eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1046
  • Data wpłynięcia: 2013-01-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-07-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033

1046

d) data wydania świadectwa maszynisty, a w przypadku świadectwa maszynisty wydanego
na czas określony, także przewidywany terminu upływu ważności,
e) nazwa i adres przewoźnika kolejowego albo zarządcy infrastruktury, który wydał
świadectwo maszynisty,
f) numer referencyjny nadany maszyniście przez przewoźnika kolejowego albo zarządcę
infrastruktury,
g) kategorie i podkategorie świadectwa maszynisty,
h) typy pojazdów kolejowych, do prowadzenia których maszynista jest uprawniony,
i) infrastruktura kolejowa, w obrębie której maszynista jest uprawniony do prowadzenia
pojazdu kolejowego,
j) znajomość języków obcych,
k) informacje dodatkowe i ograniczenia;
3) informacje dotyczące statusu świadectwa maszynisty, w tym:
a) data wydania,
b) data i przyczyny:
 dokonania aktualizacji danych,
 zawieszenia lub cofnięcia,
c) data zgłoszenia zgubienia, kradzieży i zniszczenia oraz wydania duplikatu tego
dokumentu;
4) dane dotyczące uprawnień ujętych w świadectwie maszynisty oraz wyniki sprawdzianów
wiedzy i umiejętności maszynistów.
3. Rejestr świadectw maszynistów jest prowadzony w sposób umożliwiający zabezpieczenie
danych w nim ujętych przed zniszczeniem, degradacją techniczną, dostępem osób
niepowołanych i kradzieżą.
4. Dane ujęte w rejestrze świadectw maszynistów przechowuje się przez okres 10 lat od dnia
wygaśnięcia ostatniego świadectwa maszynisty wpisanego do tego rejestru.
§ 12. 1. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury udostępniają dane zgromadzone
w rejestrze świadectw maszynisty podmiotom, o których mowa w art. 22b ust. 14a ustawy,
na podstawie wniosku złożonego w formie pisemnej lub elektronicznej.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) oznaczenie podmiotu składającego wniosek;
2) informacje dotyczące osoby wyznaczonej do kontaktów;
3) zakres wnioskowanych danych ujętych w rejestrze świadectw maszynistów wraz
z określeniem częstotliwości przekazywania danych (jednorazowo bądź cyklicznie).
3. Dane, o których mowa w ust. 1, są udostępniane niezwłocznie, jednak nie później niż
8

w terminie 3 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin, o którym mowa w ust. 3, może ulec
przedłużeniu, po uprzednim ustaleniu i wyznaczeniu nowego terminu z podmiotem
składającym wniosek.
5. Dane są udostępniane w formie pisemnej lub elektronicznej. Dane w formie elektronicznej
przekazuje się na informatycznym nośniku danych lub przy użyciu systemów
teleinformatycznych, o których mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r.
o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204, z późn. zm.)).

Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 13. 1. Osobom, które są uprawnione do prowadzenia pojazdów kolejowych na podstawie
dokumentów wydanych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia
2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem
i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione
na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe (Dz. U. Nr 212, poz. 2152,
z późn. zm.)), przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury wydają świadectwa maszynisty
bez konieczności odbycia szkolenia i złożenia egzaminu, o których mowa w art. 22b ust. 1
pkt 2 ustawy.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, do świadectwa maszynisty wpisuje się:
1) typy pojazdów kolejowych, do prowadzenia których maszynista jest uprawniony w chwili
wydania świadectwa maszynisty;
2) dane dotyczące infrastruktury kolejowej, po której maszynista jest uprawniony do
prowadzenia pojazdów kolejowych w chwili wydania świadectwa maszynisty, określone
w § 8;
3) datę przeprowadzenia kolejnego sprawdzianu wiedzy i umiejętności maszynisty.
3. Bieg terminów, o których mowa w § 7 ust. 1, liczy się odpowiednio od dnia
przeprowadzenia ostatniego egzaminu okresowego albo weryfikacyjnego zgodnie
z przepisami, o których mowa w ust. 1, chyba że przewoźnik kolejowy albo zarządca
infrastruktury kolejowej, który dokonuje wpisu wyznaczy krótszy termin.
§ 14.
wiadectwa maszynisty wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia zachowują ważność.

4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808,
z 2007 r. Nr 50, poz. 331, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056 i Nr 216, poz. 1371, z 2009 r. Nr 201, poz. 1540 oraz
z 2011 r. Nr 85, poz. 459 i Nr 134, poz. 779.
5) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 218, poz. 2212, z 2005 r.
Nr 235, poz. 1999, z 2006 r. Nr 190, poz. 1407 oraz z 2007 r. Nr 170, poz. 1204.
9

§ 15. 1. Szkolenia prowadzone w celu uzyskania świadectwa maszynisty, rozpoczęte
i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia prowadzi się dalej
na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia.
2. Czas trwania szkolenia kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie
świadectwa maszynisty, w przypadkach, o których mowa w ust. 1, nie może być krótszy niż
określony w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.)

MINISTER
TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ

6) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 18 lutego 2011 r.
w sprawie świadectwa maszynisty (Dz. U. Nr 66, poz. 347), które zgodnie z art. 7 ustawy z dnia … o zmianie
ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. poz. ...) traci
moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
10


Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej
z dnia …, (poz. …)


Załącznik nr 1

ZAKRES WIEDZY I UMIEJ TNO CI DOTYCZ CYCH POJAZDU KOLEJOWEGO
OBJ TYCH SZKOLENIEM I EGZAMINEM, KTÓRE S NIEZB DNE DO UZYSKANIA
PRZEZ KANDYDATA NA MASZYNIST WIADECTWA MASZYNISTY
1) Próby i kontrole przed jazdą
Maszynista powinien umieć:
a) zgromadzić dokumentację i niezbędne wyposażenie,
b) sprawdzić, czy wyznaczony pojazd trakcyjny może być użyty do obsługi
wyznaczonego pociągu,
c) wprowadzić i sprawdzić informacje zapisane w dokumentacji dotyczącej pojazdu
trakcyjnego i pociągu,
d) sprawdzić, poprzez dokonanie określonych prób i kontroli, czy urządzenia związane
z bezpieczeństwem są sprawne,
e) sprawdzić wyposażenie pojazdu trakcyjnego w sprzęt ochronny i sprzęt związany
z bezpieczeństwem oraz jego sprawność,
f) wykonać wszelkie należące do obowiązków maszynisty czynności zapobiegawczo
– utrzymaniowe.
2) Znajomość pojazdu kolejowego
Aby prowadzić pojazd trakcyjny, maszynista powinien być zapoznany ze wszystkimi
obsługiwanymi przez niego regulatorami i wskaźnikami, w szczególności z tymi, które
dotyczą funkcjonowania:
a) napędu,
b) hamowania,
c) urządzeń kontroli czujności maszynisty.
Aby wykryć i zlokalizować nieprawidłowości występujące w pojazdach kolejowych,
ustalić, co jest potrzebne do ich usunięcia, a także, w określonych przypadkach podjąć
działania naprawcze, maszynista powinien być zapoznany z:
a) konstrukcjami mechanicznymi pojazdów kolejowych,
b) zawieszeniem i urządzeniami mocującymi,
11

c) częściami biegowymi,
d) urządzeniami związanymi z bezpieczeństwem ruchu pociągów,
e) konstrukcją zbiorników paliwa, układem zasilania paliwem, układem wydechowym,
f) znaczeniem oznaczeń znajdujących się wewnątrz i na zewnątrz pojazdów
kolejowych, w szczególności symboli używanych przy przewozie towarów
niebezpiecznych,
g) systemem rejestracji jazd,
h) układami: elektrycznym i pneumatycznym,
i) systemem pobierania prądu trakcyjnego i układami wysokiego napięcia,
j) sprzętem łączności, w tym systemem transmisji radiowej i łącznością tor-pojazd,
k) organizacją jazd pojazdem trakcyjnym,
l) budową pojazdów kolejowych i ich przeznaczeniem oraz urządzeniami
wykorzystywanymi do prowadzenia pociągu i pracy manewrowej,
a w szczególności z systemem zatrzymywania pociągu przy użyciu samoczynnego
hamulca zespolonego,
m) układem hamulcowym,
n) częściami charakterystycznymi dla pojazdów kolejowych,
o) sprzęganiem pojazdów kolejowych.
3) Próby hamulców
Maszynista powinien umieć:
a) sprawdzić i obliczyć przed jazdą, czy rzeczywista masa hamująca pociągu
odpowiada masie hamującej wymaganej dla danej linii, zgodnie z wartościami
podanymi w dokumentacji pociągu,
b) sprawdzić działanie poszczególnych elementów układu hamulcowego pojazdu
trakcyjnego oraz pociągu odpowiednio przed jazdą, przy jego uruchamianiu
i w czasie jazdy.
4) Sposób funkcjonowania i prędkość maksymalna pociągu w odniesieniu do charakterystyk
linii
Maszynista powinien umieć zastosować odpowiednią technikę prowadzenia pociągu w celu
zachowania maksymalnych, dopuszczalnych prędkości pociągów w zależności od
parametrów stałych i parametrów zmiennych linii (odcinków), takich jak: pochylenia
miarodajne, łuki, dopuszczalne prędkości na odcinkach linii, doraźne ograniczenia
prędkości przekazane maszyniście, wskazania urządzeń sygnalizacyjnych i panujące
warunki atmosferyczne.
5) Prowadzenie pociągu w sposób, który nie powoduje uszkodzeń infrastruktury kolejowej,
12

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 32 . [ 33 ] . 34 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: