Poselski projekt ustawy o ogrodach działkowych
projekt dotyczy określenia nowych zasad zakładania ogrodów działkowych i zarządzania nimi oraz praw i obowiązków właścicieli i użytkowników działek oraz zasad ustrojowych funkcjonowania ogrodów działkowych; projekt przewiduje również likwidację Polskiego Związku Działkowców oraz Funduszu Rozwoju Pracowniczych Ogrodów Działkowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1148
- Data wpłynięcia: 2012-08-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rodzinnych ogrodach działkowych
- data uchwalenia: 2013-12-13
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 40
1148
ewentualne szkody wynikłe z likwidacji ogrodu. Ponadto osobom, które nie skorzystają
z możliwości uzyskania działki na terenie zastępczym, przysługiwać będzie od podmiotu,
w interesie którego nastąpiła likwidacja, odszkodowanie obejmujące wartość działki albo
ustanowionego na niej użytkowania, oraz zwrot poczynionych przez właściciela lub
użytkownika działki nakładów.
Niniejszy projekt nadaje podmiotowość prawną wspólnocie ogrodu, którą
stanowią wszyscy właściciele i użytkownicy działek. Wspólnota ogrodu może więc
nabywać i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Tym samym ustawodawca
zadecydował, iż podstawową jednostką ogrodnictwa działkowego w Polsce jest
wspólnota ogrodu. Wspólnoty ogrodów mogą zrzeszać się na zasadzie dobrowolności,
w oparciu o przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Tym samym ustawodawca
zerwał z dotychczasową strukturą ogrodnictwa działkowego w Polsce, która polegała na
obowiązkowej przynależności wszystkich działkowców do jednej monopolistycznej
organizacji i jej jednostek.
Zatem członek wspólnoty ma prawo do współkorzystania z części wspólnej ogrodu
zgodnie z jej przeznaczeniem, oraz uczestniczenia w jej zarządzaniu. Członek wspólnoty
jest zobowiązany do ponoszenia wydatków związanych z utrzymaniem swojej działki,
uczestniczenia w kosztach związanych z utrzymaniem części wspólnej ogrodu,
korzystania z części wspólnej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych
współwłaścicieli i użytkowników, oraz współdziałania z innymi właścicielami
i użytkownikami w ochronie dobra wspólnego.
Wspólnotą ogrodu kieruje zarząd wybrany przez zebranie wspólnoty ogrodu.
Zadaniem zarządu jest kierowanie sprawami z zakresu części wspólnej ogrodu. Niniejszy
projekt oddzielił czynności zwykłego zarządu, które zarząd podejmuje samodzielnie, od
czynności przekraczających zwykły zarząd, które wymagają uchwały zebrania wspólnoty
ogrodu. Art. 13 niniejszego projektu określa zasady podejmowania uchwał przez zebranie
wspólnoty ogrodu. Organem kontrolnym i opiniodawczym w stosunku do zarządu jest
rada społeczna. Art. 19 ust. 1 niniejszego projektu nadał członkowi wspólnoty ogrodu
uprawnienie do zaskarżenia uchwały zebrania wspólnoty ogrodu do sądu powszechnego.
Sąd bada prawidłowość podjętej uchwały stosując trzy kryteria: niezgodność z przepisami
prawa, naruszenie zasad prawidłowego zarządu oraz naruszenie interesów członka
wspólnoty. Powództwo powyższe może być wytoczone w terminie 6 tygodni od dnia
powzięcia uchwały. W razie gdy wymaga tego ochrona interesu skarżącego, a zarazem
zachodzi wysokie prawdopodobieństwo uchylenia uchwały, sąd może wstrzymać
wykonanie uchwały.
Wprowadzono też fundamentalny zapis, że ogrody działkowe stanowią składnik
terenów zielonych oraz terenów rekreacyjnych i podlegają ochronie przewidzianej
w przepisach o ochronie gruntów rolnych i leśnych, a także w przepisach o ochronie
środowiska.
Niniejszy projekt likwiduje osobę prawną ex lege Polski Związek Działkowców.
Ustawodawca przeznaczył majątek pozostały po PZD, służący bezpośrednio
wykonywaniu zadań związanych z kierowaniem ogrodnictwem działkowym, Skarbowi
Państwa. Wyjątkiem są składniki majątku po PZD położone na terenie poszczególnych
działek, przeznaczone do wspólnego użytku właścicieli i użytkowników działek, które
stają się częścią wspólną właściwego ogrodu. Likwidacji podlega także Fundusz Rozwoju
Pracowniczych Ogrodów Działkowych. Aktywa i pasywa Funduszu stają się aktywami
i pasywami Skarbu Państwa, z wyjątkiem aktywów i pasywów będących w dniu wejścia
w życie ustawy w dyspozycji zarządów ogrodów działkowych, które w tej sytuacji
przechodzą na rzecz wspólnot ogrodów.
Najstarsze ogrody działkowe powstały ponad 100 lat temu, powstawały w okresie
międzywojennym i po 1945 roku. Niewątpliwie realizacja dobrowolności w zrzeszaniu
się wspólnot ogrodowych przyczyni się do wzrostu zainteresowania ogrodnictwem
działkowym w Polsce, oraz zintensyfikowaniem się ponad 100-letniego ruchu
ogrodnictwa działkowego w RP.
Niniejszy projekt nie spowoduje dla budżetu państwa, ani jednostek samorządu
terytorialnego negatywnych skutków finansowych.
Projekt nie pociąga za sobą negatywnych skutków społecznych.
Zagadnienia objęte niniejszym projektem nie stanowią przedmiotu regulacji prawa
wspólnotowego.
Warszawa, 31 sierpnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-2192/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o ogrodach działkowych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Andrzej Dera)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r. poz.
32) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projektowana ustawa określa zasady zakładania ogrodów działkowych i
zarządzania nimi oraz prawa i obowiązki właścicieli i użytkowników działek w
ogrodach działkowych. Zgodnie z projektem ustawy, tworzenie i likwidacja
ogrodów działkowych następuje na mocy uchwały rady gminy (art. 5-7), a
osoba korzystająca z działki może nią władać jako właściciel albo użytkownik
(art. 8-10). W projekcie ustawy określono zasady, na jakich właściciele i
użytkownicy działek znajdujących się w ogrodzie działkowym stanowią z mocy
prawa wspólnotę ogrodu (art. 11-21). W projekcie ustawy proponuje się także
ustalenie szczególnego sposobu zbycia własności działek na rzecz ich
dotychczasowych użytkowników, polegającego na możliwości wystąpienia
przez osobę fizyczną, której w dniu wejścia w życie ustawy przysługuje prawo
użytkowania działki, z wnioskiem o odpłatne przekształcenie prawa
użytkowania w prawo własności działki (art. 22-25). Projektodawcy
przewidzieli ponadto dokonanie nowelizacji przepisów innych ustaw, których
materia dotyczy zagadnień związanych z ogrodami działkowymi (art. 26-30).
Zgodnie z projektem ustawy, wygasną dotychczasowe uprawnienia Polskiego
Związku Działkowców, a jego majątek przejdzie na rzecz Skarbu Państwa (art.
31). Wejście w życie projektowanej ustawy ma skutkować utratą mocy przez
ustawę z dnia 8 lipca 2005 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z
2005 r. Nr 169, poz. 1419) oraz ustawę z dnia 6 maja 1981 r. o pracowniczych
ogrodach działkowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 85, poz. 390, ze zmianami).
W myśl art. 36 projektu ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od
dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii, o których mowa w
projekcie ustawy.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
Materia, której dotyczy projekt ustawy, pozostaje poza zakresem
regulacji prawa Unii Europejskiej.
4. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o ogrodach działkowych nie jest objęty
zakresem prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
2
Warszawa, 31 sierpnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-2193/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o ogrodach działkowych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Andrzej Dera) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu
Sejmu
Projektowana ustawa określa zasady zakładania ogrodów działkowych i
zarządzania nimi oraz prawa i obowiązki właścicieli i użytkowników działek w
ogrodach działkowych. Zgodnie z projektem ustawy, tworzenie i likwidacja
ogrodów działkowych następuje na mocy uchwały rady gminy, a osoba
korzystająca z działki może nią władać jako właściciel albo użytkownik. W
projekcie ustawy określono zasady, na jakich właściciele i użytkownicy działek
znajdujących się w ogrodzie działkowym stanowią z mocy prawa wspólnotę
ogrodu. Projektodawcy proponują też ustalenie szczególnego sposobu zbycia
własności działek na rzecz ich dotychczasowych użytkowników, polegającego na
możliwości wystąpienia przez osobę fizyczną, której w dniu wejścia w życie
ustawy przysługuje prawo użytkowania działki, z wnioskiem o odpłatne
przekształcenie prawa użytkowania w prawo własności działki. Zgodnie z
projektem ustawy, wygasną dotychczasowe uprawnienia Polskiego Związku
Działkowców, a jego majątek przejdzie na rzecz Skarbu Państwa.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa
Unii Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o ogrodach działkowych nie jest projektem
ustawy wykonującej prawo UE w rozumieniu art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1148
› Pobierz plik