eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1407
  • Data wpłynięcia: 2013-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152

1407

– 15 –
„3a. W przypadkach, o których mowa w art. 25d ust. 1 pkt 2–4 oraz art. 25f
ust. 5 pkt 1 i ust. 6 pkt 1, gdy w skład podsystemu nie wchodzą składniki
interoperacyjności objęte deklaracją WE zgodności lub przydatności do stosowania
składnika interoperacyjności, przepisów ust. 1a pkt 2 i ust. 3 pkt 1–3 nie stosuje
się.”,
e)
w ust. 5:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) jako część procedury prowadzącej do wydania deklaracji WE zgodności
lub przydatności do stosowania składnika interoperacyjności oraz
deklaracji weryfikacji WE podsystemu, określonej we właściwej TSI;”,
– po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) jako część procedury prowadzącej do wydania świadectwa dopuszczenia
do eksploatacji typu dla urządzeń albo budowli ujętych w wykazie,
o którym mowa w art. 22f ust. 13 pkt 2, które wchodzą w skład
podsystemu;”;
21) art. 25f otrzymuje brzmienie:
„Art. 25f. 1. Producent podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel,
zarządca, przewoźnik kolejowy, dysponent, importer, wykonawca modernizacji,
inwestor albo podmiot zamawiający może wystąpić do Prezesa UTK z wnioskiem
o przyznanie odstępstwa od obowiązku stosowania TSI w przypadku:
1)
publikacji nowych TSI w czasie:
a)
projektowania lub budowy nowego podsystemu albo
b) modernizacji lub odnowienia istniejącego podsystemu albo jego części
– będących na zaawansowanym etapie realizacji lub będących przedmiotem
zobowiązań umownych;
2) projektów
dotyczących odnowienia lub modernizacji istniejącego podsystemu –
gdy skrajnia ładunkowa, szerokość toru, odstęp między osiami torów lub system
zasilania elektrotrakcyjnego tego podsystemu nie są zgodne z TSI dotyczącymi
tego podsystemu;
3) projektów
dotyczących odnowienia, rozbudowy lub modernizacji istniejącego
podsystemu – gdy zastosowanie TSI podważyłoby opłacalność ekonomiczną
projektu lub spójność sieci kolejowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
– 16 –
4) konieczności szybkiego przywrócenia spójności sieci kolejowej w następstwie
poważnego wypadku lub klęski żywiołowej – gdy z przyczyn ekonomicznych lub
technicznych nie jest możliwe częściowe lub pełne zastosowanie TSI;
5)
pojazdów kolejowych jadących do lub z państw innych niż państwa członkowskie
Unii Europejskiej, w których szerokość toru różni się od tej, która jest stosowana
na głównej sieci kolejowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się dokumentację w postaci
papierowej oraz w postaci elektronicznej zawierającą:
1)
opis prac, urządzeń, budowli, pojazdów, oprogramowań i usług, których dotyczy
odstępstwo, dokładne określenie terminów realizacji przedsięwzięcia, którego
dotyczy odstępstwo, parametrów technicznych, położenia geograficznego oraz
zakresu technicznego i eksploatacyjnego oddziaływania na system kolei;
2)
odniesienie do TSI, których dotyczy wniosek o przyznanie odstępstwa;
3) odniesienie do krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów
normalizacyjnych określonych przez wnioskodawcę, wskazanych w przepisach
wydanych na podstawie art. 25t;
4) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, dowody poświadczające
zaawansowany etap realizacji projektu;
5) uzasadnienie techniczne, ekonomiczne, handlowe, eksploatacyjne lub
administracyjne wskazujące na konieczność udzielenia odstępstwa;
6)
inne dokumenty uzasadniające wniosek o przyznanie odstępstwa.
3. Prezes UTK przekazuje Komisji Europejskiej informacje o planowanym
odstępstwie wraz z dokumentacją, o której mowa w ust. 2, w postaci papierowej oraz
w postaci elektronicznej, a także opis środków, jakie planuje podjąć w celu wspierania
końcowej interoperacyjności projektu. W przypadku nieznacznego odstępstwa opis ten
nie jest wymagany.
4. Po przekazaniu informacji, o której mowa w ust. 3, Prezes UTK zawiesza
postępowanie w sprawie przyznania odstępstwa od obowiązku stosowania TSI do czasu
wydania opinii przez Komisję Europejską.
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, Prezes UTK, w drodze
decyzji, może:
1) przyznać odstępstwo od obowiązku stosowania TSI po uprzednim uzyskaniu
pozytywnej opinii Komisji Europejskiej, albo
– 17 –
2) odmówić przyznania odstępstwa od obowiązku stosowania TSI, jeżeli stwierdzi,
że nie zachodzą okoliczności, wskazane odpowiednio w ust. 1 pkt 1 albo 4.
6. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 5, Prezes UTK, w drodze
decyzji, może:
1) przyznać odstępstwo od obowiązku stosowania TSI, jeżeli Komisja Europejska:
a) wydała pozytywną opinię, nie później niż w terminie sześciu miesięcy od dnia
przekazania jej kompletnej dokumentacji, albo
b) nie
wydała opinii w terminie 6 miesięcy od dnia przekazania jej kompletnej
dokumentacji, albo
2) odmówić przyznania odstępstwa od obowiązku stosowania TSI:
a) po uzyskaniu negatywnej opinii Komisji Europejskiej, wydanej nie później
niż w terminie sześciu miesięcy od dnia przekazania jej kompletnej
dokumentacji, albo
b) jeżeli stwierdzi, że nie zachodzą okoliczności wskazane odpowiednio w ust. 1
pkt 2, 3, albo 5.
7. Niezależnie od złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, Prezes UTK
przekazuje Komisji Europejskiej, w terminie roku od dnia wejścia w życie każdej TSI,
wykaz projektów prowadzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i będących na
zaawansowanym etapie realizacji.”;
22) art. 25g otrzymuje brzmienie:
„Art. 25g. 1. Prezes UTK prowadzi krajowy rejestr infrastruktury (RINF) w postaci
elektronicznej, zgodnie z przepisami wydanymi przez Komisję Europejską dotyczącymi
wspólnej specyfikacji rejestru infrastruktury kolejowej.
2. W krajowym rejestrze infrastruktury (RINF) gromadzi się dane umożliwiające
identyfikację bocznic kolejowych oraz określonych części infrastruktury kolejowej wraz
ze wskazaniem charakterystyki i parametrów technicznych podsystemów strukturalnych,
z których te części się składają.
3. Zarządcy i użytkownicy bocznic kolejowych są obowiązani do przekazywania
Prezesowi UTK danych dotyczących zarządzanej przez nich infrastruktury kolejowej
oraz bocznic kolejowych, które podlegają publikacji w krajowym rejestrze infrastruktury
(RINF).
4. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia:
– 18 –
1) warunki, formę i tryb przekazywania Prezesowi UTK przez zarządców
i użytkowników bocznic kolejowych danych podlegających publikacji w krajowym
rejestrze infrastruktury (RINF);
2)
sposób prowadzenia krajowego rejestru infrastruktury (RINF), w tym:
a) sposób wprowadzania danych rejestrowych, wprowadzania zmian danych
rejestrowych oraz ich wykreślania z krajowego rejestru infrastruktury (RINF),
b) częstotliwość aktualizacji danych rejestrowych w krajowym rejestrze
infrastruktury (RINF);
3) wzór krajowego rejestru infrastruktury (RINF), szczegółowy zakres danych
rejestrowych w nim ujętych oraz jego opis funkcjonalny i techniczny, w tym opis
formatu danych rejestrowych oraz wymagania w zakresie jego funkcjonowania.
5. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się:
1)
przepisy Unii Europejskiej dotyczące krajowych rejestrów infrastruktury;
2) potrzebę zagwarantowania spójności pod względem zawartości danych i ich
formatu z rejestrami prowadzonymi przez zarządców w innych państwach
członkowskich Unii Europejskiej;
3) parametry techniczno-eksploatacyjne infrastruktury kolejowej i bocznic
kolejowych ujęte w krajowym rejestrze infrastruktury (RINF).”;
23) w art. 25s ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Notyfikowane jednostki certyfikujące są obowiązane do publikowania na
swoich stronach internetowych, corocznie, w terminie do końca pierwszego kwartału:
1)
wykazu wniosków o dokonanie:
a) weryfikacji WE podsystemu oraz o dokonanie pośredniej weryfikacji WE
podsystemu,
b) oceny WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności;
2)
informacji o wydanych:
a) certyfikatach weryfikacji WE podsystemu i przypadkach odmowy ich
wydania,
b) pośrednich certyfikatach weryfikacji WE podsystemu i przypadkach odmowy
ich wydania,
c) certyfikatach WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności i przypadkach odmowy ich wydania.”;
– 19 –
24) art. 25ta otrzymuje brzmienie:
„Art. 25ta. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia, dla systemu kolei:
1) wykaz
składników interoperacyjności dla podsystemów;
2) zasadnicze wymagania dotyczące interoperacyjności systemu kolei dla
podsystemów i składników interoperacyjności;
3)
warunki przeprowadzania weryfikacji WE podsystemu;
4) treść deklaracji weryfikacji WE podsystemu i pośredniej deklaracji weryfikacji WE
podsystemu oraz zakres dokumentacji technicznej załączanej do tych deklaracji;
5) procedury
weryfikacji
pojazdów
kolejowych niezgodnych z TSI oraz treść
deklaracji weryfikacji pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI;
6) treść deklaracji WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności;
7)
wykaz parametrów pojazdu kolejowego do skontrolowania w celu dopuszczenia do
eksploatacji pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI;
8) wykaz podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań niezbędnych do
dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI.
2. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się:
1) obowiązujące TSI;
2) wymagania
niezbędne dla zapewnienia bezpiecznego i niezakłóconego ruchu
pojazdów kolejowych w systemie kolei;
3) konieczność zapewnienia notyfikowanej jednostce certyfikującej wszelkich
informacji, które są niezbędne do właściwego przeprowadzenia weryfikacji WE
podsystemu;
4) konieczność załączenia do deklaracji weryfikacji WE podsystemu dokumentów
zawierających charakterystykę techniczną podsystemu oraz certyfikatów
i deklaracji wytworzonych w toku procedury weryfikacji WE podsystemu;
5) konieczność załączenia do pośredniej deklaracji weryfikacji WE podsystemu
dokumentów zawierających charakterystykę techniczną całości albo części
podsystemu na etapie projektowania lub budowy podsystemu;
6) konieczność przeprowadzenia procedur weryfikacji pojazdów kolejowych
niezgodnych z TSI w oparciu o moduły oceny zgodności;
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: