Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1526
- Data wpłynięcia: 2013-07-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
- data uchwalenia: 2013-12-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650
1526-cz-II
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia
w sprawie szczegółowego sposobu obliczania kosztów wykonania decyzji
o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu
Na podstawie art. 340 ust. 1 ustawy z dnia … r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy sposób obliczania kosztów wykonania decyzji
o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, w tym:
1) przejazdu cudzoziemca do granicy lub do portu lotniczego albo morskiego państwa,
do którego cudzoziemiec zostaje doprowadzony;
2) innych niż określone w pkt 1, związanych z doprowadzeniem cudzoziemca;
3) pobytu w strzeżonym ośrodku lub areszcie dla cudzoziemców;
4) pobrania odcisków linii papilarnych od cudzoziemca oraz wykonania fotografii,
zaliczanych do kosztów przymusowego wykonania decyzji o zobowiązaniu
cudzoziemca do powrotu.
§ 2. Koszty wykonania decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, o których mowa
w § 1 pkt 1 i 2, oblicza się według wzoru:
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
W – koszty wykonania decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, o których mowa
w § 1 pkt 1 i 2,
K – ilość przejechanych kilometrów,
S – koszt eksploatacji pojazdu za kilometr przebiegu, ustalony w stawce maksymalnej dla
danego rodzaju pojazdu, na podstawie przepisów w sprawie wysokości oraz warunków
ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub
samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju
lub poza granicami kraju,
D – koszty podróży służbowej doprowadzających do granicy obliczane na podstawie
przepisów w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących
pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery
budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju lub poza granicami kraju,
B – koszt biletu lotniczego, kolejowego, autobusowego lub biletu na inny środek transportu,
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
Z – koszt wyżywienia i zakwaterowania cudzoziemca podczas przejazdu do granicy lub do
portu lotniczego albo morskiego państwa, do którego cudzoziemiec zostaje
doprowadzony,
L – liczba cudzoziemców doprowadzanych.
§ 3. Koszty pobytu cudzoziemca w strzeżonym ośrodku lub areszcie dla cudzoziemców
określa się w formie ryczałtowej w wysokości:
1)
30 zł za jeden dzień pobytu w strzeżonym ośrodku;
2)
45 zł za jeden dzień pobytu w areszcie dla cudzoziemców.
§ 4. Koszt pobrania odcisków linii papilarnych oraz koszty wykonania fotografii określa
się w formie ryczałtu w wysokości:
1)
1,95 zł za pobranie odcisków linii papilarnych;
2)
0,80 zł za sporządzenie fotografii.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.)
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
w porozumieniu:
MINISTER FINANSÓW
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
20 grudnia 2007 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania niektórych kosztów wydalenia cudzoziemca z terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2008 r. Nr 3, poz. 20), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia na podstawie art. 520 pkt 1 ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …).
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 340 ust. 1 ustawy z dnia … r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …). Zgodnie
z upoważnieniem ustawowym minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw finansów jest obowiązany określić, w drodze
rozporządzenia szczegółowy sposób obliczania kosztów:
1) przejazdu cudzoziemca do granicy lub do portu lotniczego albo morskiego państwa,
do którego cudzoziemiec zostaje doprowadzony;
2) pobytu cudzoziemca w strzeżonym ośrodku lub areszcie dla cudzoziemców;
3) pobrania odcisków linii papilarnych od cudzoziemca oraz wykonania fotografii
zaliczanych do kosztów przymusowego wykonania decyzji o zobowiązaniu
cudzoziemca do powrotu;
4) innych niż określone w pkt 1, związanych z doprowadzeniem cudzoziemca do
granicy lub do portu lotniczego albo morskiego państwa, do którego zostaje
doprowadzony.
Aktualnie obowiązuje rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania niektórych kosztów
wydalenia cudzoziemca z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2008 r. Nr 3,
poz. 20). Podstawę prawną do wydania przedmiotowego rozporządzenia stanowi art. 100
ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2011 r. Nr 264, poz. 1573,
z późn. zm.), który traci moc w związku z wejściem w życie nowej ustawy o cudzoziemcach.
Zgodnie z art. 520 nowej ustawy o cudzoziemcach dotychczasowe rozporządzenie pozostanie
w mocy, do czasu wydania nowych aktów wykonawczych, nie dłużej jednak niż 12 miesięcy
od dnia wejścia w życie nowej ustawy o cudzoziemcach.
Wejście w życie projektowanej regulacji nie stanowi nowego rozwiązania prawnego
w sprawie sposobu obliczania kosztów wykonania decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do
powrotu, przede wszystkim służy zapewnieniu spójności przepisów z przepisami nowej
ustawy o cudzoziemcach.
Przepisy ustawy stanowią, iż cudzoziemiec będzie ponosił koszty związane z wydaniem
i wykonaniem decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, w przypadku wydania
decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, w której nie będzie określony termin
dobrowolnego powrotu, lub w innym przypadku jej przymusowego wykonania. Z przepisów
nowej ustawy o cudzoziemcach wynika, iż cudzoziemiec nie będzie ponosił kosztów wydania
i wykonania decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu w przypadku, gdy w decyzji
o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu będzie określony termin dobrowolnego wykonania
przez cudzoziemca tej decyzji.
W przepisie § 2 określony został wzór stanowiący podstawę do obliczania kosztów
przejazdu cudzoziemca do granicy lub do portu lotniczego albo morskiego państwa, do
którego cudzoziemiec zostaje doprowadzony, oraz innych kosztów związanych
z doprowadzeniem, do których zalicza się koszty podróży służbowej doprowadzających do
granicy oraz koszty wyżywienia i zakwaterowania cudzoziemca podczas przejazdu do granicy
lub do portu lotniczego albo morskiego państwa, do którego cudzoziemiec zostaje
doprowadzony. Przepis § 3 rozporządzenia określa koszty pobytu cudzoziemca w strzeżonym
3
ośrodku oraz w areszcie dla cudzoziemców. Przedmiotowe koszty określa się w formie
ryczałtu. Wysokość kosztów pobytu cudzoziemca w strzeżonym ośrodku lub areszcie dla
cudzoziemców wzrosły o 5.00 zł. w stosunku do obecnie obowiązującego stanu prawnego
i wynoszą:
1) 30 zł za jeden dzień pobytu w strzeżonym ośrodku;
2) 45 zł za jeden dzień pobytu w areszcie dla cudzoziemców.
Wzrost kosztów pobytu cudzoziemca w strzeżonym ośrodku lub areszcie dla cudzoziemców
wynika z znacznego wzrostu, w latach 2008 – 2013, cen za energię elektryczną, gaz i wodę.
Przepis § 4 rozporządzenia określa koszty pobierania odcisków linii papilarnych oraz koszty
wykonania fotografii, które pobiera się w formie ryczałtu, w wysokości określonej
w rozporządzeniu.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy rozporządzenia będą oddziaływać na:
1) orany Straży Granicznej;
1) cudzoziemców, wobec których decyzja o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu
będzie podlegała przymusowemu wykonaniu.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia będzie podlegał konsultacji z następującymi organizacjami
pozarządowymi:
1) Stowarzyszenie Praw Człowieka im. Haliny Nieć;
2) Helsińska Fundacji Praw Człowieka;
3) Fundacja Ocalenie;
4) Stowarzyszenie Interwencji Prawnej.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169,
poz. 1414, z późn.zm.).
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżet jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetu państwa i budżetu
jednostek samorządu terytorialnego. Projekt rozporządzenia nie wprowadza rozwiązań
innych niż obecnie obowiązujące w tym zakresie.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
18-06-dg
5
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia
w sprawie szczegółowego sposobu obliczania kosztów wykonania decyzji
o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu
Na podstawie art. 340 ust. 1 ustawy z dnia … r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy sposób obliczania kosztów wykonania decyzji
o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, w tym:
1) przejazdu cudzoziemca do granicy lub do portu lotniczego albo morskiego państwa,
do którego cudzoziemiec zostaje doprowadzony;
2) innych niż określone w pkt 1, związanych z doprowadzeniem cudzoziemca;
3) pobytu w strzeżonym ośrodku lub areszcie dla cudzoziemców;
4) pobrania odcisków linii papilarnych od cudzoziemca oraz wykonania fotografii,
zaliczanych do kosztów przymusowego wykonania decyzji o zobowiązaniu
cudzoziemca do powrotu.
§ 2. Koszty wykonania decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, o których mowa
w § 1 pkt 1 i 2, oblicza się według wzoru:
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
W – koszty wykonania decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, o których mowa
w § 1 pkt 1 i 2,
K – ilość przejechanych kilometrów,
S – koszt eksploatacji pojazdu za kilometr przebiegu, ustalony w stawce maksymalnej dla
danego rodzaju pojazdu, na podstawie przepisów w sprawie wysokości oraz warunków
ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub
samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju
lub poza granicami kraju,
D – koszty podróży służbowej doprowadzających do granicy obliczane na podstawie
przepisów w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących
pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery
budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju lub poza granicami kraju,
B – koszt biletu lotniczego, kolejowego, autobusowego lub biletu na inny środek transportu,
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
Z – koszt wyżywienia i zakwaterowania cudzoziemca podczas przejazdu do granicy lub do
portu lotniczego albo morskiego państwa, do którego cudzoziemiec zostaje
doprowadzony,
L – liczba cudzoziemców doprowadzanych.
§ 3. Koszty pobytu cudzoziemca w strzeżonym ośrodku lub areszcie dla cudzoziemców
określa się w formie ryczałtowej w wysokości:
1)
30 zł za jeden dzień pobytu w strzeżonym ośrodku;
2)
45 zł za jeden dzień pobytu w areszcie dla cudzoziemców.
§ 4. Koszt pobrania odcisków linii papilarnych oraz koszty wykonania fotografii określa
się w formie ryczałtu w wysokości:
1)
1,95 zł za pobranie odcisków linii papilarnych;
2)
0,80 zł za sporządzenie fotografii.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.)
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
w porozumieniu:
MINISTER FINANSÓW
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
20 grudnia 2007 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania niektórych kosztów wydalenia cudzoziemca z terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2008 r. Nr 3, poz. 20), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia na podstawie art. 520 pkt 1 ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …).
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 340 ust. 1 ustawy z dnia … r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …). Zgodnie
z upoważnieniem ustawowym minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw finansów jest obowiązany określić, w drodze
rozporządzenia szczegółowy sposób obliczania kosztów:
1) przejazdu cudzoziemca do granicy lub do portu lotniczego albo morskiego państwa,
do którego cudzoziemiec zostaje doprowadzony;
2) pobytu cudzoziemca w strzeżonym ośrodku lub areszcie dla cudzoziemców;
3) pobrania odcisków linii papilarnych od cudzoziemca oraz wykonania fotografii
zaliczanych do kosztów przymusowego wykonania decyzji o zobowiązaniu
cudzoziemca do powrotu;
4) innych niż określone w pkt 1, związanych z doprowadzeniem cudzoziemca do
granicy lub do portu lotniczego albo morskiego państwa, do którego zostaje
doprowadzony.
Aktualnie obowiązuje rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania niektórych kosztów
wydalenia cudzoziemca z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2008 r. Nr 3,
poz. 20). Podstawę prawną do wydania przedmiotowego rozporządzenia stanowi art. 100
ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2011 r. Nr 264, poz. 1573,
z późn. zm.), który traci moc w związku z wejściem w życie nowej ustawy o cudzoziemcach.
Zgodnie z art. 520 nowej ustawy o cudzoziemcach dotychczasowe rozporządzenie pozostanie
w mocy, do czasu wydania nowych aktów wykonawczych, nie dłużej jednak niż 12 miesięcy
od dnia wejścia w życie nowej ustawy o cudzoziemcach.
Wejście w życie projektowanej regulacji nie stanowi nowego rozwiązania prawnego
w sprawie sposobu obliczania kosztów wykonania decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do
powrotu, przede wszystkim służy zapewnieniu spójności przepisów z przepisami nowej
ustawy o cudzoziemcach.
Przepisy ustawy stanowią, iż cudzoziemiec będzie ponosił koszty związane z wydaniem
i wykonaniem decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, w przypadku wydania
decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, w której nie będzie określony termin
dobrowolnego powrotu, lub w innym przypadku jej przymusowego wykonania. Z przepisów
nowej ustawy o cudzoziemcach wynika, iż cudzoziemiec nie będzie ponosił kosztów wydania
i wykonania decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu w przypadku, gdy w decyzji
o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu będzie określony termin dobrowolnego wykonania
przez cudzoziemca tej decyzji.
W przepisie § 2 określony został wzór stanowiący podstawę do obliczania kosztów
przejazdu cudzoziemca do granicy lub do portu lotniczego albo morskiego państwa, do
którego cudzoziemiec zostaje doprowadzony, oraz innych kosztów związanych
z doprowadzeniem, do których zalicza się koszty podróży służbowej doprowadzających do
granicy oraz koszty wyżywienia i zakwaterowania cudzoziemca podczas przejazdu do granicy
lub do portu lotniczego albo morskiego państwa, do którego cudzoziemiec zostaje
doprowadzony. Przepis § 3 rozporządzenia określa koszty pobytu cudzoziemca w strzeżonym
3
ośrodku oraz w areszcie dla cudzoziemców. Przedmiotowe koszty określa się w formie
ryczałtu. Wysokość kosztów pobytu cudzoziemca w strzeżonym ośrodku lub areszcie dla
cudzoziemców wzrosły o 5.00 zł. w stosunku do obecnie obowiązującego stanu prawnego
i wynoszą:
1) 30 zł za jeden dzień pobytu w strzeżonym ośrodku;
2) 45 zł za jeden dzień pobytu w areszcie dla cudzoziemców.
Wzrost kosztów pobytu cudzoziemca w strzeżonym ośrodku lub areszcie dla cudzoziemców
wynika z znacznego wzrostu, w latach 2008 – 2013, cen za energię elektryczną, gaz i wodę.
Przepis § 4 rozporządzenia określa koszty pobierania odcisków linii papilarnych oraz koszty
wykonania fotografii, które pobiera się w formie ryczałtu, w wysokości określonej
w rozporządzeniu.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy rozporządzenia będą oddziaływać na:
1) orany Straży Granicznej;
1) cudzoziemców, wobec których decyzja o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu
będzie podlegała przymusowemu wykonaniu.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia będzie podlegał konsultacji z następującymi organizacjami
pozarządowymi:
1) Stowarzyszenie Praw Człowieka im. Haliny Nieć;
2) Helsińska Fundacji Praw Człowieka;
3) Fundacja Ocalenie;
4) Stowarzyszenie Interwencji Prawnej.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169,
poz. 1414, z późn.zm.).
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżet jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetu państwa i budżetu
jednostek samorządu terytorialnego. Projekt rozporządzenia nie wprowadza rozwiązań
innych niż obecnie obowiązujące w tym zakresie.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
18-06-dg
5