eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1526
  • Data wpłynięcia: 2013-07-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
  • data uchwalenia: 2013-12-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650

1526-cz-II

§ 10. Podmiot organizujący pomoc w dobrowolnym powrocie przekazuje niezwłocznie
Komendantowi Głównemu Straży Granicznej informację o rezygnacji cudzoziemca z pomocy
w dobrowolnym powrocie.
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH







































3

Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych
z dnia … ( poz. …)
WZÓR

WNIOSEK O POMOC W DOBROWOLNYM POWROCIE

Imię (imiona)

Nazwisko

Data urodzenia

Płeć

Obywatelstwo

Narodowość

Wykształcenie

Miejsce aktualnego

pobytu na terytorium
Rzeczypospolitej
Polskiej
Adres w kraju

pochodzenia
Numer telefonu

Uprawnienie wystąpienia o udzielenie pomoc w dobrowolnym powrocie:
pozostawienie, ze względów formalnych, bez rozpoznania wniosku o nadanie statusu uchodźcy
otrzymanie decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, z wyjątkiem decyzji o zobowiązaniu
cudzoziemca do powrotu, w której nie określono terminu dobrowolnego powrotu lub w innym przypadku gdy
decyzja ta podlega przymusowemu wykonaniu
pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zaświadczenia potwierdzającego
domniemanie, że osoba jest ofiarą handlu ludźmi
pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy dla ofiar handlu
ludźmi
Seria i numer dokument podróży

Data ważności dokumentu podróży
Osoby objęte wnioskiem o pomoc w dobrowolnym powrocie:
Seria i numer
Stopień
Imię i nazwisko
dokumentu

pokrewieństw
podróży
Data urodzenia
Miejsce urodzenia
Płeć

/data ważności
a
/




































Czy wymagane jest zakwaterowanie i wyżywienie?
Czy wymagana jest opieka medyczna?

……………………………..……
…………..……..…….
(miejscowość, data)
(podpis cudzoziemca)


………………………………
…..…………………………………
(data przyjęcia wniosku)
(podpis osoby przyjmującej wniosek)
4

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego określonego w art. 335
ust. 6 ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …). Zgodnie z upoważnieniem minister
właściwy do spraw wewnętrznych jest obowiązany określić, w drodze rozporządzenia
szczegółowy sposób i tryb postępowania w celu zorganizowania pomocy w dobrowolnym
powrocie, wzór wniosku o pomoc w dobrowolnym powrocie, zakres czynności
wykonywanych w związku z organizacją tej pomocy przez podmioty, do którego statutowych
obowiązków należy organizacja dobrowolnych powrotów, w tym informowanie Komendanta
Głównego Straży Granicznej o przebiegu i zakończeniu organizacji tej pomocy lub
przyczynach jej niezrealizowania.

Projektowany akt prawny określa szczegółowy sposób i tryb postępowania przy organizacji
pomocy w dobrowolnym powrocie. Zgodnie z art. 336 ust. 3 ustawy o cudzoziemcach organ,
który wydał decyzję o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, informuje cudzoziemca
o możliwości skorzystania z pomocy w dobrowolnym powrocie. W przypadku, gdy
cudzoziemiec wyrazi chęć skorzystania z pomocy w dobrowolnym powrocie będzie on
obowiązany złożyć wniosek o pomoc w dobrowolnym powrocie. Wniosek składa się do
podmiotu, do którego statutowych obowiązków należy organizacja dobrowolnych
podmiotów. Wzór wniosku o pomoc w dobrowolnym powrocie stanowi załącznik do
rozporządzenia. W przypadku gdy cudzoziemiec będzie umieszczony w strzeżonym ośrodku
lub będzie przebywał w areszcie dla cudzoziemców, wniosek o pomoc w dobrowolnym
powrocie będzie obowiązany złożyć za pośrednictwem kierownika strzeżonego ośrodka lub
funkcjonariusza odpowiedzialnego za funkcjonowanie aresztu dla cudzoziemców.
Mając na uwadze art. 336 ust. 2 ustawy o cudzoziemcach, zgodnie z którym pomoc
w dobrowolnym powrocie jest finansowana z budżetu państwa, z części której dysponentem
jest minister właściwy do spraw wewnętrznych, ze środków będących w dyspozycji
Komendanta Głównego Straży Granicznej w rozporządzeniu uregulowano procedurę
uzyskania potwierdzenia możliwości finansowania pomocy w dobrowolnym powrocie.
Podmiot organizujący pomoc w dobrowolnym powrocie niezwłocznie po złożeniu przez
cudzoziemca wniosku o pomoc w dobrowolnym powrocie występuje do Komendanta
Głównego Straży Granicznej z wnioskiem o potwierdzenie możliwości finansowania pomocy
w dobrowolnym powrocie. W celu zapewnienia sprawnego i rzetelnego rozpatrzenia wniosku
o uzyskanie potwierdzenia możliwości finansowania pomocy w dobrowolnym powrocie
przepisy rozporządzenia określają katalog informacji jakie powinien obejmować
przedmiotowy wniosek. Komendant Główny Straży Granicznej, po dokonaniu weryfikacji
warunków udzielenia pomocy w dobrowolnym powrocie, w terminie 7 dni, od otrzymania
wniosku, potwierdza możliwość finansowania pomocy w dobrowolnym powrocie lub
informuje podmiot organizujący dobrowolne powroty o okolicznościach mających wpływ na
brak możliwości finansowania tej pomocy.
Przepisy rozporządzenia określają otwarty katalog czynności jakie powinien podjąć
podmiot organizujący pomoc w dobrowolnym powrocie. Katalog podejmowanych czynności
stanowi dookreślenie art. 336 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach. Wskazany przepis
5

enumeratywnie określa katalog kosztów, które mogą być finansowane w ramach pomocy
w dobrowolnym powrocie.
Dodatkowo, zgodnie z § 8, na podmiot organizujący pomoc w dobrowolnym powrocie
został nałożony obowiązek zawiadomienia Komendanta Głównego Straży Granicznej
o terminie i miejscu powrotu cudzoziemca. Zawiadomienie powinno być przekazane,
w terminie co najmniej 48 godzin przed planowanym wyjazdem cudzoziemca z terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
Jednocześnie projekt rozporządzenia określa sposób postępowania w przypadkach, gdy
podmiot organizujący pomoc w dobrowolnym powrocie, w okresie 3 miesięcy od uzyskania
potwierdzenia możliwości finansowania pomocy w dobrowolnym powrocie nie zorganizował
tej pomocy. Uregulowanie przedmiotowego zagadnienia wynika z konieczności prowadzenia
przez Komendanta Głównego Straży Granicznej szczegółowego monitoringu środków
finansowych będących w jego dyspozycji.

Skutki finansowe projektu rozporządzenia:

Ze względu na fakt, iż w obecnym stanie prawnym czynności w zakresie pomocy
w dobrowolnych powrotach są realizowane na podstawie Porozumienia między Ministrem
Spraw Wewnętrznych i Administracji Rzeczypospolitej Polskiej a Międzynarodową
Organizacją do Spraw Migracji w sprawie współpracy w zakresie dobrowolnych powrotów
cudzoziemców opuszczających terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, sporządzonego
w Warszawie dnia 12 lipca 2005 r. oraz porozumienia uzupełniającego z dnia 26 października
2011 r. wskazać należy, iż wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje zwiększenia
wydatków budżetu państwa.

Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).

Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.














6

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przepisy rozporządzenia będą oddziaływać na:
1) Komendanta Głównego Straży Granicznej;
2) podmiot, do statutowych obowiązków, którego należy organizacja dobrowolnych
powrotów;
3) cudzoziemców występujących z wnioskiem o pomoc w dobrowolnym powrocie.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do konsultacji społecznych następującym
organizacjom:
1) Międzynarodowa Organizacja do Spraw Migracji;
2) Stowarzyszenie Praw Człowieka im. Haliny Nieć;
3) Helsińska Fundacja Praw Człowieka;
4) Fundacja Ocalenie;
5) Stowarzyszenie Interwencji Prawnej;
6) Fundacja Instytut na rzecz Państwa Prawa.

Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżetu państwa
i budżetu jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetu państwa i budżetu
jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy

Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.






23/06/KC
7

strony : 1 ... 10 ... 50 ... 61 . [ 62 ] . 63 ... 70 ... 93

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: