Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia zmian w zakresie powoływania do zawodowej służby wojskowej, przebiegu tej służby, podstawowych uprawnień i obowiązków służbowych żołnierzy zawodowych, otrzymywania uposażenia i innych należności pieniężnych przez żołnierzy zawodowych, zwalniania z zawodowej służby wojskowej oraz przebiegu służby wojskowej kandydatów na żołnierzy zawodowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1278
- Data wpłynięcia: 2013-04-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-10-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1355
1278-cz-II
umundurowania
oraz
wyekwipowania;
przemundurowanie tego żołnierza następuje z upływem okresu używalności
przedmiotów wydawanych w naturze na własność;
2) może być zwolniony z obowiązku przemundurowania, o którym mowa
w pkt 1, na jego wniosek, przez dowódcę (szefa, komendanta) jednostki
wojskowej;
3) otrzymuje umundurowanie w kolorze rodzaju Sił Zbrojnych, na którego
noszenie uzyskał zgodę, o której mowa w pkt 2.
§ 17. 1. Żołnierz zawodowy, który nabył uprawnienie do umundurowania oraz
wyekwipowania według innego zestawu, umundurowania oraz wyekwipowania,
o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 1 lit. b, nie zwraca; uzupełnieniu podlega
umundurowanie oraz wyekwipowanie nieobjęte poprzednim zestawem.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, pozostałe umundurowanie oraz
wyekwipowanie:
1) powtarzające się w obu zestawach – pozostawia się żołnierzowi, zaliczając
poprzedni okres użytkowania;
2) występujące tylko w poprzednim zestawie – podlega zwrotowi;
3) występujące tylko w nowym zestawie – uzupełnia się na przewidziany okres
używalności.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku powołania żołnierza
pełniącego służbę kandydacką do pełnienia zawodowej służby wojskowej.
§ 18. 1. Początek okresu używalności umundurowania oraz wyekwipowania,
wchodzącego w skład ubioru polowego i ćwiczebnego, liczy się od pierwszego dnia miesiąca,
w którym zostało pobrane; należności tych nie realizuje się wstecz.
2. Okres używalności umundurowania oraz wyekwipowania, o którym mowa
w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w zestawach nr 1 i 2, 6 i 7 oraz 11 i 12 oraz
w załączniku nr 2 do rozporządzenia w zestawach nr 1, 3 i 5, wydanych
żołnierzowi zawodowemu skraca się odpowiednio do dnia 1 stycznia roku
kalendarzowego, w którym powstaje uprawnienie do wydania kolejnego
umundurowania oraz wyekwipowania. Rok zaopatrzeniowy trwa od dnia
1 stycznia do dnia 31 grudnia.
3. Żołnierz uprawniony do umundurowania oraz wyekwipowania zasadniczego
otrzymuje umundurowanie oraz wyekwipowanie przewidziane dla jego
specjalności, a realizujący różne zadania – wymienione w różnych zestawach
specjalistycznych, stosownie do specyfiki wykonywanych czynności służbowych.
W miarę potrzeb i wymogów wynikających z przepisów bhp specjalistom
wojskowym wydaje się odzież ochronną i środki ochrony indywidualnej.
Rozdział 3
Organy właściwe w sprawach zaopatrywania
§ 19. Dowódca (szef, komendant) jednostki budżetowej, na której zaopatrzeniu
w dziale mundurowym żołnierz pozostaje, jest organem właściwym w sprawach
zaopatrywania w umundurowanie oraz wyekwipowanie dla:
1) żołnierza pełniącego czynną służbę wojskową;
2) żołnierza powołanego do zawodowej stałej, kontraktowej służby wojskowej;
3) żołnierza mianowanego na pierwszy stopień wojskowy w korpusie oficerów,
podoficerów i szeregowych zawodowych;
4
4) żołnierza zawodowego pełniącego służbę wojskową na stanowiskach służbowych
w instytucjach cywilnych.
§ 20. Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Szef Służby Wywiadu Wojskowego
jest organem właściwym w sprawach zaopatrywania w umundurowanie oraz wyekwipowanie
odpowiednio dla żołnierzy zawodowych pełniących służbę wojskową na stanowiskach
służbowych w Służbie Kontrwywiadu Wojskowego i Służbie Wywiadu Wojskowego.
§ 21. W przypadkach uzasadnionych względami higieniczno-sanitarnymi, warunkami
klimatycznymi lub warunkami bezpieczeństwa centralny organ logistyczny może zwiększyć,
żołnierzom wykonującym zadania w polskich kontyngentach wojskowych, należności
umundurowania i wyekwipowania określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia
w zestawach nr 17, 23 i 24 oraz w załączniku nr 2 do rozporządzenia w zestawach nr 9, 19
i 20.
Rozdział 4
Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe
§ 22. Przepis § 11 ust. 1 rozporządzenia stosuje się także do żołnierzy, którym wydano
umundurowanie oraz wyekwipowanie przed dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia.
§ 23. 1. Do wydanego żołnierzowi przed dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia, umundurowania oraz wyekwipowania stosuje się okresy używalności, na
jakie umundurowanie i wyekwipowanie zostało wydane z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Do wydanych żołnierzom, przed dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia, zamiennie przedmiotów umundurowania oraz wyekwipowania
stosuje się okresy używalności określone w załącznikach nr 1 i 2 do
rozporządzenia.
§ 24. Umundurowanie oraz wyekwipowanie otrzymane przed dniem wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia, nieujęte w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia,
nie podlega zwrotowi.
§ 25. Marynarzom zawodowym, którym przed dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia upłynął 18 miesiąc zawodowej służby wojskowej, uzupełnia się przedmioty
do norm określonych w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia w zestawach nr 11 i 12
oraz w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia w zestawie nr 5.
§ 26. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.2)
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
__________
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 grudnia 2012 r.
w sprawie umundurowania oraz wyekwipowania żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (Dz. U.
z 2012 r. poz. 1502), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 9 ust. 1
ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
Nr 79, poz. 669).
5
UZASADNIENIE
Projekt jest aktem wykonawczym do zmienianej ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie
wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 593, z późn. zm.).
Projekt określa szczegółowe warunki i normy umundurowania oraz wyekwipowania
żołnierzy zawodowych i żołnierzy pełniących służbę kandydacką, a także rodzaje tych norm,
dostosowane do specyfiki umundurowania poszczególnych rodzajów wojsk i służb oraz charakteru
i miejsca wykonywania zadań służbowych.
W stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia wprowadzono następujące zmiany:
1) zmieniono tytuł rozporządzenia w związku z nowym brzmieniem upoważnienia
ustawowego w ustawie z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy
zawodowych,
2) zmieniono brzmienie przepisów, dostosowując je do tytułu rozporządzenia.
Przedmiotowy projekt nie był jeszcze uzgadniany w resorcie obrony narodowej i nie był
poddany konsultacjom społecznym.
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana zmiana dotyczy żołnierzy zawodowych i żołnierzy pełniących służbę
kandydacką.
2. Zakres i wyniki konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia będzie uzgadniany z instytucjami resortu obrony narodowej, w tym
z Departamentem Spraw Socjalnych, Radą Kobiet WP oraz Biurem Konwentu Dziekanów
Korpusu Oficerów Zawodowych Wojska Polskiego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Realizacja projektowanych zmian norm umundurowania i wyekwipowania znajduje pokrycie
w budżecie resortu obrony narodowej oraz zgromadzonych zapasach środków materiałowych
służby mundurowej i nie będzie skutkować potrzebą zwiększenia wydatków budżetu resortu
obrony narodowej. Kwota wydatków na umundurowanie i wyekwipowanie planowana na
2014 r. w Centralnych Planach Rzeczowych wynosi 355 mln złotych, a wprowadzenie
proponowanych rozwiązań nie spowoduje jej zwiększenia.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Proponowany akt nie będzie oddziaływał na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
11-03-aa
7
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia
w sprawie określenia wysokości równoważnika pieniężnego w zamian za wyżywienie
przysługującego żołnierzom zawodowym i żołnierzom pełniącym służbę kandydacką
Na podstawie art. 137b ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych (Dz. U z 2010 r. Nr 90, poz. 593, z późn. zm.)) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa przypadki otrzymywania, tryb i terminy wypłaty
równoważników pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym i żołnierzom pełniącym
służbę kandydacką w zamian za bezpłatne wyżywienie, niewydane w naturze, sposób ustalania
ich wysokości, a także organy właściwe w tych sprawach.
§ 2. 1. Wysokość równoważnika pieniężnego jest uzależniona od normy wyżywienia,
przysługującej żołnierzowi zawodowemu lub żołnierzowi pełniącemu służbę kandydacką,
określonej w przepisach w sprawie bezpłatnego wyżywienia żołnierzy zawodowych i żołnierzy
pełniących służbę kandydacką.
2. Równoważnik pieniężny odpowiada wartości pieniężnej normy wyżywienia będącej
wartością środków spożywczych, w średnich cenach zakupu, wchodzących w skład norm
wyżywienia, określonych w przepisach, o których mowa w ust. 1.
3. Kwotę równoważnika pieniężnego ustala, zgodnie z ust. 2, Minister Obrony Narodowej
w przepisach w sprawie określenia wartości pieniężnych norm wyżywienia.
§ 3. Równoważnik pieniężny w wysokości równej wartości pieniężnej, przysługującej mu
normy wyżywienia otrzymuje żołnierz zawodowy:
1) pełniący służbę albo wykonujący zadania w warunkach uniemożliwiających korzystanie
z wyżywienia przysługującego w naturze – z wyjątkiem żołnierzy zawodowych
uczestniczących w ćwiczeniach, kursach i szkoleniach, z zastrzeżeniem pkt 2;
2) uczestniczący w ćwiczeniach, kursach i szkoleniach wszystkich typów w przypadku
korzystania z wyżywienia w naturze według normy wyżywienia niższej niż przysługująca
– w wysokości różnicy między wartością przysługującej normy wyżywienia, a wartością
normy wyżywienia otrzymaną w naturze – przy braku możliwości przygotowania posiłku
uzupełniającego;
3) należący do personelu latającego albo pełniący etatowo funkcję instruktora
spadochronowego lub wykonujący skoki ze spadochronem, na wniosek żołnierza
zawodowego, przy braku przeciwwskazań służbowych;
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. , Nr 107, poz. 679, Nr 113,
poz. 745, Nr 127, poz. 857, Nr 182, poz. 1228 i Nr 238, poz. 1578, z 2011 r. Nr 22, poz. 114, Nr 112, poz. 654,
Nr 122, poz. 696, Nr 171, poz. 1016 i Nr 236, poz. 1396 oraz z 2013 r. poz. ....
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1278-cz-II
› Pobierz plik
-
1278-cz-I
› Pobierz plik