eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- projekt dotyczy stworzenia w strukturze Głównego Inspektoratu Drogowego Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym oraz określa cele, strukturę oraz kompetencje Centrum, projekt zakłada również podniesienie wysokości kar za naruszenie przepisów ruchu drogowego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 925
  • Data wpłynięcia: 2008-06-24
  • Uchwalenie:

925

O C E N A S K U T K Ó W R E G U L A C J I

1.
Podmioty na które będzie oddziaływał projekt rozporządzenia.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych
ustaw dotyczy:
1) Głównego Inspektora Transportu Drogowego oraz Policji w zakresie utworzenia
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym i przeniesienia zadań
związanych z prowadzeniem postępowania w sprawach dotyczących naruszeń
przez kierujących pojazdami dopuszczalnych prędkości z zakresu zadań Policji
do zakresu zadań Inspekcji realizowanych przez Głównego Inspektora;
2) Głównego Inspektora Transportu Drogowego, wojewódzkich inspektorów transportu
drogowego oraz wojewodów w zakresie „odzespolenia” Inspekcji Transportu
Drogowego.

2.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji.
Projekt ustawy zostanie przesłany do zaopiniowania przez Rząd.

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektor finansów publicznych.

Wpływ bezpo redni:
Uruchomienie systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym oraz utworzenie
Centrum wymagać będzie w roku budżetowym 2008 zatrudnienia 33 pracowników.
W przypadku uchwalenia projektu ustawy do końca czerwca b.r. i wejścia ustawy w życie
z dniem 1 sierpnia b.r. oznaczać to będzie konieczność przyznania Głównemu Inspektoratowi
Transportu Drogowego z rezerwy celowej około 825 tys. złotych na wynagrodzenia
tych pracowników.
W 2009 r. obsługa kompletnego systemu nadzoru nad ruchem drogowym wymagać będzie
zatrudnienia w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego łącznie 260 pracowników,
w tym specjalistów informatyków, teleinformatyków, programistów, oraz operatorów
systemu. Powyższe oznacza wzrost wydatków budżetowych w 2009 r. o około
21 mln. 840 tys. złotych na wynagrodzenia dodatkowych pracowników Głównego
Inspektoratu Transportu Drogowego. Szczegółowe zestawienie etatów Centrum zawiera
Załącznik Nr 1.
Koszt budowy infrastruktury technicznej (informatycznej i teleinformatycznej) systemu
automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wyniesie w roku budżetowym
2008 81 mln. 766 tys. złotych, to jest 82 mln 591 tys. złotych łącznie z wynagrodzeniami.
W 2009 r. wartości te wynosić będą odpowiednio 64 mln. 129 tys. złotych bez wynagrodzeń
oraz 85 mln 969 tys. złotych łącznie z wynagrodzeniami. Szczegółowe zestawienie
kosztów zawiera załącznik Nr 2.
Możliwe jest finansowanie budowy systemu ze środków finansowych UE. Projekt
uwzględniony bowiem został na liście indykatywnego wykazu dużych projektów w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i rodowisko na lata 2007-2013. Koszt inwestycji
został wstępnie oszacowany na 57 mln. euro. Szczegółowe zestawienie pozycji, które będą
mogą zostać sfinansowane ze środków UE zawiera Załącznik Nr 3. W przypadku
finansowania projektu ze środków UE, koszty dla budżetu wynosiłyby odpowiednio:
w 2008 r. 12 mln. 390 tys. zł., w tym 124 tys. zł. z tytułu wynagrodzeń oraz 12 mln.
898 tys. zł. w 2009 r., w tym 3 mln. 276 tys. zł. z tytułu wynagrodzeń.
Po dniu 31 grudnia 2009 r. koszt działania Centrum nie będzie stanowił dodatkowych
kosztów dla budżetu państwa, gdyż Centrum będzie finansowane z określonej
w projekcie ustawy części kar nakładanych z tytułu ujawnianych przez Centrum naruszeń.
Pozostała część kar przekazywana będzie do budżetu państwa, budżetów jednostek

35
organizacyjnych samorządu terytorialnego, na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego
oraz na finansowanie inwestycji związanych z poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Wejście w życie ustawy wymagać będzie ponadto dodatkowego zatrudnienia
w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego 8 pracowników do zakresu obowiązków
których należeć będzie obsługa finansowa oraz prowadzenie spraw osobowych
po „odzespoleniu” wojewódzkich inspektorów transportu drogowego, co stanowić
będzie dodatkowy koszt dla budżetu państwa w 2009 r. w wysokości 500 tys. zł.,
w tym 450 tys. zł. tytułem wynagrodzeń oraz 50 tys. zł. na wyposażenie stanowisk pracy
(zakup mebli biurowych oraz komputerów i oprogramowania).

Wpływ po redni:
Około 4 miliardów w pierwszych 2-3 latach oraz do 8 miliardów złotych w następnych
latach funkcjonowania systemu oszczędności dla budżetu państwa oraz gospodarki
z tytułów zmniejszenia kosztów ponoszonych przez budżet i przedsiębiorstwa związanych
ze skutkami wypadków drogowych.
Porównując koszty budowy i utrzymywania systemu automatycznego nadzoru nad ruchem
drogowym w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej do społecznych
kosztów wypadków drogowych, współczynnik korzyści wynosi 4:1.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Obsługa Centrum wymagać będzie zatrudnienia w 2008 r. 33 pracowników. Docelowo
w 2009 r. obsługa kompletnego systemu nadzoru nad ruchem drogowym wymagać
będzie zatrudnienia łącznie 260 pracowników, w tym specjalistów informatyków,
teleinformatyków, programistów, oraz operatorów systemu.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
oraz przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Wpływ bezpo redni:
Wejście w życie ustawy nie wpłynie negatywnie na konkurencyjność gospodarki.
Przewoźnicy oraz przedsiębiorstwa transportowe w rozkładach jazdy co do zasady
uwzględniają istniejące ograniczenia prędkości.

Wpływ po redni:
Według danych Unii Europejskiej jedna ofiara śmiertelna wypadku to koszt 1 mln. euro
dla gospodarki oraz budżetu państwa. Tyle kosztuje wykształcenie nowego pracownika, utrata
korzyści wynikających z zaprzestania świadczenia pracy przez ofiarę wypadku,
przeprowadzenie akcji ratunkowej oraz często przewlekłego jej leczenia, a także świadczenia
społeczne dla rodziny ofiary oraz odszkodowania wypłacane przez firmy ubezpieczeniowe.
Pośredni wpływ wejścia w życie ustawy to około 4 miliardów w pierwszych 2-3 latach
oraz do 8 miliardów złotych w następnych latach funkcjonowania systemu oszczędności
dla budżetu państwa oraz gospodarki z wyżej wymienionych tytułów.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Wejście w życie projektu ustawy i związany z nim spadek liczby wypadków w ruchu
drogowym oraz ich ofiar pozytywnie wpłynie na wizerunek Polski u obywateli,
w tym przedsiębiorców, z pozostałych państw europejskich. Problem bezpieczeństwa
ruchu drogowego ma bowiem obecnie wymiar ponadnarodowy. Aktualne wskaźniki stanu
bezpieczeństwa w Polsce należą do jednych z najwyższych w Europie i są ponad dwukrotnie
wyższe od osiąganych przez najbardziej rozwinięte państwa. W wymiernym zakresie
ogranicza to aktywność turystyczną oraz gospodarczą obywateli tych państw na terytorium
Polski. Jednocześnie, stwierdzić należy, iż liczne wypadki są dodatkową przyczyną

36
znaczących utrudnień w ruchu po i tak mało przepustowej sieci dróg w Polsce. Ograniczenie
liczby wypadków spowoduje więc z jednej strony wzrost liczby turystów oraz inwestorów
w Polsce, z drugiej zaś strony pozytywnie wpłynie na drożność polskich dróg i rozwój
regionalny.

7. Wpływ na społeczeństwo
Rocznie ginie w wypadkach na polskich drogach około 6 tysięcy ludzi. Kolejnych 60 tysięcy
doznaje poważnych, często trwałych obrażeń ciała. Liczba ofiar śmiertelnych odpowiada
liczbie pasażerów jaka traciłaby życie gdyby raz w tygodniu, regularnie przez cały rok,
dochodziło do katastrofy lotniczej. redniomiesięcznie to pasażerowie pociągu Intercity,
rocznie mieszkańcy miasta powiatowego, skazani na śmierć lub kalectwo. Gdyby
takie tragedie zdarzały się w rzeczywistości, państwo natychmiast podjęłoby zdecydowane
działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa swych obywateli. Od lat jednak
nie następuje żadne usystematyzowane i instytucjonalnie zorganizowane działanie w zakresie
skutecznej i szybkiej poprawy bezpieczeństwa na drogach. Przeciwdziałanie zjawisku jazdy
z nadmierną prędkością wymaga kompleksowego podejścia do zagadnienia, którego głównym
elementem działania powinno być stworzenie skutecznego systemu kontroli prędkości.
Projektowane rozwiązanie pozwoli zarówno na ściganie sprawców wykroczeń, przekraczania
dozwolonej prędkości jazdy, ale będzie również stanowił znaczący element oddziaływania
profilaktycznego.
Nieuchronność i rychłość wymierzanej kary spowoduje realne obniżenie prędkości
w obszarach objętych oddziaływaniem fotoradarów, które będą instalowane w sposób
planowy i przemyślany. Wejście w życie projektu ustawy spowoduje – co stwierdzić można
w oparciu zarówno o polskie badania i analizy, jak i doświadczenia państw, które
już wdrożyły analogiczne systemy – szybki, skuteczny i efektywny (istotny) spadek liczby
wypadków w ruchu drogowym oraz liczby ich ofiar, w tym ofiar śmiertelnych! Jednocześnie
projekt przewiduje odstąpienie od nakładania kar za naruszenia prędkości mieszczące
się w granicach błędów pomiarowych zarówno rejestratorów jak prędkościomierzy
instalowanych w pojazdach. Przyjęte rozwiązania przewidują odstąpienie od sankcjonowania
kierujących pojazdami popełniających naruszenia o znikomej szkodliwości oraz
nie stanowiących istotnych zagrożeń w ruchu drogowym.
Proponowany w ustawie system stanowi odpowiedź na społeczną potrzebę zapewnienia
bezpieczeństwa na drogach, dając jednocześnie organom Państwa skuteczne narzędzie
do walki ze zjawiskiem jazdy z nadmierną prędkością. Na uwagę zasługuje fakt,
że finansowanie budowy systemu jest możliwe dzięki środkom finansowym UE.

8.
Podmioty zainteresowane pracami nad projektem ustawy.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), z chwilą skierowania projektu ustawy do prac
w komisji zostanie on opublikowany na stronach internetowych Sejmu.

9. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Zakres projektowanej ustawy stanowi wykonanie Europejskiego programu działań
na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego (European Road Safety Action Programme),
Bruksela 2003, COM(2003) 311 final.


37
Załącznik Nr 1

1.

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym:
20 etatów kierowniczych, 2 etaty w 2008 r. oraz 18 etatów w 2009 r., w tym:
-
dyrektor Centrum w 2008 r.;
- zastępca dyrektora Centrum w 2009 r.;
- naczelnik
Wydziału Realizacyjnego odpowiedzialny za automatyczny proces ujawniania
naruszeń, identyfikację właściciela (posiadacza) pojazdu oraz personalizację decyzji
administracyjnych o nałożeniu kary w 2009 r.;
- naczelnik
Wydziału Administracyjnego odpowiedzialny za obsługę finansowo-księgową
i kadrową Centrum, planowanie sieci urządzeń rejestrujących, współpracę z zarządcami
dróg, obsługę postępowań odwoławczych oraz współpracę z Wydziałami
Zamiejscowymi w 2008 r.;
- 16
naczelników
Wydziałów Zamiejscowych w 2009 r..

2. Wydział Realizacyjny:
Naczelnik oraz 40 etatów, 10 etatów w 2008 r. i 30 etatów w 2009 r., w tym:
Zespół odpowiedzialny za planowanie struktury systemów teleinformatycznych Centrum
6 etatów w 2008 r.
Zespół odpowiedzialny za bieżące administrowanie systemami teleinformatycznymi Centrum
oraz Bazą Pojazdów Zagranicznych
4 etaty w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za bieżące zarządzanie środkami łączności osobistej oraz nadzór
nad bezpieczeństwem procesu akwizycji i transmisji danych
4 etaty: 2 etaty w 2008 r. oraz 2 etaty w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za utrzymanie i konserwacja sprzętu teleinformatycznego Centrum
3 etaty w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za weryfikację obrazów wątpliwych wyekstrahowanych przez system
jako niejednoznaczne
6 etatów w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za zabezpieczenie techniczne procesu druku, kopertowania,
adresowania i wysyłki korespondencji Centrum
4 etaty w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za obsługę procesu zamówień publicznych Centrum
3 etaty: 2 etaty w 2008 r. oraz 1 etat w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za sprawowanie nadzoru nad działalnością Centrum oraz Wydziałów
Zamiejscowych
4 etaty w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za prowadzenie magazynów oraz dystrybucja urządzeń i wyposażenia
Wydziałów Zamiejscowych
3 etaty w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za administrowanie automatycznymi systemami ochrony procesu
personalizacji dokumentów poprzez monitoring oraz kontrolę nad strefami ograniczonego
dostępu
3 etaty w 2009 r.


38
3. Wydział Administracyjny:
Naczelnik oraz 40 etatów, 5 etatów w 2008 r. i 35 etatów w 2009 r., w tym:
Zespół odpowiedzialny za obsługę sekretarsko-biurową i kancelaryjną Centrum
4 etaty: 1 etat w 2008 r. oraz 3 etaty w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za obsługę współpracy z zarządcami dróg
4 etaty: 2 etaty w 2008 r. oraz 2 etaty w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za umarzanie postępowań oraz nakładanie decyzji na kierujących
pojazdami na podstawie wyjaśnień udzielonych przez właścicieli (posiadaczy) pojazdów
6 etatów w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za przygotowywanie projektów rozstrzygnięć wniosków o ponowne
rozpatrzenie sprawy o nałożenie kary pieniężnej za naruszenie
3 etaty w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za obsługę procesową postępowań sądowych Centrum
3 etaty w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za obsługę postępowań egzekucyjnych Centrum
6 etatów w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za prowadzenie bieżących analiz prewencyjnego oddziaływania
systemu, planowanie rozmieszczenia urządzeń rejestrujących oraz opracowywanie materiałów
do celów sprawozdawczości
3 etaty w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za obsługę współpracy z Wydziałami Zamiejscowymi
4 etaty: 1 etat w 2008 r. oraz 3 etaty w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za prowadzenie akt osobowych i spraw pracowniczych
4 etaty: 1 etat w 2008 r. oraz 3 etaty w 2009 r.
Zespół odpowiedzialny za obsługę finansową oraz rachubę płac
3 etaty w 2009 r.

4. Wydziały Zamiejscowe
16 naczelników oraz 144 etaty, 16 etatów w 2008 r. oraz 128 etatów w 2009 r., w tym:
akwizycja danych i bieżąca konserwacja fotoradarów, przyjmowanie zawiadomień
o naruszeniach ujawnionych przez Policję, jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego
oraz straże gminne (miejskie) i teletransmisja danych do Centrum
- Dolnośląski Wydział Zamiejscowy
1 etat w 2008 r. + 8 etatów w 2009 r.
- Kujawsko-Pomorski
Wydział Zamiejscowy
1 etat w 2008 r. + 6 etatów w 2009 r.
- Lubelski
Wydział Zamiejscowy
1 etat w 2008 r. + 9 etatów w 2009 r.
- Lubuski
Wydział Zamiejscowy
1 etat w 2008 r. + 7 etatów w 2009 r.
-
Łódzki Wydział Zamiejscowy
1 etat w 2008 r. + 7 etatów w 2009 r.
- Małopolski Wydział Zamiejscowy
1 etat w 2008 r. + 8 etatów w 2009 r.
- Mazowiecki
Wydział Zamiejscowy
1 etat w 2008 r. + 10 etatów w 2009 r.
- Opolski
Wydział Zamiejscowy
1 etat w 2008 r. + 6 etatów w 2009 r.
- Podkarpacki
Wydział Zamiejscowy
1 etat w 2008 r. + 8 etatów w 2009 r.
- Podlaski
Wydział Zamiejscowy
1 etat w 2008 r. + 8 etatów w 2009 r.
- Pomorski
Wydział Zamiejscowy
1 etat w 2008 r. + 8 etatów w 2009 r.
-
ląski Wydział Zamiejscowy
1 etat w 2008 r. + 9 etatów w 2009 r.
-
więtokrzyski Wydział Zamiejscowy
1 etat w 2008 r. + 7 etatów w 2009 r.
- Warmińsko-Mazurski Wydział Zamiejscowy
1 etat w 2008 r. + 8 etatów w 2009 r.
- Wielkopolski
Wydział Zamiejscowy
1 etat w 2008 r. + 10 etatów w 2009 r.
- Zachodniopomorski
Wydział Zamiejscowy
1 etat w 2008 r. + 9 etatów w 2009 r.



39
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 . 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: