Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1046
- Data wpłynięcia: 2013-01-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033
1046
niż 6 miesięcy;
5) w razie uzasadnionego podejrzenia utraty zdolności fizycznej lub
psychicznej do kierowania pojazdem kolejowym lub pociągiem;
6) w przypadku określonym w ust. 16;
7) w innych przypadkach, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów.
7c. Badania, o których mowa w ust. 1a pkt 3, ust. 7 i 7b, są wykonywane, z
zastrzeżeniem ust. 7a oraz przepisów wydanych na podstawie ust. 22, w
zakresie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. –
Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)).
7d. Przejście przez maszynistę badań, o których mowa w ust. 1a pkt 3, ust. 7 i
7b, uznaje się za równoznaczne ze spełnieniem obowiązków pracownika w
zakresie wykonywania wstępnych, okresowych i kontrolnych badań
lekarskich, o których mowa w art. 229 § 1 i 2 Kodeksu pracy.
7e. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy nie mogą dopuścić do pracy na
stanowisku maszynisty osoby bez aktualnego orzeczenia lekarskiego
potwierdzającego
spełnienie
wymagań
zdrowotnych,
fizycznych
i
psychicznych, niezbędnych do uzyskania świadectwa maszynisty albo
zachowania jego ważności, z wyjątkiem przypadku określonego w ust. 18 pkt
4 w odniesieniu do kandydatów na maszynistów.
7f. Przewoźnicy kolejowi oraz zarządcy są obowiązani do:
1) kierowania maszynistów na badania lekarskie i psychologiczne w celu
uzyskania świadectwa maszynisty lub zachowania jego ważności;
2) pokrywania kosztów badań lekarskich i psychologicznych, o których
mowa w pkt 1;
3) przechowywania orzeczeń lekarskich maszynistów na zasadach
określonych w odrębnych przepisach.
7g. Spełnienie przez przewoźników kolejowych i zarządców obowiązku, o
którym mowa w ust. 7f pkt 1 i 2, uznaje się za równoznaczne ze spełnieniem
obowiązków pracodawcy w zakresie wykonywania wstępnych, okresowych i
kontrolnych badań lekarskich, o których mowa w art. 229 § 1 i 2 Kodeksu
pracy.”,
Art. 1 pkt 10
a) ust. 14 otrzymuje brzmienie:
Art. 1 pkt 10 lit. h – Przepis statuuje obowiązek prowadzenia rejestrów przez
lit. h
„14. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy prowadzą rejestry wydawanych przewoźników i zarządców infrastruktury. Szczegółowe zagadnienia związane
przez siebie świadectw maszynistów.”,
z prowadzeniem rejestru zostaną określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 22b ust. 21.
37
i) po ust. 14 dodaje się ust. 14a w brzmieniu:
Art. 1 pkt 10 lit. i – katalog podmiotów uprawnionych do dostępu do danych
„14a. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy udostępniają dane zgromadzone w ujętych w rejestrze świadectw maszynistów obejmuje podmioty wskazane w
rejestrze, o którym mowa w ust. 14, oraz informację o treści wydanych ust. 4 załącznika II do decyzji Komisji nr 2010/17/WE. Wprowadzono również
świadectw maszynisty:
zapis wskazujący na niewyczerpujący charakter wyliczenia zawartego w art.
1) Prezesowi UTK;
22b ust. 14a ustawy zmienianej.
2) Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych zgodnie z art. 28h
ust. 2 pkt 2 oraz komisji kolejowej, o której mowa w art. 28m;
3) właściwym organom innych państw członkowskich Unii Europejskiej, w
przypadku wykonywania przez przewoźnika kolejowego lub zarządcę
działalności transgranicznej;
4) innym podmiotom jeżeli obowiązek udostępnienia danych wynika z
odrębnych przepisów.”,
Art. 1 pkt 10
Art. 1 pkt 10 lit. j w zakresie art. 22b ust. 18 ‐ w ocenie projektodawcy
lit. j
j)
ust. 18 i 19 otrzymują brzmienie:
zarówno tłumaczenie polskiej wersji językowej jak i sposób transpozycji do
„18. W przypadku:
prawa krajowego art. 4 ust. 2 pkt 1 dyrektywy 2007/59/WE są
1) zakłóceń w ruchu kolejowym w wyniku prowadzonych robót na torach nieprawidłowe. Jak wynika z innych wersji językowych dyrektywy
lub powodujących konieczność odstępstw od wykonywania przewozów 2007/59/WE, przesłanka wskazana w art. 4 ust. 2 lit. a dyrektywy
kolejowych na podstawie obowiązującego rozkładu jazdy pociągów, 2007/59/WE ma charakter ogólny i wskazuje, że w przypadku zakłóceń w
zgodnie z ustaleniami zarządcy,
ruchu kolejowym powodujących konieczność odstępstw od planowego
2) jednorazowych przewozów kolejowych, za zgodą zarządcy,
wykonywania przewozów kolejowych, zarządca infrastruktury określa
3) dostawy lub prezentacji nowego pociągu lub pojazdu kolejowego,
warunki prowadzenia ruchu kolejowego.
4) szkolenia lub egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na Utrzymanie dotychczasowego brzmienia przywołanych przepisów jest
maszynistów,
niezasadne ponieważ w ruchu kolejowym występuje duża większa
5) wykonywania przewozów technologicznych
różnorodność przypadków, w których występuje konieczność prowadzenia
jeżeli maszynista albo kandydat na maszynistę ubiegający się o świadectwo pojazdu kolejowego przez maszynistę nie posiadającego znajomości
maszynisty nie posiada znajomości odcinków linii kolejowych, na których odcinków linii kolejowych, aniżeli ta wskazana w analizowanym przepisie.
ma prowadzić pojazd kolejowy lub pociąg, może go prowadzić, pod
warunkiem, że podczas jazdy obok niego znajduje się inny maszynista lub
przedstawiciel zarządcy posiadający udokumentowaną znajomość tych
odcinków.
19. W przypadkach, o których mowa w ust. 18, w razie braku możliwości Dotychczasowe brzmienie art. 22b ust. 19 ustawy zmienianej ograniczało
zapewnienia obecności osób, o których mowa w tym przepisie, maszynista możliwość prowadzenia pojazdu trakcyjnego przez maszynistę nie
może prowadzić pojazd kolejowy lub pociąg wyłącznie po spełnieniu posiadającego znajomości obsługiwanej linii kolejowej albo jej odcinka, w
warunków określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 17 ust. 7.”,
sytuacji, gdy nie jest możliwa obecność pracownika posiadającego znajomość
tej infrastruktury, wyłącznie do przypadków wystąpienia poważnego
38
wypadku, wypadku bądź incydentu, gdy tymczasem obowiązujące procedury
dotyczące prowadzenia ruchu pociągów przewidują, iż w każdej sytuacji, w
której nie ma możliwości zapewnienia asysty pracownika posiadającego tzw.
„znajomość szlaku” maszynista bez znajomości określonej linii kolejowej lub
jej odcinka może prowadzić pojazd kolejowy z prędkością nie przekraczającą
40 km/h. Należy zapewnić spójność pomiędzy tymi dwoma regulacjami,
mając na uwadze utrwalone zasady prowadzenia ruchu kolejowego na sieci
kolejowej w Polsce.
Art. 1 pkt 10
l)
po ust. 20 dodaje się ust. 20a i 20b w brzmieniu:
Art. 1 pkt 10 lit. l – przepis transponuje do polskiego porządku prawnego art.
lit. l
„20a. Maszynista jest obowiązany niezwłocznie powiadomić przewoźnika 18 ust. 2 dyrektywy 2007/59/WE poprzez nałożenie na maszynistę
kolejowego lub zarządcę, na rzecz którego świadczy pracę lub usługi o:
obowiązku informowania pracodawcy o okolicznościach uniemożliwiających
1) okolicznościach dotyczących jego stanu zdrowia mających wpływ na mu wykonywanie uprawnień zawartych w świadectwie maszynisty. Ponadto,
zdolność prawidłowego realizowania przez niego uprawnień wynikających z nałożono na maszynistów obowiązek składania oświadczeń, w których
posiadanego świadectwa maszynisty;
informują przewoźnika kolejowego, na rzecz którego wykonują czynności czy
2) zawarciu umowy, na podstawie której świadczy on pracę lub
świadczą pracę lub usługi również na rzecz innych przewoźników kolejowych
usługi na rzecz innego przewoźnika kolejowego, zarządcy, użytkownika (por. art. 1 pkt 10).
bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy wykonującego przewozy w obrębie
bocznicy kolejowej.
20b. Przepis ust. 20a stosuje się odpowiednio do prowadzącego pojazdy
kolejowe, który świadczy pracę lub usługi na rzecz użytkownika bocznicy
kolejowej lub przedsiębiorcy wykonującego przewozy w obrębie bocznicy
kolejowej.”,
Art. 1 pkt 10
Ust. 22 otrzymuje brzmienie:
Art. 1 pkt 10 lit. m w zakresie art. 22b ust. 22 ‐ uzupełniono upoważnienie
lit. m w
„22. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem do wydania rozporządzenia dotyczącego badań lekarskich i psychologicznych
zakresie art.
właściwym do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
dotyczących świadectwa maszynisty o określenie wymagań zdrowotnych,
22b ust. 22
1) wymagania zdrowotne, fizyczne i psychiczne, jakie powinny spełniać zasad oceny zdolności fizycznej i psychicznej oraz wzorów dokumentów
osoby ubiegające się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego potwierdzających tę zdolność. Częstotliwość badań, którą dotychczas
ważności,
określało
rozporządzenie
została
określona
w
przepisie
ustawy
2) sposób i zakres oceny zdolności fizycznej i psychicznej osób (projektowany art. 22b ust. 7a), analogicznie jak w przypadku częstotliwości
ubiegających się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego przeprowadzania badań związanych z licencją maszynisty.
ważności oraz tryb orzekania o tej zdolności,
3) wzory dokumentów potwierdzających zdolność fizyczną i psychiczną
osób ubiegających się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego
Por. § 21 ust. 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. Nr 172,
poz. 1444, z późn. zm.).
39
ważności
mając na uwadze konieczność przeprowadzenia badań niezbędnych dla
właściwej oceny zdolności fizycznej i psychicznej do prowadzenia pojazdów
kolejowych, konieczność uwzględnienia specyfiki pracy na stanowisku
maszynisty przy określeniu wymagań zdrowotnych, a także sprawność
procedury wydawania dokumentów potwierdzających zdolność fizyczną i
psychiczną osób ubiegających się o świadectwo maszynisty albo o
zachowanie jego ważności.”;
Art. 1 pkt 11 11) art. 22c otrzymuje brzmienie:
Art. 1 pkt 11 – mając na względzie zastosowanie w projektowanej ustawie
„Art. 22c. 1. Przewoźnik kolejowy i zarządca może zawrzeć z kandydatem na wyraźnego rozróżnienia pomiędzy określeniem kandydat na maszynistę, a
maszynistę umowę zobowiązującą tego kandydata do zwrotu części albo określeniem maszynista (por. uwagi do art. Art. 1 pkt 3 lit. b‐d), przepis
całości kosztów poniesionych na jego szkolenie, jeżeli rozwiązanie lub powinien mieć zastosowanie do obu tych kategorii osób.
wygaśnięcie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego wiążącego
kandydata na maszynistę z odpowiednio przewoźnikiem kolejowym albo
zarządcą nastąpiło przed ustalonym w tej umowie terminem, z przyczyny
leżącej po stronie tego kandydata.
2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku szkolenia maszynisty
ubiegającego się o uzyskanie kolejnego świadectwa maszynisty.”;
Art. 1 pkt 12 12) po art. 22c dodaje się art. 22ca w brzmieniu:
Art. 1 pkt 12 – projektodawca zaproponował, aby każdy maszynista
„Art. 22ca. 1. Przewoźnik kolejowy, zarządca, użytkownik bocznicy kolejowej wykonujący czynności na rzecz przewoźnika kolejowego, niezależnie od
i przedsiębiorca wykonujący przewozy w obrębie bocznicy kolejowej, na nazwy lub charakteru stosunku prawnego, na podstawie którego wykonuje
rzecz którego maszynista albo prowadzący pojazdy kolejowe świadczy pracę te czynności, składał przewoźnikowi kolejowemu oświadczenie, które
lub usługi na podstawie jakiegokolwiek stosunku prawnego, jest obowiązany zawiera informację dotyczącą wykonywania czynności na stanowisku
uzyskać pisemne oświadczenie o:
maszynisty na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego.
1) świadczeniu pracy lub usług na rzecz więcej niż jednego przewoźnika
kolejowego, zarządcy, użytkownika bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy
wykonującego przewozy w obrębie bocznicy kolejowej albo
2) niewykonywaniu czynności maszynisty albo prowadzącego pojazdy
kolejowe na rzecz innego przewoźnika kolejowego, zarządcy, użytkownika
bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy wykonującego przewozy w obrębie
bocznicy kolejowej.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oświadczenie powinno
zawierać informację dotyczącą przeciętnej tygodniowej liczby godzin
prowadzenia pojazdu kolejowego lub pociągu u innego przewoźnika
kolejowego, zarządcy, użytkownika bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy
wykonującego przewozy w obrębie bocznicy kolejowej.
40
3. Jeżeli zostało złożone oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1,
przewoźnik kolejowy, zarządca, użytkownik bocznicy kolejowej i
przedsiębiorca wykonujący przewozy w obrębie bocznicy kolejowej
przekazuje je Prezesowi UTK, nie później niż w terminie 14 dni od dnia jego
otrzymania.”;
Art. 1 pkt 13
13) w art. 65 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
Art. 1 pkt 13 i 14 – przepis przewiduje sankcje za niewykonanie obowiązków
i 14
„1a. Maszynista i prowadzący pojazdy kolejowe, który uchyla się od złożenia związanych ze składaniem oświadczeń dotyczących czasu pracy, a także dla
oświadczenia, o którym mowa w art. 22ca ust. 1, albo zawiera w nim przedsiębiorców niebędących przewoźnikami kolejowymi, którzy świadczą
informacje niezgodne ze stanem faktycznym podlega karze grzywny.”;
usługi w zakresie udostępniania maszynistów.
14) w art. 66 w ust. 1 po pkt 3 dodaje się pkt 3a i 3b w brzmieniu:
„3a) zarządca, przewoźnik kolejowy, użytkownik bocznicy kolejowej lub
przedsiębiorca wykonujący przewozy w obrębie bocznicy kolejowej , który
nie przekazał w terminie Prezesowi UTK oświadczeń, o których mowa w art.
22ca ust. 1 pkt 1;
3b) przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą polegającą na
świadczeniu usług trakcyjnych, bez dokumentów uprawniających, o których
mowa w art. 18 i 43;”.
Art. 4 ‐7
Art. 4 –
Przepisy przejściowe
Art. 8
Art. 8 – przepis dotyczący wejścia w życie ustawy
41
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1046
› Pobierz plik