Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1526
- Data wpłynięcia: 2013-07-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
- data uchwalenia: 2013-12-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650
1526-cz-II
o cudzoziemcach, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
§ 6. Przepisy § 4 i 5 stosuje się odpowiednio do lustracji, z tym że odpis sprawozdania
z lustracji przesyła się Ministrowi Sprawiedliwości albo ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych, jeżeli zachodzi potrzeba:
1)
zawiadomienia właściwych organów o konieczności zmiany lub uchylenia przepisów
sprzecznych z ustawą;
2)
zawiadomienia o stwierdzonych w toku lustracji rażących uchybieniach w zakresie
prawidłowości funkcjonowania kontrolowanej jednostki.
§ 7. 1. Prezes sądu okręgowego raz na dwa lata ustala plan wizytacji w zakresie nadzoru
penitencjarnego dla jednostek kontrolowanych.
2. Plan wizytacji podlega aktualizacji w przypadku utworzenia bądź likwidacji jednostki
kontrolowanej podlegającej wizytacji.
3. Zmiany zaplanowanych terminów wizytacji dopuszczalne są tylko w wyjątkowych
okolicznościach i wymagają zgody prezesa sądu okręgowego.
4. Prezes sądu okręgowego, w terminie do dnia 31 października roku , w którym upływa
termin, o którym mowa w ust. 1, przedstawia plan wizytacji właściwemu prezesowi sądu
apelacyjnego, który w terminie 14 dni może wnieść do tego planu uzupełnienia i uwagi, które
są wiążące dla prezesa sądu okręgowego.
5. Prezes sądu okręgowego niezwłocznie zawiadamia prezesa sądu apelacyjnego
o okolicznościach, o których mowa w ust. 2 i 3.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
w porozumieniu
MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH
3
UZASADNIENIE
Konieczność wydania projektowanego rozporządzenia jest związana z wejściem w życie
nowej ustawy o cudzoziemcach. Ustawa ta rozszerzyła nadzór sprawowany przez sędziów
penitencjarnych na strzeżone ośrodki i areszty dla cudzoziemców. Było to podyktowane
koniecznością wprowadzenia niezależnego nadzoru nad tymi ośrodkami i aresztami,
gwarantującego poszanowanie praw i podstawowych wolności cudzoziemcom w nich
przebywających.
W art. 422 ust. 7 ustawy o cudzoziemcach zawarte zostało upoważnienie dla Ministra
Sprawiedliwości do wydania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
wewnętrznych, rozporządzenia określającego sposób i tryb sprawowania nadzoru sędziego
penitencjarnego oraz sposób dokumentowania tego nadzoru, przy uwzględnieniu zapewnienia
legalności i prawidłowości umieszczenia i pobytu cudzoziemców w strzeżonych ośrodkach
i aresztach dla cudzoziemców oraz sposobu eliminowania stwierdzonych uchybień.
Projektowane rozporządzenie wzorowane jest na rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości
z dnia z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu, zakresu i trybu sprawowania nadzoru
penitencjarnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1496 oraz z 2010 r. Nr 202, poz. 1339).
Intencją projektodawcy było ukształtowanie sposobu i trybu nadzoru w sposób analogiczny
do nadzoru nad zakładami karnymi i aresztami śledczymi, aby zapewnić wysokie standardy
nadzoru penitencjarnego sprawowanego przez sędziego penitencjarnego nad strzeżonymi
ośrodkami i aresztami dla cudzoziemców i jednocześnie zagwarantować szerokie uprawnienia
sędziów penitencjarnych w tym zakresie.
W § 2 projektowanego rozporządzenia wskazany został sposób, w jaki sędzia penitencjarny
sprawował będzie nadzór nad strzeżonymi ośrodkami i aresztami dla cudzoziemców. Wśród
sposobów sprawowania nadzoru wymienione zostały m. in. wizytacje jednostek
kontrolowanych obejmujące całokształt spraw podlegających kontroli i ocenie, lustracje
kontrolowanych jednostek przeprowadzane w celu zbadania określonej problematyki
z zakresu działalności jednostki, zalecenia wydawane po przeprowadzonych kontrolach
i wizytacjach oraz decyzje i zarządzenia.
W § 4 projektu określony został obowiązek zapoznania dyrektora kontrolowanej jednostki
z wynikami wizytacji oraz, w miarę potrzeby, właściwego organu nadrzędnego nad
kontrolowaną jednostką.
W projektowanym § 5 określono elementy sprawozdania, jakie sędzia penitencjarny
sporządza po przeprowadzonej wizytacji, określono także tryb informowania go
4
o wykonywaniu zaleceń powizytacyjnych.
Przepis § 6 projektu stanowi, że przepisy § 4 i 5 dotyczące wizytacji stosuje się odpowiednio
do lustracji.
W § 7 projektu określony został sposób ustalania planu wizytacji w ramach nadzoru
penitencjarnego nad ośrodkami strzeżonymi i aresztami dla cudzoziemców. Przewiduje się m.
in., że plany wizytacji będą ustalane przez prezesów sądów okręgowych raz na dwa lata.
W § 8 projektu określona została data wejścia w życie rozporządzenia. Przewiduje się, że
wejdzie ono w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie wymaga
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
Sprawiedliwości, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz w Biuletynie
Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przepisy rozporządzenia będą oddziaływać na:
1) Straż Graniczną;
2) cudzoziemców umieszczonych w strzeżonym ośrodku lub przebywających
w areszcie dla cudzoziemców.
Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia przekazano do konsultacji społecznych następującym organizacjom
pozarządowym:
1) Stowarzyszenie Praw Człowieka im. Haliny Nieć;
2) Helsińska Fundacji Praw Człowieka;
3) Fundacja Ocalenie;
4) Stowarzyszenie Interwencji Prawnej.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżetu państwa
i budżetu jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetu państwa i budżetu
jednostek samorządu terytorialnego. Projekt rozporządzenia nie wprowadza rozwiązań
innych niż obecnie obowiązujące w tym zakresie.
Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
26/06/KC
6
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH)
z dnia
w sprawie warunków, jakim powinny odpowiadać strzeżone ośrodki i areszty dla
cudzoziemców oraz regulaminu organizacyjno-porządkowego pobytu cudzoziemców
w strzeżonym ośrodku i areszcie dla cudzoziemców
Na podstawie art. 427 ust. 1 ustawy z dnia ……………….. r. o cudzoziemcach (Dz. U.
poz. ….) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki, jakim powinny odpowiadać strzeżone ośrodki i areszty dla
cudzoziemców;
2) regulamin organizacyjno-porządkowy pobytu cudzoziemców w strzeżonym
ośrodku i areszcie dla cudzoziemców;
3) warunki otrzymywania posiłków i napojów przez cudzoziemców umieszczonych
w strzeżonym ośrodku lub przebywających w areszcie dla cudzoziemców oraz
wartość dziennej normy wyżywienia.
§ 2. W strzeżonym ośrodku znajdują się pomieszczenia mieszkalne i administracyjno-
-gospodarcze oraz plac rekreacyjno-sportowy.
§ 3. 1. W skład pomieszczeń mieszkalnych strzeżonego ośrodka wchodzą:
1) pokoje dla cudzoziemców;
2) pokój izolacyjny;
3) biblioteka;
4) pomieszczenia do zajęć kulturalno-oświatowych i sportowych;
5) pomieszczenie do wykonywania praktyk religijnych;
6) umywalnie;
7) ustępy.
2. W skład pomieszczeń administracyjno-gospodarczych strzeżonego ośrodka wchodzą:
1) izba dyżurna;
2) pokój lekarski;
3) izolatka dla chorych;
4) pokój widzeń;
5) kuchnia albo pomieszczenie do podgrzewania i porcjowania posiłków oraz
stołówka;
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
§ 6. Przepisy § 4 i 5 stosuje się odpowiednio do lustracji, z tym że odpis sprawozdania
z lustracji przesyła się Ministrowi Sprawiedliwości albo ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych, jeżeli zachodzi potrzeba:
1)
zawiadomienia właściwych organów o konieczności zmiany lub uchylenia przepisów
sprzecznych z ustawą;
2)
zawiadomienia o stwierdzonych w toku lustracji rażących uchybieniach w zakresie
prawidłowości funkcjonowania kontrolowanej jednostki.
§ 7. 1. Prezes sądu okręgowego raz na dwa lata ustala plan wizytacji w zakresie nadzoru
penitencjarnego dla jednostek kontrolowanych.
2. Plan wizytacji podlega aktualizacji w przypadku utworzenia bądź likwidacji jednostki
kontrolowanej podlegającej wizytacji.
3. Zmiany zaplanowanych terminów wizytacji dopuszczalne są tylko w wyjątkowych
okolicznościach i wymagają zgody prezesa sądu okręgowego.
4. Prezes sądu okręgowego, w terminie do dnia 31 października roku , w którym upływa
termin, o którym mowa w ust. 1, przedstawia plan wizytacji właściwemu prezesowi sądu
apelacyjnego, który w terminie 14 dni może wnieść do tego planu uzupełnienia i uwagi, które
są wiążące dla prezesa sądu okręgowego.
5. Prezes sądu okręgowego niezwłocznie zawiadamia prezesa sądu apelacyjnego
o okolicznościach, o których mowa w ust. 2 i 3.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
w porozumieniu
MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH
3
UZASADNIENIE
Konieczność wydania projektowanego rozporządzenia jest związana z wejściem w życie
nowej ustawy o cudzoziemcach. Ustawa ta rozszerzyła nadzór sprawowany przez sędziów
penitencjarnych na strzeżone ośrodki i areszty dla cudzoziemców. Było to podyktowane
koniecznością wprowadzenia niezależnego nadzoru nad tymi ośrodkami i aresztami,
gwarantującego poszanowanie praw i podstawowych wolności cudzoziemcom w nich
przebywających.
W art. 422 ust. 7 ustawy o cudzoziemcach zawarte zostało upoważnienie dla Ministra
Sprawiedliwości do wydania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
wewnętrznych, rozporządzenia określającego sposób i tryb sprawowania nadzoru sędziego
penitencjarnego oraz sposób dokumentowania tego nadzoru, przy uwzględnieniu zapewnienia
legalności i prawidłowości umieszczenia i pobytu cudzoziemców w strzeżonych ośrodkach
i aresztach dla cudzoziemców oraz sposobu eliminowania stwierdzonych uchybień.
Projektowane rozporządzenie wzorowane jest na rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości
z dnia z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu, zakresu i trybu sprawowania nadzoru
penitencjarnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1496 oraz z 2010 r. Nr 202, poz. 1339).
Intencją projektodawcy było ukształtowanie sposobu i trybu nadzoru w sposób analogiczny
do nadzoru nad zakładami karnymi i aresztami śledczymi, aby zapewnić wysokie standardy
nadzoru penitencjarnego sprawowanego przez sędziego penitencjarnego nad strzeżonymi
ośrodkami i aresztami dla cudzoziemców i jednocześnie zagwarantować szerokie uprawnienia
sędziów penitencjarnych w tym zakresie.
W § 2 projektowanego rozporządzenia wskazany został sposób, w jaki sędzia penitencjarny
sprawował będzie nadzór nad strzeżonymi ośrodkami i aresztami dla cudzoziemców. Wśród
sposobów sprawowania nadzoru wymienione zostały m. in. wizytacje jednostek
kontrolowanych obejmujące całokształt spraw podlegających kontroli i ocenie, lustracje
kontrolowanych jednostek przeprowadzane w celu zbadania określonej problematyki
z zakresu działalności jednostki, zalecenia wydawane po przeprowadzonych kontrolach
i wizytacjach oraz decyzje i zarządzenia.
W § 4 projektu określony został obowiązek zapoznania dyrektora kontrolowanej jednostki
z wynikami wizytacji oraz, w miarę potrzeby, właściwego organu nadrzędnego nad
kontrolowaną jednostką.
W projektowanym § 5 określono elementy sprawozdania, jakie sędzia penitencjarny
sporządza po przeprowadzonej wizytacji, określono także tryb informowania go
4
o wykonywaniu zaleceń powizytacyjnych.
Przepis § 6 projektu stanowi, że przepisy § 4 i 5 dotyczące wizytacji stosuje się odpowiednio
do lustracji.
W § 7 projektu określony został sposób ustalania planu wizytacji w ramach nadzoru
penitencjarnego nad ośrodkami strzeżonymi i aresztami dla cudzoziemców. Przewiduje się m.
in., że plany wizytacji będą ustalane przez prezesów sądów okręgowych raz na dwa lata.
W § 8 projektu określona została data wejścia w życie rozporządzenia. Przewiduje się, że
wejdzie ono w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie wymaga
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
Sprawiedliwości, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz w Biuletynie
Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przepisy rozporządzenia będą oddziaływać na:
1) Straż Graniczną;
2) cudzoziemców umieszczonych w strzeżonym ośrodku lub przebywających
w areszcie dla cudzoziemców.
Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia przekazano do konsultacji społecznych następującym organizacjom
pozarządowym:
1) Stowarzyszenie Praw Człowieka im. Haliny Nieć;
2) Helsińska Fundacji Praw Człowieka;
3) Fundacja Ocalenie;
4) Stowarzyszenie Interwencji Prawnej.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżetu państwa
i budżetu jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetu państwa i budżetu
jednostek samorządu terytorialnego. Projekt rozporządzenia nie wprowadza rozwiązań
innych niż obecnie obowiązujące w tym zakresie.
Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
26/06/KC
6
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH)
z dnia
w sprawie warunków, jakim powinny odpowiadać strzeżone ośrodki i areszty dla
cudzoziemców oraz regulaminu organizacyjno-porządkowego pobytu cudzoziemców
w strzeżonym ośrodku i areszcie dla cudzoziemców
Na podstawie art. 427 ust. 1 ustawy z dnia ……………….. r. o cudzoziemcach (Dz. U.
poz. ….) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki, jakim powinny odpowiadać strzeżone ośrodki i areszty dla
cudzoziemców;
2) regulamin organizacyjno-porządkowy pobytu cudzoziemców w strzeżonym
ośrodku i areszcie dla cudzoziemców;
3) warunki otrzymywania posiłków i napojów przez cudzoziemców umieszczonych
w strzeżonym ośrodku lub przebywających w areszcie dla cudzoziemców oraz
wartość dziennej normy wyżywienia.
§ 2. W strzeżonym ośrodku znajdują się pomieszczenia mieszkalne i administracyjno-
-gospodarcze oraz plac rekreacyjno-sportowy.
§ 3. 1. W skład pomieszczeń mieszkalnych strzeżonego ośrodka wchodzą:
1) pokoje dla cudzoziemców;
2) pokój izolacyjny;
3) biblioteka;
4) pomieszczenia do zajęć kulturalno-oświatowych i sportowych;
5) pomieszczenie do wykonywania praktyk religijnych;
6) umywalnie;
7) ustępy.
2. W skład pomieszczeń administracyjno-gospodarczych strzeżonego ośrodka wchodzą:
1) izba dyżurna;
2) pokój lekarski;
3) izolatka dla chorych;
4) pokój widzeń;
5) kuchnia albo pomieszczenie do podgrzewania i porcjowania posiłków oraz
stołówka;
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).