eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1526
  • Data wpłynięcia: 2013-07-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
  • data uchwalenia: 2013-12-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650

1526-cz-II

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny

Przepisy rozporządzenia będą oddziaływać na:
1) organy Straży Granicznej;
2) wojewodów;
3) dyrektorów szkół;
4) cudzoziemców.

2. Konsultacje społeczne
Rozporządzenie nie wymaga konsultacji społecznych.

Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej,
zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżetu państwa
i budżetu jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetu państwa.

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy

Rozporządzenie nie będzie miało wpływ na rynek pracy.

5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.










18/06/BS

6

Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH)

z dnia

w sprawie wzoru stempla potwierdzającego przedłużenie okresu pobytu w ramach ruchu
bezwizowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej o 90 dni


Na podstawie art. 302 ust. 2 ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …) zarządza się,
co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa wzór stempla wzór stempla potwierdzającego przedłużenie okresu
pobytu w ramach ruchu bezwizowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej o 90 dni.
§ 2. 1. Wzór stempla potwierdzającego przedłużenie okresu pobytu w ramach ruchu
bezwizowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej o 90 dni stanowi załącznik do rozporządzenia.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ….



MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH












1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).

Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych
z dnia ... poz. …



WZÓR
STEMPLA POTWIERDZAJĄCEGO PRZEDŁUŻENIE OKRESU POBYTU W RAMACH RUCHU
BEZWIZOWEGO NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ O 90 DNI
PRZEDŁUŻENIE OKRESU
POBYTU W RAMACH RUCHU
BEZWIZOWEGO NA
TERYTORIUM
RZECZYPOSPOLITEJ
POLSKIEJ O 90 DNI

do
dnia……………………………

przez ……………………………..
(nazwa organu)
Podpis osoby upoważnionej oraz
data ………………………………

Tekst w ramce o wymiarach szer. ok. 40 mm , wys.: ok. 50 mm



2



UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 303 ust. 2 ustawy
z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ...). Przepis ten zobowiązuje ministra właściwego do spraw
wewnętrznych do określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru stempla potwierdzającego
przedłużenie okresu pobytu w ramach ruchu bezwizowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
o 90 dni.
W ustawie o cudzoziemcach wprowadzono uregulowania nie obowiązujące
w dotychczasowych przepisach ustawy o cudzoziemcach, dotyczące możliwości przedłużenia pobytu
cudzoziemca przebywającego w Polsce w ramach ruchu bezwizowego. Polska jest związana
kilkunastoma umowami bilateralnymi o zniesieniu obowiązku wizowego (np. z Argentyną, Brazylią,
Chile, Hondurasem, Kostaryką, Nikaraguą i Urugwajem), które przewidują możliwość przedłużenia
pobytu obywateli RP przebywających w wymienionych krajach, jak i obywateli ww. państw na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o dodatkowe 90 dni. Warto wskazać, że art. 20 ust. 2
Konwencji Wykonawczej z dnia 19 czerwca 1990 r. do Układu z Schengen z dnia 14 czerwca
1985 r. między Rządami Państw Unii Gospodarczej Beneluksu, Republiki Federalnej Niemiec oraz
Republiki Francuskiej w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach (Dz. Urz.
UE L 239 z 22.09.2000, str. 19, z późn. zm.) umożliwia państwom członkowskim stosowanie tego
typu rozwiązań w umowach dwustronnych zawieranych z krajami trzecimi. Przepisy ustawy z dnia
13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach nie odnoszą się wprost do możliwości przedłużenia okresu
pobytu w ramach ruchu bezwizowego, regulując jedynie przesłanki i tryb przedłużenia wizy
Schengen i wizy krajowej. Ponadto, cudzoziemiec przebywający na terytorium RP na podstawie
umowy międzynarodowej o zniesieniu obowiązku wizowego lub jednostronnego zniesienia
obowiązku wizowego, lub wobec którego stosuje się częściowe lub całkowite zniesienie obowiązku
wizowego, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 539/2001 z dnia 15 marca 2001 r.
wymieniającym państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania
granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu, jest obowiązany
opuścić to terytorium przed upływem terminu przewidzianego w umowie międzynarodowej,
w jednostronnym zniesieniu obowiązku wizowego lub w rozporządzeniu, chyba że posiada ważny
dokument uprawniający do pobytu na tym terytorium. W praktyce oznacza to, że obywatele krajów,
z którymi Polska jest związana umowami międzynarodowymi o ruchu bezwizowym przewidującymi
możliwość przedłużania okresu pobytu w ramach ruchu bezwizowego, nie mogą przedłużyć swojego
3

pobytu w Polsce. Projektowane w tym zakresie przepisy przewidują możliwość przedłużenia przez
wojewodę, w uzasadnionych przypadkach, okresu pobytu cudzoziemca przebywającego na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umowy międzynarodowej o zniesieniu
obowiązku wizowego lub wobec którego stosuje się częściowe lub całkowite zniesienie obowiązku
wizowego, o kolejne 90 dni. Przedłużenie okresu pobytu w ramach ruchu bezwizowego na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie następowało poprzez zamieszczenie w dokumencie
podróży cudzoziemca odcisku stempla potwierdzającego przedłużenie tego okresu pobytu o 90 dni.
Zgodnie z przepisami ustawy o cudzoziemcach wzór stempla określi minister właściwy do spraw
wewnętrznych w drodze rozporządzenia.
Dotychczas przedmiotowa problematyka nie była uregulowana w żadnym akcie prawnym.
W § 1 projektu rozporządzenia określono zakres przedmiotowy uregulowania.
Zgodnie z § 2 projektu wzór stempla potwierdzającego przedłużenie okresu pobytu w ramach
ruchu bezwizowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej o 90 dni będzie stanowić załącznik nr 1
do rozporządzenia.
W załączniku nr 1 do projektowanego rozporządzenia został określony wzór stempla
potwierdzającego przedłużenie okresu pobytu w ramach ruchu bezwizowego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej o 90 dni. Opracowany wzór stempla uwzględnia potrzebę zapewnienia
możliwości skutecznej weryfikacji przedłużenia okresu tego pobytu. Ponadto w celu ujednolicenia
praktyki określono wymiary tego stempla, wskazując, iż jego tekst ma znajdować się w ramce
o szerokości około 40mm i wysokości około 50mm.
Przewidywany termin wejścia w życie rozporządzenia to dzień wejścia w życie ustawy z dnia
… ustawy o cudzoziemcach. Regulacje przewidziane w rozporządzeniu są nowe i powinny wejść
w życie z dniem wejścia w życie ustawy zawierającej podstawy prawne do wydania tego
rozporządzenia.
Projektowana regulacja nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji,
zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.

4

strony : 1 ... 10 ... 50 ... 56 . [ 57 ] . 58 ... 70 ... 93

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: