Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy surowszego karania sprawców zabójstwa, przestępstwa udziału w bójce lub pobiciu ze skutkiem śmiertelnym lub w postaci ciężkiego uszczerbku na zdrowiu ofiary oraz przestępstw związanych z przerywaniem ciąży, przeciwko życiu i zdrowiu oraz przeciwko wolności seksualnej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1117
- Data wpłynięcia: 2012-12-21
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1117
publicznego znieważenia Prezydenta RP,
- art. 148 § 1 i § 2 poprzez zaostrzenie odpowiedzialności karnej za
zabójstwo w postaci wprowadzenia zapisu, zgodnie z którym najniższa kara
za wskazane przestępstwa będzie wynosiła 20 lat pozbawienia wolności, a
nie jak dotychczas czas nie krótszy od lat 8 (§ 1) oraz 12 lat (§ 2),
- art. 154 § 2 poprzez umożliwienie orzekania - za przestępstwa
związane z przerywaniem ciąży określone w art. 152 § 3 oraz w art. 153 w
sytuacji, gdy ich następstwem jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na
zdrowiu wielu osób - także kary 20 lat pozbawienia wolności,
- art. 156 § 3 poprzez umożliwienie orzekania - za spowodowanie
ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, którego następstwem jest śmierć
człowieka – także kary 20 lat pozbawienia wolności,
- art. 158 § 2 i § 3 poprzez zaostrzenie odpowiedzialności karnej za
udział w bójce lub pobiciu, w którym naraża się człowieka na bezpośrednie
niebezpieczeństwo utraty życia albo nastąpienie skutku określonego w art.
156 § 1 lub w art. 157 § 1, jeżeli następstwem tego czynu jest ciężki
uszczerbek na zdrowiu człowieka - wówczas kara za ten czyn będzie
wynosić od 2 do 12 lat pozbawienia wolności. Gdyby zaś skutkiem bójki lub
pobicia była śmierć człowieka sprawca będzie podlegał karze pozbawienia
wolności od lat 2 do 12 albo karze 20 lat pozbawienia wolności. Jeżeli
jednak śmierć w wyniku bójki lub pobicia będzie skutkiem działania sprawcy
ze szczególnym okrucieństwem, sąd będzie zobligowany do skazania
sprawcy na karę 20 lat pozbawienia wolności, 25 lat pozbawienia wolności
albo karę dożywotniego pozbawienia wolności.
- art. 163 § 3 poprzez zaostrzenie odpowiedzialności karnej za
sprowadzenie zdarzenia, które zagraża życiu lub zdrowiu wielu osób albo
mieniu w wielkich rozmiarach, którego następstwem jest śmierć człowieka
lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób – sprawca takiego przestępstwa
podlegał będzie karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12 albo karze 20 lat
pozbawienia wolności,
- art. 165 § 3 poprzez zaostrzenie odpowiedzialności karnej za
sprowadzenie niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia wielu osób albo dla
mienia w wielkich rozmiarach, którego następstwem jest śmierć człowieka
lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób - sprawca takiego przestępstwa
podlegał będzie karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12 albo karze 20 lat
pozbawienia wolności,
- art. 166 § 3 poprzez zaostrzenie odpowiedzialności karnej dla
sprawców stosujących podstęp albo gwałt na osobie lub groźbę
bezpośredniego użycia takiego gwałtu oraz przejmuje kontrolę nad statkiem
wodnym lub powietrznym, jeżeli następstwem tego czynu jest śmierć
człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób,
- art. 173 § 3 poprzez zaostrzenie odpowiedzialności karnej za
sprowadzenie katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym
zagrażającą życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich
rozmiarach, którego następstwem jest śmierć człowieka lub ciężki
uszczerbek na zdrowiu wielu osób ‐ sprawca takiego przestępstwa podlegał
będzie karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12 albo karze 20 lat
pozbawienia wolności,
- art. 197 § 1, § 3 i § 4 poprzez zaostrzenie odpowiedzialności karnej
za:
a) doprowadzanie innej osoby do obcowania płciowego za pomocą
przemocy, groźby bezprawnej lub podstępu, zgodnie z którym kara za to
przestępstwa będzie wynosiła nie mniej niż 3 lata pozbawienia wolności,
b) gwałt wspólnie z inną osobą, wobec małoletniego poniżej lat 15
oraz wobec wstępnego, zstępnego, przysposobionego, przysposabiającego,
brata lub siostry - kara za to przestępstwa będzie wynosiła nie mniej niż 5 lat
pozbawienia wolności,
ponadto, jeżeli sprawca czynów określonego w § 1-3 art. 197 będzie
działał ze szczególnym okrucieństwem, kara pozbawienia wolności wyniesie
nie mniej niż 8 lat, karze 20 lat pozbawienia wolności albo karze 25 lat
pozbawienia wolności,
- art. 203 poprzez zaostrzenie odpowiedzialności karnej za
doprowadzenie innej osoby do uprawniania prostytucji i określenie jej na
czas nie krótszy niż 3 lata,
- art. 204 § 1 i § 3 poprzez zaostrzenie odpowiedzialności karnej za
nakłanianie innej osoby do uprawiania prostytucji lub ułatwianie jej tego -
sprawca takiego przestępstwa podlegał będzie karze pozbawienia wolności
od lat 3, natomiast sprawa, który dopuści się tego czynu oraz czynu
określonego w § 2 art. 204, wobec małoletniego będzie podlegał karze
pozbawienia wolności od lat 5, karze 20 lat pozbawienia wolności albo karze
25 lat pozbawienia wolności,
- art. 205 poprzez zmianę zapisu tego artykułu, w taki sposób, aby na
wniosek pokrzywdzonego ściganie następowało tylko wobec czynu
określonego w art. 199 § 1, a zatem doprowadzenie innej osoby do
obcowania płciowego lub do poddania się innej czynności seksualnej, a nie
jak jest to w obecnym stanie prawnym, gdzie przepis zmienianego artykułu
obejmuje również czyn z art. 197, jak również z art. 198, jeżeli określony w
tym przepisie stan ofiary nie jest wynikiem trwałych zaburzeń psychicznych,
- art. 207 poprzez zaostrzenie odpowiedzialności karnej za
przestępstwo znęcania się fizycznego lub psychicznego nad osobą najbliższą
lub nad inną osobą pozostającą w stałym lub przemijającym stosunku
zależności od sprawcy albo nad małoletnim lub osobą nieporadną ze
względu na jej stan psychiczny lub fizyczny, połączone także jest ze
stosowaniem szczególnego okrucieństwa, jak również gdy następstwem tych
czynów jest targnięcie się pokrzywdzonego na własne życie; w przepisie tym
dodaje się ponadto § 5, zgodnie z którym za przestępstwa zawarte w art. 207
sąd będzie obligatoryjnie orzekał środek karny, o którym mowa w art. 41a
§1,
- art. 228 § 1, § 3 i § 5 poprzez zaostrzenie odpowiedzialności karnej
za przyjmowanie korzyść majątkowej lub osobistej albo jej obietnicy w
związku z pełnieniem funkcji publicznej oraz kwalifikowanych jej postaci,
- art. 252 §2 poprzez zaostrzenie odpowiedzialności karnej za wzięcie
lub przetrzymanie zakładnika w celu zmuszenia organu państwowego lub
samorządowego, instytucji, organizacji, osoby fizycznej lub prawnej albo
grupy osób do określonego zachowania się, jeżeli czyn ten łączył się ze
szczególnym udręczeniem zakładnika,
Zmiany w kodeksie karnym obejmują także uchylenie następujących
przepisów kodeksu:
- art. 212 - przestępstwo pomówienia,
- art. 213 i art. 214 – konsekwencja skreślenia artykułu 212,
- §3 w art. 226 - publicznie znieważenie lub poniżenia konstytucyjnego
organu Rzeczypospolitej Polskiej.
Zmiany obejmują również przepisy Kodeksu postępowania karnego.
W art. 275a § 2 następuje zmiana, zgodnie z którą środek zapobiegawczy w
postaci nakazu oskarżonemu o przestępstwo popełnione z użyciem
przemocy na szkodę osoby wspólnie zamieszkującej, opuszczenie lokalu
mieszkalnego zajmowanego wspólnie z pokrzywdzonym, jeżeli zachodzi
uzasadniona obawa, że oskarżony ponownie popełni przestępstwo z
użyciem przemocy wobec tej osoby, zwłaszcza gdy popełnieniem takiego
przestępstwa groził, będzie stosowany na wniosek pokrzywdzonego.
Ponadto, dodawany § 3a zmierza do przyspieszenia orzekania w sprawie
opisanego wyżej środka i wreszcie, nowe brzmienie § 4 jest konsekwencją
umożliwienia pokrzywdzonemu złożenia rzeczonego wniosku, dzięki czemu
pokrzywdzony będzie mógł także wnosić o przedłużenie jego stosowania.
Przedmiotowy projekt ustawy wprowadza również stosowne zmiany
w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy. Pierwsza z
nich polega na tym, iż skazanego na 20 lat pozbawienia wolności, podobnie
jak skazanego na karę 25 lat pozbawienia wolności oraz karę dożywotniego
pozbawienia wolności będzie umieszczało się w zakładzie karnym typu
zamkniętego (art. 88 § 5). Druga jest konsekwencją wskazanej wyżej i
obejmuje stosowne zmiany w brzmieniu art. 139 § 6.
Projekt ustawy nie pociąga za sobą żadnych skutków finansowych dla
budżetu państwa ani dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego i nie
jest objęty prawem Unii Europejskiej. Wywoła pozytywne skutki społeczno-
gospodarcze.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1117
› Pobierz plik