Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia zmian w zakresie powoływania do zawodowej służby wojskowej, przebiegu tej służby, podstawowych uprawnień i obowiązków służbowych żołnierzy zawodowych, otrzymywania uposażenia i innych należności pieniężnych przez żołnierzy zawodowych, zwalniania z zawodowej służby wojskowej oraz przebiegu służby wojskowej kandydatów na żołnierzy zawodowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1278
- Data wpłynięcia: 2013-04-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-10-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1355
1278-cz-II
Przewyższa wymagania
Spełnia wymagania
Znacznie przewyższa wymagania
Nie spełnia wymagań
Samodzielność i inicjatywa - umiejętność działania bez angażowania innych osób oraz
konieczności nadzoru przełożonych, zdolność do samodzielnego wyszukiwania i
zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu
wykonania zleconego zadania, podejmowanie odpowiedzialności za działania
OPISOWA SKALA OCEN
OCENA
Zdolny do efektywnego samodzielnego działania, wykonując złożone, niestandardowe zadania, dobiera właściwe
Znacznie przewyższa
metody i środki, proponuje nowe rozwiązania, które są wykorzystywane przez innych. Cechuje go wysoka
wymagania
odpowiedzialność za siebie i gotowość do podjęcia odpowiedzialności za współpracowników.
Samodzielny w działaniu, dobiera metody i środki adekwatne do realizowanych zadań, także niestandardowych,
Przewyższa wymagania
proponuje rozwiązania. Bierze odpowiedzialność za efekty swoich działań.
Zdolny do samodzielnego działania, wykonuje zróżnicowane zadania, proponuje rozwiązania. Potrzebuje wsparcia
Spełnia wymagania
przy niestandardowych zadaniach. Cechuje go odpowiedzialność.
Samodzielnie realizuje proste zadania, wymaga nadzoru w trudniejszych. Korzysta z gotowych wzorców
Znacznie przewyższa
rozwiązania. Nie podejmuje inicjatywy w realizacji kolejnych etapów zadania. Na ogół czuje się odpowiedzialny za
wymagania
pracę.
Na ogół nie działa samodzielnie, wymaga stałej pomocy. Niechętnie poszukuje informacji. Nie czuje się
Nie spełnia wymagań
odpowiedzialny za podejmowane działania.
Planowanie i organizowanie pracy - umiejętność planowania działań, sposobów ich realizacji i
organizowania pracy w celu wykonania zadań, ustalanie priorytetów, dostosowanie planów i
organizacji pracy do zmieniających się okoliczności, efektywne wykorzystywanie czasu
OPISOWA SKALA OCEN
OCENA
Bardzo sprawnie klasyfikuje zadania i prawidłowo ustala kolejność ich realizacji. Posiada umiejętność planowania
Znacznie przewyższa
wariantów złożonych, z uwzględnieniem zmieniających się okoliczności. Tworzy algorytmy do ogólnego
wymagania
stosowania.
Sprawnie klasyfikuje zadania i prawidłowo ustala kolejność ich realizacji. Posiada umiejętność planowania
Przewyższa wymagania
wariantowego, z uwzględnieniem zmieniających się okoliczności.
Prawidłowo klasyfikuje zadania o zróżnicowanym stopniu trudności i ustala kolejność ich realizacji. Posiada
Spełnia wymagania
umiejętność prawidłowego planowania własnej pracy adekwatnie do okoliczności.
Dość dobra organizacja pracy własnej. Potrafi sklasyfikować zadania i prawidłowo ustalić kolejność realizacji w
Znacznie przewyższa
sprawach prostych. Posiada umiejętność prawidłowego planowania własnej pracy.
wymagania
9
Poważne trudności w organizacji i planowaniu pracy własnej. Nie potrafi sklasyfikować zadań i prawidłowo ustalić
Nie spełnia wymagań
kolejności ich realizacji. Prawidłowo funkcjonuje tylko według znanych schematów.
II.
OCENA KOMPETENCJI I ZACHOWAŃ
OCENA
POZIOM OCENY KOMPETENCJI
Znacznie przewyższa Kompetencja przyswojona w stopniu doskonałym. zdolność do twórczego wykorzystywania i
wymagania
rozwijania wiedzy, umiejętności i postaw właściwych dla danego zakresu działań.
Przewyższa
Kompetencja przyswojona w stopniu bardzo dobrym, pozwalającym na bardzo dobrą realizację
wymagania
zadań z danego zakresu oraz przekazywanie innym własnych doświadczeń.
Spełnia wymagania
Kompetencja przyswojona w stopniu dobrym, pozwalającym na samodzielne, praktyczne jej
wykorzystanie w trakcie realizacji zadań zawodowych.
Znacznie przewyższa Przyswojenie kompetencji w stopni podstawowym. Jest ona wykorzystywana w sposób nieregularny.
wymagania
Wymagane jest aktywne wsparcie i nadzór ze strony bardziej doświadczonych osób.
Nie spełnia wymagań Brak przyswojenia danej kompetencji. Brak zachowań wskazujących na jej opanowanie i
wykorzystywanie w podejmowanych działaniach.
10
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 26 ust. 10
ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2010 r.
Nr 90, poz. 593, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie ma zastąpić rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej
z dnia z dnia 8 lutego 2010 r. w sprawie opiniowania żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 34,
poz. 184).
Projektowane rozporządzenie określało będzie szczegółowy tryb opiniowania oraz sposób
oceniania żołnierza zawodowego, doręczania i zapoznawania go z treścią opinii służbowej,
wnoszenia i rozpatrywania od niej odwołania oraz weryfikowania opinii ostatecznych, tryb
udostępniania opinii służbowej oraz wzór arkusza.
Opinie służbowe sporządzane będą w zunifikowanym arkuszu, którego wzór określi
załącznik do rozporządzenia. Natomiast, opinię służbową o żołnierzu zawodowym wyznaczonym
do pełnienia służby poza granicami państwa sporządzana będzie według trybu i wzoru
obowiązującego w strukturze, w której żołnierz pełni służbę.
Przyjęto, iż opiniowany będzie mógł wpisać w arkuszu własne propozycje dotyczące
dalszego przebiegu jego służby.
Zakłada się, że opiniujący będzie sporządzał opinię służbową bez względu na okres, w jakim
pełnił będzie on obowiązki przełożonego. Opiniujący będzie mógł z własnej inicjatywy lub na
wniosek opiniowanego przeprowadzić z nim rozmowę.
Przyjęto, że w ramach opiniowania służbowego opiniujący oceniał będzie:
− wywiązywanie się opiniowanego z obowiązków na stanowisku służbowym według
następujących kryteriów: jakość, terminowość, efektywność, samodzielność
i inicjatywa, planowanie i organizowanie pracy,
− kompetencje i predyspozycje opiniowanego, tj. odpowiedzialność, determinacja
w dążeniu do celu, odporność na stres, dostosowywanie się do norm i reguł, kultura
osobista i dbałość o wygląd zewnętrzny, dbałość o sprzęt i mienie (zarządzanie
zasobami materialnymi), komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, rozwój
własny i podnoszenie kwalifikacji, podejmowanie decyzji.
Kryteria wywiązywania się z obowiązków służbowych na stanowisku oceniane oraz
kompetencje i predyspozycje będą punktowo. Łączną liczbę punktów za wywiązywanie się
z obowiązków służbowych na stanowisku oraz kompetencje i predyspozycje będzie równa sumie
punktów uzyskanych za poszczególne kryteria.
Ogólną ocenę opiniowanego ustalana będzie na podstawie sumy łącznych ocenianych
zagadnień, w następujący sposób:
1)
6 (wzorowa) – jeżeli suma punktów uzyskana przez opiniowanego wynosi powyżej
105 punktów,
2)
5 (bardzo dobra) – jeżeli suma punktów uzyskana przez opiniowanego mieści się
w przedziale 76 ÷ 105 punktów,
3)
4 (dobra) – jeżeli suma punktów uzyskana przez opiniowanego mieści się w przedziale
46 ÷ 75 punktów,
4)
3 (dostateczna) – jeżeli suma punktów uzyskana przez opiniowanego mieści się
w przedziale 16 ÷ 45 punktów,
5)
2 (niedostateczna) – jeżeli suma punktów uzyskana przez opiniowanego jest nie większa
niż 15 punktów.
Jednakże w przypadku, gdy opiniowany uzyska ocenę niedostateczną ze sprawdzianu
sprawności fizycznej lub nie przystąpi do tego sprawdzianu, chyba że został zwolniony ze
sprawdzianu na podstawie art. 50a ust. 3 ustawy, a suma punktów uzyskana przez opiniowanego
11
mieści się w przedziale wartości odpowiadającym ogólnym ocenie wzorowej, bardzo dobrej lub
dobrej, ustalana będzie ogólna ocena dostateczna.
Przyjęto, że po przeprowadzeniu opiniowania służbowego opiniujący podpisywał będzie
oryginał opinii służbowej i wpisywał datę jej sporządzenia, a także doręczał opiniowanemu jej
potwierdzoną kopię. Fakt otrzymania kopii opinii służbowej opiniowany potwierdzał będzie
własnoręcznym podpisem w arkuszu. W przypadku odmowy przyjęcia przez opiniowanego kopii
opinii służbowej, fakt przeprowadzenia czynności, o których mowa w art. 26 ust. 10 ustawy,
opiniujący potwierdzał będzie własnoręcznym podpisem w arkuszu.
Założono, że odwołanie od opinii służbowej opiniowany będzie wnosił na piśmie do
wyższego przełożonego, za pośrednictwem opiniującego. Opiniujący, w terminie 7 dni od dnia
otrzymania odwołania, będzie zobowiązany przesłać opinię służbową, wraz z odwołaniem
i swoim stanowiskiem w sprawie, do wyższego przełożonego.
Wyższy przełożony w przypadku:
1) utrzymania w mocy opinii służbowej – w arkuszu będzie dokonywał adnotacji o utrzymaniu
w mocy opinii służbowej,
2) zmiany lub uzupełnienia opinii służbowej – będzie dokonywał zmian lub uzupełnień
w arkuszu pismem odręcznym w kolorze czerwonym, potwierdzając je podpisem, oraz
w arkuszu dokonywał adnotacji o zmianie lub uzupełnieniu opinii służbowej,
3) uchylenia i wydania nowej opinii służbowej – w arkuszu będzie dokonywał adnotacji
o uchyleniu opinii służbowej, przekreśla wszystkie strony arkusza kolorem czerwonym,
dokonując zapisu o uchyleniu opinii, dołączał ją będzie do teczki akt personalnych
opiniowanego i wydawał nową opinię służbową,
4) uchylenia opinii służbowej, jeżeli brak było podstaw prawnych do jej sporządzenia
– w arkuszu będzie dokonywał adnotacji o uchyleniu opinii służbowej z powodu braku
podstaw prawnych do jej sporządzenia, przekreślając wszystkie strony arkusza kolorem
czerwonym, dokonując zapisu o uchyleniu opinii, i będzie dołączał ją do teczki akt
personalnych opiniowanego.
Wyższy przełożony w trakcie rozmowy służbowej będzie informował opiniowanego oraz
opiniującego o sposobie rozpatrzenia odwołania oraz doręczał opiniowanemu potwierdzoną
kopię ostatecznej opinii służbowej, potwierdzając fakt rozmowy i doręczenia własnoręcznym
podpisem w arkuszu.
Przyjęto, że wniosek o weryfikację ostatecznej opinii służbowej opiniowany będzie wnosił
na piśmie do dowódcy jednostki wojskowej w terminie 7 dni od dnia zapoznania się z ostateczną
opinią służbową. Jeżeli opiniowany nie złoży odwołania od opinii służbowej, w której
przełożony ustalił ogólną ocenę niedostateczną, termin o którym mowa w ust. 1, będzie biegł od
dnia, w którym opinia stała się ostateczna.
Dowódca jednostki wojskowej w przypadku:
1) utrzymania w mocy opinii służbowej – w arkuszu będzie dokonywał adnotacji o utrzymaniu
w mocy opinii służbowej,
2) zmiany lub uzupełnienia opinii służbowej – będzie dokonywał zmian lub uzupełnień
w arkuszu pismem odręcznym w kolorze czerwonym, potwierdzając je podpisem, oraz
w arkuszu dokonuje adnotacji o zmianie lub uzupełnieniu opinii służbowej,
3) uchylenia i wydania nowej opinii służbowej – w arkuszu będzie dokonywał adnotacji
o uchyleniu opinii służbowej, przekreśla wszystkie strony arkusza kolorem czerwonym,
dokonując zapisu o uchyleniu opinii, dołącza ją do teczki akt personalnych opiniowanego
i wydaje nową opinię służbową.
12
Dowódca jednostki wojskowej w trakcie rozmowy służbowej będzie informował
opiniowanego oraz wyższego opiniującego o sposobie rozpatrzenia wniosku o weryfikację opinii,
potwierdzając fakt rozmowy własnoręcznym podpisem w arkuszu.
Założono, że oryginał ostatecznej opinii służbowej oraz opinii służbowej wydanej wskutek
weryfikacji, dołącza się do teczki akt personalnych opiniowanego.
Przyjęto, iż procesy opiniowania rozpoczęte i niezakończone ostateczną opinią służbową
przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia prowadzi się będzie na podstawie
dotychczasowych przepisów.
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1278-cz-II
› Pobierz plik

-
1278-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei