eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1526
  • Data wpłynięcia: 2013-07-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
  • data uchwalenia: 2013-12-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650

1526-cz-II

– 3 –
5. W przypadku cudzoziemca, który nie zna języka polskiego, rozmowę kwalifikacyjną
przeprowadza się w języku obcym, którym posługuje się cudzoziemiec. W razie potrzeby
należy zapewnić udział w rozmowie kwalifikacyjnej osoby władającej językiem obcym,
którym posługuje się cudzoziemiec.
6. Jeżeli, zgodnie z odrębnymi przepisami, przyjmowanie do publicznych szkół
ponadgimnazjalnych, placówek i zakładów kształcenia nauczycieli odbywa się na podstawie
sprawdzianu uzdolnień kierunkowych, egzaminu wstępnego, rozmowy kwalifikacyjnej lub
postępowania rekrutacyjnego, dyrektor publicznej szkoły, placówki i zakładu kształcenia
nauczycieli przyjmuje cudzoziemca na podstawie sprawdzianu uzdolnień kierunkowych,
egzaminu wstępnego, rozmowy kwalifikacyjnej lub postępowania rekrutacyjnego. Przepisy
ust. 5 stosuje się odpowiednio.
7. Jeżeli, zgodnie z odrębnymi przepisami, do podjęcia nauki w danym typie publicznej
szkoły ponadgimnazjalnej, placówce lub zakładzie kształcenia nauczycieli jest wymagane
przedstawienie zaświadczenia lekarskiego, warunek ten stosuje się do przyjmowania
cudzoziemców do tego typu szkoły, placówki lub zakładu kształcenia nauczycieli.
§ 3. 1. Dla cudzoziemców oraz obywateli polskich, podlegających obowiązkowi
szkolnemu i obowiązkowi nauki, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie
niewystarczającym do korzystania z nauki, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole
dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego.
2. Dodatkowa nauka języka polskiego jest prowadzona indywidualnie lub w grupach w
wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział
w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 2 godziny lekcyjne tygodniowo.
3. Tygodniowy rozkład oraz wymiar godzin dodatkowej nauki języka polskiego ustala,
w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są organizowane
te zajęcia.
§ 4. 1. Dla cudzoziemców oraz obywateli polskich, o których mowa w § 3 ust. 1,
w odniesieniu do których nauczyciel prowadzący dane obowiązkowe zajęcia edukacyjne
stwierdzi konieczność uzupełnienia różnic programowych z tych zajęć, organ prowadzący
szkołę organizuje w szkole dodatkowe zajęcia wyrównawcze z tych zajęć.
2. Dodatkowe zajęcia wyrównawcze, o których mowa w ust. 1, są prowadzone
indywidualnie lub w grupach, w wymiarze jednej godziny lekcyjnej tygodniowo.
– 4 –
3. Tygodniowy rozkład dodatkowych zajęć wyrównawczych ustala, w porozumieniu
z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są organizowane te zajęcia.
§ 5. Łączny wymiar godzin zajęć lekcyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 4 ust. 2,
nie może być wyższy niż 5 godzin lekcyjnych tygodniowo w odniesieniu do jednego ucznia.
§ 6. 1. Zagraniczna placówka dyplomatyczna lub konsularna albo stowarzyszenie
kulturalno-oświatowe danej narodowości mogą organizować w szkole, w porozumieniu
z dyrektorem szkoły i za zgodą organu prowadzącego szkołę, naukę języka i kultury kraju
pochodzenia dla cudzoziemców podlegających obowiązkowi szkolnemu i obowiązkowi
nauki, jeżeli do udziału w tym kształceniu zostanie zgłoszonych w:
1)
szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej – co najmniej
7 cudzoziemców;
2)
szkole artystycznej - co najmniej 14 cudzoziemców.
2. Łączny wymiar godzin nauki języka i kultury kraju pochodzenia cudzoziemców nie
może być wyższy niż 5 godzin lekcyjnych tygodniowo.
3. Dyrektor szkoły ustala dni tygodnia i godziny, w których może odbywać się w szkole
nauka języka i kultury kraju pochodzenia cudzoziemców.
§ 7. Stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania może być
przyznane cudzoziemcowi miesięcznie w wysokości równej wysokości stypendium Prezesa
Rady Ministrów, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 90k ustawy
z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
§ 8. 1. Stypendium, o którym mowa w § 7, może być obniżone w przypadku, gdy
cudzoziemiec osiąga niezadowalające wyniki w nauce lub otrzymał poprawną lub
nieodpowiednią roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
2. Stypendium, o którym mowa w § 7, może być zawieszone, jeżeli cudzoziemiec:
1)
podał nieprawdziwe informacje, na których podstawie zostało mu przyznane
stypendium;
2)
nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej lub na semestr programowo
wyższy;
3)
przebywa dłużej niż miesiąc poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w okresie innym
niż ferie letnie.
– 5 –
§ 9. Cudzoziemcy pobierający naukę w publicznych szkołach, zakładach kształcenia
nauczycieli i placówkach, na warunkach odpłatności, ponoszą opłaty za naukę w wysokości
określonej na podstawie dotychczasowych przepisów do zakończenia roku szkolnego … .
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie … .

MINISTER EDUKACJI
NARODOWEJ
w porozumieniu:
MINISTER KULTURY
I DZIEDZICTWA NARODOWEGO


















– 6 –
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie przyjmowania osób
niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, placówek, zakładów
kształcenia nauczycieli i na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnych kursów
zawodowych oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć
wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia jest wykonaniem
upoważnienia ustawowego zawartego w art. 94a ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r.
(Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). Konieczność wydania nowego
rozporządzenia jest konsekwencją zmiany w art. … ustawy z dnia … o cudzoziemcach
(Dz. U. poz. …), którym zmieniono przepis stanowiący delegację do wydania niniejszego
rozporządzenia.

Projektowane rozporządzenie nie będzie już regulowało kwestii odpłatności za naukę
w publicznych szkołach policealnych, szkołach ponadgimnazjalnych dla dorosłych, szkołach
artystycznych, zakładach kształcenia nauczycieli i placówkach, (vide przepisy § 3 i 4
dotychczasowego rozporządzenia). Wynika to z przeniesienia kompetencji do ustalania
wysokości odpłatności za korzystanie z nauki na organ prowadzący szkołę (vide art. 94a ust.
3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w brzmieniu nadanym mu art. …
ustawy z dnia … o cudzoziemcach).

Projekt rozporządzenia porządkuje również system prawa w celu uniknięcia luki
w przepisach dotyczących warunków i trybu przyjmowania osób niebędących obywatelami
polskimi do publicznych szkół podstawowych dla dorosłych i gimnazjów dla dorosłych oraz
na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych.

W § 3 projektu proponuje się zmianę dotychczasowego pojęcia „dodatkowa nauka języka
polskiego, w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego” na pojęcie
„dodatkowa nauka języka polskiego”.

Należy zauważyć, że w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia
7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U.
poz. 204) wskazano, jakich zajęć mogą dotyczyć dodatkowe zajęcia edukacyjne (zajęć
– 7 –
z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany obowiązkowo
w szkole oraz zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa,
lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów
nauczania). W związku z tym, że zajęcia z języka polskiego należą do obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, w celu uporządkowania siatki pojęciowej, nie należy dłużej posługiwać się
pojęciem „dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego” w kontekście nauki języka
polskiego dla cudzoziemców.

W § 6 projektu proponuje się wprowadzenie zmiany o charakterze porządkującym. Nie
znajduje uzasadnienia ograniczenie regulacji dotyczącej organizowania przez zagraniczną
placówkę dyplomatyczną lub konsularną albo stowarzyszenie kulturalno-oświatowe nauki
języka i kultury kraju pochodzenia wyłącznie do cudzoziemców podlegających obowiązkowi
szkolnemu. Dlatego proponuje się uzupełnienie przepisu, w ten sposób, żeby mógł odnosić
się także do cudzoziemców podlegających obowiązkowi nauki.

W § 6 ust. 1 proponuje się nadać brzmienie zgodne z art. 94a ust. 5 ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty. Oznaczało to będzie doprecyzowanie obecnie obowiązującego
przepisu o wyrażenie „w szkole, w porozumieniu z dyrektorem szkoły i za zgoda organu
prowadzącego szkołę”.

W pozostałym zakresie regulacje zawarte w treści projektu są tożsame z przepisami
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie
przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół,
zakładów kształcenia nauczycieli i placówek oraz organizacji dodatkowej nauki języka
polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia
(Dz. U. Nr 57, poz. 361).

Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, w rozumieniu rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.),
w związku z tym nie podlega notyfikacji.
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 84 . [ 85 ] . 86 ... 93

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: