Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1407
- Data wpłynięcia: 2013-05-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-08-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152
1407
– 20 –
7) konieczność wskazania w deklaracji WE zgodności lub przydatności do stosowania
składnika interoperacyjności modułów zastosowanych przy ocenie zgodności lub
przydatności do stosowania składnika interoperacyjności z zasadniczymi
wymaganiami;
8) konieczność przeprowadzenia badań parametrów odnoszących się do konstrukcji
pojazdu kolejowego, jego współdziałania z torem kolejowym, a także urządzeń,
systemów, układów i interfejsów niezbędnych dla zapewnienia wymaganego
poziomu bezpieczeństwa;
9) konieczność zapewnienia bezpieczeństwa przewozu osób i rzeczy.”.
Art. 2. Do postępowań w sprawie wydania, przedłużenia ważności, zmiany lub
cofnięcia świadectwa bezpieczeństwa, wszczętych a niezakończonych przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 3. 1. wiadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego wydane
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność i uprawniają do
wykonywania przewozów kolejowych zgodnie z warunkami określonymi w tych
dokumentach.
2.
wiadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu urządzenia przeznaczonego do
prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli
przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego, wydane przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, zachowują ważność i uprawniają do prowadzenia ruchu kolejowego
zgodnie z warunkami określonymi w tych dokumentach.
3. wiadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu na czas nieokreślony może zostać
wydane na dotychczasowych zasadach na urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu
kolejowego, budowle przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego oraz pojazdy
kolejowe, na które Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu na czas określony.
4. Do postępowań dotyczących wydania oraz cofania świadectw dopuszczenia do
eksploatacji typu, wszczętych a niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 4. Jednostki, które przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, zostały
upoważnione do przeprowadzania badań koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia
do eksploatacji typu, na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 23 ust. 7 pkt 1 lit. b
– 21 –
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, mogą wykonywać badania
w zakresie określonym w tych przepisach, a także wydawać certyfikaty zgodności typu
i certyfikaty zgodności z typem dla typów urządzeń, budowli i pojazdów kolejowych, do
badania których są upoważnione, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2015 r.
Art. 5. Do postępowań w sprawie przyznania odstępstwa od stosowania technicznych
specyfikacji interoperacyjności, o których mowa w art. 25f ust. 2 ustawy, o której mowa
w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, wszczętych a niezakończonych przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 6. 1. Zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu strukturalnego,
wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, zachowują ważność przez okres,
na jaki zostały wydane.
2. Pośrednie certyfikaty weryfikacji WE podsystemu, pośrednie deklaracje weryfikacji
WE podsystemu, certyfikaty weryfikacji WE podsystemu, deklaracje weryfikacji WE
podsystemu oraz deklaracje zgodności z typem, wydane przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, zachowują ważność i uprawniają do ubiegania się o wydanie zezwolenia na
dopuszczenie do eksploatacji podsystemu strukturalnego.
3. Do postępowań dotyczących zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu
strukturalnego, wszczętych a niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 7. Zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic kolejowych przekażą Prezesowi
Urzędu Transportu Kolejowego dane rejestrowe ujęte w krajowym rejestrze infrastruktury
(RINF) dotyczące infrastruktury kolejowej i bocznic kolejowych dopuszczonych do
eksploatacji przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w zakresie:
1) infrastruktury
kolejowej
wchodzącej w skład korytarzy towarowych nr 5 i 8 określonych
w załączniku do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010
z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na
konkurencyjny transport towarowy (Dz. Urz. UE L 276 z 20.10.2010, str. 22),
w przypadku utworzenia tych korytarzy:
a)
przed dniem 16 grudnia 2014 r. – w terminie do dnia 16 marca 2015 r.,
b) po dniu 15 grudnia 2014 r. – w terminie trzech miesięcy od dnia utworzenia danego
korytarza;
2)
infrastruktury kolejowej innej niż określona w pkt 1, dopuszczonej do eksploatacji:
– 22 –
a)
przed dniem 19 lipca 2008 r. – w terminie do dnia 16 marca 2017 r.,
b) po dniu 18 lipca 2008 r. i przed dniem 16 marca 2012 r. – w terminie do dnia
16 marca 2015 r.,
c) po dniu 15 marca 2012 r. – w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy;
3)
bocznic kolejowych – w terminie do dnia 16 marca 2019 r.
Art. 8. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 16 ust. 4
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują moc do dnia
wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy,
o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez
okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 9. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
05/14rch
UZASADNIENIE
Celem nowelizacji jest dostosowanie ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą
o transporcie kolejowym”, do przepisów prawa Unii Europejskiej w odniesieniu do
następujących zagadnień:
1) dopuszczanie do eksploatacji wyrobów oraz określonych części systemu kolei
w celu osiągnięcia interoperacyjności systemu kolei w UE;
2) prowadzenie krajowego rejestru infrastruktury kolejowej;
3) certyfikowanie podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie wagonów
towarowych.
W powyższym zakresie projekt ustawy zapewnia transpozycję dyrektywy Komisji
Europejskiej 2011/18/UE z dnia 1 marca 2011 r. zmieniającej załączniki II, V i VI do
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności
systemu kolei we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 57 z 2.3.2011, str. 21), zwanej dalej
„dyrektywą 2011/18/UE”. Przepisy ustawy mają ponadto na celu dostosowanie prawa
krajowego w zakresie umożliwiającym wykonanie decyzji wykonawczej Komisji
2011/633/UE z dnia 15 września 2011 r. w sprawie wspólnych specyfikacji rejestru
infrastruktury kolejowej (Dz. Urz. UE L 256 z 01.10.2011, str. 1), zwanej dalej
„decyzją 2011/633/UE”, oraz rozporządzenia Komisji (UE) nr 445/2011 z dnia 10 maja
2011 r. w sprawie systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie
w zakresie obejmującym wagony towarowe oraz zmieniające rozporządzenie (WE)
nr
653/2007 (Dz. Urz. UE L 122 z 11.05.2011, str. 22), zwanego dalej
„rozporządzeniem (UE) nr 445/2011”.
2. Transpozycja dyrektywy 2011/18/UE
Dyrektywa 2011/18/UE wprowadza zmiany w zakresie klasyfikacji podsystemów
strukturalnych systemu kolei dokonując podziału podsystemu „Sterowanie” na dwie
części – przytorową i pokładową (projektowany art. 25a ust. 2 pkt 1 ustawy
zmienianej). Zmiana jest spowodowana faktem, iż podsystem „Sterowanie” składa się
z urządzeń przytorowych i pokładowych, które współpracują ze sobą, jednakże
fizycznie są instalowane na różnych podsystemach: „Tabor” i „Infrastruktura” zatem
należy je uznać za dwa oddzielne podsystemy.
Zmiany przewidziane w dyrektywie obejmują także:
1) Zmianę procedur weryfikacji elementów podsystemów strukturalnych nieobjętych
obowiązkiem stosowania wymagań interoperacyjności lub podsystemów, w skład
których wchodzą typy urządzeń lub typy budowli, nieujęte we właściwej TSI jako
składniki interoperacyjności. Dla których badania są przeprowadzane przez
jednostki upoważnione i w przypadku których zastosowanie mają przepisy
krajowe. Odpowiednie przepisy w tym zakresie zawarte są w projektowanym
art. 22f;
2) Określenie przesłanek przeprowadzania pośredniej weryfikacji WE podsystemu
oraz wydawania dokumentów jej towarzyszących: pośredniego certyfikatu
weryfikacji WE podsystemu oraz pośredniej deklaracji weryfikacji WE
podsystemu. Zmiany oraz dodanie nowych jednostek w art. 25cb mają na celu
doprecyzowanie procedury pośredniej weryfikacji WE podsystemu. Przepisy te
określają: okoliczności, kiedy i na jakich etapach może być przeprowadzona
pośrednia weryfikacja WE podsystemu, podmioty, które mogą wnioskować
o przeprowadzenie takiej weryfikacji oraz dokumenty, które są wydawane po jej
zakończeniu, zarówno przez jednostkę notyfikowaną, jak i przez wnioskodawcę.
W projekcie ustawy (art. 22g) przewidziano zmianę sposobu wyboru podmiotów,
które przeprowadzają badania techniczne niezbędne do wydania świadectwa
dopuszczenia do eksploatacji określonych typów urządzeń, budowli i pojazdów
kolejowych. W dotychczasowym stanie prawnym podmioty te były wskazywane
bezpośrednio w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw transportu. Mając na
uwadze różnorodność form prawnych, w jakich działają podmioty uprawnione do
przeprowadzania tych badań (instytuty badawcze, spółki prawa handlowego, szkoły
wyższe), jak również różnice w zakresie ich potencjału organizacyjnego
i technicznego, projektodawca zaproponował określenie ustawowych wymagań,
jakie powinny zostać spełnione, a następnie zweryfikowane, przez centralny organ
administracji rządowej właściwy w sprawach kolejnictwa w celu zapewnienia
odpowiedniego poziomu wykonywanych badań.
W odniesieniu do wydawania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu dla
typów pojazdów kolejowych, należy wskazać, iż dopuszczenie w tym trybie może
nastąpić jedynie dla pojazdów kolejowych przeznaczonych do eksploatacji
wyłącznie na bocznicach kolejowych, kolejach wąskotorowych i liniach kolejowych,
które ze względów funkcjonalnych są wyodrębnione z systemu kolei. W pozostałym
2
7) konieczność wskazania w deklaracji WE zgodności lub przydatności do stosowania
składnika interoperacyjności modułów zastosowanych przy ocenie zgodności lub
przydatności do stosowania składnika interoperacyjności z zasadniczymi
wymaganiami;
8) konieczność przeprowadzenia badań parametrów odnoszących się do konstrukcji
pojazdu kolejowego, jego współdziałania z torem kolejowym, a także urządzeń,
systemów, układów i interfejsów niezbędnych dla zapewnienia wymaganego
poziomu bezpieczeństwa;
9) konieczność zapewnienia bezpieczeństwa przewozu osób i rzeczy.”.
Art. 2. Do postępowań w sprawie wydania, przedłużenia ważności, zmiany lub
cofnięcia świadectwa bezpieczeństwa, wszczętych a niezakończonych przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 3. 1. wiadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego wydane
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność i uprawniają do
wykonywania przewozów kolejowych zgodnie z warunkami określonymi w tych
dokumentach.
2.
wiadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu urządzenia przeznaczonego do
prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli
przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego, wydane przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, zachowują ważność i uprawniają do prowadzenia ruchu kolejowego
zgodnie z warunkami określonymi w tych dokumentach.
3. wiadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu na czas nieokreślony może zostać
wydane na dotychczasowych zasadach na urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu
kolejowego, budowle przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego oraz pojazdy
kolejowe, na które Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu na czas określony.
4. Do postępowań dotyczących wydania oraz cofania świadectw dopuszczenia do
eksploatacji typu, wszczętych a niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 4. Jednostki, które przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, zostały
upoważnione do przeprowadzania badań koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia
do eksploatacji typu, na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 23 ust. 7 pkt 1 lit. b
– 21 –
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, mogą wykonywać badania
w zakresie określonym w tych przepisach, a także wydawać certyfikaty zgodności typu
i certyfikaty zgodności z typem dla typów urządzeń, budowli i pojazdów kolejowych, do
badania których są upoważnione, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2015 r.
Art. 5. Do postępowań w sprawie przyznania odstępstwa od stosowania technicznych
specyfikacji interoperacyjności, o których mowa w art. 25f ust. 2 ustawy, o której mowa
w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, wszczętych a niezakończonych przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 6. 1. Zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu strukturalnego,
wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, zachowują ważność przez okres,
na jaki zostały wydane.
2. Pośrednie certyfikaty weryfikacji WE podsystemu, pośrednie deklaracje weryfikacji
WE podsystemu, certyfikaty weryfikacji WE podsystemu, deklaracje weryfikacji WE
podsystemu oraz deklaracje zgodności z typem, wydane przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, zachowują ważność i uprawniają do ubiegania się o wydanie zezwolenia na
dopuszczenie do eksploatacji podsystemu strukturalnego.
3. Do postępowań dotyczących zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu
strukturalnego, wszczętych a niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 7. Zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic kolejowych przekażą Prezesowi
Urzędu Transportu Kolejowego dane rejestrowe ujęte w krajowym rejestrze infrastruktury
(RINF) dotyczące infrastruktury kolejowej i bocznic kolejowych dopuszczonych do
eksploatacji przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w zakresie:
1) infrastruktury
kolejowej
wchodzącej w skład korytarzy towarowych nr 5 i 8 określonych
w załączniku do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010
z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na
konkurencyjny transport towarowy (Dz. Urz. UE L 276 z 20.10.2010, str. 22),
w przypadku utworzenia tych korytarzy:
a)
przed dniem 16 grudnia 2014 r. – w terminie do dnia 16 marca 2015 r.,
b) po dniu 15 grudnia 2014 r. – w terminie trzech miesięcy od dnia utworzenia danego
korytarza;
2)
infrastruktury kolejowej innej niż określona w pkt 1, dopuszczonej do eksploatacji:
– 22 –
a)
przed dniem 19 lipca 2008 r. – w terminie do dnia 16 marca 2017 r.,
b) po dniu 18 lipca 2008 r. i przed dniem 16 marca 2012 r. – w terminie do dnia
16 marca 2015 r.,
c) po dniu 15 marca 2012 r. – w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy;
3)
bocznic kolejowych – w terminie do dnia 16 marca 2019 r.
Art. 8. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 16 ust. 4
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują moc do dnia
wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy,
o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez
okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 9. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
05/14rch
UZASADNIENIE
Celem nowelizacji jest dostosowanie ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą
o transporcie kolejowym”, do przepisów prawa Unii Europejskiej w odniesieniu do
następujących zagadnień:
1) dopuszczanie do eksploatacji wyrobów oraz określonych części systemu kolei
w celu osiągnięcia interoperacyjności systemu kolei w UE;
2) prowadzenie krajowego rejestru infrastruktury kolejowej;
3) certyfikowanie podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie wagonów
towarowych.
W powyższym zakresie projekt ustawy zapewnia transpozycję dyrektywy Komisji
Europejskiej 2011/18/UE z dnia 1 marca 2011 r. zmieniającej załączniki II, V i VI do
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności
systemu kolei we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 57 z 2.3.2011, str. 21), zwanej dalej
„dyrektywą 2011/18/UE”. Przepisy ustawy mają ponadto na celu dostosowanie prawa
krajowego w zakresie umożliwiającym wykonanie decyzji wykonawczej Komisji
2011/633/UE z dnia 15 września 2011 r. w sprawie wspólnych specyfikacji rejestru
infrastruktury kolejowej (Dz. Urz. UE L 256 z 01.10.2011, str. 1), zwanej dalej
„decyzją 2011/633/UE”, oraz rozporządzenia Komisji (UE) nr 445/2011 z dnia 10 maja
2011 r. w sprawie systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie
w zakresie obejmującym wagony towarowe oraz zmieniające rozporządzenie (WE)
nr
653/2007 (Dz. Urz. UE L 122 z 11.05.2011, str. 22), zwanego dalej
„rozporządzeniem (UE) nr 445/2011”.
2. Transpozycja dyrektywy 2011/18/UE
Dyrektywa 2011/18/UE wprowadza zmiany w zakresie klasyfikacji podsystemów
strukturalnych systemu kolei dokonując podziału podsystemu „Sterowanie” na dwie
części – przytorową i pokładową (projektowany art. 25a ust. 2 pkt 1 ustawy
zmienianej). Zmiana jest spowodowana faktem, iż podsystem „Sterowanie” składa się
z urządzeń przytorowych i pokładowych, które współpracują ze sobą, jednakże
fizycznie są instalowane na różnych podsystemach: „Tabor” i „Infrastruktura” zatem
należy je uznać za dwa oddzielne podsystemy.
Zmiany przewidziane w dyrektywie obejmują także:
1) Zmianę procedur weryfikacji elementów podsystemów strukturalnych nieobjętych
obowiązkiem stosowania wymagań interoperacyjności lub podsystemów, w skład
których wchodzą typy urządzeń lub typy budowli, nieujęte we właściwej TSI jako
składniki interoperacyjności. Dla których badania są przeprowadzane przez
jednostki upoważnione i w przypadku których zastosowanie mają przepisy
krajowe. Odpowiednie przepisy w tym zakresie zawarte są w projektowanym
art. 22f;
2) Określenie przesłanek przeprowadzania pośredniej weryfikacji WE podsystemu
oraz wydawania dokumentów jej towarzyszących: pośredniego certyfikatu
weryfikacji WE podsystemu oraz pośredniej deklaracji weryfikacji WE
podsystemu. Zmiany oraz dodanie nowych jednostek w art. 25cb mają na celu
doprecyzowanie procedury pośredniej weryfikacji WE podsystemu. Przepisy te
określają: okoliczności, kiedy i na jakich etapach może być przeprowadzona
pośrednia weryfikacja WE podsystemu, podmioty, które mogą wnioskować
o przeprowadzenie takiej weryfikacji oraz dokumenty, które są wydawane po jej
zakończeniu, zarówno przez jednostkę notyfikowaną, jak i przez wnioskodawcę.
W projekcie ustawy (art. 22g) przewidziano zmianę sposobu wyboru podmiotów,
które przeprowadzają badania techniczne niezbędne do wydania świadectwa
dopuszczenia do eksploatacji określonych typów urządzeń, budowli i pojazdów
kolejowych. W dotychczasowym stanie prawnym podmioty te były wskazywane
bezpośrednio w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw transportu. Mając na
uwadze różnorodność form prawnych, w jakich działają podmioty uprawnione do
przeprowadzania tych badań (instytuty badawcze, spółki prawa handlowego, szkoły
wyższe), jak również różnice w zakresie ich potencjału organizacyjnego
i technicznego, projektodawca zaproponował określenie ustawowych wymagań,
jakie powinny zostać spełnione, a następnie zweryfikowane, przez centralny organ
administracji rządowej właściwy w sprawach kolejnictwa w celu zapewnienia
odpowiedniego poziomu wykonywanych badań.
W odniesieniu do wydawania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu dla
typów pojazdów kolejowych, należy wskazać, iż dopuszczenie w tym trybie może
nastąpić jedynie dla pojazdów kolejowych przeznaczonych do eksploatacji
wyłącznie na bocznicach kolejowych, kolejach wąskotorowych i liniach kolejowych,
które ze względów funkcjonalnych są wyodrębnione z systemu kolei. W pozostałym
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1407
› Pobierz plik