Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1526
- Data wpłynięcia: 2013-07-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
- data uchwalenia: 2013-12-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650
1526-cz-II
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego określonego
w art. 334 ust. 7 ustawy z dnia ……………. r. o cudzoziemcach (Dz. U. ….., poz. …..).
Zgodnie z upoważnieniem ustawowym minister właściwy do spraw wewnętrznych określ,
w drodze rozporządzenia sposób i termin informowania przedstawicieli organizacji
pozarządowych zajmujących się udzielaniem pomocy cudzoziemcom o przygotowywanym
doprowadzeniu cudzoziemca do granicy albo do portu lotniczego albo morskiego państwa, do
którego zostaje doprowadzony, sposób i termin potwierdzania udziału tych przedstawicieli w
doprowadzeniu, sposób dokumentowania przez przedstawicieli organizacji pozarządowych
przebiegu tego doprowadzenia oraz termin przekazywania tej dokumentacji Komendantowi
Głównemu Straży Granicznej
Zgodnie z art. 334 ust. 1 ustawy z dnia …………………… r. o cudzoziemcach
przedstawiciele organizacji pozarządowych zajmujących się udzielaniem pomocy
cudzoziemcom mogą być obecni jako obserwatorzy w toku działań związanych
z doprowadzeniem cudzoziemca do granicy albo do portu lotniczego albo morskiego państwa,
do którego zostaje doprowadzony, podejmowanych w związku z przymusowym wykonaniem
decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu.
Przedstawiciele organizacji pozarządowych w działaniach związanych z przymusowym
wykonaniem decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu mają prawo do obserwowania
przebiegu wszystkich czynności podejmowanych przez funkcjonariuszy Straży Granicznej
wobec cudzoziemców podczas doprowadzenia cudzoziemca w celu potwierdzenia
poszanowania godności i praw cudzoziemca.
Przepisy projektowanego rozporządzenia nakładają na Komendanta Głównego Straży
Granicznej obowiązek przekazywania przedstawicielom organizacji pozarządowych pisemnej
informacji o przygotowywanym doprowadzeniu cudzoziemca. Przedstawiciele organizacji
pozarządowych w przypadku wyrażenia chęci udziału w doprowadzeniu cudzoziemca będą
obowiązani złożyć do Komendanta Głównego Straży Granicznej pisemną deklarację
potwierdzającą ich udział w planowanych działaniach. Mając na uwadze konieczność
zapewnienia sprawnego i szybkiego przygotowania działań związanych z doprowadzeniem
cudzoziemca, przepisy projektowanego rozporządzenia określają terminy wymiany informacji
między Komendantem Głównym Straży Granicznej a przedstawicielami organizacji
pozarządowych. Komendant Główny Straży Granicznej jest obowiązany do przekazania
pisemnej informacji o przygotowywanym doprowadzeniu cudzoziemca nie później niż 7 dni
przed planowanym rozpoczęciem doprowadzenia cudzoziemca natomiast przedstawiciele
organizacji pozarządowych, w przypadku wyrażenia chęci udziału w tych działaniach będą
obowiązani co najmniej 5 dni przed planowanym rozpoczęciem doprowadzenia cudzoziemca
do złożenia na piśmie do Komendanta Głównego Straży Granicznej deklaracji
potwierdzającej ich udział w tych działaniach. Przepisy projektowanego rozporządzenia
nakładają na przedstawicieli organizacji pozarządowych obowiązek niezwłocznego
informowania Komendanta Głównego Straży Granicznej w przypadku rezygnacji z udziału
w doprowadzeniu cudzoziemca.
Przedstawiciel
organizacji pozarządowej obecni w toku działań związanych
z doprowadzeniem cudzoziemca do granicy albo do portu lotniczego albo morskiego państwa,
do którego zostaje doprowadzony, zgodnie z przepisami projektowanego rozporządzenia,
3
będą również obowiązani w terminie 14 dni od dnia zakończenia doprowadzenia cudzoziemca
do przekazania Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, w celu analizy i oceny,
pisemnego sprawozdania z jego przebiegu.
Mając na uwadze sprawność i rzetelność wymiany informacji, przepisy projektowanego
rozporządzenia, określają sposób przekazywania tych informacji między Komendantem
Głównym Straży Granicznej a przedstawicielami organizacji pozarządowych. Zgodnie z § 7
projektowanego rozporządzenia informacje o przygotowywanym doprowadzeniu
cudzoziemca, deklaracje potwierdzające udział przedstawicieli organizacji pozarządowych
w doprowadzeniu cudzoziemca, informacje o terminie i miejscu rozpoczęcia doprowadzenia,
informacje o rezygnacji z udziału w doprowadzeniu oraz sprawozdania z przebiegu
doprowadzenia będą przekazywane za pośrednictwem urządzeń umożliwiających odczyt
i zapis znaków na nośniku papierowym oraz ze pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej.
Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przepisy rozporządzenia będą oddziaływać na:
1) organy Straży Granicznej;
2) organizacje pozarządowe, do statutowych obowiązków których należy działalność na
rzecz cudzoziemców.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia przekazano do konsultacji społecznych następującym organizacjom:
1) Międzynarodowa Organizacja do Spraw Migracji;
2) Stowarzyszenie Praw Człowieka im. Haliny Nieć;
3) Helsińska Fundacja Praw Człowieka;
4) Fundacja Ocalenie;
5) Stowarzyszenie Interwencji Prawnej;
6) Fundacja Instytut na rzecz Państwa Prawa.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn.zm.).
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżetu państwa
i budżetu jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetu państwa
i budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
21/06/BS
5
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH)
z dnia
w sprawie postępowania w celu zorganizowania pomocy
w dobrowolnym powrocie cudzoziemca
Na podstawie art. 335 ust. 6 ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy sposób i tryb postępowania w celu zorganizowania pomocy
w dobrowolnym powrocie;
2) wzór wniosku o pomoc w dobrowolnym powrocie;
3) zakres czynności wykonywanych w związku z organizacją pomocy w dobrowolnym
powrocie przez podmiot, do którego statutowych obowiązków należy organizacja
dobrowolnych podmiotów.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) cudzoziemcu – rozumie się przez to cudzoziemca, o którym mowa w art. 335 ust. 3
ustawy z dnia … o cudzoziemcach;
2) podmiocie organizującym dobrowolne powroty – rozumie się przez to podmiot,
o którym mowa w art. 335 ust. 2 ustawy z dnia … o cudzoziemcach.
§ 3. 1. Cudzoziemiec składa wniosek o pomoc w dobrowolnym powrocie do podmiotu
organizującego dobrowolne powroty.
2. Cudzoziemiec umieszczony w strzeżonym ośrodku lub przebywający w areszcie dla
cudzoziemców wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa za pośrednictwem kierownika
strzeżonego ośrodka lub funkcjonariusza odpowiedzialnego za funkcjonowanie aresztu dla
cudzoziemców.
3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do rozporządzenia.
§ 4.
Kierownik strzeżonego ośrodka lub funkcjonariusz odpowiedzialny za
funkcjonowanie aresztu dla cudzoziemców w terminie 7 dni od jego przyjęcia przekazuje
wniosek, o którym mowa w § 3 ust. 2, podmiotowi organizującemu dobrowolne powroty.
§ 5. 1. Podmiot organizujący dobrowolne powroty niezwłocznie po otrzymaniu wniosku
cudzoziemca występuje do Komendanta Głównego Straży Granicznej z wnioskiem
o potwierdzenie możliwości finansowania pomocy w dobrowolnym powrocie.
1)
Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
2. Wniosek o potwierdzenie możliwości finansowania pomocy w dobrowolnym powrocie
obejmuje:
1) dane cudzoziemca i osób, w imieniu których cudzoziemiec występuje, w zakresie
niezbędnym do przeprowadzenia postępowania sprawdzającego w celu weryfikacji
warunków korzystania z pomocy w dobrowolnym powrocie;
2) serie i numer dokumentu podróży cudzoziemca i osób, w imieniu których
cudzoziemiec występuje;
3) miejsce aktualnego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej cudzoziemca
i osób, w imieniu których cudzoziemiec występuje;
4) określenie zakresu pomocy w dobrowolnym powrocie oraz wskazanie
szacunkowych kosztów tej pomocy.
§ 6. Komendant Główny Straży Granicznej w terminie 7 dni od otrzymania wniosku,
o którym mowa w § 5 ust. 2 potwierdza możliwości finansowania pomocy w dobrowolnym
powrocie albo informuje podmiot organizujący dobrowolne powroty o okolicznościach
mających wpływ na brak możliwości finansowania tej pomocy.
§ 7. Podmiot organizujący dobrowolne powroty, po otrzymaniu potwierdzenia, o którym
mowa w § 6, w szczególności organizuje:
1) zakwaterowanie i wyżywienie w okresie organizacji pomocy w dobrowolnym
powrocie, w przypadku gdy jest to uzasadnione sytuacją osobistą cudzoziemca;
2) opiekę medyczną w okresie organizacji pomocy w dobrowolnym powrocie oraz
podczas powrotu, w przypadku gdy jest to uzasadnione stanem zdrowia
cudzoziemca;
3) pomoc w uzyskaniu dokumentu podróży, w przypadku gdy cudzoziemiec lub
osoba objęte wnioskiem nie posiada takiego dokumentu;
4) pomoc w uzyskaniu wiz i zezwoleń na wjazd do innego państwa, jeżeli są
wymagane;
5) wyżywienie w podróży w postaci produktów żywnościowych;
6) transport do granicy;
7) zakup biletu na podróż do państwa do którego cudzoziemiec powraca;
8) transport od granicy lub od portu lotniczego albo morskiego państwa, do którego
następuje powrót, do miejsca do którego cudzoziemiec powraca, w przypadku
gdy jest to uzasadnione sytuacją osobistą cudzoziemca.
§ 8. Podmiot organizujący dobrowolne powroty zawiadamia o terminie i miejscu powrotu
cudzoziemca Komendanta Głównego Straży Granicznej, co najmniej 48 godzin przed
planowanym powrotem cudzoziemca.
§ 9. 1. Podmiot organizujący dobrowolne powroty w przypadku gdy w okresie 3 miesięcy
od wydania potwierdzenia, o którym mowa w § 6, nie zorganizował pomocy w dobrowolnym
powrocie zawiadamia o tym Komendanta Głównego Straży Granicznej.
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności informacje o:
1) przyczynach mających wpływ na wystąpienie zwłoki w organizacji pomocy
w dobrowolnym powrocie;
2) podjętych czynnościach w zakresie organizacji pomocy w dobrowolnym
powrocie;
3) planowanym terminie zakończenia organizacji pomocy w dobrowolnym powrocie.
2
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego określonego
w art. 334 ust. 7 ustawy z dnia ……………. r. o cudzoziemcach (Dz. U. ….., poz. …..).
Zgodnie z upoważnieniem ustawowym minister właściwy do spraw wewnętrznych określ,
w drodze rozporządzenia sposób i termin informowania przedstawicieli organizacji
pozarządowych zajmujących się udzielaniem pomocy cudzoziemcom o przygotowywanym
doprowadzeniu cudzoziemca do granicy albo do portu lotniczego albo morskiego państwa, do
którego zostaje doprowadzony, sposób i termin potwierdzania udziału tych przedstawicieli w
doprowadzeniu, sposób dokumentowania przez przedstawicieli organizacji pozarządowych
przebiegu tego doprowadzenia oraz termin przekazywania tej dokumentacji Komendantowi
Głównemu Straży Granicznej
Zgodnie z art. 334 ust. 1 ustawy z dnia …………………… r. o cudzoziemcach
przedstawiciele organizacji pozarządowych zajmujących się udzielaniem pomocy
cudzoziemcom mogą być obecni jako obserwatorzy w toku działań związanych
z doprowadzeniem cudzoziemca do granicy albo do portu lotniczego albo morskiego państwa,
do którego zostaje doprowadzony, podejmowanych w związku z przymusowym wykonaniem
decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu.
Przedstawiciele organizacji pozarządowych w działaniach związanych z przymusowym
wykonaniem decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu mają prawo do obserwowania
przebiegu wszystkich czynności podejmowanych przez funkcjonariuszy Straży Granicznej
wobec cudzoziemców podczas doprowadzenia cudzoziemca w celu potwierdzenia
poszanowania godności i praw cudzoziemca.
Przepisy projektowanego rozporządzenia nakładają na Komendanta Głównego Straży
Granicznej obowiązek przekazywania przedstawicielom organizacji pozarządowych pisemnej
informacji o przygotowywanym doprowadzeniu cudzoziemca. Przedstawiciele organizacji
pozarządowych w przypadku wyrażenia chęci udziału w doprowadzeniu cudzoziemca będą
obowiązani złożyć do Komendanta Głównego Straży Granicznej pisemną deklarację
potwierdzającą ich udział w planowanych działaniach. Mając na uwadze konieczność
zapewnienia sprawnego i szybkiego przygotowania działań związanych z doprowadzeniem
cudzoziemca, przepisy projektowanego rozporządzenia określają terminy wymiany informacji
między Komendantem Głównym Straży Granicznej a przedstawicielami organizacji
pozarządowych. Komendant Główny Straży Granicznej jest obowiązany do przekazania
pisemnej informacji o przygotowywanym doprowadzeniu cudzoziemca nie później niż 7 dni
przed planowanym rozpoczęciem doprowadzenia cudzoziemca natomiast przedstawiciele
organizacji pozarządowych, w przypadku wyrażenia chęci udziału w tych działaniach będą
obowiązani co najmniej 5 dni przed planowanym rozpoczęciem doprowadzenia cudzoziemca
do złożenia na piśmie do Komendanta Głównego Straży Granicznej deklaracji
potwierdzającej ich udział w tych działaniach. Przepisy projektowanego rozporządzenia
nakładają na przedstawicieli organizacji pozarządowych obowiązek niezwłocznego
informowania Komendanta Głównego Straży Granicznej w przypadku rezygnacji z udziału
w doprowadzeniu cudzoziemca.
Przedstawiciel
organizacji pozarządowej obecni w toku działań związanych
z doprowadzeniem cudzoziemca do granicy albo do portu lotniczego albo morskiego państwa,
do którego zostaje doprowadzony, zgodnie z przepisami projektowanego rozporządzenia,
3
będą również obowiązani w terminie 14 dni od dnia zakończenia doprowadzenia cudzoziemca
do przekazania Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, w celu analizy i oceny,
pisemnego sprawozdania z jego przebiegu.
Mając na uwadze sprawność i rzetelność wymiany informacji, przepisy projektowanego
rozporządzenia, określają sposób przekazywania tych informacji między Komendantem
Głównym Straży Granicznej a przedstawicielami organizacji pozarządowych. Zgodnie z § 7
projektowanego rozporządzenia informacje o przygotowywanym doprowadzeniu
cudzoziemca, deklaracje potwierdzające udział przedstawicieli organizacji pozarządowych
w doprowadzeniu cudzoziemca, informacje o terminie i miejscu rozpoczęcia doprowadzenia,
informacje o rezygnacji z udziału w doprowadzeniu oraz sprawozdania z przebiegu
doprowadzenia będą przekazywane za pośrednictwem urządzeń umożliwiających odczyt
i zapis znaków na nośniku papierowym oraz ze pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej.
Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przepisy rozporządzenia będą oddziaływać na:
1) organy Straży Granicznej;
2) organizacje pozarządowe, do statutowych obowiązków których należy działalność na
rzecz cudzoziemców.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia przekazano do konsultacji społecznych następującym organizacjom:
1) Międzynarodowa Organizacja do Spraw Migracji;
2) Stowarzyszenie Praw Człowieka im. Haliny Nieć;
3) Helsińska Fundacja Praw Człowieka;
4) Fundacja Ocalenie;
5) Stowarzyszenie Interwencji Prawnej;
6) Fundacja Instytut na rzecz Państwa Prawa.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn.zm.).
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżetu państwa
i budżetu jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetu państwa
i budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
21/06/BS
5
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH)
z dnia
w sprawie postępowania w celu zorganizowania pomocy
w dobrowolnym powrocie cudzoziemca
Na podstawie art. 335 ust. 6 ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy sposób i tryb postępowania w celu zorganizowania pomocy
w dobrowolnym powrocie;
2) wzór wniosku o pomoc w dobrowolnym powrocie;
3) zakres czynności wykonywanych w związku z organizacją pomocy w dobrowolnym
powrocie przez podmiot, do którego statutowych obowiązków należy organizacja
dobrowolnych podmiotów.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) cudzoziemcu – rozumie się przez to cudzoziemca, o którym mowa w art. 335 ust. 3
ustawy z dnia … o cudzoziemcach;
2) podmiocie organizującym dobrowolne powroty – rozumie się przez to podmiot,
o którym mowa w art. 335 ust. 2 ustawy z dnia … o cudzoziemcach.
§ 3. 1. Cudzoziemiec składa wniosek o pomoc w dobrowolnym powrocie do podmiotu
organizującego dobrowolne powroty.
2. Cudzoziemiec umieszczony w strzeżonym ośrodku lub przebywający w areszcie dla
cudzoziemców wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa za pośrednictwem kierownika
strzeżonego ośrodka lub funkcjonariusza odpowiedzialnego za funkcjonowanie aresztu dla
cudzoziemców.
3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do rozporządzenia.
§ 4.
Kierownik strzeżonego ośrodka lub funkcjonariusz odpowiedzialny za
funkcjonowanie aresztu dla cudzoziemców w terminie 7 dni od jego przyjęcia przekazuje
wniosek, o którym mowa w § 3 ust. 2, podmiotowi organizującemu dobrowolne powroty.
§ 5. 1. Podmiot organizujący dobrowolne powroty niezwłocznie po otrzymaniu wniosku
cudzoziemca występuje do Komendanta Głównego Straży Granicznej z wnioskiem
o potwierdzenie możliwości finansowania pomocy w dobrowolnym powrocie.
1)
Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
2. Wniosek o potwierdzenie możliwości finansowania pomocy w dobrowolnym powrocie
obejmuje:
1) dane cudzoziemca i osób, w imieniu których cudzoziemiec występuje, w zakresie
niezbędnym do przeprowadzenia postępowania sprawdzającego w celu weryfikacji
warunków korzystania z pomocy w dobrowolnym powrocie;
2) serie i numer dokumentu podróży cudzoziemca i osób, w imieniu których
cudzoziemiec występuje;
3) miejsce aktualnego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej cudzoziemca
i osób, w imieniu których cudzoziemiec występuje;
4) określenie zakresu pomocy w dobrowolnym powrocie oraz wskazanie
szacunkowych kosztów tej pomocy.
§ 6. Komendant Główny Straży Granicznej w terminie 7 dni od otrzymania wniosku,
o którym mowa w § 5 ust. 2 potwierdza możliwości finansowania pomocy w dobrowolnym
powrocie albo informuje podmiot organizujący dobrowolne powroty o okolicznościach
mających wpływ na brak możliwości finansowania tej pomocy.
§ 7. Podmiot organizujący dobrowolne powroty, po otrzymaniu potwierdzenia, o którym
mowa w § 6, w szczególności organizuje:
1) zakwaterowanie i wyżywienie w okresie organizacji pomocy w dobrowolnym
powrocie, w przypadku gdy jest to uzasadnione sytuacją osobistą cudzoziemca;
2) opiekę medyczną w okresie organizacji pomocy w dobrowolnym powrocie oraz
podczas powrotu, w przypadku gdy jest to uzasadnione stanem zdrowia
cudzoziemca;
3) pomoc w uzyskaniu dokumentu podróży, w przypadku gdy cudzoziemiec lub
osoba objęte wnioskiem nie posiada takiego dokumentu;
4) pomoc w uzyskaniu wiz i zezwoleń na wjazd do innego państwa, jeżeli są
wymagane;
5) wyżywienie w podróży w postaci produktów żywnościowych;
6) transport do granicy;
7) zakup biletu na podróż do państwa do którego cudzoziemiec powraca;
8) transport od granicy lub od portu lotniczego albo morskiego państwa, do którego
następuje powrót, do miejsca do którego cudzoziemiec powraca, w przypadku
gdy jest to uzasadnione sytuacją osobistą cudzoziemca.
§ 8. Podmiot organizujący dobrowolne powroty zawiadamia o terminie i miejscu powrotu
cudzoziemca Komendanta Głównego Straży Granicznej, co najmniej 48 godzin przed
planowanym powrotem cudzoziemca.
§ 9. 1. Podmiot organizujący dobrowolne powroty w przypadku gdy w okresie 3 miesięcy
od wydania potwierdzenia, o którym mowa w § 6, nie zorganizował pomocy w dobrowolnym
powrocie zawiadamia o tym Komendanta Głównego Straży Granicznej.
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności informacje o:
1) przyczynach mających wpływ na wystąpienie zwłoki w organizacji pomocy
w dobrowolnym powrocie;
2) podjętych czynnościach w zakresie organizacji pomocy w dobrowolnym
powrocie;
3) planowanym terminie zakończenia organizacji pomocy w dobrowolnym powrocie.
2