eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia zmian w zakresie powoływania do zawodowej służby wojskowej, przebiegu tej służby, podstawowych uprawnień i obowiązków służbowych żołnierzy zawodowych, otrzymywania uposażenia i innych należności pieniężnych przez żołnierzy zawodowych, zwalniania z zawodowej służby wojskowej oraz przebiegu służby wojskowej kandydatów na żołnierzy zawodowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1278
  • Data wpłynięcia: 2013-04-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-10-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1355

1278-cz-II

4. We wniosku, o którym mowa w ust. 3, podaje się datę zwolnienia żołnierza ze stanowiska
służbowego w celu określenia terminu rozpoczęcia okresu przebywania w rezerwie kadrowej.
5. Organ właściwy do przeniesienia żołnierza do rezerwy kadrowej, w przypadkach,
o których mowa w ust. 3, z dniem upływu okresu przebywania w rezerwie kadrowej i ukończenia
z wynikiem pozytywnym studiów, kursu, wyznacza tego żołnierza na kolejne stanowisko
służbowe lub kieruje do organu właściwego do jego wyznaczenia na stanowisko.
6. Kurs lub szkolenie wymagane do wyznaczenia na stanowisko służbowe, trwający nie
dłużej niż sześć miesięcy, żołnierz odbywa w trakcie służby na zajmowanym stanowisku
służbowym.
7. W przypadku odbywania studiów, kursu, szkolenia, na potrzeby aktualnie zajmowanego
przez żołnierza stanowiska służbowego, żołnierza nie przenosi się do rezerwy kadrowej, bez
względu na czas trwania studiów, kursu lub szkolenia.

§ 26. 1. Przepisy § 25 ust. 3 i 4 stosuje się także do żołnierza, którego przewiduje się
wyznaczyć na inne stanowisko służbowe oraz do żołnierza, o którym mowa w art. 20 ust. 1a
ustawy.
2. W przypadku skierowania żołnierza pozostającego w rezerwie kadrowej do wykonywania
zadań w określonej jednostce wojskowej zakres wykonywania przez żołnierza tych zadań oraz
sposób rozliczania z ich wykonania określa dowódca tej jednostki.
3. Przepis ust. 2 nie ma zastosowania do żołnierza, o którym mowa w art. 20 ust. 1a ustawy.
4. Organ wojskowy właściwy do przeniesienia żołnierza do rezerwy kadrowej, w przypadku,
o którym mowa w ust. 1, z dniem upływu okresu przebywania w rezerwie kadrowej wyznacza go
na stanowisko służbowe lub kieruje do organu właściwego do wyznaczenia na stanowisko albo
zwalnia go z zawodowej służby wojskowej.

§ 27. 1. W decyzji personalnej o przeniesieniu żołnierza do rezerwy kadrowej określa się:
1) datę rozpoczęcia i zakończenia okresu przebywania w rezerwie kadrowej;
2) miejsce wykonywania przez tego żołnierza zadań służbowych;
3) odpowiedzialnego za określenie zadań służbowych;
4) miejsce zaopatrzenia logistycznego i finansowego.
2. W przypadku przeniesienia żołnierza zawodowego do rezerwy kadrowej w związku
z udzieleniem urlopu wychowawczego w decyzji personalnej nie określa się miejsca
wykonywania przez tego żołnierza zadań służbowych oraz odpowiedzialnego za określenie zadań
służbowych.
3. Ewidencję żołnierzy przeniesionych do rezerwy kadrowej prowadzi dyrektor
departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr.
4. Dowódca jednostki wojskowej, do której żołnierz został skierowany do pełnienia służby
w rezerwie kadrowej, powiadamia niezwłocznie, w formie pisemnej, dyrektora departamentu
Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr o fakcie przybycia i ubycia tego
żołnierza.

§ 28. Ocenę sytuacji kadrowej prowadzi się w dwóch etapach:
1) sprawozdawczo-wykonawczym, realizowanym od dnia 15 października każdego roku
w organach, o których mowa w art. 44 ust. 1 ustawy;
2) analityczno-decyzyjnym, realizowanym do ostatniego dnia lutego roku następnego
w urzędzie Ministra Obrony Narodowej.


10

§ 29. 1. Ocenę sytuacji kadrowej sporządzają w danym roku kalendarzowym, za okres od
dnia 1 stycznia do końca ocenianego roku kalendarzowego, organy określone w ust. 2 i 3.
2. Organy właściwe do wyznaczania na stanowiska służbowe i zwalniania z tych stanowisk
dokonują oceny sytuacji kadrowej w terminach:
1) do dnia 15 listopada – wymienione w art. 44 ust. 1 pkt 4 ustawy;
2) do dnia 30 listopada – wymienione w art. 44 ust. 1 pkt 3 ustawy;
3) do dnia 15 grudnia – wymienione w art. 44 ust. 1 pkt 2 ustawy, z wyjątkiem Szefa Sztabu
Generalnego Wojska Polskiego, który dokonuje oceny sytuacji kadrowej do dnia 15 stycznia
roku następnego.
3. Osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, z wyjątkiem
Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, oraz dyrektorzy (szefowie) komórek
organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej dokonują oceny sytuacji kadrowej w terminie
do dnia 15 grudnia.

§ 30. 1. Wyniki oceny sytuacji kadrowej dowódca jednostki wojskowej przesyła
bezpośredniemu przełożonemu.
2. Osoby, o których mowa w § 29 ust. 3, ocenę sytuacji kadrowej przedstawiają Ministrowi
Obrony Narodowej za pośrednictwem dyrektora departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej
właściwego do spraw kadr.

§ 31. Dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr,
w terminie do ostatniego dnia lutego roku następnego, opracowuje i przedstawia Ministrowi
Obrony Narodowej ocenę sytuacji kadrowej w resorcie obrony narodowej za rok poprzedni.

§ 32. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)



MINISTER OBRONY NARODOWEJ










______
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679, Nr 113,
poz. 745, Nr 127, poz. 857, Nr 182, poz. 1228 i Nr 238, poz. 1578 oraz z 2011 r. Nr 22, poz. 114, Nr 112,
poz. 654, Nr 122, poz. 696, Nr 171, poz. 1016 i Nr 236, poz. 1396.
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 15 grudnia
2009 r. w sprawie trybu wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe i zwalniania z tych
stanowisk (Dz. U. Nr 218, poz. 1699, z późn. zm.), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia stosownie do brzmienia art. … ust. … ustawy z dnia … o zmianie ustawy o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. ...).

11

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych
(Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 593, z późn. zm.) w brzmieniu nadanym art. 1 pkt … ustawy z dnia
… zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. …). Projektowane rozporządzenie ma zastąpić rozporządzenie Ministra Obrony dnia
15 grudnia 2009 r. w sprawie trybu wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe
i zwalniania z tych stanowisk (Dz. U. Nr 218, poz. 1699, z późn. zm.).
Projekt jest konsekwencją zmian ustawowych dotyczących minimalnych wymagań
w zakresie wykształcenia do wyznaczenia na pierwsze stanowisko służbowe w poszczególnych
korpusach kadry, zasad wyznaczania na pierwsze i kolejne stanowiska służbowe, organów
właściwych do wyznaczania i zwalniania z tych stanowisk.
W związku ze zmianami dokonanymi w wojskowej ustawie pragmatycznej
w powyższych obszarach, w projekcie rozporządzenia określono wymagania kwalifikacyjne do
wyznaczania na poszczególne stanowiska służbowe, szczegółowy tryb wyznaczania żołnierzy
zawodowych na stanowiska służbowe i zwalniania z tych stanowisk oraz tryb zmiany
zaszeregowania żołnierza w ramach zajmowanego stanowiska służbowego, a także szczegółowe
warunki i tryb zaliczania i przenoszenia żołnierzy zawodowych do innego korpusu osobowego,
grupy osobowej lub specjalności wojskowej, tryb przenoszenia żołnierzy zawodowych do
rezerwy kadrowej, warunki i sposób pełnienia przez nich zawodowej służby wojskowej w tym
okresie, a także sposób nakładania na nich zadań służbowych oraz rozliczania z ich wykonania
oraz limity żołnierzy zawodowych pozostających w rezerwie kadrowej dla Ministra Obrony
Narodowej i dyrektora departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw
kadr, w ramach ogólnej liczby stanowisk służbowych.
W wojskowej ustawie pragmatycznej zostały określone minimalne wymagania w zakresie
wykształcenia do wyznaczenia na pierwsze stanowisko służbowe w korpusach kadry (art. 36
ustawy), natomiast rozporządzenie określa pozostałe wymagania kwalifikacyjne do wyznaczenia
na stanowiska służbowe. System ten, oparty jest na generalnym założeniu, że wyznaczenie na
wyższe stanowisko służbowe związane z mianowaniem na odpowiedni stopień wojskowy zgodny
ze stopniem etatowym stanowiska służbowego, poprzedzone jest odbyciem odpowiedniego kursu
organizowanego w ramach szkolnictwa wojskowego.
W celu zapewnienia równego dostępu żołnierzy zawodowych do wyższych stanowisk
służbowych dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr
będzie dokonywał kwalifikacji oficerów do mianowania na wyższe stopnie wojskowe na wniosek
organów właściwych do wyznaczenia na to stanowisko. Ponadto kandydatów do mianowania na
wyższy stopień wojskowy zgłaszać będą mogli przełożeni tych organów.
Realizacji przyjętej zasady równego dostępu do stanowisk służbowych służyć ma również
instytucja badania kompetencyjnego. Badanie to obejmować ma testy lub rozmowy indywidualne
w zakresie wymagań na stanowisku służbowym, na które żołnierz ma być wyznaczony. Celem
przeprowadzanych badań ma być wyłonienie najlepszego żołnierza spośród kandydujących do
objęcia określonego stanowiska służbowego. Badania kompetencyjne przeprowadzać będą,
w zależności od potrzeb, organy właściwe do wyznaczania na stanowiska służbowe lub
mianowania.
Nadto rozporządzenie określa, że żołnierze zawodowi w okresie pozostawania w rezerwie
kadrowej podlegają regułom pełnienia zawodowej służby wojskowej i wykonują zadania
służbowe określone przez organ, u którego żołnierz w rezerwie kadrowej pozostaje.

12

W rozporządzeniu uregulowano również tryb kierowania na stosowną formę szkolenia
zakończoną egzaminem na oficera, podoficera i szeregowego zawodowego, który posiada
ukończone studia II0 i wzorową ogólną ocenę w opinii służbowej oraz tryb kierowania na
egzamin na podoficera szeregowego zawodowego, który posiada ukończoną szkołę średnią
i bardzo dobrą ocenę w opinii służbowej, po zaistnieniu potrzeb Sił Zbrojnych. Zgodę na
zakwalifikowanie na stosowną formę szkolenia zakończoną egzaminem na oficera wyraża
dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr, na wniosek
żołnierza zawodowego, przesłany drogą służbową. Decyzję o zakwalifikowaniu szeregowego
zawodowego na egzamin na podoficera podejmuje dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony
Narodowej właściwego do spraw kadr, na wniosek żołnierza zawodowego, przesłany drogą
służbową. Żołnierze ci, egzaminy na oficera lub podoficera zdawać będą po ukończeniu
stosownego szkolenia odpowiednio w uczelni wojskowej lub szkole podoficerskiej.
W rozporządzeniu uregulowano ponadto tryb powierzania żołnierzom zawodowym
czasowego pełnienia obowiązków.
Projekt określa również terminy i sposób przeprowadzania corocznej oceny sytuacji
kadrowej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt został udostępniony na
stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej.
Projektowana regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.




























13

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziaływuje projektowana regulacja

Projektowana regulacja dotyczy resortu obrony narodowej i będzie wpływać na jednostki
organizacyjne resortu obrony narodowej.

2. Wpływ regulacji na rynek pracy

Zaproponowane rozwiązania nie będą miały wpływu na rynek pracy.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety

jednostek samorządu terytorialnego

Przyjęte rozwiązania nie będą miały wpływu na dochody i wydatki budżetu państwa,
ponieważ nie wprowadzają zmian w tej kwestii do obowiązującego obecnie stanu prawnego.

4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na

funkcjonowanie przedsiębiorstw

Regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki.

5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny

Regulacja nie ma wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

6. Zakres i wyniki konsultacji społecznych

Projekt uzgodniono z dowódcami różnych szczebli dowodzenia Siłami Zbrojnymi
Rzeczypospolitej Polskiej oraz reprezentantem żołnierzy, to jest Konwentem Dziekanów
Korpusu Oficerów Wojska Polskiego.


























03/34rch
14

strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 60 ... 80

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: