Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1526
- Data wpłynięcia: 2013-07-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
- data uchwalenia: 2013-12-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650
1526-cz-II
§ 20. Koszty przesyłania skarg, wniosków i próśb ponosi cudzoziemiec, a w przypadku
gdy nie posiada on na to środków, korespondencja przesyłana jest na koszt jednostki
odpowiadającej za funkcjonowanie strzeżonego ośrodka lub aresztu.
§ 21. 1. Cudzoziemiec może otrzymywać paczki dostarczane do strzeżonego ośrodka albo
aresztu.
2. Dostarczona paczka podlega kontroli także przy wykorzystaniu odpowiednich środków
i urządzeń technicznych.
§ 22. Paczki zawierające przedmioty, których posiadanie jest zabronione ze względów
bezpieczeństwa i porządku w strzeżonym ośrodku lub areszcie, zwraca się nadawcy albo
przekazuje się do depozytu cudzoziemca.
§ 23. 1. Zgody na widzenie udziela kierownik strzeżonego ośrodka albo funkcjonariusz
odpowiedzialny za funkcjonowanie aresztu.
2. Zgoda nie jest wymagana w przypadku umożliwienia cudzoziemcowi kontaktu
z organami, przedstawicielstwami, urzędami i organizacjami, o których mowa w art. 411
ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia …..………. r. o cudzoziemcach.
§ 24. 1. Czas widzenia trwa nie dłużej niż 60 min.
2. W uzasadnionych przypadkach kierownik strzeżonego ośrodka albo funkcjonariusz
odpowiedzialny za funkcjonowanie aresztu może w indywidualnych przypadkach zezwolić na
przedłużenie czasu widzenia lub udzielić cudzoziemcowi więcej niż jednego widzenia w tym
samym dniu.
3. W widzeniu mogą uczestniczyć nie więcej niż dwie osoby pełnoletnie. Liczba osób
niepełnoletnich posiadających wymaganą zgodę na widzenie nie podlega ograniczeniu, z tym
że osoby do lat 15 mogą korzystać z widzeń tylko pod opieką osób pełnoletnich
posiadających zgodę na widzenie.
§ 25. W razie stwierdzenia w czasie widzenia nieodpowiedniego zachowania się
cudzoziemca lub osoby odwiedzającej, zagrażającego bezpieczeństwu lub porządkowi
wewnętrznemu strzeżonego ośrodka albo aresztu, widzenie może zostać przerwane.
§ 26. Kierownik strzeżonego ośrodka albo funkcjonariusz odpowiedzialny za
funkcjonowanie aresztu może dokonywać odstępstw od sposobu organizacji widzeń
w zakresie umożliwiającym cudzoziemcowi podtrzymywanie i utrwalanie więzi uczuciowej
z rodziną i innymi osobami bliskimi oraz sprawowanie przez nich stałej opieki nad dziećmi.
Rozdział 7
Warunki opieki zdrowotnej i bytowej
§ 27. Cudzoziemca poddaje się lekarskim badaniom kontrolnym nie rzadziej niż co trzy
miesiące oraz bezpośrednio przed jego zwolnieniem i, w miarę możliwości, gdy zachodzi
konieczność jego przetransportowania.
§ 28. 1. W przypadku gdy dalszy pobyt cudzoziemca w strzeżonym ośrodku lub areszcie
mógłby spowodować niebezpieczeństwo dla jego życia lub zdrowia, decyzję o skierowaniu
cudzoziemca do szpitala lub podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą
w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne, może podjąć, w porozumieniu
z lekarzem, kierownik strzeżonego ośrodka albo funkcjonariusz odpowiedzialny za
funkcjonowanie aresztu.
12
2. Kobieta, wobec której zastosowano areszt, pozostająca według zaświadczenia lekarza co
najmniej w siódmym miesiącu ciąży, w przypadku gdy sąd nie zastosował wobec niej
umieszczenia w strzeżonym ośrodku w trybie art. 401 ust. 2 ustawy z dnia ….………….. r.
o cudzoziemcach, podlega niezwłocznemu zwolnieniu z aresztu.
3. O zmianie miejsca pobytu cudzoziemca kierownik strzeżonego ośrodka albo
funkcjonariusz odpowiedzialny za funkcjonowanie aresztu powiadamia sąd, który wydał
postanowienie o umieszczeniu w strzeżonym ośrodku lub areszcie, oraz organ wnioskujący
w tej sprawie.
§ 29. Leczenie cudzoziemca na jego koszt, przez wybranego przez niego lekarza, na
terenie strzeżonego ośrodka lub aresztu, wymaga zgody kierownika strzeżonego ośrodka albo
funkcjonariusza odpowiedzialnego za funkcjonowanie aresztu.
§ 30. Wobec cudzoziemców, u których stwierdzono zaburzenia psychiczne, upośledzonych
umysłowo, uzależnionych od alkoholu albo innych środków odurzających lub substancji
psychotropowych, niepełnosprawnych fizycznie oraz kobiet w ciąży, kierownik strzeżonego
ośrodka albo funkcjonariusz odpowiedzialny za funkcjonowanie aresztu może, na wniosek
lub po zasięgnięciu opinii lekarza, ustalić odrębny sposób postępowania w zakresie
zapewnienia odpowiednich warunków pobytu tym cudzoziemcom.
§ 31. Cudzoziemcom przysługuje strzyżenie co najmniej raz na dwa miesiące;
§ 32. 1. Spacer cudzoziemców odbywa się pod nadzorem funkcjonariusza w wyznaczonym
miejscu na wolnym powietrzu.
2. Chory cudzoziemiec korzysta ze spaceru według wskazań lekarza.
3. W przypadku naruszenia przez cudzoziemca ustalonego sposobu odbywania spaceru
spacer może zostać przerwany.
§ 33. Nadzór nad warunkami higieniczno-sanitarnymi strzeżonego ośrodka lub aresztu
sprawuje Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Rozdział 8
Warunki otrzymywania posiłków i napojów
§ 34. 1. Cudzoziemcy przebywający w strzeżonym ośrodku lub areszcie otrzymują trzy
posiłki dziennie, w tym jeden posiłek gorący, oraz napoje.
2. Cudzoziemcy przebywający w strzeżonym ośrodku lub areszcie otrzymują posiłki i napoje
o wartości energetycznej dziennej:
1) od 300 do 900 kcal – do ukończenia 6. miesiąca życia;
2) od 700 do 1000 kcal – od 7. miesiąca do ukończenia 1. roku życia;
3) od 1000 do 1700 kcal – powyżej 1. roku do ukończenia 4. roku życia;
4) od 1700 do 2600 kcal – powyżej 4. roku do ukończenia 12. roku życia;
5) od 2600 do 3400 kcal – powyżej 12. roku do ukończenia 18. roku życia oraz chorzy,
kobiety w ciąży i karmiące;
6) co najmniej 2600 kcal – inni niż wymienieni w pkt 1 do 5.
3. Cudzoziemcy przebywający w strzeżonym ośrodku lub areszcie otrzymują posiłki i napoje
przygotowane według dziennej normy wyżywienia odpowiadającej zasadniczej szkolnej
normie wyżywienia określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 76 ust. 1 ustawy
13
z dnia 12 października 1990 o Straży Granicznej (Dz. U. z 2011 r
z dnia
w sprawie wzoru formularza wniosku o udostępnienie danych
przetwarzanych w krajowym zbiorze rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach
cudzoziemców
Na podstawie art. 452 ust. 3 ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa wzór wniosku o udostępnienie danych przetwarzanych
w krajowym zbiorze rejestrów, ewidencji i wykazu cudzoziemców.
2. Wzór formularza wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik do
niniejszego rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie … .
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych
z dnia ... (poz. ...)
WZÓR
WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE DANYCH Z KRAJOWEGO ZBIORU REJESTRÓW, EWIDENCJI I
WYKAZU W SPRAWACH CUDZOZIEMCÓW
NAZWA ORGANU, DO KTÓREGO KIEROWANY JEST WNIOSEK
OZNACZENIE ZBIORU, Z KTÓREGO BĘDĄ UDOSTĘPNIONE DANE
DANE WNIOSKODAWCY
IMIĘ
NAZWISKO
NAZWA
ORGANU
ADRES
ZAKRES ŻĄDANYCH DANYCH
DANE OSOBOWE
AKTUALNY STATUS CUDZOZIEMCA
HISTORIA LEGALIZACJI POBYTU
WYDANE DOKUMENTY
MIEJSCE POBYTU
INNE
PODSTAWA PRAWNA DO OTRZYMANIA DANYCH
PRZEZNACZENIE DANYCH (PODSTAWA FAKTYCZNA)
POSIADANE INFORMACJE O CUDZOZIEMCU
IMIĘ (IMIONA)
NAZWISKO
(NAZWISKA)
PŁEĆ
DATA URODZENIA
IMIĘ OJCA
IMIĘ MATKI
NAZWISKO RODOWE
MATKI
OBYWATELSTWO
MIEJSCE URODZENIA
DODATKOWE DANE
UŁATWIAJĄCE
IDENTYFIKACJĘ
Zobowiązuję się do wykorzystania udostępnionych danych wyłącznie zgodnie z ich przeznaczeniem wskazanym w
powyższym wniosku.
…………………………………..
………………………………..
(data)
(podpis)
1 Zaznaczyć właściwe pola „x”
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. … ustawy
z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ...). Przepis ten zobowiązuje ministra właściwego do
spraw wewnętrznych do określenia, w drodze rozporządzenia wzoru formularza wniosku
o udostępnienie danych przetwarzanych w krajowym zbiorze rejestrów, ewidencji i wykazu
cudzoziemców.
Jak wynika z ustawy z dnia … o cudzoziemcach Szef Urzędu do Spraw
Cudzoziemców prowadzi w systemie teleinformatycznym krajowy zbiór rejestrów, ewidencji
i wykazu w sprawach cudzoziemców. Dane przetwarzane w tym zbiorze mogą być
udostępniane organom i podmiotom wskazanym w ustawie w art. 446 w zakresie niezbędnym
do realizacji ich ustawowych zadań. W celu zapewnienia sprawności postępowania, jak
również możliwości weryfikacji warunku dotyczącego niezbędności udostępnianych danych
do realizacji zadań ustawowych danego podmiotu konieczne jest określenie wzoru formularza
wniosku o udostępnienie danych przetwarzanych w krajowy zbiór rejestrów, ewidencji
i wykazu w sprawach cudzoziemców.
Rozporządzenie wejdzie w życie … .
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
obowiązkowi notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji lub uzgodnienia.
3
gdy nie posiada on na to środków, korespondencja przesyłana jest na koszt jednostki
odpowiadającej za funkcjonowanie strzeżonego ośrodka lub aresztu.
§ 21. 1. Cudzoziemiec może otrzymywać paczki dostarczane do strzeżonego ośrodka albo
aresztu.
2. Dostarczona paczka podlega kontroli także przy wykorzystaniu odpowiednich środków
i urządzeń technicznych.
§ 22. Paczki zawierające przedmioty, których posiadanie jest zabronione ze względów
bezpieczeństwa i porządku w strzeżonym ośrodku lub areszcie, zwraca się nadawcy albo
przekazuje się do depozytu cudzoziemca.
§ 23. 1. Zgody na widzenie udziela kierownik strzeżonego ośrodka albo funkcjonariusz
odpowiedzialny za funkcjonowanie aresztu.
2. Zgoda nie jest wymagana w przypadku umożliwienia cudzoziemcowi kontaktu
z organami, przedstawicielstwami, urzędami i organizacjami, o których mowa w art. 411
ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia …..………. r. o cudzoziemcach.
§ 24. 1. Czas widzenia trwa nie dłużej niż 60 min.
2. W uzasadnionych przypadkach kierownik strzeżonego ośrodka albo funkcjonariusz
odpowiedzialny za funkcjonowanie aresztu może w indywidualnych przypadkach zezwolić na
przedłużenie czasu widzenia lub udzielić cudzoziemcowi więcej niż jednego widzenia w tym
samym dniu.
3. W widzeniu mogą uczestniczyć nie więcej niż dwie osoby pełnoletnie. Liczba osób
niepełnoletnich posiadających wymaganą zgodę na widzenie nie podlega ograniczeniu, z tym
że osoby do lat 15 mogą korzystać z widzeń tylko pod opieką osób pełnoletnich
posiadających zgodę na widzenie.
§ 25. W razie stwierdzenia w czasie widzenia nieodpowiedniego zachowania się
cudzoziemca lub osoby odwiedzającej, zagrażającego bezpieczeństwu lub porządkowi
wewnętrznemu strzeżonego ośrodka albo aresztu, widzenie może zostać przerwane.
§ 26. Kierownik strzeżonego ośrodka albo funkcjonariusz odpowiedzialny za
funkcjonowanie aresztu może dokonywać odstępstw od sposobu organizacji widzeń
w zakresie umożliwiającym cudzoziemcowi podtrzymywanie i utrwalanie więzi uczuciowej
z rodziną i innymi osobami bliskimi oraz sprawowanie przez nich stałej opieki nad dziećmi.
Rozdział 7
Warunki opieki zdrowotnej i bytowej
§ 27. Cudzoziemca poddaje się lekarskim badaniom kontrolnym nie rzadziej niż co trzy
miesiące oraz bezpośrednio przed jego zwolnieniem i, w miarę możliwości, gdy zachodzi
konieczność jego przetransportowania.
§ 28. 1. W przypadku gdy dalszy pobyt cudzoziemca w strzeżonym ośrodku lub areszcie
mógłby spowodować niebezpieczeństwo dla jego życia lub zdrowia, decyzję o skierowaniu
cudzoziemca do szpitala lub podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą
w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne, może podjąć, w porozumieniu
z lekarzem, kierownik strzeżonego ośrodka albo funkcjonariusz odpowiedzialny za
funkcjonowanie aresztu.
12
2. Kobieta, wobec której zastosowano areszt, pozostająca według zaświadczenia lekarza co
najmniej w siódmym miesiącu ciąży, w przypadku gdy sąd nie zastosował wobec niej
umieszczenia w strzeżonym ośrodku w trybie art. 401 ust. 2 ustawy z dnia ….………….. r.
o cudzoziemcach, podlega niezwłocznemu zwolnieniu z aresztu.
3. O zmianie miejsca pobytu cudzoziemca kierownik strzeżonego ośrodka albo
funkcjonariusz odpowiedzialny za funkcjonowanie aresztu powiadamia sąd, który wydał
postanowienie o umieszczeniu w strzeżonym ośrodku lub areszcie, oraz organ wnioskujący
w tej sprawie.
§ 29. Leczenie cudzoziemca na jego koszt, przez wybranego przez niego lekarza, na
terenie strzeżonego ośrodka lub aresztu, wymaga zgody kierownika strzeżonego ośrodka albo
funkcjonariusza odpowiedzialnego za funkcjonowanie aresztu.
§ 30. Wobec cudzoziemców, u których stwierdzono zaburzenia psychiczne, upośledzonych
umysłowo, uzależnionych od alkoholu albo innych środków odurzających lub substancji
psychotropowych, niepełnosprawnych fizycznie oraz kobiet w ciąży, kierownik strzeżonego
ośrodka albo funkcjonariusz odpowiedzialny za funkcjonowanie aresztu może, na wniosek
lub po zasięgnięciu opinii lekarza, ustalić odrębny sposób postępowania w zakresie
zapewnienia odpowiednich warunków pobytu tym cudzoziemcom.
§ 31. Cudzoziemcom przysługuje strzyżenie co najmniej raz na dwa miesiące;
§ 32. 1. Spacer cudzoziemców odbywa się pod nadzorem funkcjonariusza w wyznaczonym
miejscu na wolnym powietrzu.
2. Chory cudzoziemiec korzysta ze spaceru według wskazań lekarza.
3. W przypadku naruszenia przez cudzoziemca ustalonego sposobu odbywania spaceru
spacer może zostać przerwany.
§ 33. Nadzór nad warunkami higieniczno-sanitarnymi strzeżonego ośrodka lub aresztu
sprawuje Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Rozdział 8
Warunki otrzymywania posiłków i napojów
§ 34. 1. Cudzoziemcy przebywający w strzeżonym ośrodku lub areszcie otrzymują trzy
posiłki dziennie, w tym jeden posiłek gorący, oraz napoje.
2. Cudzoziemcy przebywający w strzeżonym ośrodku lub areszcie otrzymują posiłki i napoje
o wartości energetycznej dziennej:
1) od 300 do 900 kcal – do ukończenia 6. miesiąca życia;
2) od 700 do 1000 kcal – od 7. miesiąca do ukończenia 1. roku życia;
3) od 1000 do 1700 kcal – powyżej 1. roku do ukończenia 4. roku życia;
4) od 1700 do 2600 kcal – powyżej 4. roku do ukończenia 12. roku życia;
5) od 2600 do 3400 kcal – powyżej 12. roku do ukończenia 18. roku życia oraz chorzy,
kobiety w ciąży i karmiące;
6) co najmniej 2600 kcal – inni niż wymienieni w pkt 1 do 5.
3. Cudzoziemcy przebywający w strzeżonym ośrodku lub areszcie otrzymują posiłki i napoje
przygotowane według dziennej normy wyżywienia odpowiadającej zasadniczej szkolnej
normie wyżywienia określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 76 ust. 1 ustawy
13
z dnia 12 października 1990 o Straży Granicznej (Dz. U. z 2011 r
z dnia
w sprawie wzoru formularza wniosku o udostępnienie danych
przetwarzanych w krajowym zbiorze rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach
cudzoziemców
Na podstawie art. 452 ust. 3 ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa wzór wniosku o udostępnienie danych przetwarzanych
w krajowym zbiorze rejestrów, ewidencji i wykazu cudzoziemców.
2. Wzór formularza wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik do
niniejszego rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie … .
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych
z dnia ... (poz. ...)
WZÓR
WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE DANYCH Z KRAJOWEGO ZBIORU REJESTRÓW, EWIDENCJI I
WYKAZU W SPRAWACH CUDZOZIEMCÓW
NAZWA ORGANU, DO KTÓREGO KIEROWANY JEST WNIOSEK
OZNACZENIE ZBIORU, Z KTÓREGO BĘDĄ UDOSTĘPNIONE DANE
DANE WNIOSKODAWCY
IMIĘ
NAZWISKO
NAZWA
ORGANU
ADRES
ZAKRES ŻĄDANYCH DANYCH
DANE OSOBOWE
AKTUALNY STATUS CUDZOZIEMCA
HISTORIA LEGALIZACJI POBYTU
WYDANE DOKUMENTY
MIEJSCE POBYTU
INNE
PODSTAWA PRAWNA DO OTRZYMANIA DANYCH
PRZEZNACZENIE DANYCH (PODSTAWA FAKTYCZNA)
POSIADANE INFORMACJE O CUDZOZIEMCU
IMIĘ (IMIONA)
NAZWISKO
(NAZWISKA)
PŁEĆ
DATA URODZENIA
IMIĘ OJCA
IMIĘ MATKI
NAZWISKO RODOWE
MATKI
OBYWATELSTWO
MIEJSCE URODZENIA
DODATKOWE DANE
UŁATWIAJĄCE
IDENTYFIKACJĘ
Zobowiązuję się do wykorzystania udostępnionych danych wyłącznie zgodnie z ich przeznaczeniem wskazanym w
powyższym wniosku.
…………………………………..
………………………………..
(data)
(podpis)
1 Zaznaczyć właściwe pola „x”
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. … ustawy
z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ...). Przepis ten zobowiązuje ministra właściwego do
spraw wewnętrznych do określenia, w drodze rozporządzenia wzoru formularza wniosku
o udostępnienie danych przetwarzanych w krajowym zbiorze rejestrów, ewidencji i wykazu
cudzoziemców.
Jak wynika z ustawy z dnia … o cudzoziemcach Szef Urzędu do Spraw
Cudzoziemców prowadzi w systemie teleinformatycznym krajowy zbiór rejestrów, ewidencji
i wykazu w sprawach cudzoziemców. Dane przetwarzane w tym zbiorze mogą być
udostępniane organom i podmiotom wskazanym w ustawie w art. 446 w zakresie niezbędnym
do realizacji ich ustawowych zadań. W celu zapewnienia sprawności postępowania, jak
również możliwości weryfikacji warunku dotyczącego niezbędności udostępnianych danych
do realizacji zadań ustawowych danego podmiotu konieczne jest określenie wzoru formularza
wniosku o udostępnienie danych przetwarzanych w krajowy zbiór rejestrów, ewidencji
i wykazu w sprawach cudzoziemców.
Rozporządzenie wejdzie w życie … .
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
obowiązkowi notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji lub uzgodnienia.
3