Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych
projekt dotyczy rozszerzenia katalogu nauczycieli uprawnionych do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 138
- Data wpłynięcia: 2011-12-01
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 27 dnia 23-11-2012
138
Druk nr 138
Warszawa, 1 grudnia 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o nauczycielskich
świadczeniach kompensacyjnych.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Artura Ostrowskiego.
(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Jacek
Czerniak; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Tomasz Garbowski; (-) Dariusz Joński;
(-) Ryszard
Kalisz;
(-) Tomasz
Kamiński;
(-) Krystyna
Łybacka;
(-) Zbigniew Matuszczak; (-) Leszek Miller; (-) Grzegorz Napieralski;
(-) Cezary
Olejniczak;
(-) Artur
Ostrowski;
(-) Stanisława Prządka;
(-) Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska; (-) Tadeusz Tomaszewski; (-) Jerzy
Wenderlich; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław Wziątek; (-) Zbyszek
Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny.
Projekt
USTAWA
z dnia ....................2011 r.
o zmianie ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych
Art.1
W ustawie z dnia 22 maja 2009 r. o nauczycielskich wiadczeniach
kompensacyjnych (Dz. U. z 2009 r. Nr 97, poz. 800) art. 2 pkt 1 otrzymuje
brzmienie:
„1)
nauczyciel - nauczycieli, wychowawców i innych pracowników
pedagogicznych:
a) zatrudnionych w publicznych i niepublicznych przedszkolach,
b)
zatrudnionych w szkołach publicznych i niepublicznych o
uprawnieniach szkół publicznych,
c) zatrudnionych w publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia
ustawicznego oraz placówkach i poradniach, o których mowa w art. 2
pkt 4, 5 i 7 ustawy z dnia 7 wrze nia 1991 r. o systemie o wiaty (tekst
jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),
d) o których mowa w art. 1 ust. 1a i ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 26 stycznia
1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn.
zm.).”
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu
ogłoszenia.
U z a s a d n i e n i e
Po utracie – z dniem 31 grudnia 2008 roku – prawa do wcze niejszej
emerytury czę ć nauczycieli uzyskała nową możliwo ć wcze niejszego
zakończenia aktywno ci zawodowej. Możliwo ć taką dały przepisy ustawy o
nauczycielskich wiadczeniach kompensacyjnych.
Niniejsza zmiana ma na celu rozszerzenie katalogu nauczycieli
uprawnionych do nauczycielskiego wiadczenia kompensacyjnego o:
• nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych;
• nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych
zatrudnionych przed dniem wej cia w życie ustawy z dnia 27 czerwca
2003 roku o zmianie ustawy o systemie o wiaty oraz o zmianie
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 137, poz. 1304) w publicznych
placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz o rodkach adopcyjno-
opiekuńczych działających na podstawie ustawy z dnia 29 listopada
1990 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 z późn.
zm.);
• pracowników zatrudnionych w Ochotniczych Hufcach Pracy na
stanowiskach wychowawców i pedagogów oraz na stanowiskach
kierowniczych posiadających kwalifikacje, o których mowa w art. 9 ust.
1 pkt 1 Karty Nauczyciela.
Uzasadniając przyznanie wiadczenia kompensacyjnego czę ci
nauczycielom, przywołano badanie rodowiska nauczycielskiego i warunków
pracy nauczycieli wskazujące, iż podstawowymi problemami zgłaszanymi
przez rodowisko nauczycielskie są częste zmiany prawa o wiatowego i
niesatysfakcjonujące zarobki. Przyznanie nauczycielom prawa do wiadczenia
kompensacyjnego od 1 lipca 2009 roku jest elementem łagodzącym skutki
zmian w systemie edukacji i jest adresowane do tych osób, które mniej
korzystają z innych rozwiązań proponowanych dla nauczycieli – w
szczególno ci podwyżek, czy też rozwiązań przewidzianych w ramach
programu „Solidarno ć Pokoleń – 50 +”.
Te same przesłanki uzasadniają objęcie wiadczeniem kompensacyjnym
nauczycieli wskazanych w niniejszym projekcie.
Nauczycielskie
wiadczenie kompensacyjne będzie przyznawane
nauczycielom, którzy osiągnęli 30-letni staż pracy, w tym 20 lat pracy
nauczycielskiej. Wiek uprawniający do nauczycielskiego wiadczenia
kompensacyjnego będzie wzrastał w kolejnych latach kalendarzowych, aż
osiągnie powszechny wiek emerytalny.
wiadczenie będzie obliczane z uwzględnieniem składek wpłacanych
do systemu emerytalnego w celu powiązania wysoko ci wiadczenia z
wysoko cią należnej w przyszło ci emerytury. Osoby, które skorzystają z
nauczycielskiego wiadczenia kompensacyjnego nie będą miały prawa do
rekompensaty okre lonej w ustawie o emeryturach pomostowych. Ponadto
prawo do nauczycielskiego wiadczenia kompensacyjnego będzie ulegać
2
zawieszeniu w razie podjęcia przez uprawnionego pracy w jednostkach, o
których mowa w art. 1 Karty Nauczyciela, bez względu na wysoko ć
uzyskiwanego z tego tytułu przychodu.
Nauczycielskie
wiadczenia kompensacyjne będą wypłacane z budżetu
państwa, a obsługiwane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałują projektowane regulacje
Projektowana zmiana ustawy dotyczy:
- nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych
- nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych
zatrudnionych przed dniem wej cia w życie ustawy z dnia 27 czerwca 2003r. o
zmianie ustawy o systemie o wiaty (Dz. U. Nr 137, poz. 1304 ) w publicznych
placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz o rodkach adopcyjnych
działających na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy
społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.)
- pracowników zatrudnionych w Ochotniczych Hufcach Pracy na
stanowiskach wychowawców i pedagogów oraz na stanowiskach
kierowniczych posiadających kwalifikacje, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt
1 Karty Nauczyciela.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Z informacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, że do tej pory tylko
88 nauczycieli skorzystało z przej cia na wiadczenie kompensacyjne. Przy
założeniu, że w kolejnych latach na wiadczenie będzie przechodziło rednio
rocznie 100 nauczycieli wydatki z budżetu państwa wzrosną rednio o około
10 %. Wydatki z budżetu jednostek samorządu terytorialnego wzrosną
minimalnie w związku z zapewnieniem rodków na odprawy emerytalne.
3
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana zmiana w nieznacznym stopniu, ale zwolni w szkołach miejsca
pracy dla nowych nauczycieli.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w
tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana zmiana ustawy nie wpłynie na konkurencyjno ć gospodarki
i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Proponowana zmiana ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
6. Przedmiot projektu ustawy o nauczycielskich świadczeniach
kompensacyjnych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej
7. Treść projektu nie była poddana konsultacjom w rozumieniu art. 34 ust 3
Regulaminu Sejmu RP.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
138
› Pobierz plik