Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1046
- Data wpłynięcia: 2013-01-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033
1046
§ 5. 1. Osoba upoważniona przez ośrodek szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz
kandydatów na maszynistów, zwany dalej „ośrodkiem szkolenia i egzaminowania”:
1) powołuje komisję egzaminacyjną, w skład której wchodzi co najmniej trzech
egzaminatorów wpisanych do wykazu, o którym mowa w art. 22a ust. 8 pkt 1 ustawy,
z których jeden pełni funkcje egzaminatora prowadzącego;
2) wyznacza sekretarza komisji;
3) zapewnia obsługę administracyjną komisji egzaminacyjnej.
2. Egzaminator prowadzący:
1) wyznacza termin i miejsce egzaminu;
2) powołuje zespoły egzaminacyjne spośród egzaminatorów wchodzących w skład
komisji egzaminacyjnej do przeprowadzenia:
a) części teoretycznej egzaminu,
b) części praktycznej egzaminu;
3) powiadamia pisemnie Prezesa UTK o terminie i miejscu przeprowadzenia egzaminu
oraz o liczbie egzaminowanych, nie później niż w terminie 14 dni przed planowanym
terminem egzaminu;
4) zapewnia opracowanie wymaganej liczby testowych pytań egzaminacyjnych;
5) określa tematy ustnych zadań egzaminacyjnych;
6) dopuszcza do egzaminu kandydatów na maszynistów ubiegających się o świadectwo
maszynisty.
3. Zespół egzaminacyjny, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a, składa się z co najmniej
trzech egzaminatorów z których jeden pełni funkcję egzaminatora prowadzącego część
teoretyczną egzaminu.
4. Zespół egzaminacyjny, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lit. b, składa się z co najmniej
dwóch egzaminatorów, z których jeden pełni funkcję egzaminatora prowadzącego część
praktyczną egzaminu.
5. Egzaminator prowadzący część praktyczną egzaminu powinien posiadać licencję
maszynisty oraz świadectwo maszynisty uprawniające do prowadzenia typu pojazdu
kolejowego i określonej infrastruktury kolejowej, których dotyczy egzamin.
6. W razie braku możliwości zapewnienia egzaminatora, który posiada uprawnienia,
o których mowa w ust. 5, część praktyczna egzaminu powinna być przeprowadzona przy
udziale maszynisty posiadającego takie uprawnienia.
7. Przepisów ust. 5 i 6 nie stosuje się w przypadku, gdy egzamin dotyczy:
1) nowego typu pojazdu kolejowego;
3
2) zmodernizowanego typu pojazdu kolejowego, dla którego wydawane jest nowe
zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji;
3) nowo wybudowanej infrastruktury kolejowej;
4) istniejącej infrastruktury kolejowej o zmienionych parametrach techniczno-
-eksploatacyjnych.
8. Sposób przeprowadzania egzaminu, w przypadkach, o których mowa w ust. 7, określają
ośrodki szkolenia i egzaminowania w porozumieniu z zarządcą infrastruktury kolejowej, po
której ma być przeprowadzony ten egzamin oraz Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego,
zwanego dalej „Prezesem UTK”.
9. Funkcji egzaminatora prowadzącego, o którym mowa w ust. 2 – 4, nie może pełnić
egzaminator, który uprzednio pełnił funkcję instruktora prowadzącego szkolenie dla
kandydatów na maszynistów przystępujących do egzaminu.
10. W przypadku nie zdania którejkolwiek z części egzaminu, egzaminator prowadzący
wyznacza termin egzaminu poprawkowego.
11. Jeżeli kandydat na maszynistę ubiegający się o świadectwo maszynisty trzykrotnie złożył
egzamin z wynikiem negatywnym, ponownie przechodzi on szkolenie w pełnym wymiarze
godzin określonym w programie szkolenia kandydatów na maszynistów ubiegających się
o świadectwo maszynisty.
§ 6. 1. Z przeprowadzenia egzaminu komisja egzaminacyjna sporządza protokół, który
zawiera:
1) oznaczenie ośrodka szkolenia i egzaminowania przeprowadzającego egzamin;
2) datę i miejsce przeprowadzenia egzaminu oraz czas rozpoczęcia i zakończenia
egzaminu;
3) datę i miejsce sporządzenia protokołu;
4) wskazanie składu komisji egzaminacyjnej, zespołów egzaminacyjnych oraz
egzaminatorów prowadzących;
5) liczby kandydatów na maszynistów dopuszczonych do:
a) części teoretycznej egzaminu,
b) części praktycznej egzaminu;
6) wykaz kandydatów na maszynistów, którzy złożyli egzamin z wynikiem:
a) pozytywnym,
b) negatywnym;
7) wykaz kandydatów na maszynistów, którzy złożyli egzamin z wynikiem negatywnym;
8) podpisy członków komisji egzaminacyjnej.
2. Kopię protokołu, o którym mowa w ust. 6, ośrodek szkolenia i egzaminowania przekazuje:
4
1) przewoźnikowi kolejowemu albo zarządcy infrastruktury, u którego kandydat na
maszynistę jest zatrudniony lub świadczy usługi;
2) Prezesowi UTK.
3. Ośrodek szkolenia i egzaminowania prowadzi rejestr przeprowadzonych egzaminów oraz
zapewnia przechowywanie dokumentacji przeprowadzonych egzaminów przez okres 10 lat.
Rozdział 3
Sprawdziany wiedzy i umiejętności maszynistów
§ 7. 1. Sprawdziany wiedzy i umiejętności maszynistów niezbędne dla zachowania
ważności świadectwa maszynisty przeprowadza się, w odniesieniu do znajomości:
1) infrastruktury kolejowej – co 3 lata, a także po każdej nieobecności przekraczającej
okres 6 miesięcy na danej części infrastruktury;
2) pojazdów kolejowych – co 3 lata, a także po przerwie w prowadzeniu określonego
typu pojazdu kolejowego przekraczającej okres 1 roku;
3) języka obcego dla maszynistów, którzy prowadzą pociągi w ruchu transgranicznym,
z uwzględnieniem terminologii stosowanej przy prowadzeniu ruchu kolejowego na
sieci kolejowej innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej – co 3 lata a także
po każdej nieobecności przekraczającej okres 1 roku na tej sieci kolejowej.
2. W przypadku maszynistów prowadzących pojazdy kolejowe przeznaczone do kursowania
w pociągach pasażerskich z prędkością powyżej 120 km/h, sprawdzian, o którym mowa
w ust. 1 pkt 2, przeprowadzany co 3 lata, obejmuje także sprawdzenie umiejętności
maszynisty na symulatorze pojazdu kolejowego.
3. Niezależnie od terminów określonych w ust. 1, sprawdziany wiedzy i umiejętności
maszynistów przeprowadza się:
1) w przypadku zawieszenia świadectwa maszynisty przez przewoźnika kolejowego albo
zarządcę infrastruktury:
a) na skutek uchybień w pracy mogących spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ruchu
kolejowego,
b) w związku z uczestnictwem maszynisty w poważnym wypadku, wypadku lub
incydencie – w razie uzasadnionego podejrzenia utraty zdolności do wykonywania
czynności maszynisty lub na żądanie komisji wypadkowej,
c) po przerwie w wykonywaniu czynności na stanowisku maszynisty trwającej co
najmniej 6 miesięcy,
d) po uzyskaniu negatywnego wyniku sprawdzianu, o którym mowa w ust. 1,
e) po otrzymaniu wniosku Prezesa UTK, o którym mowa w art. 22b ust. 15,
5
f) po wydaniu zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, o których
mowa w art. 28l ust. 1 ustawy, wskazujących na konieczność przeprowadzenia
dodatkowych sprawdzianów wiedzy i umiejętności maszynistów;
2) przed wydaniem świadectwa maszynisty dla maszynisty, który posiada odpis świadectwa
maszynisty albo świadectwo maszynisty, potwierdzające wykonywanie czynności na tym
stanowisku u innego przewoźnika kolejowego lub zarządcy infrastruktury;
3) w przypadku rozszerzania uprawnień określonych w świadectwie maszynisty w zakresie
dotyczącym:
a)
określonej części infrastruktury kolejowej,
b) typu pojazdu kolejowego.
§ 8. 1. W przypadku, o którym mowa w § 7 ust. 3 pkt 3 lit. a, sprawdzian wiedzy
i umiejętności przeprowadza się po uprzednim wykonaniu przez maszynistę czterech jazd
w czynnej kabinie pojazdu kolejowego z napędem w obrębie infrastruktury kolejowej objętej
tym sprawdzianem, przy czym dwie jazdy należy odbyć pomiędzy zmierzchem a świtem.
2. Po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 1, maszynistę poddaje się sprawdzianowi
umiejętności, podczas którego prowadzi on pojazd kolejowy w obrębie infrastruktury
kolejowej objętej tym sprawdzianem w obecności co najmniej jednego egzaminatora.
3. Po zakończeniu sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2, egzaminator wydaje
przewoźnikowi kolejowemu albo zarządcy infrastruktury, u którego maszynista jest
zatrudniony lub świadczy usługi, pisemne potwierdzenie uzyskania znajomości infrastruktury
kolejowej objętej sprawdzianem, o ile uzna on, że maszynista uzyskał niezbędną znajomość
tej infrastruktury.
4. W razie nieobecności o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, sprawdzian wiedzy i umiejętności
maszynisty dotyczący określonej infrastruktury kolejowej przeprowadza się po uprzednim
wykonaniu przez maszynistę dwóch jazd w czynnej kabinie pojazdu kolejowego z napędem,
w obrębie danej infrastruktury, przy czym jedną jazdę należy odbyć pomiędzy zmierzchem
a świtem. Przepisy ust. 2 – 3 stosuje się odpowiednio.
5. Jeżeli maszynista ubiega się o rozszerzenie uprawnień, o których mowa w § 7 ust. 3 pkt 3
lit. a, wyłącznie w zakresie kategorii A świadectwa maszynisty lub w zakresie dotyczącym
bocznic kolejowych lub okręgów manewrowych, przepisów ust. 1 – 4 nie stosuje się.
6. W przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 3 pkt 3 lit. b, warunki przeprowadzenia
sprawdzianów wiedzy i umiejętności maszynistów określają egzaminatorzy wyznaczeni przez
ośrodek szkolenia i egzaminowania, uwzględniając doświadczenie zawodowe, kwalifikacje
maszynisty oraz ujęte w świadectwie maszynisty typy pojazdów kolejowych, do prowadzenia
których jest on uprawniony.
6
§ 9. Po przeprowadzeniu sprawdzianów wiedzy i umiejętności maszynistów, o których mowa
w § 4, przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury potwierdzają, poprzez odnotowanie
w rejestrze świadectw maszynistów, że maszynista spełnia wymagania określone
w załączniku nr 1 i 2 do rozporządzenia.
Rozdział 4
Zakres danych dotyczących infrastruktury kolejowej ujęty w świadectwie maszynisty
§ 10. 1. W świadectwie maszynisty umieszcza się następujące dane dotyczące infrastruktury
kolejowej:
1) nazwę zarządcy infrastruktury zarządzającego infrastrukturą kolejową, po której
maszynista jest uprawniony do prowadzenia pojazdu kolejowego;
2) linie kolejowe albo odcinki linii kolejowych obejmujące przejścia graniczne z państwami
sąsiadującymi z Rzeczpospolitą Polską;
3) wykaz systemów zabezpieczenia ruchu kolejowego, stosowanych na infrastrukturze
kolejowej, po której maszynista jest uprawniony do prowadzenia pojazdu kolejowego.
2. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury prowadzą dla każdego maszynisty
szczegółowy wykaz obejmujący linie kolejowe i odcinki linii kolejowych, wchodzące w skład
infrastruktury kolejowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wraz ze wskazaniem dnia ostatniej
jazdy w czynnej kabinie pojazdu kolejowego z napędem w każdym miesiącu roku
kalendarzowego.
Rozdział 5
Rejestry świadectw maszynistów
§ 11. 1. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury prowadzą rejestry świadectw
maszynistów w postaci elektronicznej, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 4 do
rozporządzenia.
2. Rejestr świadectw maszynistów zawiera następujące dane:
1) numer licencji maszynisty, a także jej status;
2) informacje dotyczące aktualnego świadectwa maszynisty oraz dane osobowe maszynisty,
w tym:
a) imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania,
b) data i miejsce urodzenia,
c) zdjęcie i podpis,
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1046
› Pobierz plik