eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1046
  • Data wpłynięcia: 2013-01-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-07-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033

1046

 4) w przypadku powrotu maszynisty do pracy po przerwie trwającej dłużej 
niż 6 miesięcy; 
 5)  w  razie  uzasadnionego  podejrzenia  utraty  zdolności  fizycznej  lub 
psychicznej do kierowania pojazdem kolejowym lub pociągiem; 
 6)  w przypadku określonym w ust. 16; 
 7)  w innych przypadkach, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów. 
7c. Badania, o których mowa w ust. 1a pkt 3, ust. 7 i 7b, są wykonywane, z 
zastrzeżeniem  ust.  7a  oraz  przepisów  wydanych  na  podstawie  ust.  22,  w 
zakresie  i  na  zasadach  określonych  w  ustawie  z  dnia  26  czerwca  1974  r.  – 
Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)). 
7d. Przejście przez maszynistę badań, o których mowa w ust. 1a pkt 3, ust. 7 i 
7b,  uznaje  się  za  równoznaczne  ze  spełnieniem  obowiązków  pracownika  w 
zakresie  wykonywania  wstępnych,  okresowych  i  kontrolnych  badań 
lekarskich, o których mowa w art. 229 § 1 i 2 Kodeksu pracy. 
7e.  Przewoźnicy  kolejowi  i  zarządcy  nie  mogą  dopuścić  do  pracy  na 
stanowisku  maszynisty  osoby  bez  aktualnego  orzeczenia  lekarskiego 
potwierdzającego 
spełnienie 
wymagań 
zdrowotnych, 
fizycznych 

psychicznych,  niezbędnych  do  uzyskania  świadectwa  maszynisty  albo 
zachowania jego ważności, z wyjątkiem przypadku określonego w ust. 18 pkt 
4 w odniesieniu do kandydatów na maszynistów. 
7f. Przewoźnicy kolejowi oraz zarządcy są obowiązani do: 
1)   kierowania  maszynistów  na  badania  lekarskie  i  psychologiczne  w  celu 
uzyskania świadectwa maszynisty lub zachowania jego ważności; 
  2)   pokrywania kosztów badań lekarskich i psychologicznych, o których 
mowa w pkt 1; 
3)   przechowywania  orzeczeń  lekarskich  maszynistów  na  zasadach 
określonych w odrębnych przepisach. 
7g. Spełnienie  przez  przewoźników  kolejowych  i  zarządców  obowiązku,  o 
którym mowa w ust. 7f pkt 1 i 2, uznaje się za równoznaczne ze spełnieniem 
obowiązków pracodawcy w zakresie wykonywania wstępnych, okresowych i 
kontrolnych  badań  lekarskich,  o  których  mowa  w  art.  229  §  1  i  2  Kodeksu 
pracy.”, 
Art. 1 pkt 10 
a) ust. 14 otrzymuje brzmienie: 
Art. 1 pkt 10 lit. h – Przepis statuuje obowiązek prowadzenia rejestrów przez 
lit. h 
„14.  Przewoźnicy  kolejowi  i  zarządcy  prowadzą  rejestry  wydawanych  przewoźników i zarządców infrastruktury. Szczegółowe zagadnienia związane 
przez siebie świadectw maszynistów.”, 
z  prowadzeniem  rejestru  zostaną  określone  w  przepisach  wydanych  na 
 
podstawie art. 22b ust. 21.   
 
37 
 
i)  po ust. 14 dodaje się ust. 14a w brzmieniu: 
Art. 1 pkt 10 lit. i – katalog podmiotów uprawnionych do dostępu do danych 
„14a.  Przewoźnicy  kolejowi  i  zarządcy  udostępniają  dane  zgromadzone  w  ujętych w rejestrze świadectw maszynistów obejmuje podmioty wskazane w 
rejestrze,  o  którym  mowa  w  ust.  14,  oraz  informację  o  treści  wydanych  ust. 4 załącznika II do decyzji Komisji nr 2010/17/WE. Wprowadzono również 
świadectw maszynisty: 
zapis  wskazujący  na niewyczerpujący  charakter  wyliczenia  zawartego  w art. 
1) Prezesowi UTK; 
22b ust. 14a ustawy zmienianej. 
2)  Państwowej  Komisji  Badania  Wypadków  Kolejowych  zgodnie  z  art.  28h   
ust. 2 pkt 2 oraz komisji kolejowej, o której mowa w art. 28m; 
3)  właściwym  organom  innych  państw  członkowskich  Unii  Europejskiej,  w 
przypadku  wykonywania  przez  przewoźnika  kolejowego  lub  zarządcę 
działalności transgranicznej; 
4)  innym  podmiotom  jeżeli  obowiązek  udostępnienia  danych  wynika  z 
odrębnych    przepisów.”, 
Art. 1 pkt 10 
Art.  1  pkt  10  lit.  j  w  zakresie  art.  22b  ust.  18  ‐  w  ocenie  projektodawcy 
lit. j 
j)
ust. 18 i 19 otrzymują brzmienie: 
zarówno  tłumaczenie  polskiej  wersji  językowej  jak  i  sposób  transpozycji  do 
„18. W przypadku: 
prawa  krajowego  art.  4  ust.  2  pkt  1  dyrektywy  2007/59/WE    są 
  1)  zakłóceń w ruchu kolejowym w wyniku prowadzonych robót na torach  nieprawidłowe.  Jak  wynika  z  innych  wersji  językowych  dyrektywy 
lub  powodujących  konieczność  odstępstw  od  wykonywania  przewozów  2007/59/WE,  przesłanka  wskazana  w  art.  4  ust.  2  lit.  a  dyrektywy 
kolejowych  na  podstawie  obowiązującego  rozkładu  jazdy  pociągów,  2007/59/WE  ma  charakter  ogólny  i  wskazuje,  że  w  przypadku  zakłóceń  w 
zgodnie z ustaleniami zarządcy, 
ruchu  kolejowym  powodujących  konieczność  odstępstw  od  planowego 
  2)  jednorazowych przewozów kolejowych, za zgodą zarządcy, 
wykonywania  przewozów  kolejowych,  zarządca  infrastruktury  określa 
  3)  dostawy lub prezentacji nowego pociągu lub pojazdu kolejowego, 
warunki prowadzenia ruchu kolejowego. 
  4)  szkolenia  lub  egzaminowania  maszynistów  oraz  kandydatów  na  Utrzymanie  dotychczasowego  brzmienia  przywołanych  przepisów  jest 
maszynistów, 
niezasadne  ponieważ  w  ruchu  kolejowym  występuje  duża  większa 
5) wykonywania przewozów technologicznych 
różnorodność  przypadków,  w  których  występuje  konieczność  prowadzenia 
 jeżeli maszynista albo kandydat na maszynistę ubiegający się o świadectwo  pojazdu  kolejowego  przez  maszynistę  nie  posiadającego  znajomości 
maszynisty  nie  posiada  znajomości  odcinków  linii  kolejowych,  na  których  odcinków linii kolejowych, aniżeli ta wskazana w analizowanym przepisie. 
ma  prowadzić  pojazd  kolejowy  lub  pociąg,  może  go  prowadzić,  pod   
warunkiem,  że  podczas  jazdy  obok  niego  znajduje  się  inny  maszynista  lub   
przedstawiciel  zarządcy  posiadający  udokumentowaną  znajomość  tych   
odcinków. 
 
 
 
 19.  W  przypadkach,  o  których  mowa  w  ust.  18,  w  razie  braku  możliwości  Dotychczasowe  brzmienie  art.  22b  ust.  19  ustawy  zmienianej  ograniczało 
zapewnienia  obecności  osób,  o  których  mowa  w  tym  przepisie,  maszynista  możliwość  prowadzenia  pojazdu  trakcyjnego  przez  maszynistę  nie 
może  prowadzić  pojazd  kolejowy  lub  pociąg  wyłącznie  po  spełnieniu  posiadającego  znajomości  obsługiwanej  linii  kolejowej  albo  jej  odcinka,  w 
warunków określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 17 ust. 7.”, 
sytuacji, gdy nie jest możliwa obecność pracownika posiadającego znajomość 
tej  infrastruktury,  wyłącznie  do  przypadków  wystąpienia  poważnego 
 
38 
wypadku, wypadku bądź incydentu, gdy tymczasem obowiązujące procedury 
dotyczące  prowadzenia  ruchu  pociągów  przewidują,  iż  w  każdej  sytuacji,  w 
której nie ma możliwości zapewnienia asysty pracownika posiadającego tzw. 
„znajomość szlaku” maszynista bez znajomości określonej linii kolejowej lub 
jej odcinka może prowadzić pojazd kolejowy z prędkością nie przekraczającą 
40  km/h.  Należy  zapewnić  spójność  pomiędzy  tymi  dwoma  regulacjami, 
mając na uwadze utrwalone zasady prowadzenia ruchu kolejowego na sieci 
kolejowej w Polsce. 
Art. 1 pkt 10 
l)
po ust. 20 dodaje się ust. 20a i 20b w brzmieniu: 
Art. 1 pkt 10 lit. l – przepis transponuje do polskiego porządku prawnego art. 
lit. l 
„20a.  Maszynista  jest  obowiązany  niezwłocznie  powiadomić  przewoźnika  18  ust.  2  dyrektywy  2007/59/WE  poprzez  nałożenie  na  maszynistę 
kolejowego lub  zarządcę, na rzecz którego świadczy pracę lub usługi o: 
obowiązku informowania  pracodawcy  o okolicznościach uniemożliwiających 
1)  okolicznościach  dotyczących  jego  stanu  zdrowia  mających  wpływ  na  mu wykonywanie uprawnień zawartych w świadectwie maszynisty. Ponadto, 
zdolność  prawidłowego  realizowania  przez  niego uprawnień  wynikających  z  nałożono  na  maszynistów  obowiązek  składania  oświadczeń,  w  których 
posiadanego świadectwa maszynisty; 
informują przewoźnika kolejowego, na rzecz którego wykonują czynności czy 
2) zawarciu umowy, na podstawie której świadczy on pracę lub 
świadczą pracę lub usługi również na rzecz innych przewoźników kolejowych 
usługi  na  rzecz  innego  przewoźnika  kolejowego,  zarządcy,  użytkownika  (por. art. 1 pkt 10). 
bocznicy  kolejowej  lub  przedsiębiorcy  wykonującego  przewozy  w  obrębie 
bocznicy kolejowej. 
20b.  Przepis  ust.  20a  stosuje  się  odpowiednio  do  prowadzącego  pojazdy 
kolejowe,  który  świadczy  pracę  lub  usługi  na  rzecz  użytkownika  bocznicy 
kolejowej  lub  przedsiębiorcy  wykonującego  przewozy  w  obrębie  bocznicy 
kolejowej.”, 
Art. 1 pkt 10 
Ust. 22 otrzymuje brzmienie:
Art. 1 pkt 10 lit. m w zakresie art. 22b ust. 22 ‐ uzupełniono upoważnienie 
lit. m w 
„22. Minister  właściwy  do  spraw  transportu  w  porozumieniu  z  ministrem  do wydania rozporządzenia dotyczącego badań lekarskich i psychologicznych 
zakresie art. 
właściwym do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia: 
dotyczących  świadectwa  maszynisty  o  określenie  wymagań  zdrowotnych, 
22b ust. 22 
1) wymagania zdrowotne, fizyczne i psychiczne, jakie powinny spełniać  zasad  oceny  zdolności  fizycznej  i  psychicznej  oraz  wzorów  dokumentów 
osoby  ubiegające  się  o  świadectwo  maszynisty  albo  o  zachowanie  jego  potwierdzających  tę  zdolność.  Częstotliwość  badań,  którą  dotychczas 
ważności, 
określało 
rozporządzenie 
została 
określona 

przepisie 
ustawy 
2) sposób  i  zakres  oceny  zdolności  fizycznej  i  psychicznej  osób  (projektowany art. 22b ust. 7a), analogicznie jak w przypadku częstotliwości 
ubiegających  się  o  świadectwo  maszynisty  albo  o  zachowanie  jego  przeprowadzania badań związanych z licencją maszynisty. 
ważności oraz tryb orzekania o tej zdolności, 
 
3) wzory dokumentów potwierdzających zdolność fizyczną i psychiczną 
osób ubiegających się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego 
                                                           
Por. § 21 ust. 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. Nr 172,
poz. 1444, z późn. zm.).

 
39 
ważności 
  mając  na  uwadze  konieczność  przeprowadzenia  badań  niezbędnych  dla 
właściwej  oceny  zdolności  fizycznej  i  psychicznej  do  prowadzenia  pojazdów 
kolejowych,  konieczność  uwzględnienia  specyfiki  pracy  na  stanowisku 
maszynisty  przy  określeniu  wymagań  zdrowotnych,  a  także  sprawność 
procedury  wydawania  dokumentów  potwierdzających  zdolność  fizyczną  i 
psychiczną  osób  ubiegających  się  o  świadectwo  maszynisty  albo  o 
zachowanie jego ważności.”; 
Art. 1 pkt 11  11) art. 22c otrzymuje brzmienie: 
Art.  1  pkt  11  –  mając  na  względzie  zastosowanie  w  projektowanej  ustawie 
„Art. 22c. 1. Przewoźnik kolejowy i zarządca może zawrzeć z kandydatem na  wyraźnego  rozróżnienia  pomiędzy  określeniem  kandydat  na  maszynistę,  a 
maszynistę  umowę  zobowiązującą  tego  kandydata  do  zwrotu  części  albo  określeniem  maszynista  (por.  uwagi  do  art.  Art.  1  pkt  3  lit.  b‐d),  przepis 
całości  kosztów  poniesionych  na  jego  szkolenie,  jeżeli  rozwiązanie  lub  powinien mieć zastosowanie do obu tych kategorii osób. 
wygaśnięcie  umowy  o  pracę  lub  innego  stosunku  prawnego  wiążącego   
kandydata  na  maszynistę  z  odpowiednio  przewoźnikiem  kolejowym  albo 
zarządcą  nastąpiło  przed  ustalonym  w  tej  umowie  terminem,  z  przyczyny 
leżącej po stronie tego kandydata. 
2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku szkolenia maszynisty 
ubiegającego się o uzyskanie kolejnego świadectwa maszynisty.”; 
Art. 1 pkt 12  12) po art. 22c dodaje się art. 22ca w brzmieniu: 
Art.  1  pkt  12  –  projektodawca  zaproponował,  aby  każdy  maszynista 
„Art. 22ca.  1. Przewoźnik kolejowy, zarządca, użytkownik bocznicy kolejowej  wykonujący  czynności  na  rzecz  przewoźnika  kolejowego,  niezależnie  od 
i  przedsiębiorca  wykonujący  przewozy  w  obrębie  bocznicy  kolejowej,  na  nazwy  lub  charakteru  stosunku  prawnego,  na  podstawie  którego  wykonuje 
rzecz którego maszynista albo prowadzący pojazdy kolejowe świadczy pracę  te  czynności,  składał  przewoźnikowi  kolejowemu  oświadczenie,  które 
lub usługi na podstawie jakiegokolwiek stosunku prawnego, jest obowiązany  zawiera  informację  dotyczącą  wykonywania  czynności  na  stanowisku 
uzyskać pisemne oświadczenie o: 
maszynisty na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego. 
1)  świadczeniu  pracy  lub  usług  na  rzecz  więcej  niż  jednego  przewoźnika   
kolejowego,  zarządcy,  użytkownika  bocznicy  kolejowej  lub  przedsiębiorcy 
wykonującego przewozy w obrębie bocznicy kolejowej albo 
2)  niewykonywaniu  czynności  maszynisty  albo  prowadzącego  pojazdy 
kolejowe  na  rzecz  innego  przewoźnika  kolejowego,  zarządcy,  użytkownika 
bocznicy  kolejowej  lub  przedsiębiorcy  wykonującego  przewozy  w  obrębie 
bocznicy kolejowej. 
2.  W  przypadku,  o  którym  mowa  w  ust.  1  pkt  1,  oświadczenie  powinno 
zawierać  informację  dotyczącą  przeciętnej  tygodniowej  liczby  godzin 
prowadzenia  pojazdu  kolejowego  lub  pociągu  u  innego  przewoźnika 
kolejowego,  zarządcy,  użytkownika  bocznicy  kolejowej  lub  przedsiębiorcy 
wykonującego przewozy w obrębie bocznicy kolejowej. 
 
40 
3.  Jeżeli  zostało  złożone  oświadczenie,  o  którym  mowa  w  ust.  1  pkt  1, 
przewoźnik  kolejowy,  zarządca,  użytkownik  bocznicy  kolejowej  i 
przedsiębiorca  wykonujący  przewozy  w  obrębie  bocznicy  kolejowej 
przekazuje je Prezesowi UTK, nie później niż w terminie 14 dni od dnia jego 
otrzymania.”; 
 
Art. 1 pkt 13 
13) w art. 65 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: 
Art. 1 pkt 13 i 14 – przepis przewiduje sankcje za niewykonanie obowiązków 
i 14 
„1a. Maszynista i prowadzący pojazdy kolejowe, który uchyla się od złożenia  związanych  ze  składaniem  oświadczeń  dotyczących  czasu  pracy,  a  także  dla 
oświadczenia,    o  którym  mowa  w  art.  22ca  ust.  1,  albo  zawiera  w  nim  przedsiębiorców  niebędących  przewoźnikami  kolejowymi,  którzy  świadczą 
informacje niezgodne ze stanem faktycznym podlega karze grzywny.”; 
usługi w zakresie udostępniania maszynistów. 
 
 
14) w art. 66 w ust. 1 po pkt 3 dodaje się pkt 3a i 3b w brzmieniu: 
„3a)  zarządca,  przewoźnik  kolejowy,  użytkownik  bocznicy  kolejowej  lub 
przedsiębiorca  wykonujący  przewozy  w  obrębie  bocznicy  kolejowej  ,  który 
nie przekazał w terminie Prezesowi UTK oświadczeń, o których mowa w art. 
22ca ust. 1 pkt 1; 
 3b)  przedsiębiorca,  który  prowadzi  działalność  gospodarczą  polegającą  na 
świadczeniu usług trakcyjnych, bez dokumentów uprawniających, o których 
mowa w art. 18 i 43;”. 
Art. 4 ‐7 
Art. 4 – 
 
Przepisy przejściowe 
 
Art. 8 
 
Art. 8 – przepis dotyczący wejścia w życie ustawy 
 
 
41 
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: