Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1046
- Data wpłynięcia: 2013-01-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033
1046
maszynisty*
Data badania okresowego….……………………………………………………………………
(dzień, miesiąc, rok)
2. nie spełnia wymagań niezbędnych do otrzymania/zachowania ważności* świadectwa maszynisty oraz
wobec przeciwwskazań zdrowotnych jest niezdolny/a do podjęcia/wykonywania* pracy na stanowisku
maszynisty*
3. nie spełnia wymagań niezbędnych do zachowania ważności świadectwa maszynisty oraz wobec
przeciwwskazań zdrowotnych utracił/a zdolność do wykonywania pracy na stanowisku maszynisty z
dniem*…………………………………...
Ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia:
– obowiązkowe korzystanie z okularów lub soczewek kontaktowych*
………………………………………………
(pieczęć i podpis lekarza uprawnionego)
…………………….dnia …………………
Pouczenie
Osoba badana lub przewoźnik kolejowy albo zarządca infrastruktury kolejowej, który wydał skierowanie
na badanie w podmiocie uprawnionym do przeprowadzania badań lekarskich i orzekania, w celu
sprawdzenia spełniania wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, niezbędnych do uzyskania
licencji oraz świadectwa maszynisty, o którym mowa w art. 22a ust. 1 pkt 3 ustawy o transporcie
kolejowym, nie zgadzający się z treścią wydanego orzeczenia może wystąpić, w ciągu 7 dni od dnia
wydania orzeczenia, za pośrednictwem lekarza, który je wydał, z wnioskiem o przeprowadzenie
ponownego badania w tym podmiocie i wydanie ostatecznego orzeczenia. Niniejsze pouczenie nie ma
zastosowania w przypadku badań ponownych.
*) niepotrzebne skreślić
8
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie ma na celu wykonanie upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 22b ust. 22 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U.
z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm). Zastąpi ono dotychczas obowiązujące rozporządzenie
Ministra Infrastruktury z dnia 15 marca 2011 r. w sprawie badań niezbędnych do otrzymania
świadectwa maszynisty oraz zachowania jego ważności (Dz. U. Nr 66, poz. 349).
W rozporządzeniu określono wymagania zdrowotne, których spełnienie będzie
warunkowało możliwość dopuszczenia maszynisty do prowadzenia pojazdu kolejowego.
Uregulowano ponadto kwestie sposobu oceny przez lekarza uprawnionego zdolności fizycznej
i psychicznej osób ubiegających się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego ważności.
Wskazano ponadto zakres badań, które powinny zostać wykonane w celu oceny zdolności
fizycznej i psychicznej tych osób. Rozporządzenie określa tryb wydawania orzeczenia
lekarskiego oraz zawiera odpowiedni wzór orzeczenia lekarskiego.
Projektowana regulacja nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597) i nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej.
Projektowana regulacja nie będzie wymagała notyfikacji Komisji Europejskiej w trybie
ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
(Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z późn. zm.)
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia instytucjom i organom Unii
Europejskiej oraz Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji, stosownie do postanowień art. 5 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.).
9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Ustawa będzie oddziaływać na przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury w zakresie
ich obowiązków jako pracodawców maszynistów jak również na osoby wykonujące pracę na tym
stanowisku. Ustawa oddziaływać będzie ponadto na podmioty uprawnione do przeprowadzania
badań lekarskich i psychologicznych oraz wydawania orzeczeń lekarskich dla maszynistów oraz
lekarzy i psychologów przeprowadzających ocenę zdolności fizycznej i psychicznej
maszynistów.
2. Konsultacje społeczne:
1) Centrum Naukowe Medycyny Kolejowej,
2) PKP SA – Odział Kolejowa Medycyna Pracy,
3) Krajowy Konsultant do spraw Medycyny Transportu,
4) „Miedziowe Centrum Zdrowia” S.A.,
5) Centrum Diagnostyki Medycznej „MULTI-MED” sp. j.,
6) Portowa Przychodnia Zdrowia przy spółce PUS „PORTUS” Sp. z o. o.,
7) Izba Gospodarcza Transportu Lądowego,
8) Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych,
9) Związek Pracodawców Kolejowych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na sektor finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowa regulacja przyczyni się do poprawy transparentności nowego systemu
przyznawania uprawnień maszynistów, zwiększając zainteresowanie pracą na tym stanowisku
w sytuacji niedoboru maszynistów, na rynku pracy. Wejście w życie proponowanych regulacji
umożliwi osobom zatrudnionym na stanowiskach związanych z prowadzeniem pojazdów
kolejowych płynne przejście do nowego systemu uznawania kwalifikacji zawodowych.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Nałożenie na przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury obowiązku pokrywania
10
kosztów badań lekarskich i psychologicznych, kierowania na te badania oraz przechowywania
orzeczeń lekarskich nie spowoduje wzrostu kosztów ich działalności, ponieważ w aktualnym
stanie prawnym są oni również do tego zobowiązani.
6. Źródła finansowania
Wejście w życie ustawy nie powoduje konieczności wydatkowania środków finansowych.
08/12-kt
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1046
› Pobierz plik