Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1407
- Data wpłynięcia: 2013-05-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-08-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152
1407
– 4 –
wszelkich innych pomieszczeń, jakie notyfikowana jednostka certyfikująca uzna za
konieczne do wykonania swych zadań;
2)
dokumentacji koniecznej do przeprowadzenia monitorowania, w szczególności planów
wdrażania oraz dokumentacji technicznej dotyczącej danego podsystemu lub składnika
interoperacyjności.
3. Notyfikowana jednostka certyfikująca potwierdzająca zgodność z
zasadniczymi
wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei przeprowadza okresowe audyty
oraz dostarcza sprawozdania audytowe podmiotom odpowiedzialnym za wdrażanie
podsystemu lub składnika interoperacyjności.
4. Notyfikowana jednostka certyfikująca może:
1) zażądać swej obecności na niektórych etapach prac budowlanych;
2) złożyć niezapowiedzianą wizytę na placu budowy lub w warsztacie produkcyjnym,
podczas której może przeprowadzić pełny lub częściowy audyt, oraz dostarczyć stronom
odpowiedzialnym za wdrożenie podsystemów lub składników interoperacyjności
sprawozdanie z inspekcji oraz, w stosownych przypadkach, sprawozdanie z kontroli;
3) monitorować podsystem, w którym zamontowano składnik interoperacyjności, aby
ocenić – jeżeli wymaga tego właściwa TSI – jego przydatność do stosowania
w planowanym otoczeniu kolejowym.
5.
Dokumentacja przebiegu weryfikacji WE podsystemu jest przekazywana
wnioskodawcy w celu potwierdzenia pośredniego certyfikatu weryfikacji WE podsystemu lub
certyfikatu weryfikacji WE podsystemu.
6. Dokumentacja, o której mowa w ust. 5, jest załączana do pośredniej deklaracji
weryfikacji WE podsystemu albo deklaracji weryfikacji WE podsystemu, którą
wnioskodawca składa do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w przypadku, o którym
mowa w art. 25e ust. 2 ustawy.
7. Wnioskodawca przechowuje kopię dokumentacji, o której mowa w ust. 5, przez cały
okres eksploatacji podsystemu.
8. Kopia dokumentacji, o której mowa w ust. 5, jest udostępniana na żądanie Prezesa
Urzędu Transportu Kolejowego lub innego krajowego organu do spraw bezpieczeństwa
z państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
§ 8. 1. Deklaracja weryfikacji WE podsystemu infrastruktura, energia, sterowanie –
urządzenia przytorowe, sterowanie - urządzenia pokładowe lub tabor dla pojazdów zgodnych
z TSI powinna zawierać:
– 5 –
1)
odniesienie do dyrektywy, z którą podsystem jest zgodny;
2) nazwę i adres podmiotu wystawiającego deklarację weryfikacji WE, a w przypadku gdy
jest to inny podmiot niż producent, także firmę i adres producenta;
3) ogólny
opis
podsystemu;
4) nazwę i adres notyfikowanej jednostki certyfikującej lub notyfikowanych jednostek
certyfikujących, które przeprowadziły procedury weryfikacji WE podsystemu
z zasadniczymi wymaganiami;
5) odniesienie do dokumentów zawartych w
dokumentacji technicznej związanej
z przeprowadzoną weryfikacją WE podsystemu;
6) informacje
o
stałych lub czasowych warunkach, które powinien spełniać podsystem,
w tym o ewentualnych ograniczeniach jego eksploatacji;
7) termin
ważności deklaracji, jeżeli została wydana na czas określony;
8) imię i nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej do składania podpisu w imieniu
podmiotu wystawiającego deklarację lub jego przedstawiciela, jeżeli został
ustanowiony;
9) datę wystawienia deklaracji.
2. Dokumentacja techniczna dołączana do deklaracji weryfikacji WE podsystemu
obejmuje:
1) dokumenty
określające cechy charakterystyczne podsystemu, w tym odpowiednio:
ogólne i
szczegółowe rysunki wykonawcze, schematy elektryczne i hydrauliczne,
schematy obwodów sterowania, opisy systemów przetwarzania danych i automatyki,
instrukcje obsługi i utrzymania;
2) wykaz
składników interoperacyjności zawartych w podsystemie;
3) kopie deklaracji WE zgodności lub przydatności do stosowania składników
interoperacyjności, o których mowa w pkt 2, oraz kopie protokołów prób i badań
przeprowadzonych przez jednostki notyfikowane na podstawie specyfikacji
technicznych;
4) pośrednie certyfikaty weryfikacji WE podsystemu i pośrednie deklaracje weryfikacji
WE podsystemu, o ile zostały wydane;
5)
certyfikat weryfikacji WE podsystemu;
6) inne certyfikaty WE, o ile zostały wydane;
7) raport w
sprawie oceny bezpieczeństwa wydany przez jednostkę oceniającą
w przypadkach określonych w
rozporządzeniu Komisji (WE) nr
352/2009 z
dnia
– 6 –
24 kwietnia 2009 r. w sprawie przyjęcia wspólnej metody oceny bezpieczeństwa
w zakresie wyceny i oceny ryzyka, o której mowa w art. 6 ust. 3 lit. a) dyrektywy
2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 108 z 29.04.2009,
str. 1);
8) dokumentacje techniczną opisującą część podsystemu, dla której nie stosuje się TSI –
dotyczy przypadków, o których mowa w § 6.
3. Pośrednia deklaracja weryfikacji WE podsystemu zawiera informacje określone
w ust. 1, dotyczące całości albo części podsystemu na etapie jego projektowania lub budowy.
4. Dokumentacja techniczna dołączana do pośredniej deklaracji weryfikacji WE
podsystemu obejmuje informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2 dotyczące całości albo
części podsystemu na etapie jego projektowania lub budowy.
5. Dokumentacja techniczna, o której mowa w ust. 2 i 4, powinna być sporządzona
w języku polskim lub w innym języku urzędowym Unii Europejskiej wskazanym przez
wnioskodawcę.
§ 9.
1. Procedury weryfikacji pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI określa
załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Deklaracja weryfikacji pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI powinna zawierać:
1)
wskazanie przepisów krajowych, z którymi podsystem jest zgodny;
2) nazwę i
adres podmiotu wystawiającego deklarację weryfikacji podsystemu,
a w przypadku gdy jest to inny podmiot niż producent, także firmę i adres producenta;
3) ogólny
opis
podsystemu;
4) nazwę i adres podmiotu uprawnionego, który przeprowadził procedury weryfikacji
podsystemu z przepisami krajowymi;
5) odniesienie do dokumentów zawartych w
dokumentacji technicznej związanej
z przeprowadzoną weryfikacją podsystemu;
6) informacje
o
stałych lub czasowych warunkach, które powinien spełniać podsystem,
w tym o ewentualnych ograniczeniach jego eksploatacji;
7) termin
ważności deklaracji weryfikacji podsystemu, jeżeli została wydana na czas
określony;
8) imię i nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej do składania podpisu w imieniu
podmiotu wystawiającego deklarację lub jego przedstawiciela, jeżeli został
ustanowiony;
9) datę wystawienia deklaracji.
– 7 –
§ 10. 1. Deklaracja WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności powinna zawierać:
1)
odniesienie do dyrektywy, z którą składnik interoperacyjności jest zgodny;
2) nazwę i adres podmiotu wystawiającego deklarację, a w przypadku gdy jest to
inny podmiot, to także nazwę i adres tego podmiotu;
3) nazwę i typ lub rodzaj składnika interoperacyjności;
4) opis
modułów zastosowanych przy dokonywaniu oceny zgodności lub
przydatności do stosowania składnika interoperacyjności z zasadniczymi wymaganiami;
5) opis
składnika interoperacyjności oraz warunki jego eksploatacji;
6) nazwę i adres notyfikowanej jednostki certyfikującej lub notyfikowanych
jednostek certyfikujących, które uczestniczyły w
procedurze oceny zgodności lub
przydatności do stosowania składnika interoperacyjności z zasadniczymi wymaganiami;
7)
w razie konieczności wskazanie zastosowanych specyfikacji europejskich;
8)
wskazanie okresu, na jaki został wydany certyfikat zgodności lub przydatności
do stosowania składnika interoperacyjności, oraz warunków jego wydania, jeżeli wydany
został na czas określony lub warunkowo;
9) imię i nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej do składania podpisu
w imieniu podmiotu wystawiającego deklarację lub jego przedstawiciela, jeżeli został
ustanowiony;
10) datę wystawienia deklaracji.
2. Deklaracja WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności powinna być sporządzona w języku polskim oraz w języku wskazanym
przez podmiot, który poddał składnik interoperacyjności ocenie zgodności z zasadniczymi
wymaganiami.
§ 11. Wykaz parametrów pojazdu kolejowego do skontrolowania w celu dopuszczenia
do eksploatacji pojazdów kolejowych niezgodnych z
TSI określa załącznik nr 4
do
rozporządzenia.
§ 12. Wykaz podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań niezbędnych do
dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI określa załącznik
nr 5 do rozporządzenia.
– 8 –
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.4)
MINISTER TRANSPORTU,
BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej z dnia 2 maja 2012 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei (Dz. U. poz. 492),
które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia ... o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
(Dz. U. poz. ...).
wszelkich innych pomieszczeń, jakie notyfikowana jednostka certyfikująca uzna za
konieczne do wykonania swych zadań;
2)
dokumentacji koniecznej do przeprowadzenia monitorowania, w szczególności planów
wdrażania oraz dokumentacji technicznej dotyczącej danego podsystemu lub składnika
interoperacyjności.
3. Notyfikowana jednostka certyfikująca potwierdzająca zgodność z
zasadniczymi
wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei przeprowadza okresowe audyty
oraz dostarcza sprawozdania audytowe podmiotom odpowiedzialnym za wdrażanie
podsystemu lub składnika interoperacyjności.
4. Notyfikowana jednostka certyfikująca może:
1) zażądać swej obecności na niektórych etapach prac budowlanych;
2) złożyć niezapowiedzianą wizytę na placu budowy lub w warsztacie produkcyjnym,
podczas której może przeprowadzić pełny lub częściowy audyt, oraz dostarczyć stronom
odpowiedzialnym za wdrożenie podsystemów lub składników interoperacyjności
sprawozdanie z inspekcji oraz, w stosownych przypadkach, sprawozdanie z kontroli;
3) monitorować podsystem, w którym zamontowano składnik interoperacyjności, aby
ocenić – jeżeli wymaga tego właściwa TSI – jego przydatność do stosowania
w planowanym otoczeniu kolejowym.
5.
Dokumentacja przebiegu weryfikacji WE podsystemu jest przekazywana
wnioskodawcy w celu potwierdzenia pośredniego certyfikatu weryfikacji WE podsystemu lub
certyfikatu weryfikacji WE podsystemu.
6. Dokumentacja, o której mowa w ust. 5, jest załączana do pośredniej deklaracji
weryfikacji WE podsystemu albo deklaracji weryfikacji WE podsystemu, którą
wnioskodawca składa do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w przypadku, o którym
mowa w art. 25e ust. 2 ustawy.
7. Wnioskodawca przechowuje kopię dokumentacji, o której mowa w ust. 5, przez cały
okres eksploatacji podsystemu.
8. Kopia dokumentacji, o której mowa w ust. 5, jest udostępniana na żądanie Prezesa
Urzędu Transportu Kolejowego lub innego krajowego organu do spraw bezpieczeństwa
z państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
§ 8. 1. Deklaracja weryfikacji WE podsystemu infrastruktura, energia, sterowanie –
urządzenia przytorowe, sterowanie - urządzenia pokładowe lub tabor dla pojazdów zgodnych
z TSI powinna zawierać:
– 5 –
1)
odniesienie do dyrektywy, z którą podsystem jest zgodny;
2) nazwę i adres podmiotu wystawiającego deklarację weryfikacji WE, a w przypadku gdy
jest to inny podmiot niż producent, także firmę i adres producenta;
3) ogólny
opis
podsystemu;
4) nazwę i adres notyfikowanej jednostki certyfikującej lub notyfikowanych jednostek
certyfikujących, które przeprowadziły procedury weryfikacji WE podsystemu
z zasadniczymi wymaganiami;
5) odniesienie do dokumentów zawartych w
dokumentacji technicznej związanej
z przeprowadzoną weryfikacją WE podsystemu;
6) informacje
o
stałych lub czasowych warunkach, które powinien spełniać podsystem,
w tym o ewentualnych ograniczeniach jego eksploatacji;
7) termin
ważności deklaracji, jeżeli została wydana na czas określony;
8) imię i nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej do składania podpisu w imieniu
podmiotu wystawiającego deklarację lub jego przedstawiciela, jeżeli został
ustanowiony;
9) datę wystawienia deklaracji.
2. Dokumentacja techniczna dołączana do deklaracji weryfikacji WE podsystemu
obejmuje:
1) dokumenty
określające cechy charakterystyczne podsystemu, w tym odpowiednio:
ogólne i
szczegółowe rysunki wykonawcze, schematy elektryczne i hydrauliczne,
schematy obwodów sterowania, opisy systemów przetwarzania danych i automatyki,
instrukcje obsługi i utrzymania;
2) wykaz
składników interoperacyjności zawartych w podsystemie;
3) kopie deklaracji WE zgodności lub przydatności do stosowania składników
interoperacyjności, o których mowa w pkt 2, oraz kopie protokołów prób i badań
przeprowadzonych przez jednostki notyfikowane na podstawie specyfikacji
technicznych;
4) pośrednie certyfikaty weryfikacji WE podsystemu i pośrednie deklaracje weryfikacji
WE podsystemu, o ile zostały wydane;
5)
certyfikat weryfikacji WE podsystemu;
6) inne certyfikaty WE, o ile zostały wydane;
7) raport w
sprawie oceny bezpieczeństwa wydany przez jednostkę oceniającą
w przypadkach określonych w
rozporządzeniu Komisji (WE) nr
352/2009 z
dnia
– 6 –
24 kwietnia 2009 r. w sprawie przyjęcia wspólnej metody oceny bezpieczeństwa
w zakresie wyceny i oceny ryzyka, o której mowa w art. 6 ust. 3 lit. a) dyrektywy
2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 108 z 29.04.2009,
str. 1);
8) dokumentacje techniczną opisującą część podsystemu, dla której nie stosuje się TSI –
dotyczy przypadków, o których mowa w § 6.
3. Pośrednia deklaracja weryfikacji WE podsystemu zawiera informacje określone
w ust. 1, dotyczące całości albo części podsystemu na etapie jego projektowania lub budowy.
4. Dokumentacja techniczna dołączana do pośredniej deklaracji weryfikacji WE
podsystemu obejmuje informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2 dotyczące całości albo
części podsystemu na etapie jego projektowania lub budowy.
5. Dokumentacja techniczna, o której mowa w ust. 2 i 4, powinna być sporządzona
w języku polskim lub w innym języku urzędowym Unii Europejskiej wskazanym przez
wnioskodawcę.
§ 9.
1. Procedury weryfikacji pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI określa
załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Deklaracja weryfikacji pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI powinna zawierać:
1)
wskazanie przepisów krajowych, z którymi podsystem jest zgodny;
2) nazwę i
adres podmiotu wystawiającego deklarację weryfikacji podsystemu,
a w przypadku gdy jest to inny podmiot niż producent, także firmę i adres producenta;
3) ogólny
opis
podsystemu;
4) nazwę i adres podmiotu uprawnionego, który przeprowadził procedury weryfikacji
podsystemu z przepisami krajowymi;
5) odniesienie do dokumentów zawartych w
dokumentacji technicznej związanej
z przeprowadzoną weryfikacją podsystemu;
6) informacje
o
stałych lub czasowych warunkach, które powinien spełniać podsystem,
w tym o ewentualnych ograniczeniach jego eksploatacji;
7) termin
ważności deklaracji weryfikacji podsystemu, jeżeli została wydana na czas
określony;
8) imię i nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej do składania podpisu w imieniu
podmiotu wystawiającego deklarację lub jego przedstawiciela, jeżeli został
ustanowiony;
9) datę wystawienia deklaracji.
– 7 –
§ 10. 1. Deklaracja WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności powinna zawierać:
1)
odniesienie do dyrektywy, z którą składnik interoperacyjności jest zgodny;
2) nazwę i adres podmiotu wystawiającego deklarację, a w przypadku gdy jest to
inny podmiot, to także nazwę i adres tego podmiotu;
3) nazwę i typ lub rodzaj składnika interoperacyjności;
4) opis
modułów zastosowanych przy dokonywaniu oceny zgodności lub
przydatności do stosowania składnika interoperacyjności z zasadniczymi wymaganiami;
5) opis
składnika interoperacyjności oraz warunki jego eksploatacji;
6) nazwę i adres notyfikowanej jednostki certyfikującej lub notyfikowanych
jednostek certyfikujących, które uczestniczyły w
procedurze oceny zgodności lub
przydatności do stosowania składnika interoperacyjności z zasadniczymi wymaganiami;
7)
w razie konieczności wskazanie zastosowanych specyfikacji europejskich;
8)
wskazanie okresu, na jaki został wydany certyfikat zgodności lub przydatności
do stosowania składnika interoperacyjności, oraz warunków jego wydania, jeżeli wydany
został na czas określony lub warunkowo;
9) imię i nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej do składania podpisu
w imieniu podmiotu wystawiającego deklarację lub jego przedstawiciela, jeżeli został
ustanowiony;
10) datę wystawienia deklaracji.
2. Deklaracja WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności powinna być sporządzona w języku polskim oraz w języku wskazanym
przez podmiot, który poddał składnik interoperacyjności ocenie zgodności z zasadniczymi
wymaganiami.
§ 11. Wykaz parametrów pojazdu kolejowego do skontrolowania w celu dopuszczenia
do eksploatacji pojazdów kolejowych niezgodnych z
TSI określa załącznik nr 4
do
rozporządzenia.
§ 12. Wykaz podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań niezbędnych do
dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI określa załącznik
nr 5 do rozporządzenia.
– 8 –
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.4)
MINISTER TRANSPORTU,
BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej z dnia 2 maja 2012 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei (Dz. U. poz. 492),
które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia ... o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
(Dz. U. poz. ...).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1407
› Pobierz plik