Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1407
- Data wpłynięcia: 2013-05-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-08-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152
1407
Deklaracja zgodności z typem
< XXXX - KOL - YYYY >
My,
Wnioskuj cy:
< Nazwa firmy >
< Pełny adres >
deklarujemy na własn odpowiedzialność, że następuj cy typ urz dzenia/budowli:
< NAZWA URZ DZENIA/BUDOWLI >
< krótki opis/typ >
którego dotyczy niniejsza deklaracja, jest zgodny z ustaw o transporcie kolejowym z dnia 28 marca 2003 roku i
właściwymi specyfikacjami technicznymi i dokumentami normalizacyjnymi:
<Tytuły specyfikacji technicznych
Tytuły dokumentów normalizacyjnych>
został oceniony przez jednostkę organizacyjn uprawnion do wykonywania badań technicznych koniecznych do
uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu, stwierdzania zgodności z typem oraz wydawania
certyfikatów typu i certyfikatów zgodności z typem:
< Nazwa firmy>
<Pełny adres >
Zgodnie z następuj cymi świadectwami dopuszczenia do eksploatacji typu:
<Numer świadectwa, daty wydania >
Obowi zuj następuj ce warunki stosowania:
< Wykaz ograniczeń lub przepisów >
W celu zadeklarowania zgodności zastosowano poniższe procedury:
< Procedury i badania wybrane do oceny urządzenia/budowli >
Odniesienie do specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych:
< Tytuły specyfikacji technicznych >
< Tytuły dokumentów normalizacyjnych >
Wykaz zał czników
< Tytuły załączników (dokumentacji technicznej) >
Termin ważności: data DD/MM/RRRR (tylko w przypadku deklaracji tymczasowej)
Sporz dzono w dniu: data DD/MM/RRRR
< Data i miejsce >
< Podpis osoby upoważnionej >
< Tytuł, Stanowisko >
Załącznik
PROCEDURA WERYFIKACYJNA DLA T
Art. 1
2) w art. 4:
III
PODSYSTEMÓW
pkt. 2
d) pkt 34a otrzymuje brzmienie:
6. PRZEPISY OGÓLNE
lit. d–e,
„34a) pośredni certyfikat weryfikacji WE podsystemu –
Procedura weryfikacyjna dla podsystemów obejmuje
art. 1
dokument wydany przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą
sprawdzenie i potwierdzenie certyfikatem, że
pkt 18
potwierdzający, że podsystem w całości albo w części, na etapie
podsystem:
lit. a-f,
projektowania lub budowy, jest zgodny z zasadniczymi
— został zaprojektowany, zbudowany i zainstalowany
art. 1
wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei;”,
w sposób umożliwiający spełnienie niezbędnych
pkt 20
e) pkt 35a otrzymuje brzmienie:
dotyczących go wymogów, oraz
lit.a-e,
„35a) pośrednia deklaracja weryfikacji WE podsystemu –
— może zostać dopuszczony do eksploatacji.
Art. 1
oświadczenie producenta albo jego upoważnionego
2. PROCEDURA WERYFIKACYJNA WE
pkt 23,
przedstawiciela mającego siedzibę na terytorium państwa człon-
2.1. Wprowadzenie
art. 1,
kowskiego Unii Europejskiej, podmiotu zamawiającego,
Weryfikacja WE jest procedurą, w ramach której
pkt 24,
wykonawcy modernizacji, importera, inwestora, dysponenta,
jednostka notyfikowana sprawdza i potwierdza
projektu zarządcy infrastruktury albo przewoźnika kolejowego
certyfikatem, że podsystem:
ustawy
stwierdzające, na jego wyłączną odpowiedzialność, że
— jest zgodny z odpowiednimi TSI,
o
podsystem w całości albo w części, na etapie projektowania lub
8
— jest zgodny z innymi przepisami wynikającymi z
zmianie budowy, jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami do-
Traktatu.
ustawy
tyczącymi interoperacyjności systemu kolei;”,
2.2. Części podsystemów i etapy
o
2.2.1. Pośrednie potwierdzenie weryfikacji
transpor
18) w art. 25cb:
Jeżeli przewiduje to TSI lub – w stosownych
cie
a) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
przypadkach – na wniosek wnioskodawcy podsystem
kolejow
„2. Producent podsystemu albo jego upoważniony
można podzielić na określone części lub sprawdzić na
ym (Art. przedstawiciel, zarządca, przewoźnik kole-jowy, dysponent,
określonych etapach procedury weryfikacyjnej.
4 pkt
importer, wykonawca modernizacji, inwestor albo podmiot
Pośrednie potwierdzenie weryfikacji (ISV) jest
34a, art. zamawiający, zwraca się do wybranej przez siebie
procedurą, w ramach której jednostka notyfikowana
4 pkt
notyfikowanej jednostki certyfikującej z wnioskiem o
sprawdza i potwierdza certyfikatem określone części
35a, art. dokonanie na podstawie TSI weryfikacji WE podsystemu z
podsystemu lub określone etapy procedury
25cb
zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności
weryfikacyjnej.
ust. 2-
systemu kolei.
Każde pośrednie potwierdzenie weryfikacji prowadzi do
7b, art.
3. Producent podsystemu albo jego upoważniony
wydania certyfikatu WE pośredniego potwierdzenia
25e ust. przedstawiciel, zarządca, przewoźnik kolejowy, dysponent,
weryfikacji przez jednostkę notyfikowaną wybraną
1 - 5,
importer, wykonawca modernizacji, inwestor albo podmiot
przez wnioskodawcę, który z kolei sporządza deklarację
art. 25s
zamawiający, są obowiązani przekazać Prezesowi UTK
WE pośredniego potwierdzenia weryfikacji. Certyfikat
ust. 2 i
informację o wszczęciu procedury weryfikacji WE podsystemu
pośredniego potwierdzenia weryfikacji i deklaracja
art. 25ta z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności
pośredniego potwierdzenia weryfikacji muszą zawierać
(wraz z
systemu kolei w terminie 14 dni od dnia podpisania umowy z
odniesienie do TSI, których dotyczyła ocena zgodności.
przepisa
jednostką notyfikowaną.”,
2.2.2. Części podsystemu
mi
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
Wnioskodawca musi złożyć wniosek o pośrednie
wydany
„5. Jeżeli przewiduje to odpowiednia TSI lub na żądanie
potwierdzenie weryfikacji dla każdej części. Każda
mi na
producenta podsystemu albo jego upoważnionego
część jest sprawdzana na każdym etapie zgodnie z
jego
przedstawiciela, zarządcy, przewoźnika kolejowego,
sekcją 2.2.3.
podstaw
dysponenta, importera, wykonawcy modernizacji, inwestora
2.2.3. Etapy procedury weryfikacyjnej
ie) ,
albo podmiotu zamawiającego, notyfikowana jednostka
Podsystem lub określone części podsystemu sprawdza
Ustawy
certyfikująca, dzieli podsystem na określone części lub
się na każdym z następujących etapów:
o tk)
sprawdza jego zgodność z zasadniczymi wymaganiami
— całościowy projekt,
dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei na określonych
— produkcja: budowa, w tym w szczególności prace w
oraz § 5- etapach.”,
zakresie inżynierii lądowej i wodnej, produkcja, montaż
7 i 9 ust c) po ust. 5 dodaje się ust. 5a-5c w brzmieniu:
składników oraz całościowe dostosowanie,
1
„5a. Po przeprowadzeniu czynności, o których mowa w ust. 5,
— testy końcowe.
projektu jeżeli ocena zgodności podsystemu jest pozytywna,
Wnioskodawca może złożyć wniosek o pośrednie
Rozporz notyfikowana jednostka certyfikująca wydaje pośredni
potwierdzenie weryfikacji dla etapu projektu (włącznie
ądzenia certyfikat weryfikacji WE podsystemu odpowiednio dla
z badaniami typu) oraz dla etapu produkcji.
Ministra określonej części podsystemu lub dla określonego etapu.
2.3. Certyfikat weryfikacji
Transpo
5b. Na podstawie pośredniego certyfikatu weryfikacji WE
2.3.1. Jednostka notyfikowana odpowiedzialna za
rtu,
podsystemu podmiot, o którym mowa w ust. 5, na rzecz którego
weryfikację WE dokonuje oceny projektu, produkcji i
Budown wystawiono ten certyfikat, wystawia pośrednią deklarację
testów końcowych podsystemu i sporządza certyfikat
ictwa i
weryfikacji WE podsystemu, do której załącza dokumentację
weryfikacji WE przeznaczony dla wnioskodawcy, który
Gospod
techniczną określoną w przepisach wydanych na podstawie art.
z kolei sporządza deklarację WE weryfikacji. Certyfikat
arki
25ta ust. 1 pkt 4.
weryfikacji WE musi zawierać odniesienie do TSI,
Morskie
5c. Dokumenty, o których mowa w ust. 5a i 5b, zawierają
których dotyczyła ocena zgodności.
j
odniesienie do właściwych TSI, których dotyczyła ocena
9
Jeżeli zgodność podsystemu ze wszystkimi stosownymi
z
zgodności.”,
TSI nie została sprawdzona (art. w przypadku
dnia…2
d) w ust. 6:
odstępstwa, częściowego stosowania TSI w odniesieniu
013 r.
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
do modernizacji lub odnowienia, okresu przejściowego
w
„1) zgodność podsystemu z projektem i pośrednimi
dla TSI lub szczególnego przypadku), certyfikat WE
sprawie certyfikatami weryfikacji WE podsystemu, o ile uprzednio
zawiera dokładne odniesienie do TSI lub ich części, z
interope
zostały wydane;”,
którymi zgodność nie została sprawdzona przez
racyjnoś
pkt 3 otrzymuje brzmienie:
jednostkę notyfikującą podczas procedury
ci
„3) czy certyfikaty, o których mowa w pkt 1, uwzględniają
weryfikacyjnej WE.
systemu wymagania TSI;”,
2.3.2. Po wydaniu certyfikatów WE pośredniego
kolei
pkt 6 otrzymuje brzmienie:
potwierdzenia weryfikacji jednostka notyfikowana
„6) czy budowle i urządzenia, ujęte w wykazie, o którym mowa
odpowiedzialna za weryfikację WE podsystemu
w art. 22f ust. 13 pkt 2, wchodzące w skład podsystemu, zostały
uwzględnia przedmiotowe certyfikaty WE pośredniego
dopuszczone do eksploatacji zgodnie z przepisami ustawy;”,
potwierdzenia weryfikacji oraz, przed wydaniem
dodaje
się pkt 7 i 8 w brzmieniu:
certyfikatu weryfikacji WE:
„7) wszystkie elementy podsystemu nieobjęte pośrednimi
— weryfikuje, czy certyfikaty WE pośredniego
certyfikatami weryfikacji WE podsystemu;
potwierdzenia weryfikacji należycie spełniają stosowne
8) wyniki końcowych prób podsystemu.”,
wymogi TSI,
e) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
— sprawdza wszystkie aspekty nieobjęte certyfikatem
„7. Po dokonaniu pozytywnej weryfikacji WE podsystemu na
(certyfikatami) WE pośredniego potwierdzenia
etapie projektu, budowy i końcowych prób podsystemu,
weryfikacji, oraz
notyfikowana jednostka certyfikująca wydaje certyfikat wery-
— sprawdza końcowe testy całego podsystemu.
fikacji WE podsystemu.”,
2.4. Dokumentacja techniczna
f) po ust. 7 dodaje się ust. 7a i 7b w brzmieniu:
Dokumentacja techniczna towarzysząca deklaracji
„7a. Jeżeli notyfikowana jednostka certyfikująca nie sprawdziła
weryfikacji WE musi zawierać następujące elementy:
w całości albo w części zgodności ze wszystkimi TSI, które
— parametry techniczne związane z projektem, w tym
mają zastosowanie dla danego podsystemu, certyfikat
ogólne i szczegółowe rysunki powykonawcze, schematy
weryfikacji WE podsystemu zawiera dokładne odniesienie do
elektryczne i hydrauliczne, schematy obwodów
TSI albo ich części, z którymi zgodność nie została sprawdzona.
sterowania, opisy systemów przetwarzania danych i
7b. Na podstawie certyfikatu weryfikacji WE podsystemu,
automatyki, instrukcje obsługi i utrzymania art.,
producent podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel,
stosowne dla danego podsystemu,
zarządca, przewoźnik kolejowy, dysponent, importer, wy-
— wykaz wchodzących w skład podsystemu
konawca modernizacji, inwestor albo podmiot zamawiający
składników interoperacyjności, o których mowa w art. 5
wystawia deklarację weryfikacji WE podsystemu, do której
ust. 3 lit. d),
załącza dokumentację techniczną określoną w przepisach
— kopie deklaracji WE zgodności lub przydatności do
wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1 pkt 4.”,
użytku, które muszą posiadać wymienione składniki,
zgodnie z art. 13 niniejszej dyrektywy, w razie
20) w art. 25e:
konieczności wraz z odpowiednimi zapisami
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
obliczeniowymi oraz kopą zapisów testów i badań
„1. Zarządcy i przewoźnicy kolejowi mogą eksploatować
przeprowadzonych przez jednostkę notyfikowaną
wyłącznie podsystemy strukturalne, na które Prezes UTK wydał
odpowiedzialną za weryfikację WE w oparciu o
zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji.”,
wspólne specyfikacje techniczne,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
— certyfikaty WE pośredniego potwierdzenia
„1a.
Podsystem
strukturalny
może być dopuszczony do
weryfikacji, o ile są dostępne, oraz – w takim przypadku
eksploatacji w systemie kolei na terytorium Rzeczypospolitej
i jeżeli jest to stosowne – deklarację lub deklaracje WE
Polskiej, jeżeli:
10
pośredniego potwierdzenia weryfikacji, które
1) jest zbudowany i zainstalowany w taki sposób, że
towarzyszą certyfikatowi weryfikacji WE, w tym
spełnia zasadnicze wymagania dotyczące interoperacyjności
wyniki weryfikacji przez jednostkę notyfikowaną
systemu kolei oraz jest zapewniona jego zgodność z istniejącym
ważności tych certyfikatów,
systemem kolei, w skład którego wchodzi;
— certyfikat weryfikacji WE wraz z odpowiednimi
2)
składniki interoperacyjności, z których jest
zapisami obliczeniowymi i kontrasygnowany przez
zbudowany, są właściwie zainstalowane i wykorzystywane
jednostkę notyfikowaną odpowiedzialną za weryfikację
zgodnie z przeznaczeniem;
WE, stwierdzający zgodność podsystemu z wymogami
3)
urządzenia i budowle, ujęte w wykazie, o którym
stosownych TSI i wymieniający wszelkie zastrzeżenia
mowa w art. 22f ust. 13 pkt 2, które wchodzą w jego skład,
zanotowane podczas wykonywania czynności i
zostały dopuszczone do eksploatacji zgodnie z przepisami
nieusunięte; do certyfikatu weryfikacji WE powinny
ustawy.”,
być także dołączone sprawozdania z przeprowadzonych
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
inspekcji i kontroli, sporządzone przez tę samą
„3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, załącza się:
jednostkę w związku z jej zadaniami, zgodnie z
1) deklarację weryfikacji WE podsystemu;
sekcjami 2.5.3 i 2.5.4,
2) certyfikat weryfikacji WE podsystemu;
— certyfikaty WE wydane zgodnie z innymi aktami
3) dokumentację przebiegu weryfikacji WE podsystemu;
prawnymi wynikającymi z Traktatu,
4) kopie dokumentów potwierdzających dopuszczenie do
— jeżeli zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr
eksploatacji urządzeń lub budowli ujętych w wykazie, o którym
352/2009 ( 1 ) wymagana jest bezpieczna integracja,
mowa w art. 22f ust. 13 pkt 2, wchodzących w skład
wnioskodawca dołącza do dokumentacji technicznej
podsystemu.”,
sprawozdanie oceniającego dotyczące wspólnych metod
d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
oceny bezpieczeństwa (CSM) w odniesieniu do oceny
„3a. W przypadkach, o których mowa w art. 25d ust. 1 pkt 2-4
ryzyka, o których mowa w art. 6 ust. 3 dyrektywy
oraz art. 25f ust. 5 pkt 1 i ust. 6 pkt 1, gdy w skład podsystemu
2004/49/WE.
nie wchodzą składniki interoperacyjności objęte deklaracją WE
2.5. Monitorowanie
zgodności lub przydatności do stosowania składnika
2.5.1. Celem monitorowania WE jest zapewnienie
interoperacyjności, przepisów ust. 1a pkt 2 i ust. 3 pkt 1-3 nie
spełnienia zobowiązań wynikających z dokumentacji
stosuje się.”,
technicznej w czasie budowy podsystemu.
e) w ust. 5:
2.5.2. Jednostka notyfikowana odpowiedzialna za
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
kontrolę budowy podsystemu musi mieć stały dostęp do
„1) jako część procedury prowadzącej do wydania deklaracji
placów budowy, warsztatów produkcyjnych, przestrzeni
WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
składowania oraz w stosownych przypadkach do
interoperacyjności oraz deklaracji weryfikacji WE podsystemu,
urządzeń prefabrykujących lub testujących, jak też,
określonej we właściwej TSI;”,
ogólniej, do wszelkich obiektów, jakie uzna ona za
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
konieczne do wykonania swych zadań. Jednostka
„1a) jako część procedury prowadzącej do wydania świadectwa
notyfikowana musi otrzymać od wnioskodawcy
dopuszczenia do eksploatacji typu dla urządzeń albo budowli
wszelkie dokumenty konieczne do tego celu, a w
ujętych w wykazie, o którym mowa w art. 22f ust. 13 pkt 2,
szczególności plany wdrażania oraz dokumentację
które wchodzą w skład podsystemu;”;
techniczną dotyczącą danego podsystemu.
2.5.3. Jednostka notyfikowana odpowiedzialna za
23) art. 25s ust. 2
kontrolę wdrożenia musi okresowo przeprowadzać
2. Notyfikowane jednostki certyfikujące są obowiązane do
audyty celem potwierdzenia zgodności z odpowiednimi
publikowania na swoich stronach internetowych, corocznie, w
TSI. Musi ona też dostarczyć sprawozdanie audytowe
terminie do końca pierwszego kwartału:
podmiotom odpowiedzialnym za wdrażanie. Jej
1) wykazu wniosków o dokonanie:
obecność może być wymagana na pewnych etapach
a) weryfikacji WE podsystemu oraz o dokonanie pośredniej
11
budowy.
weryfikacji WE podsystemu,
2.5.4. Ponadto jednostka notyfikowana może składać
b) oceny WE zgodności lub przydatności do stosowania
niezapowiedziane wizyty na placu budowy lub w
składnika interoperacyjności;
warsztacie produkcyjnym. Podczas takich wizyt
2) informacji o wydanych:
jednostka notyfikowana może przeprowadzić pełny lub
a) certyfikatach weryfikacji WE podsystemu i przypadkach
częściowy audyt. Musi ona dostarczyć podmiotom
odmowy ich wydania,
odpowiedzialnym za wdrożenie sprawozdanie z
b) pośrednich certyfikatach weryfikacji WE podsystemu i
inspekcji oraz – w stosownych przypadkach –
przypadkach odmowy ich wydania,
sprawozdanie z kontroli.
c) certyfikatach WE zgodności lub przydatności do stosowania
2.5.5. W celu wydania deklaracji przydatności do
składnika interoperacyjności i przypadkach odmowy ich
stosowania WE, o której mowa w sekcji 2 załącznika
wydania.”;
IV, jednostka notyfikowana musi być zdolna do
monitorowania podsystemu, w którym zamontowano
24) art. 25ta otrzymuje brzmienie:
składnik interoperacyjności, aby ocenić – jeżeli wymaga
„Art. 25ta. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w
tego odpowiednia TSI – jego przydatność do stosowania
drodze rozporządzenia, dla systemu kolei:
w otoczeniu kolejowym, do którego jest on
1) wykaz składników interoperacyjności dla podsystemów;
przeznaczony.
2) zasadnicze wymagania dotyczące interoperacyjności systemu
2.6. Przechowywanie dokumentacji
kolei dla podsystemów i składników interoperacyjności;
Pełna dokumentacja określona w pkt 2.4 musi zostać
3) warunki przeprowadzania weryfikacji WE podsystemu;
złożona u wnioskodawcy na poparcie certyfikatu WE
4) treść deklaracji weryfikacji WE podsystemu i pośredniej
pośredniego potwierdzenia weryfikacji wydanego przez
deklaracji weryfikacji WE podsystemu oraz zakres
jednostkę notyfikowaną odpowiedzialną w tym
dokumentacji technicznej załączanej do tych deklaracji;
zakresie, jeżeli jest on dostępny, lub na poparcie
5) procedury weryfikacji pojazdów kolejowych niezgodnych z
certyfikatu weryfikacji wydanego przez jednostkę
TSI oraz treść deklaracji weryfikacji pojazdu kolejowego
notyfikowaną odpowiedzialną za weryfikację WE
niezgodnego z TSI;
podsystemu. Dokumentacja musi zostać załączona do
6) treść deklaracji WE zgodności lub przydatności do
deklaracji weryfikacji WE, którą wnioskodawca
stosowania składnika interoperacyjności;
przesyła właściwemu organowi, do którego zwraca się z
7) wykaz parametrów pojazdu kolejowego do skontrolowania w
wnioskiem o zezwolenie na dopuszczenie do
celu dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych
eksploatacji.
niezgodnych z TSI;
Wnioskodawca musi przechowywać kopię
8) wykaz podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań
dokumentacji przez cały okres eksploatacji podsystemu.
niezbędnych do dopuszczenia do eksploatacji pojazdów
Kopia dokumentacji musi zostać przesłana każdemu
kolejowych niezgodnych z TSI.
innemu państwu członkowskiemu, które o to wystąpi.
2.7. Publikacja
oraz
Każda jednostka notyfikowana musi okresowo
§ 5. 1. Wnioskodawca przekazuje notyfikowanej jednostce
publikować istotne informacje dotyczące:
certyfikującej dokumentację techniczną niezbędną do
— otrzymanych wniosków o weryfikację WE i
przeprowadzenia procedur weryfikacji WE podsystemu
pośrednie potwierdzenie weryfikacji,
strukturalnego określoną w decyzji Komisji nr 2010/713/UE z
— wniosków o ocenę zgodności i/lub przydatności do
dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie modułów procedur oceny
stosowania składników interoperacyjności,
zgodności, przydatności do stosowania i weryfikacji WE
— wydanych certyfikatów WE pośredniego
stosowanych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności
potwierdzenia weryfikacji lub przypadków odmowy ich
przyjętych na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i
wydania,
Rady 2008/57/WE (Dz. Urz. UE L 319 z 04.12.2010, str. 1)
— wydanych certyfikatów WE zgodności i/lub
oraz we właściwych TSI.
12
< XXXX - KOL - YYYY >
My,
Wnioskuj cy:
< Nazwa firmy >
< Pełny adres >
deklarujemy na własn odpowiedzialność, że następuj cy typ urz dzenia/budowli:
< NAZWA URZ DZENIA/BUDOWLI >
< krótki opis/typ >
którego dotyczy niniejsza deklaracja, jest zgodny z ustaw o transporcie kolejowym z dnia 28 marca 2003 roku i
właściwymi specyfikacjami technicznymi i dokumentami normalizacyjnymi:
<Tytuły specyfikacji technicznych
Tytuły dokumentów normalizacyjnych>
został oceniony przez jednostkę organizacyjn uprawnion do wykonywania badań technicznych koniecznych do
uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu, stwierdzania zgodności z typem oraz wydawania
certyfikatów typu i certyfikatów zgodności z typem:
< Nazwa firmy>
<Pełny adres >
Zgodnie z następuj cymi świadectwami dopuszczenia do eksploatacji typu:
<Numer świadectwa, daty wydania >
Obowi zuj następuj ce warunki stosowania:
< Wykaz ograniczeń lub przepisów >
W celu zadeklarowania zgodności zastosowano poniższe procedury:
< Procedury i badania wybrane do oceny urządzenia/budowli >
Odniesienie do specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych:
< Tytuły specyfikacji technicznych >
< Tytuły dokumentów normalizacyjnych >
Wykaz zał czników
< Tytuły załączników (dokumentacji technicznej) >
Termin ważności: data DD/MM/RRRR (tylko w przypadku deklaracji tymczasowej)
Sporz dzono w dniu: data DD/MM/RRRR
< Data i miejsce >
< Podpis osoby upoważnionej >
< Tytuł, Stanowisko >
Załącznik
PROCEDURA WERYFIKACYJNA DLA T
Art. 1
2) w art. 4:
III
PODSYSTEMÓW
pkt. 2
d) pkt 34a otrzymuje brzmienie:
6. PRZEPISY OGÓLNE
lit. d–e,
„34a) pośredni certyfikat weryfikacji WE podsystemu –
Procedura weryfikacyjna dla podsystemów obejmuje
art. 1
dokument wydany przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą
sprawdzenie i potwierdzenie certyfikatem, że
pkt 18
potwierdzający, że podsystem w całości albo w części, na etapie
podsystem:
lit. a-f,
projektowania lub budowy, jest zgodny z zasadniczymi
— został zaprojektowany, zbudowany i zainstalowany
art. 1
wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei;”,
w sposób umożliwiający spełnienie niezbędnych
pkt 20
e) pkt 35a otrzymuje brzmienie:
dotyczących go wymogów, oraz
lit.a-e,
„35a) pośrednia deklaracja weryfikacji WE podsystemu –
— może zostać dopuszczony do eksploatacji.
Art. 1
oświadczenie producenta albo jego upoważnionego
2. PROCEDURA WERYFIKACYJNA WE
pkt 23,
przedstawiciela mającego siedzibę na terytorium państwa człon-
2.1. Wprowadzenie
art. 1,
kowskiego Unii Europejskiej, podmiotu zamawiającego,
Weryfikacja WE jest procedurą, w ramach której
pkt 24,
wykonawcy modernizacji, importera, inwestora, dysponenta,
jednostka notyfikowana sprawdza i potwierdza
projektu zarządcy infrastruktury albo przewoźnika kolejowego
certyfikatem, że podsystem:
ustawy
stwierdzające, na jego wyłączną odpowiedzialność, że
— jest zgodny z odpowiednimi TSI,
o
podsystem w całości albo w części, na etapie projektowania lub
8
— jest zgodny z innymi przepisami wynikającymi z
zmianie budowy, jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami do-
Traktatu.
ustawy
tyczącymi interoperacyjności systemu kolei;”,
2.2. Części podsystemów i etapy
o
2.2.1. Pośrednie potwierdzenie weryfikacji
transpor
18) w art. 25cb:
Jeżeli przewiduje to TSI lub – w stosownych
cie
a) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
przypadkach – na wniosek wnioskodawcy podsystem
kolejow
„2. Producent podsystemu albo jego upoważniony
można podzielić na określone części lub sprawdzić na
ym (Art. przedstawiciel, zarządca, przewoźnik kole-jowy, dysponent,
określonych etapach procedury weryfikacyjnej.
4 pkt
importer, wykonawca modernizacji, inwestor albo podmiot
Pośrednie potwierdzenie weryfikacji (ISV) jest
34a, art. zamawiający, zwraca się do wybranej przez siebie
procedurą, w ramach której jednostka notyfikowana
4 pkt
notyfikowanej jednostki certyfikującej z wnioskiem o
sprawdza i potwierdza certyfikatem określone części
35a, art. dokonanie na podstawie TSI weryfikacji WE podsystemu z
podsystemu lub określone etapy procedury
25cb
zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności
weryfikacyjnej.
ust. 2-
systemu kolei.
Każde pośrednie potwierdzenie weryfikacji prowadzi do
7b, art.
3. Producent podsystemu albo jego upoważniony
wydania certyfikatu WE pośredniego potwierdzenia
25e ust. przedstawiciel, zarządca, przewoźnik kolejowy, dysponent,
weryfikacji przez jednostkę notyfikowaną wybraną
1 - 5,
importer, wykonawca modernizacji, inwestor albo podmiot
przez wnioskodawcę, który z kolei sporządza deklarację
art. 25s
zamawiający, są obowiązani przekazać Prezesowi UTK
WE pośredniego potwierdzenia weryfikacji. Certyfikat
ust. 2 i
informację o wszczęciu procedury weryfikacji WE podsystemu
pośredniego potwierdzenia weryfikacji i deklaracja
art. 25ta z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności
pośredniego potwierdzenia weryfikacji muszą zawierać
(wraz z
systemu kolei w terminie 14 dni od dnia podpisania umowy z
odniesienie do TSI, których dotyczyła ocena zgodności.
przepisa
jednostką notyfikowaną.”,
2.2.2. Części podsystemu
mi
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
Wnioskodawca musi złożyć wniosek o pośrednie
wydany
„5. Jeżeli przewiduje to odpowiednia TSI lub na żądanie
potwierdzenie weryfikacji dla każdej części. Każda
mi na
producenta podsystemu albo jego upoważnionego
część jest sprawdzana na każdym etapie zgodnie z
jego
przedstawiciela, zarządcy, przewoźnika kolejowego,
sekcją 2.2.3.
podstaw
dysponenta, importera, wykonawcy modernizacji, inwestora
2.2.3. Etapy procedury weryfikacyjnej
ie) ,
albo podmiotu zamawiającego, notyfikowana jednostka
Podsystem lub określone części podsystemu sprawdza
Ustawy
certyfikująca, dzieli podsystem na określone części lub
się na każdym z następujących etapów:
o tk)
sprawdza jego zgodność z zasadniczymi wymaganiami
— całościowy projekt,
dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei na określonych
— produkcja: budowa, w tym w szczególności prace w
oraz § 5- etapach.”,
zakresie inżynierii lądowej i wodnej, produkcja, montaż
7 i 9 ust c) po ust. 5 dodaje się ust. 5a-5c w brzmieniu:
składników oraz całościowe dostosowanie,
1
„5a. Po przeprowadzeniu czynności, o których mowa w ust. 5,
— testy końcowe.
projektu jeżeli ocena zgodności podsystemu jest pozytywna,
Wnioskodawca może złożyć wniosek o pośrednie
Rozporz notyfikowana jednostka certyfikująca wydaje pośredni
potwierdzenie weryfikacji dla etapu projektu (włącznie
ądzenia certyfikat weryfikacji WE podsystemu odpowiednio dla
z badaniami typu) oraz dla etapu produkcji.
Ministra określonej części podsystemu lub dla określonego etapu.
2.3. Certyfikat weryfikacji
Transpo
5b. Na podstawie pośredniego certyfikatu weryfikacji WE
2.3.1. Jednostka notyfikowana odpowiedzialna za
rtu,
podsystemu podmiot, o którym mowa w ust. 5, na rzecz którego
weryfikację WE dokonuje oceny projektu, produkcji i
Budown wystawiono ten certyfikat, wystawia pośrednią deklarację
testów końcowych podsystemu i sporządza certyfikat
ictwa i
weryfikacji WE podsystemu, do której załącza dokumentację
weryfikacji WE przeznaczony dla wnioskodawcy, który
Gospod
techniczną określoną w przepisach wydanych na podstawie art.
z kolei sporządza deklarację WE weryfikacji. Certyfikat
arki
25ta ust. 1 pkt 4.
weryfikacji WE musi zawierać odniesienie do TSI,
Morskie
5c. Dokumenty, o których mowa w ust. 5a i 5b, zawierają
których dotyczyła ocena zgodności.
j
odniesienie do właściwych TSI, których dotyczyła ocena
9
Jeżeli zgodność podsystemu ze wszystkimi stosownymi
z
zgodności.”,
TSI nie została sprawdzona (art. w przypadku
dnia…2
d) w ust. 6:
odstępstwa, częściowego stosowania TSI w odniesieniu
013 r.
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
do modernizacji lub odnowienia, okresu przejściowego
w
„1) zgodność podsystemu z projektem i pośrednimi
dla TSI lub szczególnego przypadku), certyfikat WE
sprawie certyfikatami weryfikacji WE podsystemu, o ile uprzednio
zawiera dokładne odniesienie do TSI lub ich części, z
interope
zostały wydane;”,
którymi zgodność nie została sprawdzona przez
racyjnoś
pkt 3 otrzymuje brzmienie:
jednostkę notyfikującą podczas procedury
ci
„3) czy certyfikaty, o których mowa w pkt 1, uwzględniają
weryfikacyjnej WE.
systemu wymagania TSI;”,
2.3.2. Po wydaniu certyfikatów WE pośredniego
kolei
pkt 6 otrzymuje brzmienie:
potwierdzenia weryfikacji jednostka notyfikowana
„6) czy budowle i urządzenia, ujęte w wykazie, o którym mowa
odpowiedzialna za weryfikację WE podsystemu
w art. 22f ust. 13 pkt 2, wchodzące w skład podsystemu, zostały
uwzględnia przedmiotowe certyfikaty WE pośredniego
dopuszczone do eksploatacji zgodnie z przepisami ustawy;”,
potwierdzenia weryfikacji oraz, przed wydaniem
dodaje
się pkt 7 i 8 w brzmieniu:
certyfikatu weryfikacji WE:
„7) wszystkie elementy podsystemu nieobjęte pośrednimi
— weryfikuje, czy certyfikaty WE pośredniego
certyfikatami weryfikacji WE podsystemu;
potwierdzenia weryfikacji należycie spełniają stosowne
8) wyniki końcowych prób podsystemu.”,
wymogi TSI,
e) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
— sprawdza wszystkie aspekty nieobjęte certyfikatem
„7. Po dokonaniu pozytywnej weryfikacji WE podsystemu na
(certyfikatami) WE pośredniego potwierdzenia
etapie projektu, budowy i końcowych prób podsystemu,
weryfikacji, oraz
notyfikowana jednostka certyfikująca wydaje certyfikat wery-
— sprawdza końcowe testy całego podsystemu.
fikacji WE podsystemu.”,
2.4. Dokumentacja techniczna
f) po ust. 7 dodaje się ust. 7a i 7b w brzmieniu:
Dokumentacja techniczna towarzysząca deklaracji
„7a. Jeżeli notyfikowana jednostka certyfikująca nie sprawdziła
weryfikacji WE musi zawierać następujące elementy:
w całości albo w części zgodności ze wszystkimi TSI, które
— parametry techniczne związane z projektem, w tym
mają zastosowanie dla danego podsystemu, certyfikat
ogólne i szczegółowe rysunki powykonawcze, schematy
weryfikacji WE podsystemu zawiera dokładne odniesienie do
elektryczne i hydrauliczne, schematy obwodów
TSI albo ich części, z którymi zgodność nie została sprawdzona.
sterowania, opisy systemów przetwarzania danych i
7b. Na podstawie certyfikatu weryfikacji WE podsystemu,
automatyki, instrukcje obsługi i utrzymania art.,
producent podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel,
stosowne dla danego podsystemu,
zarządca, przewoźnik kolejowy, dysponent, importer, wy-
— wykaz wchodzących w skład podsystemu
konawca modernizacji, inwestor albo podmiot zamawiający
składników interoperacyjności, o których mowa w art. 5
wystawia deklarację weryfikacji WE podsystemu, do której
ust. 3 lit. d),
załącza dokumentację techniczną określoną w przepisach
— kopie deklaracji WE zgodności lub przydatności do
wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1 pkt 4.”,
użytku, które muszą posiadać wymienione składniki,
zgodnie z art. 13 niniejszej dyrektywy, w razie
20) w art. 25e:
konieczności wraz z odpowiednimi zapisami
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
obliczeniowymi oraz kopą zapisów testów i badań
„1. Zarządcy i przewoźnicy kolejowi mogą eksploatować
przeprowadzonych przez jednostkę notyfikowaną
wyłącznie podsystemy strukturalne, na które Prezes UTK wydał
odpowiedzialną za weryfikację WE w oparciu o
zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji.”,
wspólne specyfikacje techniczne,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
— certyfikaty WE pośredniego potwierdzenia
„1a.
Podsystem
strukturalny
może być dopuszczony do
weryfikacji, o ile są dostępne, oraz – w takim przypadku
eksploatacji w systemie kolei na terytorium Rzeczypospolitej
i jeżeli jest to stosowne – deklarację lub deklaracje WE
Polskiej, jeżeli:
10
pośredniego potwierdzenia weryfikacji, które
1) jest zbudowany i zainstalowany w taki sposób, że
towarzyszą certyfikatowi weryfikacji WE, w tym
spełnia zasadnicze wymagania dotyczące interoperacyjności
wyniki weryfikacji przez jednostkę notyfikowaną
systemu kolei oraz jest zapewniona jego zgodność z istniejącym
ważności tych certyfikatów,
systemem kolei, w skład którego wchodzi;
— certyfikat weryfikacji WE wraz z odpowiednimi
2)
składniki interoperacyjności, z których jest
zapisami obliczeniowymi i kontrasygnowany przez
zbudowany, są właściwie zainstalowane i wykorzystywane
jednostkę notyfikowaną odpowiedzialną za weryfikację
zgodnie z przeznaczeniem;
WE, stwierdzający zgodność podsystemu z wymogami
3)
urządzenia i budowle, ujęte w wykazie, o którym
stosownych TSI i wymieniający wszelkie zastrzeżenia
mowa w art. 22f ust. 13 pkt 2, które wchodzą w jego skład,
zanotowane podczas wykonywania czynności i
zostały dopuszczone do eksploatacji zgodnie z przepisami
nieusunięte; do certyfikatu weryfikacji WE powinny
ustawy.”,
być także dołączone sprawozdania z przeprowadzonych
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
inspekcji i kontroli, sporządzone przez tę samą
„3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, załącza się:
jednostkę w związku z jej zadaniami, zgodnie z
1) deklarację weryfikacji WE podsystemu;
sekcjami 2.5.3 i 2.5.4,
2) certyfikat weryfikacji WE podsystemu;
— certyfikaty WE wydane zgodnie z innymi aktami
3) dokumentację przebiegu weryfikacji WE podsystemu;
prawnymi wynikającymi z Traktatu,
4) kopie dokumentów potwierdzających dopuszczenie do
— jeżeli zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr
eksploatacji urządzeń lub budowli ujętych w wykazie, o którym
352/2009 ( 1 ) wymagana jest bezpieczna integracja,
mowa w art. 22f ust. 13 pkt 2, wchodzących w skład
wnioskodawca dołącza do dokumentacji technicznej
podsystemu.”,
sprawozdanie oceniającego dotyczące wspólnych metod
d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
oceny bezpieczeństwa (CSM) w odniesieniu do oceny
„3a. W przypadkach, o których mowa w art. 25d ust. 1 pkt 2-4
ryzyka, o których mowa w art. 6 ust. 3 dyrektywy
oraz art. 25f ust. 5 pkt 1 i ust. 6 pkt 1, gdy w skład podsystemu
2004/49/WE.
nie wchodzą składniki interoperacyjności objęte deklaracją WE
2.5. Monitorowanie
zgodności lub przydatności do stosowania składnika
2.5.1. Celem monitorowania WE jest zapewnienie
interoperacyjności, przepisów ust. 1a pkt 2 i ust. 3 pkt 1-3 nie
spełnienia zobowiązań wynikających z dokumentacji
stosuje się.”,
technicznej w czasie budowy podsystemu.
e) w ust. 5:
2.5.2. Jednostka notyfikowana odpowiedzialna za
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
kontrolę budowy podsystemu musi mieć stały dostęp do
„1) jako część procedury prowadzącej do wydania deklaracji
placów budowy, warsztatów produkcyjnych, przestrzeni
WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
składowania oraz w stosownych przypadkach do
interoperacyjności oraz deklaracji weryfikacji WE podsystemu,
urządzeń prefabrykujących lub testujących, jak też,
określonej we właściwej TSI;”,
ogólniej, do wszelkich obiektów, jakie uzna ona za
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
konieczne do wykonania swych zadań. Jednostka
„1a) jako część procedury prowadzącej do wydania świadectwa
notyfikowana musi otrzymać od wnioskodawcy
dopuszczenia do eksploatacji typu dla urządzeń albo budowli
wszelkie dokumenty konieczne do tego celu, a w
ujętych w wykazie, o którym mowa w art. 22f ust. 13 pkt 2,
szczególności plany wdrażania oraz dokumentację
które wchodzą w skład podsystemu;”;
techniczną dotyczącą danego podsystemu.
2.5.3. Jednostka notyfikowana odpowiedzialna za
23) art. 25s ust. 2
kontrolę wdrożenia musi okresowo przeprowadzać
2. Notyfikowane jednostki certyfikujące są obowiązane do
audyty celem potwierdzenia zgodności z odpowiednimi
publikowania na swoich stronach internetowych, corocznie, w
TSI. Musi ona też dostarczyć sprawozdanie audytowe
terminie do końca pierwszego kwartału:
podmiotom odpowiedzialnym za wdrażanie. Jej
1) wykazu wniosków o dokonanie:
obecność może być wymagana na pewnych etapach
a) weryfikacji WE podsystemu oraz o dokonanie pośredniej
11
budowy.
weryfikacji WE podsystemu,
2.5.4. Ponadto jednostka notyfikowana może składać
b) oceny WE zgodności lub przydatności do stosowania
niezapowiedziane wizyty na placu budowy lub w
składnika interoperacyjności;
warsztacie produkcyjnym. Podczas takich wizyt
2) informacji o wydanych:
jednostka notyfikowana może przeprowadzić pełny lub
a) certyfikatach weryfikacji WE podsystemu i przypadkach
częściowy audyt. Musi ona dostarczyć podmiotom
odmowy ich wydania,
odpowiedzialnym za wdrożenie sprawozdanie z
b) pośrednich certyfikatach weryfikacji WE podsystemu i
inspekcji oraz – w stosownych przypadkach –
przypadkach odmowy ich wydania,
sprawozdanie z kontroli.
c) certyfikatach WE zgodności lub przydatności do stosowania
2.5.5. W celu wydania deklaracji przydatności do
składnika interoperacyjności i przypadkach odmowy ich
stosowania WE, o której mowa w sekcji 2 załącznika
wydania.”;
IV, jednostka notyfikowana musi być zdolna do
monitorowania podsystemu, w którym zamontowano
24) art. 25ta otrzymuje brzmienie:
składnik interoperacyjności, aby ocenić – jeżeli wymaga
„Art. 25ta. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w
tego odpowiednia TSI – jego przydatność do stosowania
drodze rozporządzenia, dla systemu kolei:
w otoczeniu kolejowym, do którego jest on
1) wykaz składników interoperacyjności dla podsystemów;
przeznaczony.
2) zasadnicze wymagania dotyczące interoperacyjności systemu
2.6. Przechowywanie dokumentacji
kolei dla podsystemów i składników interoperacyjności;
Pełna dokumentacja określona w pkt 2.4 musi zostać
3) warunki przeprowadzania weryfikacji WE podsystemu;
złożona u wnioskodawcy na poparcie certyfikatu WE
4) treść deklaracji weryfikacji WE podsystemu i pośredniej
pośredniego potwierdzenia weryfikacji wydanego przez
deklaracji weryfikacji WE podsystemu oraz zakres
jednostkę notyfikowaną odpowiedzialną w tym
dokumentacji technicznej załączanej do tych deklaracji;
zakresie, jeżeli jest on dostępny, lub na poparcie
5) procedury weryfikacji pojazdów kolejowych niezgodnych z
certyfikatu weryfikacji wydanego przez jednostkę
TSI oraz treść deklaracji weryfikacji pojazdu kolejowego
notyfikowaną odpowiedzialną za weryfikację WE
niezgodnego z TSI;
podsystemu. Dokumentacja musi zostać załączona do
6) treść deklaracji WE zgodności lub przydatności do
deklaracji weryfikacji WE, którą wnioskodawca
stosowania składnika interoperacyjności;
przesyła właściwemu organowi, do którego zwraca się z
7) wykaz parametrów pojazdu kolejowego do skontrolowania w
wnioskiem o zezwolenie na dopuszczenie do
celu dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych
eksploatacji.
niezgodnych z TSI;
Wnioskodawca musi przechowywać kopię
8) wykaz podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań
dokumentacji przez cały okres eksploatacji podsystemu.
niezbędnych do dopuszczenia do eksploatacji pojazdów
Kopia dokumentacji musi zostać przesłana każdemu
kolejowych niezgodnych z TSI.
innemu państwu członkowskiemu, które o to wystąpi.
2.7. Publikacja
oraz
Każda jednostka notyfikowana musi okresowo
§ 5. 1. Wnioskodawca przekazuje notyfikowanej jednostce
publikować istotne informacje dotyczące:
certyfikującej dokumentację techniczną niezbędną do
— otrzymanych wniosków o weryfikację WE i
przeprowadzenia procedur weryfikacji WE podsystemu
pośrednie potwierdzenie weryfikacji,
strukturalnego określoną w decyzji Komisji nr 2010/713/UE z
— wniosków o ocenę zgodności i/lub przydatności do
dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie modułów procedur oceny
stosowania składników interoperacyjności,
zgodności, przydatności do stosowania i weryfikacji WE
— wydanych certyfikatów WE pośredniego
stosowanych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności
potwierdzenia weryfikacji lub przypadków odmowy ich
przyjętych na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i
wydania,
Rady 2008/57/WE (Dz. Urz. UE L 319 z 04.12.2010, str. 1)
— wydanych certyfikatów WE zgodności i/lub
oraz we właściwych TSI.
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1407
› Pobierz plik