eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1405
  • Data wpłynięcia: 2013-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1145

1405

– 5 –
„Art. 305ka. Organ, który otrzymał informacje od obcej władzy działającej
z urzędu, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni roboczych, potwierdza
otrzymanie informacji. Potwierdzenie dokonuje się za pomocą środków komunikacji
elektronicznej. W przypadku braku możliwości potwierdzenia w ten sposób,
potwierdzenie dokonuje się w formie pisemnej.”;
9)
po art. 305l dodaje się art. 305la w brzmieniu:
„Art. 305la. § 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w celu
wymiany informacji, zawierać z obcymi władzami porozumienia w zakresie
przebywania upoważnionych przedstawicieli obcej władzy w siedzibach organów
podatkowych oraz ich obecności w toku postępowań podatkowych.
§ 2. Porozumienia nie mogą dotyczyć podmiotów, o których mowa w art. 13a,
w przypadku nadania im uprawnień organów podatkowych.
§ 3. Jeżeli w aktach sprawy zawarte są informacje, których dotyczy wniosek obcej
władzy, przedstawiciele obcej władzy, w ramach zawartych porozumień, otrzymują
kopie dokumentów zawierających te informacje.”;
10) art. 305m otrzymuje brzmienie:
„Art. 305m. Informacje otrzymane od obcej władzy można przekazać innej obcej
władzy po uprzednim zawiadomieniu obcej władzy, od której pochodzą te informacje,
o zamiarze ich przekazania i niewniesieniu przez tę władzę sprzeciwu w terminie 10 dni
roboczych od dnia zawiadomienia.”;
11) po art. 305m dodaje się art. 305ma i art. 305mb w brzmieniu:
„Art. 305ma. Organ, który otrzymał informacje od obcej władzy, przesyła
informację zwrotną na temat wykorzystania otrzymanego materiału, jeżeli obca władza
zwróciła się o taką informację. Informację zwrotną przesyła się niezwłocznie, nie
później jednak niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania przez organ wiadomości
o sposobie wykorzystania otrzymanych informacji.
Art. 305mb. Wymiana informacji podatkowych następuje za pomocą środków
komunikacji elektronicznej, przy użyciu standardowych formularzy, według wzorów
określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1156/2012 z dnia 6 grudnia 2012 r.
ustanawiającego szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów dyrektywy
Rady 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania.
W przypadku braku możliwości wymiany informacji za pomocą środków komunikacji
elektronicznej, wymianę dokonuje się w formie pisemnej.”.
– 6 –
Art. 2. W ustawie z dnia 28 września 1997 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r.
Nr 41, poz. 214, z późn. zm.3)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 7a dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w celu wymiany
informacji, zawierać z właściwą władzą państwa członkowskiego Unii Europejskiej
porozumienia w zakresie przebywania upoważnionych przedstawicieli tej władzy
w siedzibach organów kontroli skarbowej oraz ich obecności w toku postępowań
kontrolnych.”;
2)
w art. 13 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. W czynnościach kontrolnych mogą uczestniczyć osoby uprawnione na
podstawie ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych,
w tym przedstawiciele organów Unii Europejskiej, osoby uprawnione na podstawie
porozumień, o których mowa w art. 7a ust. 2, a w zakresie realizacji wspólnych
programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej także
przedstawiciele innych państw.”;
3)
w art. 34a dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. Upoważnieni na podstawie porozumień, o których mowa w art. 7a ust. 2,
przedstawiciele właściwych władz państw członkowskich Unii Europejskiej,
przebywający w siedzibach organów kontroli, obecni w toku postępowań kontrolnych,
otrzymują kopie dokumentów zawierających informacje dotyczące tego postępowania.”;
4)
w art. 38 w ust. 3 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Inspektor może powierzyć dokonywanie czynności kontrolnych pod swoim
nadzorem upoważnionym pracownikom, upoważnionym przedstawicielom instytucji
Unii Europejskiej w przypadku uczestniczenia tych osób w kontroli środków
pochodzących z Unii Europejskiej oraz upoważnionym na podstawie porozumień,
o
których mowa w art. 7a ust. 2, przedstawicielom właściwych władz państw
członkowskich Unii Europejskiej, z wyłączeniem:”.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 53, poz. 273
i Nr 230, poz. 1371 oraz z 2012 r. poz. 362 i 1544.

05/03rch
UZASADNIENIE

Celem projektowanej ustawy jest implementacja części przepisów dyrektywy Rady
2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej
w dziedzinie opodatkowania i uchylającej dyrektywę 77/799/EWG (Dz. Urz. UE L 64
z 11.03.2011, str. 1), zwanej dalej „dyrektywą 2011/16/UE”, ukierunkowanych na
stworzenie skutecznego systemu wymiany informacji między administracjami
podatkowymi państw członkowskich Unii Europejskiej. Państwa członkowskie zostały
zobowiązane do wprowadzenia tych przepisów w życie ze skutkiem od dnia 1 stycznia
2013 r.
Postanowienia uchylonej dyrektywy Rady 77/799/EWG z dnia 19 grudnia 1977 r.
dotyczącej wzajemnej pomocy właściwych władz Państw Członkowskich w obszarze
podatków bezpośrednich oraz opodatkowania składek ubezpieczeniowych (Dz. Urz. UE
L 336 z 27.12.1977, str. 15, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą 77/799/EWG”,
zostały zaimplementowane do ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.).
Według motywu piątego preambuły dyrektywy 2011/16/UE, dyrektywa 77/799/EWG
była przygotowywana w warunkach odmiennych od obecnych wymogów rynku
wewnętrznego i nie spełnia już nowych wymogów w zakresie współpracy
administracyjnej.
Zastępująca ją dyrektywa 2011/16/UE przewiduje bardziej jasne i precyzyjne zasady
współpracy administracyjnej między państwami członkowskimi, aby umożliwić szerszą
współpracę w zakresie wymiany informacji.
Dyrektywa 2011/16/UE częściowo powtarza rozwiązania dyrektywy 77/799/EWG, a co
za tym idzie, część przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa zachowuje nadal
aktualność w świetle dyrektywy 2011/16/UE, stanowiąc w ten sposób jej częściową
transpozycję do polskiego porządku prawnego.
Obowiązek implementacji dyrektywy 2011/16/UE wymaga również nowelizacji ustawy
z dnia 21 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 214,
z późn. zm.).
Zakres transpozycji dyrektywy 2011/16/UE obejmuje:
− określenie dodatkowych warunków korzystania z pomocy państw członkowskich
przy doręczaniu pism,


− rozszerzenie zakresu informacji podatkowych podlegających wymianie z państwami
członkowskimi,
− wprowadzenie ustawowego upoważnienia do wyznaczenia przez ministra
właściwego do spraw finansów publicznych podległego mu organu podatkowego do
przekazywania obcym władzom wniosków o doręczenie pism, wniosków
o udzielenie informacji oraz udzielanych informacji,
− określenie sposobu przekazywania do organu wyznaczonego wniosków
o doręczenie pism, wniosków o udzielenie informacji oraz udzielanych informacji
przez organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego,
− sformalizowanie procedury wymiany informacji, w szczególności określenie
terminów na udzielenie i odmowę udzielenia informacji oraz na wezwanie do
uzupełnienia wniosku, wprowadzenie obowiązku potwierdzenia otrzymania
wniosku i informacji z urzędu oraz obowiązku przesłania informacji zwrotnej na
temat wykorzystania otrzymanego materiału,
− uszczegółowienie zasad dalszego przekazywania informacji otrzymanych od obcej
władzy,
− rozszerzenie możliwości przekazywania z urzędu informacji,
− umożliwienie zawierania porozumień przewidujących przebywanie przedstawicieli
obcej władzy w siedzibach organów podatkowych i w urzędach kontroli skarbowej
oraz ich obecność w toku postępowań podatkowych i kontrolnych,
− uwzględnienie standardowego formularza i drogi elektronicznej we współpracy
z państwami członkowskimi,
− uproszczenie zasad wszczynania i prowadzenia kontroli jednoczesnych,
− umożliwienie upoważnienia przez ministra właściwego do spraw finansów
publicznych pracowników urzędów kontroli skarbowej, urzędów skarbowych i izb
skarbowych do bezpośredniej wymiany informacji w związku z kontrolami
jednoczesnymi.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli
skarbowej zawiera trzy artykuły.
W art. 1 projektu ustawy wymienione zostały zmiany, jakie wprowadza się do ustawy –
Ordynacja podatkowa.
2
1)
Zmiana art. 154a stanowi implementację art. 13 ust. 2 i 4 oraz art. 20 ust. 3 dyrektywy
2011/16/UE.
Obecnie na podstawie art. 154a § 1 minister właściwy do spraw finansów publicznych
może wystąpić do władzy państwa członkowskiego Unii Europejskiej właściwej
w sprawach podatkowych, zwanej dalej „obcą władzą”, z wnioskiem o doręczenie
pisma organu podatkowego.
Z postanowień art. 13 ust. 4 dyrektywy 2011/16/UE wynika, że organ wnioskujący
występuje z wnioskiem o doręczenie tylko wtedy, gdy nie jest w stanie dokonać
doręczenia zgodnie z przepisami dotyczącymi doręczania danych środków we
wnioskującym państwie członkowskim, lub w przypadku gdy takie doręczenie
powodowałoby nieproporcjonalne trudności. Właściwy organ państwa członkowskiego
może – listem poleconym lub drogą elektroniczną – doręczyć każdy dokument
bezpośrednio osobie przebywającej na terytorium innego państwa członkowskiego.
W związku z ww. postanowieniami dyrektywy 2011/16/UE, w art. 154a wprowadza się
zmianę polegającą na ograniczeniu możliwości wystąpienia do danego państwa
członkowskiego z wnioskiem o doręczenie pisma do przypadków, gdy doręczenie
zgodnie z art. 144 albo art. 144a osobie przebywającej na terytorium tego państwa nie
jest możliwe lub gdy powodowałoby nieproporcjonalne trudności (proponowany § 1).
Jednocześnie proponuje się, aby w przekazywaniu obcej władzy wniosków organów
podatkowych o doręczenie pism pośredniczył wyznaczony przez ministra właściwego
do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, podległy mu organ
podatkowy (proponowane § 2 i 3). Jednocześnie wprowadza się przepis określający
sposób przekazywania do organu wyznaczonego wniosków o doręczenie pism przez
organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego. Będzie w tym pośredniczył
dyrektor izby skarbowej właściwy miejscowo ze względu na siedzibę urzędu
obsługującego dany organ podatkowy jednostki samorządu terytorialnego
(proponowany § 4).
Proponowany § 5 zawiera w sobie regulację zawartą obecnie w § 2 oraz stanowi
realizację postanowień art. 13 ust. 2 dyrektywy 2011/16/UE.
Obecnie zgodnie z art. 154a § 2, wniosek o doręczenie powinien zawierać dane
niezbędne dla identyfikacji podmiotu, któremu ma być doręczone pismo,
w szczególności nazwisko lub nazwę (firmę) oraz adres.
3
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: