
regionów, w których prowadzona jest uprawa owoców miękkich.
96/01/KC
6
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia
w sprawie stawki płatności niezwi zanej do tytoniu za 2012 r.
Na podstawie art. 24ab ust. 9 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach
w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051, z
pó n. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Stawka płatności niezwiązanej do tytoniu za 2012 r. wynosi:
1) ……… zł na 1 tonę tytoniu jasnego z grupy odmian Wirginia,
2) ……… zł na 1 tonę tytoniu jasnego odmian typu Burley, tytoniu ciemnego
suszonego powietrzem oraz tytoniu ciemnego suszonego powietrzem
z mo liwością dosuszenia i wędzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w ycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
W porozumieniu:
MINISTER FINANSÓW
UZASADNIENIE
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 214, poz. 1349, z 2009 r. Nr 20,
poz. 105, z 2010 r. Nr 36, poz. 197, z 2011 r. Nr 54, poz. 278 oraz z 2012 r. ……………..
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upowa nienia zawartego art. 24ab ust. 9
ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia (Dz. U.
z 2008 r. Nr 170, poz. 1051 i Nr 214, poz. 1349, z 2009 r. Nr 20, poz. 105, z 2010 r. Nr 36,
poz. 197, z 2011 Nr 54, poz. 278 oraz z 2012 r. Nr …, poz. …). Na podstawie tego
przepisu minister właściwy do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw finansów publicznych określa corocznie, w drodze rozporządzenia, stawkę płatności
niezwiązanej do tytoniu, uwzględniając maksymalną wysokość środków finansowych
zatwierdzonych przez Komisję Europejską w decyzji wydawanej na podstawie art. 132 ust.
2 rozporządzenia nr 73/2009.
Dotychczas, na podstawie art. 33ff ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji
rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu, rynku suszu paszowego oraz
rynków lnu i konopi uprawianych na włókno, Rada Ministrów określała corocznie wysokość
środków finansowych przeznaczonych na płatność niezwiązaną do tytoniu. Niemniej
jednak, ze względu na obowiązek stworzenia sprawnego mechanizmu dostosowania
wysokości krajowych płatności uzupełniających w 2012 r., w związku z modulacją
stosowaną w państwach UE-15, konieczne było przejęcie przez ARiMR kompetencji
Agencji Rynku Rolnego w zakresie realizacji płatności uzupełniającej do skrobi (płatność
niezwiązana do skrobi) oraz płatności uzupełniającej do tytoniu (płatności niezwiązana do
tytoniu) i w rezultacie przeniesienie odpowiednich przepisów do ustawy o płatnościach w
ramach systemów wsparcia bezpośredniego. W celu ujednolicenia z regulacjami
zawartymi w ustawie o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego,
a tak e mając na uwadze decyzję Stałego Komitetu Rady Ministrów podjętą na
posiedzeniu w dniu 8 grudnia 2011 r., dotyczącą uwzględnienia w trakcie prac nad
projektami ustaw zmian w przepisach upowa niających do wydania aktów wykonawczych,
polegających na wskazaniu ministra kierującego działem administracji rządowej jako
organu upowa nionego do wydawania rozporządzenia, zamiast Rady Ministrów lub
Prezesa Rady Ministrów, postanowiono o zmianie organu upowa nionego do wydania
rozporządzenia, jak równie , i zamiast puli środków określana będzie stawka płatności
niezwiązanych.
Od 2010 r., krajowa płatność uzupełniająca do tytoniu stosowana jest wyłącznie
w formie niezwiązanej z produkcją.
Stosownie do decyzji Komisji K(2012) ……….. w wersji ostatecznej z dnia ………….
2012 r. zatwierdzającej krajowe uzupełniające płatności bezpośrednie w Polsce za rok
2012 (dokument niepublikowany) maksymalna koperta przeznaczona na płatność
niezwiązaną z produkcją będzie wynosiła:
1) dla tytoniu jasnego z grupy odmian Virginia - ………… euro;
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
156
› Pobierz plik