eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1407
  • Data wpłynięcia: 2013-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152

1407

przydatności do stosowania lub przypadków odmowy
2. Jeżeli w skład podsystemu wchodzą budowle lub urządzenia
ich wydania,
ujęte w wykazie, o którym mowa w art. 22f ust. 13 pkt 2
— wydanych certyfikatów weryfikacji WE lub
ustawy, dokumentacja techniczna dotycząca tych budowli lub
przypadków odmowy ich wydania.
urządzeń obejmuje:
2.8. Język
1)
wykaz budowli lub urządzeń wchodzących w skład
Dokumentacja oraz korespondencja dotycząca procedur
podsystemu;
weryfikacji WE muszą być sporządzane w języku
2) kopie
świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu
urzędowym UE państwa członkowskiego, na terenie
budowli lub typu urządzeń, wraz z:
którego ma siedzibę wnioskodawca, lub w języku
a) wynikami
badań typu budowli lub typu urządzenia,
urzędowym UE zaaprobowanym przez wnioskodawcę.
przeprowadzonymi przez jednostkę organizacyjną, o której

mowa w art. 22g ust. 9 ustawy,
b) dokumentacją techniczną, w tym:

warunkami technicznymi wykonania i odbioru,
– dokumentacją techniczną dla budowli przeznaczonej
do prowadzenia ruchu kolejowego lub dokumentacją
techniczno-ruchową dla urządzenia przeznaczonego do
prowadzenia ruchu kolejowego,
– dowodami
bezpieczeństwa lub weryfikacją tego
dowodu - w przypadku urządzenia sterowania ruchem
kolejowym,

porozumieniami w sprawie wykonania prób
eksploatacyjnych wraz z ich programem,
– opinią techniczną wydaną przez zarządcę
infrastruktury - w przypadku typów budowli lub typów
urządzeń po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych,
– kopią certyfikatu zgodności typu wydanego przez
jednostkę organizacyjną, o której mowa w art. 22g ust. 9
ustawy;
3) dokumenty potwierdzające dopuszczenie do eksploatacji tych
urządzeń i budowli, określone w art. 22f ust. 7 ustawy.
5. Dokumentacja techniczna, o której mowa w ust. 2 pkt 2, jest
udostępniana przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego na
wniosek notyfikowanej jednostki certyfikującej, która
przeprowadza procedurę weryfikacji WE podsystemu.
§ 6. 1. Notyfikowana jednostka certyfikująca, która
przeprowadza procedurę weryfikacji WE podsystemu
potwierdza certyfikatem, że część podsystemu, dla której nie
stosuje się TSI, spełnia wymagania określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 25ta ustawy.
2. Na podstawie certyfikatu, o którym mowa w ust. 1, producent
podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel, zarządca,
przewoźnik kolejowy, dysponent, importer, wykonawca
modernizacji, inwestor albo podmiot zamawiający, wystawia
deklarację spełnienia przez część podsystemu, dla której nie
stosuje się TSI, wymagań określonych w przepisach wydanych

13
na podstawie art. 25ta ustawy.
§ 7. 1. W ramach procedury weryfikacji WE notyfikowana
jednostka certyfikująca monitoruje przez cały okres tworzenia
podsystemu spełnianie przez ten podsystem wymagań
określonych w dokumentacji technicznej.
2. Wnioskodawca zapewnia notyfikowanej jednostce
certyfikującej dostęp do:
1)
placów budowy, warsztatów produkcyjnych,
przestrzeni składowania oraz w stosownych przypadkach do
urządzeń produkcyjnych lub testujących, oraz do wszelkich
innych pomieszczeń, jakie notyfikowana jednostka
certyfikująca uzna za konieczne do wykonania swych zadań;
2) dokumentacji
koniecznej do przeprowadzenia
monitorowania, w szczególności planów wdrażania oraz
dokumentacji technicznej dotyczącej danego podsystemu lub
składnika interoperacyjności.
3. Notyfikowana jednostka certyfikująca potwierdzająca
zgodność z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi
interoperacyjności systemu kolei przeprowadza okresowe
audyty oraz dostarcza sprawozdania audytowe podmiotom
odpowiedzialnym za wdrażanie podsystemu lub składnika
interoperacyjności.
4. Notyfikowana jednostka certyfikująca może:
1) zażądać swej obecności na niektórych etapach prac
budowlanych;
2) złożyć niezapowiedzianą wizytę na placu budowy lub
w warsztacie produkcyjnym, podczas której może
przeprowadzić pełny lub częściowy audyt, oraz dostarczyć
stronom odpowiedzialnym za wdrożenie podsystemów lub
składników interoperacyjności sprawozdanie z inspekcji oraz, w
stosownych przypadkach, sprawozdanie z kontroli;
3) monitorować podsystem, w którym zamontowano
składnik interoperacyjności, aby ocenić - jeżeli wymaga tego
właściwa TSI - jego przydatność do stosowania w planowanym
otoczeniu kolejowym.
5. Dokumentacja przebiegu weryfikacji WE podsystemu jest
przekazywana wnioskodawcy w celu potwierdzenia
pośredniego certyfikatu weryfikacji WE podsystemu lub
certyfikatu weryfikacji WE podsystemu.
6. Dokumentacja, o której mowa w ust. 5, jest załączana do
pośredniej deklaracji weryfikacji WE podsystemu albo
deklaracji weryfikacji WE podsystemu, którą wnioskodawca
składa do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w przypadku,
o którym mowa w art. 25e ust. 2 ustawy.
7. Wnioskodawca przechowuje kopię dokumentacji, o której

14
mowa w ust. 5, przez cały okres eksploatacji podsystemu.
8. Kopia dokumentacji, o której mowa w ust. 5, jest
udostępniana na żądanie Prezesa Urzędu Transportu
Kolejowego lub innego krajowego organu do spraw
bezpieczeństwa z państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

§ 9. 1. Procedury weryfikacji pojazdów kolejowych
niezgodnych z TSI określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Załącznik
3. PROCEDURA WERYFIKACJI W PRZYPADKU
T Art.
1

III
PRZEPISÓW KRAJOWYCH
pkt 7

ust. 3
3.1. Wprowadzenie
(art. 22f
Procedura weryfikacji w przypadku przepisów
I 22g)
7) po art. 22e dodaje się art. 22f i 22g w brzmieniu:
krajowych jest procedurą, w ramach której podmiot
„Art. 22f. 1. Warunkiem dopuszczenia do eksploatacji typów
wyznaczony zgodnie z art. 17 ust. 3 (podmiot
budowli i typów urządzeń, mających wpływ na
wyznaczony) sprawdza i potwierdza certyfikatem, że
poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego, o których
podsystem spełnia przepisy krajowe notyfikowane
mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 13
zgodnie z art. 17 ust. 3.
pkt 2, jest uzyskanie świadectwa dopuszczenia do
3.2. Certyfikat weryfikacji
eksploatacji typu dla pierwszego ich egzemplarza.
Podmiot wyznaczony odpowiedzialny za procedurę
weryfikacji w przypadku przepisów krajowych
2. wiadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu wydaje się na
sporządza certyfikat weryfikacji przeznaczony dla
czas nieokreślony, a w przypadku nowych typów lub
wnioskodawcy.
konieczności wykonania prób eksploatacyjnych, na
Certyfikat zawiera dokładne odesłanie do przepisu
czas określony - przewidziany na przeprowadzenie
krajowego lub przepisów krajowych, zgodność z
tych prób.
którymi podmiot wyznaczony sprawdził w procesie
3. Organem właściwym w sprawach wydania, odmowy wydania
weryfikacji, w tym do przepisów dotyczących części
i cofania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji
objętych odstępstwem od TSI lub podlegających
typu jest Prezes UTK.

modernizacji lub odnowieniu.
W przypadku przepisów krajowych dotyczących
4. Przed uzyskaniem świadectwa dopuszczenia do eksploatacji
podsystemów wchodzących w skład pojazdu
typu, typy urządzeń i typy budowli podlegają
wyznaczony podmiot dzieli certyfikat na dwie części, z
badaniom technicznym.
których jedna zawiera odesłanie do przepisów
5. Badanie techniczne przeprowadza jednostka organizacyjna,
krajowych
ściśle dotyczących kompatybilności
o której mowa w art. 22g ust. 9.
technicznej między pojazdem a daną siecią, a druga –
do wszystkich pozostałych przepisów krajowych.
6. Po przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym badań
3.3. Dokumentacja techniczna
technicznych, jednostka organizacyjna, o której
Dokumentacja techniczna towarzysząca certyfikatowi
mowa w art. 22g ust. 9, wydaje certyfikat zgodności
weryfikacji w przypadku przepisów krajowych musi
typu.
zostać dołączona do dokumentacji technicznej, o której
7. Kolejne urządzenia albo budowle, zgodne z typem, dla
mowa w pkt 2.4, i musi zawierać dane techniczne
którego Prezes UTK wydał świadectwo dopuszczenia
istotne dla oceny zgodności podsystemu z przepisami
do eksploatacji typu, uznaje się za dopuszczone do
krajowymi.
eksploatacji jeżeli:
1) producent albo jego upoważniony przedstawiciel
przeprowadził procedurę oceny zgodności z typem, a

15
następnie wystawił deklarację zgodności z typem
albo
2) podmiot zamawiający, wykonawca modernizacji, importer,
inwestor, dysponent, zarządca, użytkownik bocznicy
albo przewoźnik kolejowy wystawił deklarację
zgodności z typem dla urządzeń albo budowli, które
zamierza wprowadzić do eksploatacji, po uprzednim
przeprowadzeniu przez jednostkę organizacyjną, o
której mowa w art. 22g ust. 9, badań technicznych
niezbędnych do stwierdzenia zgodności z typem,
zakończonych wydaniem certyfikatu zgodności z
typem.
8. Prezes UTK, w drodze decyzji, cofa świadectwo
dopuszczenia do eksploatacji typu w przypadku
stwierdzenia, że typ urządzenia albo typ budowli
zagraża bezpieczeństwu ruchu kolejowego lub
bezpieczeństwu przewozu osób i rzeczy.
9. W decyzji, o której mowa w ust. 8, Prezes UTK, w zależności
od przyczyny będącej podstawą stwierdzonego
zagrożenia, nakazuje:
1) producentowi albo jego upoważnionemu przedstawicielowi
odkupienie, we wskazanym terminie, odpowiednio
urządzeń albo budowli zgodnych z dopuszczonym
typem na żądanie podmiotów, które faktycznie nimi
władają lub
2) powiadomienie przez podmiot, który uzyskał świadectwo
dopuszczenia do eksploatacji typu odpowiednio
podmiotów władających urządzeniami albo
budowlami, zgodnymi z dopuszczonym typem, o
stwierdzonych zagrożeniach, określając termin i
sposób ich powiadomienia.
10. W odniesieniu do sieci kolejowych warunki, o których
mowa w ust. 1 i 7, dotyczą typów urządzeń i typów
budowli przeznaczonych do eksploatacji w zakresie
określonym w art. 25a ust. 1, w przypadkach, o
których mowa w art. 25d ust. 1 pkt 2-4, a także w
przypadku przyznania przez Prezesa UTK odstępstw,
o których mowa w art. 25f ust. 5 pkt 1 i ust. 6 pkt 1.
11. Uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu
nie jest wymagane dla typów urządzeń i typów
budowli, o których mowa w ust. 1, ujętych w TSI

16
jako składniki interoperacyjności i objętych
deklaracją WE zgodności lub przydatności do
stosowania składnika interoperacyjności.
12. Przepisy ust. 1-11 stosuje się do typów pojazdów
kolejowych, o których mowa w przepisach wydanych
na podstawie ust. 13 pkt 2, przeznaczonych do
eksploatacji wyłącznie:
1) na bocznicach kolejowych;
2) na infrastrukturze kolejowej obejmującej linie kolejowe o
szerokości torów mniejszej niż 1435 mm;
3) w metrze;
4) na sieci kolejowej, o której mowa w art. 25a ust. 1 pkt 1.
13. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia:
1) tryb wydawania, odmowy wydania i cofania świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu;
2) wykaz rodzajów budowli, urządzeń oraz pojazdów
kolejowych, dla których wymagane jest uzyskanie
świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu;
3) zakres badań technicznych koniecznych do wydania
świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu oraz
stwierdzenia zgodności z typem;
4) szczegółowe warunki i tryb wydawania certyfikatów
zgodności typu, certyfikatów zgodności z typem oraz
deklaracji zgodności z typem;
5) procedurę oceny zgodności z typem;
6) wzór:
a) świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu,
b) certyfikatu zgodności typu,
c) certyfikatu zgodności z typem,
d) deklaracji zgodności z typem.
14. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 13,
uwzględnia się:
1) zapewnienie sprawności stosowania procedury wydawania
świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu;

17
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 30 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: