Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1526
- Data wpłynięcia: 2013-07-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
- data uchwalenia: 2013-12-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650
1526-cz-II
Załącznik nr 2
WZÓR
STEMPLA POTWIERDZAJĄCEGO ZŁOŻENIE
WNIOSKU O UDZIELENIE ZEZWOLENIA NA POBYT STAŁY
WNIOSEK
O UDZIELENIE ZEZWOLENIA NA
POBYT STAŁY ZOSTAŁ ZŁOŻONY
w dniu ………………………
do …………………………..
………………………………
(nazwa organu, do którego został złożony
wniosek)
Podpis osoby upoważnionej
………………………………
Tekst w ramce o wymiarach szer. ok. 40 mm, wys.: ok. 50 mm
13
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego art. 205 ust. 1 ustawy
z dnia ………. r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …) Przepis ten zobowiązuje ministra właściwego
do spraw wewnętrznych do określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru formularza wniosku
o udzielenie zezwolenia na pobyt stały, liczby fotografii i szczegółowych wymogów technicznych
dotyczących fotografii dołączanych do tego wniosku, wzoru stempla potwierdzającego złożenie
wniosku oraz sposobu pobierania odcisków linii papilarnych w celu wydania karty pobytu i sposobu
ich umieszczania w tej karcie.
Dotychczas przedmiotowa problematyka była uregulowana w rozporządzeniu Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 stycznia 2011 r. w sprawie wzorów formularzy wniosków
o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się i zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego
Wspólnot Europejskich, fotografii dołączanych do wniosków oraz wzorów stempli potwierdzających
złożenie wniosków (Dz. U. Nr 23, poz. 125).
W § 1 projektu rozporządzenia określono zakres przedmiotowy uregulowania.
Zgodnie z § 2 projektu rozporządzenia wzór formularza wniosku o udzielenie zezwolenia na
pobyt stały określony zostanie w załączniku nr 1 do rozporządzenia, a wzór stempla
potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie tego zezwolenia – w załączniku nr 2 do
rozporządzenia.
W załączniku nr 1 do projektowanego rozporządzenia został określony wzór formularza
wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały. We wzorze formularza wniosku uwzględniono dane
cudzoziemca i informacje wskazane w art. 13 ww. ustawy oraz inne dane niezbędne do udzielenia
zezwolenia na pobyt stały, zgodnie z art. 204 ustawy. Wzór ten został przygotowany w oparciu
o wzór wniosku o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się określonego w załączniku nr 1 do
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 stycznia 2011 r. w sprawie
wzorów formularzy wniosków o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się i zezwolenia na pobyt
rezydenta długoterminowego Wspólnot Europejskich, fotografii dołączanych do wniosków oraz
wzorów stempli potwierdzających złożenie wniosków, z uwzględnieniem koniecznych zmian
wynikających przede wszystkim ze zmiany nazwy zezwolenia pobytowego z zezwolenia na
osiedlenie się na zezwolenie na pobyt stały oraz ze specyfiki nowych przepisów ustawy
o cudzoziemcach.
We wzorze formularza wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały w części A
wprowadzono rubrykę dotyczącą numeru ewidencyjnego PESEL, jeśli został on nadany
cudzoziemcowi. Zrezygnowano z rubryki dotyczącej dzieci i innych osób wpisanych do dokumentu
podróży objętych wnioskiem, z uwagi na fakt, iż obowiązujące przepisy nie przewidują, już
możliwości objęcia wnioskiem innych osób wpisanych do dokumentu podróży wnioskującego
o zezwolenie cudzoziemca. Projektowane przepisy przewidują, iż każdy cudzoziemiec jest
obowiązany złożyć oddzielny wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt stały. Ponadto
zrezygnowano z rubryki dotyczącej wskazania miejsca zamierzonego pobytu na terytorium Polski,
natomiast przewidziano rubrykę dotyczącą miejsca pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
co odzwierciedla przepisy ustawowe dotyczące właściwości miejscowej organu właściwego do
udzielenia zezwolenia na pobyt stały.
W części D pkt II uzupełniono rubrykę dotyczącą danych małżonka o informację o jego
obywatelstwie. W pkt III lit. b dotyczącym aktualnego pobytu na terytorium Polski uwzględniono
możliwość ubiegania się o udzielenie zezwolenia na pobyt stały przez cudzoziemca posiadającego
ochronę uzupełniającą lub zgodę na pobyt ze względów humanitarnych, a także przez cudzoziemca,
któremu udzielono azylu w Rzeczpospolitej Polskiej.
Na str. 5, w części D pkt V dodano rubrykę dotyczącą znajomości języka polskiego
potwierdzonej dokumentem. Ponadto w części D pkt VI przewidziano rubrykę na informację
14
o zatrzymaniu cudzoziemca, umieszczeniu go w strzeżonym ośrodku lub w areszcie dla
cudzoziemców, zakazie opuszczania przez niego kraju, odbywaniu kary pozbawienia wolności lub
jego tymczasowym aresztowaniu, gdyż okoliczności te będą podstawą odmowy wszczęcia
postępowania, zgodnie z art. 197 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy.
W części D formularza wniosku wprowadzono również pouczenie wnioskującego
cudzoziemca o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń na podstawie art.
233§ 1 i 6 Kodeksu karnego, zgodnie z art. 204 ust. 2 ustawy oraz związane z nim oświadczenie
cudzoziemca, iż dane i informacje zawarte we wniosku są prawdziwe. Doprecyzowano ponadto, iż
podpis pod pouczeniem powinien złożyć cudzoziemiec, a nie jak dotychczas wnioskodawca, w celu
usunięcia wątpliwości, czy wniosek może podpisać pełnomocnik cudzoziemca. Podobnie
doprecyzowano w części G formularza wniosku, że wzór podpisu zamieszcza cudzoziemiec.
W części E przewidzianej na adnotacje służbowe usunięto miejsce na opinię organu
przyjmującego wniosek, gdyż zgodnie z przepisami ustawy wniosek o udzielenia zezwolenia na
pobyt stały można złożyć tylko podczas pobytu cudzoziemca w Polsce. Ponadto w tej części
formularza wprowadzono pole pozwalające na wpisanie daty złożenia odcisków linii papilarnych
cudzoziemca w celu wydania karty pobytu oraz informacji o palcach, których odciski zostały
umieszczone w karcie pobytu, bądź o przyczynach braku możliwości pobrania odcisków palców.
Ponadto projektowany wzór formularza będzie przewidywał miejsce na potwierdzenie wniesienia
opłaty skarbowej za udzielenie zezwolenia na pobyt stały.
W części F usunięto rubrykę dotyczącą liczby osób objętych decyzją o udzieleniu zezwolenia
na pobyt stały, gdyż przepisy ustawy nie przewidują możliwości objęcia wnioskiem o udzielenie
tego zezwolenia innych osób.
W pouczeniu formularza wniosku wskazano, iż rubryki dotyczącej znajomości języka
polskiego nie wypełnia się w przypadku małoletniego cudzoziemca urodzonego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, cudzoziemca poniżej 16 roku życia oraz cudzoziemca, który uzyskał azyl
w Rzeczypospolitej Polskiej, lub będącego ofiarą handlu ludźmi w rozumieniu art. 115 § 22 Kodeksu
karnego, o którym mowa w art. 196 ust. 1 pkt 5 ustawy, gdyż zgodnie z przepisami ustawy wymogu
tego nie stosuje się do w/w osób.
W załączniku nr 2 do projektowanego rozporządzenia został określony wzór stempla
potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały. Wzór ten odpowiada
dotychczas stosowanemu wzorowi stempla potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie
zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony. W celu ujednolicenia praktyki określono natomiast
wymiary tego stempla, wskazując, iż jego tekst ma znajdować się w ramce o szerokości około 40mm
i wysokości około 50mm.
W § 3 określono liczbę fotografii i określono szczegółowe wymogi techniczne dotyczące
fotografii dołączanych do wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały.. Tak, jak dotychczas
wskazano, iż do wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały dołącza się po cztery aktualne
fotografie osoby, której wniosek dotyczy. Wymogi dotyczące fotografii dołączanych do wniosków
o udzielenie zezwoleń pobytowych zostały określone w art. 15 ustawy. W rozporządzeniach
wykonawczych określa się natomiast pozostałe wymogi dotyczące fotografii dołączanych do tych
wniosków. Wymogi te odpowiadają tym, które były dotychczas wymagane od cudzoziemców
ubiegających się o udzielenie zezwolenia pobytowego.
W § 4 projektu rozporządzenia uregulowano kwestie dotyczące sposobu pobierania odcisków
linii papilarnych od cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt stały, w celu
wydania karty pobytu. Wskazano, że odciski linii papilarnych pobiera się za pomocą urządzenia do
elektronicznego pobierania odcisków linii papilarnych oraz określono, z których palców należy
pobierać odciski. Uwzględniono sytuację, gdy odciski linii papilarnych palców wskazujących są
nieczytelne, brak jest któregoś palca wskazującego, brak jest jednej z dłoni oraz gdy brak jest palców
15
odpowiadających sobie w obu dłoniach. Projektowane w tym zakresie w rozporządzeniu regulacje
wynikają z konieczności wprowadzenia drugiej cechy danych biometrycznych w postaci odcisków
linii papilarnych do karty pobytu zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia
13 czerwca 2002 r. ustanawiającym jednolity wzór dokumentów pobytowych dla obywateli państw
trzecich (Dz. Urz. UE L 157 z 15.06.2002, str. 1-7 z późn. zm.) zmienionym rozporządzeniem Rady
(WE) nr 380/2008 z dnia 18 kwietnia 2008 r. Jak wynika z rozporządzenia, państwa członkowskie
pobierają od obywateli państw trzecich identyfikator biometryczny w postaci odcisków linii
papilarnych oraz zamieszczają go na nośniku pamięci zamieszczonym w dokumencie pobytowym.
Specyfikacje techniczne dotyczące pobierania i przechowywania odcisków linii papilarnych
wprowadziła decyzja Komisji Europejskiej z dnia 20 maja 2009 r. zmieniająca specyfikacje
techniczne do jednolitego wzoru dokumentów pobytowych dla obywateli krajów trzecich. Zgodnie
ze zmienionym rozporządzeniem Rady (WE) nr 1030/2002 specyfikacje techniczne dotyczące
pobierania identyfikatorów biometrycznych są zgodne z normami ICAO i wymogami technicznymi
dotyczącymi paszportów wydawanych przez państwa członkowskie swoim obywatelom zgodnie
z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2252/2004 z dnia 13 grudnia 2004 r. w sprawie norm dotyczących
zabezpieczeń i danych biometrycznych w paszportach i dokumentach podróży wydawanych przez
państwa członkowskie. Wymogi określone w projektowanym rozporządzeniu są zgodne
z wymogami unijnymi. Przy regulowaniu sposobu pobierania odcisków linii papilarnych od
cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt stały, w celu wydania karty pobytu
wzorowano się na § 9 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
16 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentów paszportowych (Dz. U. z 2010r., Nr 152, poz. 1026).
W § 5 projektu rozporządzenia określono sposób umieszczania odcisków linii papilarnych
pobranych od cudzoziemca w karcie pobytu. Dane te wojewoda utrwala w wersji elektronicznej
i przekazuje je do spersonalizowania karty pobytu w drodze teletransmisji danych, w formie
dokumentu elektronicznego. W przypadku natomiast, gdy teletransmisja będzie niemożliwa, dane te
będą przekazywane w formie elektronicznej na nośniku elektronicznym, z zapewnieniem
bezpieczeństwa przekazywanych danych. W zakresie tym wzorowano się na § 3 rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 czerwca 2009 r. w sprawie dokumentu
podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej (Dz. U. z 2009r., Nr 99, poz. 835).
Przewidywany termin wejścia w życie rozporządzenia to dzień wejścia w życie ustawy z dnia
… r. o ustawy o cudzoziemcach. Regulacje przewidziane w rozporządzeniu są nowe i powinny wejść
w życie z dniem wejścia w życie ustawy zawierającej podstawy prawne do wydania tego
rozporządzenia.
Projektowana regulacja nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji,
zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
16
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie wzoru formularza
wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały , fotografii dołączanych do wniosku, wzoru stempla
potwierdzającego złożenie wniosku oraz sposobu pobierania odcisków linii papilarnych i ich
umieszczania w karcie pobytu, będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców,
2) organy właściwe w sprawach cudzoziemców:
a) Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
b) wojewodów,
c) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
d) organy Straży Granicznej,
e) organy Policji.
2. Obowiązek przeprowadzenia konsultacji
Projekt rozporządzenia został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych.
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przekazany:
1) Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka,
2) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
3) Sekcji Praw Człowieka Uniwersyteckiej Poradni Prawnej UJ,
4) Stowarzyszeniu Amnesty International,
5) Polskiej Akcji Humanitarnej,
6) Instytutowi na Rzecz Państwa Prawa,
7) Stowarzyszeniu Interwencji Prawnej,
8) Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć,
9) Stowarzyszeniu „Emigrant”
10) Stowarzyszeniu Promocji Wielokulturowości - Interkulturalni PL,
11) Caritas Polska.
Projekt zostanie także przekazany Prezesowi Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz
wojewodom.
W celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)
projekt rozporządzenia zostanie umieszczony Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Dodatkowo projekt zostanie opublikowany także na stronie Rządowego Centrum Legislacji
w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych wydatków
i nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego. Wdrożenie projektowanych rozwiązań nie będzie angażowało dodatkowych środków
budżetu państwa w jakiejkolwiek fazie realizacji, tak w części 42 – Sprawy wewnętrzne, jak i poza
nią, a w konsekwencji nie będzie generowało kosztów wymagających sfinansowania.
Określony w projekcie rozporządzenia wzór formularza wniosku o udzielenie zezwolenia na
pobyt stały (załącznik nr 1) został przygotowany przez Urząd do Spraw Cudzoziemców.
17
WZÓR
STEMPLA POTWIERDZAJĄCEGO ZŁOŻENIE
WNIOSKU O UDZIELENIE ZEZWOLENIA NA POBYT STAŁY
WNIOSEK
O UDZIELENIE ZEZWOLENIA NA
POBYT STAŁY ZOSTAŁ ZŁOŻONY
w dniu ………………………
do …………………………..
………………………………
(nazwa organu, do którego został złożony
wniosek)
Podpis osoby upoważnionej
………………………………
Tekst w ramce o wymiarach szer. ok. 40 mm, wys.: ok. 50 mm
13
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego art. 205 ust. 1 ustawy
z dnia ………. r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …) Przepis ten zobowiązuje ministra właściwego
do spraw wewnętrznych do określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru formularza wniosku
o udzielenie zezwolenia na pobyt stały, liczby fotografii i szczegółowych wymogów technicznych
dotyczących fotografii dołączanych do tego wniosku, wzoru stempla potwierdzającego złożenie
wniosku oraz sposobu pobierania odcisków linii papilarnych w celu wydania karty pobytu i sposobu
ich umieszczania w tej karcie.
Dotychczas przedmiotowa problematyka była uregulowana w rozporządzeniu Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 stycznia 2011 r. w sprawie wzorów formularzy wniosków
o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się i zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego
Wspólnot Europejskich, fotografii dołączanych do wniosków oraz wzorów stempli potwierdzających
złożenie wniosków (Dz. U. Nr 23, poz. 125).
W § 1 projektu rozporządzenia określono zakres przedmiotowy uregulowania.
Zgodnie z § 2 projektu rozporządzenia wzór formularza wniosku o udzielenie zezwolenia na
pobyt stały określony zostanie w załączniku nr 1 do rozporządzenia, a wzór stempla
potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie tego zezwolenia – w załączniku nr 2 do
rozporządzenia.
W załączniku nr 1 do projektowanego rozporządzenia został określony wzór formularza
wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały. We wzorze formularza wniosku uwzględniono dane
cudzoziemca i informacje wskazane w art. 13 ww. ustawy oraz inne dane niezbędne do udzielenia
zezwolenia na pobyt stały, zgodnie z art. 204 ustawy. Wzór ten został przygotowany w oparciu
o wzór wniosku o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się określonego w załączniku nr 1 do
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 stycznia 2011 r. w sprawie
wzorów formularzy wniosków o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się i zezwolenia na pobyt
rezydenta długoterminowego Wspólnot Europejskich, fotografii dołączanych do wniosków oraz
wzorów stempli potwierdzających złożenie wniosków, z uwzględnieniem koniecznych zmian
wynikających przede wszystkim ze zmiany nazwy zezwolenia pobytowego z zezwolenia na
osiedlenie się na zezwolenie na pobyt stały oraz ze specyfiki nowych przepisów ustawy
o cudzoziemcach.
We wzorze formularza wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały w części A
wprowadzono rubrykę dotyczącą numeru ewidencyjnego PESEL, jeśli został on nadany
cudzoziemcowi. Zrezygnowano z rubryki dotyczącej dzieci i innych osób wpisanych do dokumentu
podróży objętych wnioskiem, z uwagi na fakt, iż obowiązujące przepisy nie przewidują, już
możliwości objęcia wnioskiem innych osób wpisanych do dokumentu podróży wnioskującego
o zezwolenie cudzoziemca. Projektowane przepisy przewidują, iż każdy cudzoziemiec jest
obowiązany złożyć oddzielny wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt stały. Ponadto
zrezygnowano z rubryki dotyczącej wskazania miejsca zamierzonego pobytu na terytorium Polski,
natomiast przewidziano rubrykę dotyczącą miejsca pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
co odzwierciedla przepisy ustawowe dotyczące właściwości miejscowej organu właściwego do
udzielenia zezwolenia na pobyt stały.
W części D pkt II uzupełniono rubrykę dotyczącą danych małżonka o informację o jego
obywatelstwie. W pkt III lit. b dotyczącym aktualnego pobytu na terytorium Polski uwzględniono
możliwość ubiegania się o udzielenie zezwolenia na pobyt stały przez cudzoziemca posiadającego
ochronę uzupełniającą lub zgodę na pobyt ze względów humanitarnych, a także przez cudzoziemca,
któremu udzielono azylu w Rzeczpospolitej Polskiej.
Na str. 5, w części D pkt V dodano rubrykę dotyczącą znajomości języka polskiego
potwierdzonej dokumentem. Ponadto w części D pkt VI przewidziano rubrykę na informację
14
o zatrzymaniu cudzoziemca, umieszczeniu go w strzeżonym ośrodku lub w areszcie dla
cudzoziemców, zakazie opuszczania przez niego kraju, odbywaniu kary pozbawienia wolności lub
jego tymczasowym aresztowaniu, gdyż okoliczności te będą podstawą odmowy wszczęcia
postępowania, zgodnie z art. 197 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy.
W części D formularza wniosku wprowadzono również pouczenie wnioskującego
cudzoziemca o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń na podstawie art.
233§ 1 i 6 Kodeksu karnego, zgodnie z art. 204 ust. 2 ustawy oraz związane z nim oświadczenie
cudzoziemca, iż dane i informacje zawarte we wniosku są prawdziwe. Doprecyzowano ponadto, iż
podpis pod pouczeniem powinien złożyć cudzoziemiec, a nie jak dotychczas wnioskodawca, w celu
usunięcia wątpliwości, czy wniosek może podpisać pełnomocnik cudzoziemca. Podobnie
doprecyzowano w części G formularza wniosku, że wzór podpisu zamieszcza cudzoziemiec.
W części E przewidzianej na adnotacje służbowe usunięto miejsce na opinię organu
przyjmującego wniosek, gdyż zgodnie z przepisami ustawy wniosek o udzielenia zezwolenia na
pobyt stały można złożyć tylko podczas pobytu cudzoziemca w Polsce. Ponadto w tej części
formularza wprowadzono pole pozwalające na wpisanie daty złożenia odcisków linii papilarnych
cudzoziemca w celu wydania karty pobytu oraz informacji o palcach, których odciski zostały
umieszczone w karcie pobytu, bądź o przyczynach braku możliwości pobrania odcisków palców.
Ponadto projektowany wzór formularza będzie przewidywał miejsce na potwierdzenie wniesienia
opłaty skarbowej za udzielenie zezwolenia na pobyt stały.
W części F usunięto rubrykę dotyczącą liczby osób objętych decyzją o udzieleniu zezwolenia
na pobyt stały, gdyż przepisy ustawy nie przewidują możliwości objęcia wnioskiem o udzielenie
tego zezwolenia innych osób.
W pouczeniu formularza wniosku wskazano, iż rubryki dotyczącej znajomości języka
polskiego nie wypełnia się w przypadku małoletniego cudzoziemca urodzonego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, cudzoziemca poniżej 16 roku życia oraz cudzoziemca, który uzyskał azyl
w Rzeczypospolitej Polskiej, lub będącego ofiarą handlu ludźmi w rozumieniu art. 115 § 22 Kodeksu
karnego, o którym mowa w art. 196 ust. 1 pkt 5 ustawy, gdyż zgodnie z przepisami ustawy wymogu
tego nie stosuje się do w/w osób.
W załączniku nr 2 do projektowanego rozporządzenia został określony wzór stempla
potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały. Wzór ten odpowiada
dotychczas stosowanemu wzorowi stempla potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie
zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony. W celu ujednolicenia praktyki określono natomiast
wymiary tego stempla, wskazując, iż jego tekst ma znajdować się w ramce o szerokości około 40mm
i wysokości około 50mm.
W § 3 określono liczbę fotografii i określono szczegółowe wymogi techniczne dotyczące
fotografii dołączanych do wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały.. Tak, jak dotychczas
wskazano, iż do wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały dołącza się po cztery aktualne
fotografie osoby, której wniosek dotyczy. Wymogi dotyczące fotografii dołączanych do wniosków
o udzielenie zezwoleń pobytowych zostały określone w art. 15 ustawy. W rozporządzeniach
wykonawczych określa się natomiast pozostałe wymogi dotyczące fotografii dołączanych do tych
wniosków. Wymogi te odpowiadają tym, które były dotychczas wymagane od cudzoziemców
ubiegających się o udzielenie zezwolenia pobytowego.
W § 4 projektu rozporządzenia uregulowano kwestie dotyczące sposobu pobierania odcisków
linii papilarnych od cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt stały, w celu
wydania karty pobytu. Wskazano, że odciski linii papilarnych pobiera się za pomocą urządzenia do
elektronicznego pobierania odcisków linii papilarnych oraz określono, z których palców należy
pobierać odciski. Uwzględniono sytuację, gdy odciski linii papilarnych palców wskazujących są
nieczytelne, brak jest któregoś palca wskazującego, brak jest jednej z dłoni oraz gdy brak jest palców
15
odpowiadających sobie w obu dłoniach. Projektowane w tym zakresie w rozporządzeniu regulacje
wynikają z konieczności wprowadzenia drugiej cechy danych biometrycznych w postaci odcisków
linii papilarnych do karty pobytu zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia
13 czerwca 2002 r. ustanawiającym jednolity wzór dokumentów pobytowych dla obywateli państw
trzecich (Dz. Urz. UE L 157 z 15.06.2002, str. 1-7 z późn. zm.) zmienionym rozporządzeniem Rady
(WE) nr 380/2008 z dnia 18 kwietnia 2008 r. Jak wynika z rozporządzenia, państwa członkowskie
pobierają od obywateli państw trzecich identyfikator biometryczny w postaci odcisków linii
papilarnych oraz zamieszczają go na nośniku pamięci zamieszczonym w dokumencie pobytowym.
Specyfikacje techniczne dotyczące pobierania i przechowywania odcisków linii papilarnych
wprowadziła decyzja Komisji Europejskiej z dnia 20 maja 2009 r. zmieniająca specyfikacje
techniczne do jednolitego wzoru dokumentów pobytowych dla obywateli krajów trzecich. Zgodnie
ze zmienionym rozporządzeniem Rady (WE) nr 1030/2002 specyfikacje techniczne dotyczące
pobierania identyfikatorów biometrycznych są zgodne z normami ICAO i wymogami technicznymi
dotyczącymi paszportów wydawanych przez państwa członkowskie swoim obywatelom zgodnie
z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2252/2004 z dnia 13 grudnia 2004 r. w sprawie norm dotyczących
zabezpieczeń i danych biometrycznych w paszportach i dokumentach podróży wydawanych przez
państwa członkowskie. Wymogi określone w projektowanym rozporządzeniu są zgodne
z wymogami unijnymi. Przy regulowaniu sposobu pobierania odcisków linii papilarnych od
cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt stały, w celu wydania karty pobytu
wzorowano się na § 9 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
16 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentów paszportowych (Dz. U. z 2010r., Nr 152, poz. 1026).
W § 5 projektu rozporządzenia określono sposób umieszczania odcisków linii papilarnych
pobranych od cudzoziemca w karcie pobytu. Dane te wojewoda utrwala w wersji elektronicznej
i przekazuje je do spersonalizowania karty pobytu w drodze teletransmisji danych, w formie
dokumentu elektronicznego. W przypadku natomiast, gdy teletransmisja będzie niemożliwa, dane te
będą przekazywane w formie elektronicznej na nośniku elektronicznym, z zapewnieniem
bezpieczeństwa przekazywanych danych. W zakresie tym wzorowano się na § 3 rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 czerwca 2009 r. w sprawie dokumentu
podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej (Dz. U. z 2009r., Nr 99, poz. 835).
Przewidywany termin wejścia w życie rozporządzenia to dzień wejścia w życie ustawy z dnia
… r. o ustawy o cudzoziemcach. Regulacje przewidziane w rozporządzeniu są nowe i powinny wejść
w życie z dniem wejścia w życie ustawy zawierającej podstawy prawne do wydania tego
rozporządzenia.
Projektowana regulacja nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji,
zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
16
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie wzoru formularza
wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały , fotografii dołączanych do wniosku, wzoru stempla
potwierdzającego złożenie wniosku oraz sposobu pobierania odcisków linii papilarnych i ich
umieszczania w karcie pobytu, będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców,
2) organy właściwe w sprawach cudzoziemców:
a) Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
b) wojewodów,
c) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
d) organy Straży Granicznej,
e) organy Policji.
2. Obowiązek przeprowadzenia konsultacji
Projekt rozporządzenia został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych.
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przekazany:
1) Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka,
2) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
3) Sekcji Praw Człowieka Uniwersyteckiej Poradni Prawnej UJ,
4) Stowarzyszeniu Amnesty International,
5) Polskiej Akcji Humanitarnej,
6) Instytutowi na Rzecz Państwa Prawa,
7) Stowarzyszeniu Interwencji Prawnej,
8) Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć,
9) Stowarzyszeniu „Emigrant”
10) Stowarzyszeniu Promocji Wielokulturowości - Interkulturalni PL,
11) Caritas Polska.
Projekt zostanie także przekazany Prezesowi Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz
wojewodom.
W celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)
projekt rozporządzenia zostanie umieszczony Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Dodatkowo projekt zostanie opublikowany także na stronie Rządowego Centrum Legislacji
w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych wydatków
i nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego. Wdrożenie projektowanych rozwiązań nie będzie angażowało dodatkowych środków
budżetu państwa w jakiejkolwiek fazie realizacji, tak w części 42 – Sprawy wewnętrzne, jak i poza
nią, a w konsekwencji nie będzie generowało kosztów wymagających sfinansowania.
Określony w projekcie rozporządzenia wzór formularza wniosku o udzielenie zezwolenia na
pobyt stały (załącznik nr 1) został przygotowany przez Urząd do Spraw Cudzoziemców.
17